📁

رواية ليس العمر حاجز الفصل الثاني عشر 12 بقلم جنات بدر

رواية ليس العمر حاجز الفصل الثاني عشر 12 بقلم جنات بدر

 

صحي يونس من النوم ملقيش جنه جنبه بص في الساعه لقيها أربع الفجر اتخض وقال بتعب راحت فين دي الساعه اربع الفجر 


دخل الحمام مش موجوده نزل يونس لي تحت ونظر بزهول وقال انتي بتعملي إيه هنا 


ردت جنه وقالت زي مانت شايف كانت جنه بتغسل هدوم وهدوم كتير تابع الفرح


 قال يونس في عروسه يوم فرحها تسيب زوجها وتنزل سيبي اللي في إيدك يلاه واطلعي قدمي


 قالت جنه بهدوء يونس أطلع نام انا بعد مخلص غسيل هروح انضف تحت البهايم واعلف العجول وحلب الجموس وبعدين هطلع 


قال يونس ليه مفيش حدش غيرك في البيت انا مش مصدق أنو في عروسه تعمل كده


 قالت جنه بنفس الهدوء ونفس النبره انت اتجوز قبل كده عشان تعرف العروسه بتنزل ولا لا العادات والتقاليد أنو العروسه اللي قدامها خير والشاطره هي اللي بتصحها بدري


 رافع حاجبه يونس وقال مم امتى ده طيب يلاه سيبي اللي في إيدك واطلعي قدمي 


قالت جبريه متسيبها ياولد بطني ولا انت عايز تدلعها ومتعملش حاجه في البيت وتشتغل أمك


 قال يونس مش قصدي كده بس طيب امال فين سهر قالت جبريه في غرفتها


 قال يونس امال اشمعنا جنه اللي صحي بدري وفين الباقيين 


قالت سهر من وراءه أديني ياخوي معليش لو اتأخر ونزلت راحت تساعد جنه


 قالت جنه ياحبيبتي مكنتيش نزلتي وانا هتقفل بكل حاجه 


ابتسمت سهر وقالت لا طبعا هو أنا على أيدي نقش الحنه 


قعد يونس وعلى وشه ملامح التعب وقال لي جنه قومي اعملي كوبية شاي وحجر شيشه وبعدين رجع براسه لي وراء على الكنبه 


قالت جنه يونس روح نام أنت تعبان ومفيش شيشه نهائي 


قالت سهر الله عليكي وانتي مسيطره قال يونس قومي اعملي زي مقولت وبسرعه عشان مليش خلق لي الكلام


 قامت جنه من على تاشت الغسيل ومسحت ايديها وراحت عند يونس وقالت يونس أنت تعبان اطلع ارتاح طيب وانا هخلص وححصلك 


قال يونس وانا مقريف وعايز اشرب شيشه دلوقتي سيبي ال في يدك وروحي اعملي زي مقولت وبسرعه ومتناقشينيش


 تنهدت جنه وقالت عشان خطري  أنت تعبان ارتاح اطلع 


طيب اطلع بس بشرط قالت جنه شرط ايه قال يونس لما تطلعي تصحيني برمانسيه وتبوسيني كمان قالت مستحيل ده يحصل ده في أحلامك


 سند يونس رأسه بايده وقال طيب يلاه روحي اعملي زي مقولت وبسرعه عشان مليش خلق لي الكلام


 تنهدت جنه بحيره وقالت تمام أطلع نام ابتسم يونس وقال احبك وانتي بتسمعي الكلام


 ابتسمت جنه على ابتسامه ووضعت ايدها على قلبها وسرحة قطعت شروده سهر وقالت قالك ايه ها

قالت جنه يلاه عايزين نخلصو 


قالت يابت قومي ساعديهم عبال مرات اخوي ترضع الواد

قالتها جليلة لي نواره 


قالت نواره بصوت ظاهر فيه اثار البكاء سيبيني ياامي أنا تعبانه بالله عليكي سيبيني في حالي وبعدين انهمرت في البكاء 


حضنتها جليلة وقالت اهدي طيب بس انا عايزه مصلحتك لازم تنزلي تساعديهم عشان تكوني مكاني عشان محدش يمسك سيرتك بالعطل....


قالت نواره انا تعبانه قوي قوي يا امي قلبي وجعني ومش قادره اتخطى اللي حصل انا حاسه أنو هم⁶ وت  من وجع قلبي.......


حضنتها جليلة وقالت بعيد الشر عنك غيمه سوده وهتعدي وربنا هيسعد قلبك 


قالت بس انا سعادتي مع يونس ومحدش تاني.......


نزلت مرات فهد وقالت صباح الخير 


ردو جنه وسهر صباح النور "قالت معليش اتاخرت في النزول حسن كان بيرضع 


قالت سهر تمام بس متتعوديش على كده لغزنه جنه في دراعها قالت عادي يا حبيبتي إحنا موجودين 


ابتسمت رشا وقالت طيب اطلعوا إنتو يمكن ازواجكم تصحي وانا هكمل الباقي 


قالت سهر إحنا خلاصنا كل حاجه مفيش غير ترويق البيت 


ابتسمت رشا وقالت تمام روحوا وانا هروقو وحضرلكم فطار 


طلعوا سهر وجنه وهما على السلم قبلو نواره 


نظرت لي جنه بحقد وكره شديد "قالت سهر ايه يانواره مفيش صباحيه مباركه ولا ايه. قالت نواره صباحيه مباركه ونزلت مستنتش الرد 


قالت سهر طيب استني ردي ياسلفتي الاه هي كربانه ليه محسساني ريحة تحلب الجموس 


ضربتها جنه في كتفها وقالت إنتي لسانك متبري منك 


حطت ايدها مكان الضربه وقالت هما اللي اسلوبهم مش عايز غير الطريقه دي وانتي طيبه قوي .....


نزلت نوراه لقيت رشا بتعمل فطوري العرايس قالت صباح الخير 


ابتسمت رشا وقالت صباح النور عبالك معملك فطور صباحيتك يارب "ابتسمت نواره وقالت ربنا يخليكي يامرات اخوي 


أساعدك إزاي انا.........


دخلت جنه الغرفه وبعدين دخلت الحمام تستحمى وبعد فتره خرجت كانت لفه فوطه على جسدها وفوط على شعرها 


نظرت لي يونس وقالت الحمد لله إنو لسه نايم بقيت تطلع هدوم بسرعه قبل م يصحى 


ولكن يونس صاحي من لما دخلت الغرفه و برقبه بصمت 


لبست بجامه وبعدين بدأت بتنشيف شعرها 


وكانت الصدمه لي يونس لما شاف شعرها "يابوي اي ده كله ده شعر 


كان شعر جنه وصل لعند رجلها عند الركبه وناعم زي الحرير 

خلصت لم شعرها وعملت على هيت كعكه وقربت ناحية يونس 

وقعدت جنبه 


وكانت بتتآمل ملامحه وشعرو المبعثر بطريقه عشوائيه رفعت الشعر لي وراء كان نزل على عيونه 


اتململ يونس في نومته وقال اه بتعب بقيت ايد جنه تحت خده 


مسدت على خده التاني بايدها وقالت بحنيه سلامتك من الاه 


يونس فقد كل ذروة تحكم في جسده من حركتها على خده ونبرة صوتها اللي كلها حنيه ومقدرش يسيطر على نفسها وفي لحظه كانت جنه تحت منه 


صرخت جنه فجأه وخافت منه وبقيت تترعش

.. يتبع

مجمع الرواية من هنا 

رواية ليس العمر حاجز الفصل الثالث عشر 13 من هنا

Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات