📁

رواية فتاة بالنقاب تجملت الفصل الخامس 5 بقلم مريم محمد

رواية فتاة بالنقاب تجملت الفصل الخامس 5 بقلم مريم محمد



 

استيقظ أحمد وذهب الي الحمام  وارتدى بدله سوده وقميص ابيض ثم ذهب الي امه وجدها تصلي جلس علي السرير ينتظرها

أحمد: تقبل الله 

نورهان: منا ومنكم،  خير يا أحمد في ايه مالك من وفاة والدك وانت تغيرت جدا تعالي يا حبيبتي ثم جلست علي السرير وقالت تعالي نام علي رجلي زي ما كنت بتعمل وانت صغير واحكي لي مالك 


وضع احمد راسه علي رجل والدته واغمض عينه وقال: من  بعد وفاة بابا وانا اتكسرت معتش عارف انا مين ولا عايز ايه ولا بعمل ايه هنا ولكن انا فضلت معاك انت واختي وماسبتش حد فيكم ومعاك للاخر وتعرف بقالي كتير بحلم بواحده لابسه خمار ونقاب ابيض وفستان بنفس اللون وبتاخد بايدي من مكان ضلمه والحلم دا اتكرر كتير وفي هذا الحين تذكر سلسبيلا وابتسم

علمت نورهان ان القادم خير إن شاء الله ربنا هيرزقه بزوجه صالحه: خير إن شاء الله يا حبيبي ربنا مش هيخذلك 

أحمد: تمام يلا نفطر هلشان هاخد اروي وامشي علي الكليه

نورهان: يلا

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دق سلمان بابا غرفة سلسبيلا 

سلسبيلا: اتفضل

دخل سلمان وجدها تلبس النقاب: عامله ايه دلوقتي حبيبتي وكنت بتعيط ليه امبارح خوفتني عليك

سلسبيلا وهي تقبل رأس اخيها: مافيش حاجه يا سولي يا قمر أنا بس كان نفسي انام ومش عارفه فعيطت

سلمان بغضب مصتنع: عارفه لو اسمع سولي دي تاني هعمل فيك ايه

جريت سلسبيلا من قدمه وقيلت يد ابيها وامها وفطرت وذهبت للكليه هي واماني وكالعاده وصلهم سلمان 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في القاعه

دخل احمد بكل كبرياء ومتجاهل نظرات البنات وكلامهم عليه

أحمد: السلام عليكم يا شباب عاملين ايه 

القاعه كلها: الحمد لله يا دكتور 

انا البحث بتاعكم كان حلو بس بحث واحد بس مش عاجبني صاحبة البحث تجي لي بعد المحاضره مكتبي تاخد البحث وتعمله تاني البحث باسم (سلسبيلا محمد نور الدين) فتحت سلسبيلا فمها من الصدمه حين سمعت أسمها لانها تعبت في البحث وسكتت 

انهوا من المحاضره 

سلسبيلا: بنات تعالوا معايا 

أماني: روحي معاها يا اروي وانا هاخد نور واروح الحمام 

سلسبيلا: تمام نتقابل في الكافتيرة الكليه

ذهبت سلسبيلا واروي ودقت الباب

أحمد اتفضل دخلت سلسبيلا وتركت الباب مفتوح وقالت لاروي بهمس ادخل وسيب الباب مفتوح 

سلسبيلا: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

أحمد: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 

سلسبيلا: حضرتك يا دكتور قلت انا بحثي مرفوض قول لي حضرتك ايه اللي مش عاجب حضرتك فيه وانا هغيره

اتغاظ احمد لانها تكلمه بهدوء بعكس ما اتوقع: بصلي هو انت مش بتبصلي لي 

سلسبيلا في نفسها: يا رب عدي الموال دا علي خير ثم قالت: انا بكلم حضرتك علي البحث مش في حاجه تانيه اما انا مش ببص لحضرتك ليه لان ربنا امرنا بغض البصر وحضرتك افتح المشايخ هم هيفدوك انا مينفعش انصحك

علم احمد انه لان يستطيع اغضبها فيتعرف علي شخصيتها فقال: اتفضل خلاص بحثك اتقبل

خرجت سلسبيلا مصدومه

اروي: مالك مصدومه كدا ليه

سلسبيلا: ما انت شوفت اللي اخوك عمله مش عارفه اي دا

اروي بضحك:ههه ماتخديش في بالك. 

وذهبوا الي المسجد لصلاة العصر وكان اماني امامهن دائما سلسبيلا بتخلي اماني الامام لانها بترتاح في الصلاه وراها

بعد الصلاه التفت سلسبيلا للبنات وقالت : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عاملين ايه يا عسلات

البنات: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته الحمدلله بخير 

سلسبيلا: هكلمكم النهارده عن الحجاب وهل هو فرض ولا لأ

اولا كدا احنا بنحب ربنا صح فاللي بيحب ربنا بيعمل اي حاجه ربنا امره بيها وبعدين اللي بيحب حد بتلقي محتار ازاي يراضيه يعني لما تحبي حد تبقي عايزه تجيب حته من السماء وتدهاله علشان يرضي احنا بقا عايزين نعمل كدا مع ربنا عايزين نتخلي عن اي حاجه علشان بنحبه وبعدين الجنه جميله جداً لو يبقي عندنا يقين بيها هنعمل علشانها كتير وبعدين الحجاب فرض ايوا فرض الحجاب اللي هو الخمار ومذكور في القرآن بالاسم {وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبيهن}

[ سورة النور : 31 ]

يعني الخمار مذكور  في القرآن تعرفي ايه رد فعل الصحبيات لما نزلت الايه دي عملوا ايه مش اعترضوا زينا ولا قالوا لما ادوب البس اللي عندي وقالوا احنا لسه صغايرين لسه شباب لا لا لا عارفه عملوا ايه قالت ام المؤمنين فيما معناه رحم الله نساء الانصار حين سمعن هذه الايات شققن الماليات اللي بتغطوا بها ولبسوها مش اتسنوا لما يبقي معاهم فلوس لا علطول ليه لانهم بيحوا الجنه وعملوا كدا علشانها فحنا كمان لازم نعمل كدا


♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕

اروي: سلسبيلا  بعد ما سمعتك بتتكلم عن الحجاب قررت البس الخمار والنهارده قبل بكرا هكون زي الصحبيات اول ما سمعت الايه نفزتها

احتضنتها سلسبيلا وقالت: اللهم بارك ربنا يثبتك حبيبتي يلا احنا هنيجي معاك 

ورنت سلسبيلا علي ابيها واستأذنته وكذلك اماني ونور وذهبن

&&&&&&&&&&&&&&


دخلوا المحل واختارت لها اماني فستان بلون السماء وخمار من نفس اللون وارتدهم وكان كالاميرات 

سلسبيلا: اللهم بارك ايه الجمال ده

اماني بمزاح: ذوقي علشان تعرفي ذوقي جميل يا بت ثم اقتربت من اروي واحتضانتها مبارك عليك يا حبيبتي 

وكذلك نور فعلت هذا 

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

دخلت اروي البيت وكل الخدم مبهورين من التغير دا

اول ما شفتها نورهان مامتها جريت اختضانتها اللهم بارك يا حبيبتي مشاء الله ايه الجمال دا اخدتي الخطوه دي ازاي وسجدت شكر لله لانها من بعد وفاة زوجها وهي لا تعلم لما تغير ابنائها وترجوا من الله أن يرد ابنائها اليه ردا جميلا

اروي: هقولك يا امي عارفه سلسبيلا اللي حكت لك عليها اليوم بعد صلاة العصر كلمتنا شويه عن الحجاب وانا اقتنعت بيه وحكت لها ماحدث سمع أحمد ما حذث وفرح وحضن اخته وبارك لها وكان سعيد لاخته وما فعتله سلسبيلا 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

سلمان: بجد جميل جداً انكم ساعدتم بنوته انها تلبس الزي الشرعي

سلسبيلا: بجد انا فرحانه لها جدا وحبتها وحستها انها هتتغير 

عائشه: جزاك الله خيراً حبيبتي بجد مبسوط بيك

سلسبيلا: أنما نحن اسباب يا أمي وهو ستر الله فقط

دخل محمد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

الجميع: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 

وقام سلسبيلا وسلمان وقبلوا رأس والدهما وجلسوا بجانبه

سلسبيلا قامت وجلست بين سلمان وابيها: قوم يا حبيبي من جمب بابي انا بس اللي اقعد جمبه

سلمان برفعت حاجه: نعم يا ختي ماهوا بابا بردوا وبيشد فيها من مكانه 

سلسبيلا: مش قايمه

محمد: باااااااااس تعالي يا سلمان من الجنب دا 


جلس سلمان جنب ابيه واخدهم في حضنه وطلعت سلسبيلا لسلمان لسانها

محمد: هوا انتوا مش هتكبروا 

ومخالتش القعده من مزاح سلسبيلا وسلمان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

استيقظ أحمد علي ذلك الحلم الذي يراوده وتذكر سلسبيلا وقرر انه سيفعل شي ثم سمع صوت اذآن الفجر كان متردد ان يقوم يصلي ولكن في الاخر قام وصلى

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ياتري ايه الشئ اللي هيعمله أحمد وهل ممكن يتغير ويا تري 

ايه موضوع الحلقه اللي جايه دا اللي هنعرف بإذن الله الحلقه اللي جايه

 رأيكم يهمني عايزه رايكم في التعليقات وعايزه توقعاتكم

يتبه

رواية فتاة بالنقاب تجملت الفصل السادس 6 من هنا 

    مجمع الرواية من هنا           

Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات