📁

رواية فتاة بالنقاب تجملت الفصل الواحد والعشرون 21 بقلم مريم محمد

رواية فتاة بالنقاب تجملت الفصل الواحد والعشرون 21 بقلم مريم محمد 



وقفنا الحلقه اللي فاتت لما محمد كن بيقول لسلسبيلا ان احمد كان عايز يكتب الكتاب يوم الشبكه 


سلسبيلا بهدوء:هصلي استخاره وارد علي حضرتك

محمد: ماشي يا حبيبتي صلي وفكري براحتك واياك تظلم نفسك

سلسبيلا وهي تقبل رأس والداها: حاضر يا روحي  ربنا ما يحرمني منك بابي سؤال

محمد: ولا منك يا روحي اسألي يا حبيبتي 

سلسبيلا: ايه رايك في دكتور أحمد 

محمد: انسان محترم وبحبه تعرفي سر 

سلسبيلا بانتباه: سر ايه

محمد: باباه هوا سبب التزامي الاول كنت طايش وكنت بعيد جدا عن ربنا وباباه الله يرحمه كلن صاحبي وهو سبب في التزامي

سلسبيلا بصدمه: اللهم بارك حضرتك يا والدي ما كنتش ملتزم

محمد: حبيبتي هوا في حد بيتولد ملتزم

سلسبيلا بإحراج من السؤال: مش قصدي 

محمد: بصي حبيبتي انا كنت تمام لحد ما بابا مات وبعدين حالي اتشفلب ولكن ربنا ردي اليه بسب صديقي ابو احمد وتعب معايا جدا

سلسبيلا بحب: جزاه الله خيراً ربنا يرحمه ويغفر له 

محمد: اللهم آمين يا رب  العالمين

دهل سلمان لاقي سلسبيلا قاعده في حضن ابيها

سلمان: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

الجميع: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 

سلمان: الحقي يا عائش 

سلسبيلا قامت جري من حضن ابيها 

سلمان قعد جمب ابيها مكان سلسبيلا: ناس تخاف ما تستحيش 

سلسبيلا بغيظ: ماشي يا سلمان والله لا ردهالك ودخلت اضوتها

🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇. 

أماني نزلت علشان تجيب شوية طلبات لاقت بنوته صغيوره قاعده  جمب البوابه وعماله تعيط 

أماني بحنيه: مالك يا توتو

البنوته ببكاء: عايزه ماما

أماني جلست بجانبها واخذتها في حضنها: هي فين ماما

البنوته بعياط اكتر: انا غلطانه انا اللي مش سمعت كلامها قالت لي ماتحركش من جنبها وانا مشيت

أماني: اهدي واحكي لي ايه اللي حصل 

البنوته وهي تمسح دموعها: كنا بنشتري حاجات من السوبر ماركت قالت لي اقفي هنا وما تمشي من جتبي وبعدين انا شوفت قطه فضلت العب معاها لحد ما لقيت نفسي هنا وماعرفتش انا فين 

أماني وهي تقبل رأسها: تعالي يا حبيبتي هوديك لماما

البنوته بفرحه: بجد يا طنط 

أماني بصدمه: طنط احم ايو يا حبيبتي يلا(ماتتصدميش يا أماني كلنا بقينا نسمعها دا بيكون هاين عليا اشد في شعري😅♥) 

راخت اماني السوبر ماركت اللي جنبهم اشترت الطلبات اللي هي عايزها واشترت للبنوته شوكولاتات وكيكات وحاجات كتير الاطفال بيحبوها وانا كمان بحبها😅. 

خرجت لما مالقتش حد راحت اللي بعديه لاقت واحد ماسكه صوره وعامله تسأل علي اللي في الصوره واول ما شافت البنوته جرت عليه اختضنتها وبقت تعيط

الام: ليه كدا يا تقي مش قولت ليك ماتتحركيش من حنبي 

تقي بعياط: اسفه يا ماما مش هتكرر وطنط جابتني 

الام شكرت أماني كتيييير وبعدين كل واحد اتجه لوجهته

🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎

سلسبيلا كانت طالعه من اوضتها شافت سلمان ماشي فندهت عليه 

سلسبيلا بشهقه: سلمان الحق

سلمان بخضه: ايه في ايه

سلسبيلا: الحق رجلك بتمشي 

سلمان بغضب: اه يا مجنونه وطلع يجري وراها

سلسبيلا جريت وهي بتضحك راحت استخبت وراء عائشة اللي كانت قاعده علي التلفون

سلسبيلا وهي بطلع لسانها لسلمان واحده بوحده زي ما قومتني من جتب بابي 

سلسبيلا بغضب: ماشي مش هكلمك علشان ماما بس والله لاندمك ماشي وسابها ومشي

عائشه وهي ماسكه ضحكتها علي شكل سلمان: عملت بلوة ايه المرادي 

سلسبيلا بضحك: دا انا بريئه 

عائشة: انت هتقول مانا عارفك عملت ايه

سلسبيلا حكت لها اللي حصل 

عائشه ضحكت لما كانت هتموت

عائشه: اضحك الله سنك 

سلسبيلا وهي تحتضنها: أمين واياك يا ست الكل 

♥♥♥♥♥♥♥♥

وصلت سلسبيلا الكليه فوجدت فتاه تضع ميك اب كثيرا جدا ومتبرجه سلسبيلا قالت للبنات يسبقوها وراحت هي للبنوته

سلسبيلا: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

البنوته بتتكلم بصوت واطي ولكن سلسبيلا سامعها: عايزه ايه شوال الفحم دا

البنوته: وعليكم السلام اخدمك عايزه حاجه 

سلسبيلا بإبتسامة: ممكن اتكلم معاك خمس دقايق ولو عادوا الخمس دقايق وانا لسه قاعده قومي وسبيني

البنوته: تمام اتفضلي

سلسبيلا: اسم الجميل ايه

البنوته: أفنان

سلسبيلا: اللهم بارك اسمك مذكور في القرآن وهو أشجار الجنه

البنوته: بجد أسمي جميل جداً 

سلسبيلا: ايوا طبعاً 

البنوته: انت أسمك ايه

سلسبيلا: اسمي سلسبيلا 

البنوته: انت جميله وانت اجمل

سلسبيلا: جملك الله بالحياء والطاعات بس انا كنت شوال فحم من شويه 

البنوته باحراج: استعجلت في الحكم انا اسفه 

سلسبيلا: ولا يهمك المهم عايزه اتكلم معاكي في موضوع 

البنوته: اتفضل

سلسبيلا: بصي حبيبتي لو سألت اي حد دلوقتي وقولتي له نفسك تدخل الجنه من غير تردد خيقول لك اه فأكيد كلنا نفسنا ندهل الجنه فلازم نعمل لها 

البنوته: بس الايمان في القلب

سلسبيلا: تمام بس مش ايمان بس لا ربنا قال (إن الذين امنوا وعملوا الصالحات) ماقلش ايمان بس قال ايمان وعمل بس يا ست البنات الميك اب ماينفعش تحطيه برا البيت يعني في البيت حطيه براحتك وأعمل اللي انت عايزاه بس برا البيت لا لانه من الزينه ودا حرام ماينفعش المراءة تطلع متزينه

 البنوته:بس كدا هيبقي شكلي وحش

سلسبيلا:لا والله  مافيش  احلي من الطبيعه وبعدين هتبقي عند الله احلي دا انت عارفه الانسان اللي بيطع ربنا بيقي عند الله افضل من الملائكة اللي لا يعصون الله ما أمرهم ويفعلون ما يؤمرون

البنوته: ازاي

سلسبيلا:طبيعي لا الملائكة معندهاش شهوه ولكن الانسان عنده شهوه فالما يقاوم الشهوه دي ويطيع ربنا بيبقي احسن من الملك

البنوته طلعت منديل من شنطها ومسحت وشها وقال: والله طالما كدا مستحيل احطه تاني بره البيت واحتضن سلسبيلا وشكرتها 

♥♥♥♥♥♥♥♥

وصلت سلسبيلا القاعه وجدتها مغلقه

سلسبيلا: استر يا رب اياك ما يكون اللي في بالي حصل ودق الباب سمعت صوت أحمد القوي:ادخل

سلسبيلا فتحت الباب بخوف ودخلت ظل احمد منتظر علي ان صديقاتها يدخلن ولم يدخلن نظر في القاعه وجدهم جالسات 

أحمد: الانسه متأخره ليه

سلسبيلا: أسفه يا دكتور مش هتتكرر 

أحمد باستمتاع: هسألك سؤال من المحاضرات اللي فاتت لو جاوبتيه هتدخلي ولو لا مافيش دخول

سلسبيلا بخوف وغيظ اتفضل سأل أحمد السؤال وجابت سلسبيلا بكل براعه

أحمد بإعجاب: ادخل وماتتكررش

دخلت سلسبيلا وقابت: حاضر

♥♥♥♥♥♥♥♥

كان محمد جالس هو وعائشه

عائشه: أماني ماردتش عليك عايزين نفرح بيها هي وسلمان

محمد: اتصدق لسه مسألتهاش واخرج هاتفه واتصل بها

محمد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

أماني: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته خالو حبيبي عامل ايه 

محمد: الحمدلله يا حبيبتي انت عامله ايه 

أماني: الحمدلله 

محمد: قول لي يا أماني ردك علي سلمان علشان عايز افرح بيكم

أماني:................ 

               بقلم: مريم محمد  ♥

بصوا يا حلواتي الحلقه اللي مش هيبقي فيها قصه هيبقي فيها نصيحه تمام

♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕

يا تري ايه رد أماني وهل هتوافق وهل احمد اتغير وهل مازن هيتجوز اروي وايه قثة الحلقه اللي جايه دا بإذن الله اللي هنعرفه الحلقه اللي جايه بحبكم في الله ماتنسةش تصلوا علي النبي ♥♥♥

بقلم: مريم محمد 🩷☺️

يتبع

تابع الفصل التالى من هنا (رواية فتاة بالنقاب تجملت الفصل الثانى والعشرون 22)

مجمع الرواية من هنا

Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات