رواية فتاة بالنقاب تجملت الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم مريم محمد
وقفنا المره اللي فاتت لما أحمد عايز يأخد البنات علشان يروحهم
أحمد بعصبيه خفيفه: ماتسمعي الكلام ويلا ايه مش هينفع دي
سلسبيلا بهدوء: حضرتك..... بس قاطعها صوت تلفونها
سلسبيلا: بعد اذنكم وابتعدت قليلا وردت
سلسبيلا: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فينك
سلمان: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته أنا في الشركه أحمد هياخدكم
سلسبيلا: ازاي يعني
سلمان: عادي علفكره هو زوجك وبعدين هوا مستأذن بابا
سلسبيلا: ماشي
ذهبت سلسبيلا إليهم لقت البنات ركبوا وأحمد مستنيها
أحمد: يلا.
سلسبيلا بخجل: يلا وركبت جمب البنات
أحمد: لا والله مش السواق تبع حضراتكم أنا واحده تجي تقعد جمبي
أروي نغزة سلسبيلا وقالت بهمس: انزلي اقعدي جمب زوجك
سلسبيلا بنفس الهمس:هوا أخوك قبل ما يكون زوجي انزلي انت
أحمد بصلهم بغضب مصطنع: بتتودودوا في ايه انت وهي اخلصوا واحده نزل
نزلت أروي وقعدت جمبه
وظل البنات يضحكوا ويهزوا ولكن بصوت منخفض
سلسبيلا بضحك: طب هقول لكم علي موقف هتموتوا من الضحك مره كنت قاعده في حضن بابي فجيه سلمان علشان يقومني من مكاني نده علي ماما وماما بتغير جدا فانا قمت بسرعه راح هوا قعد مكاني اسكت انا لا عارفين عملت ايه خليته مره داخل اوضه فقولت بشهقه سلمان الحق قالي بخضه ايه قولتله الحق رجلك بتمشي
الكل: هههههههههههه
سلسبيلا بضحك: يا نهار ابيض لو تشوفوا كان عامل ازاي
أماني بضحك: اظن عملك شاورما
سلسبيلا بضحك: لا والله جري ورايا زي كل مره بس استخبت وراء ماما ولكن عمل حساب لماما ومراديش يعمل لي حاجه
أحمد كان مبتسم وسعيد أن سلسبيلا بتضحك وتهزر عادي(معلش ثواني يا اخ أحمد أنت واخد عننا فكره غلط احنا بنحاول ننفذ اللي ربنا أمرنا بيه مش معني اننا مش بتكلم مع اي شاب الا للضروره يبقي أحنا متشددين لا أحنا بنحاول ننفذ اللي ربنا أمرنا بيه مش أكتر )
أماني بجديه: بس هنا جزاك الله خيراً
أحمد بجديه أكتر وهو غاضض بصره: أمين واياك اتفضل
نزلت أماني وتلفون سلسبيلا رن
سلسبيلا: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
محمد: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته بقولك يا حبيبتي أحمد استأذني وهيجي ياخدك من الكليه
سلسبيلا: تمام
أحمد نزل أروي عند البيت ومشي هوا وسلسبيلا
أحمد: تعالي اقعدي جمبي
سلسبيلا بخجل: مره تانيه
أحمد بإستغراب: ازاي يعني
سلسبيلا بخجل: مش هقدر
أحمد حس بخجلها: تعالي ماتكسفيش أنا زوجك تعالي
نزلت سلسبيلا وجلست جمبه
أحمد بإبتسامة: عاملتي ايه في الامتحان
سلسبيلا بفرح: كان جميل جداً كنت خايفه في الاول بس كان جميل جداً الحمدلله
أحمد بإبتسامة: الحمدلله
فضلوا يتكلموا لحد ما وصلوا البيت
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕.
وصلت سلسبيلا البيت لاقيته هادي جدا وصوت القرآن مزينونه
سلسبيلا: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ياااااااااااا أهل البيت فيييييييييينكم
خرجت عائشة من اوضوتها:وعليكمالسلامورحمةاللهوبركاته في ايه يا بت مالك صوتك عالي ليه
سلسبيلا وهي تحتضنها: واحشااااااني جدا يا عائش
عائشه وتحتضنها: وانت اكتر يا روح عائش
سلسبيلا وهي تقبل رأسها: يلا هانت قربت أخلص الامتحانات دا خر سنه ليا وهقعد معاك هتزهق مني
عائشه بحب: والله ما أهزهق منك يا روحي بس انت كدا كدا هتسبيني تزوجي
سلسبيلا: وايه جاب السيره دي بس ماكنا حلوين طب استأذن بقا أدخل أغير
عائشه: استني بس قول لي عملت ايه في الامتحان
سلسبيلا بفرح لا اراديا: كان جميل جداً جداً جداً الحمدلله
عائشه طب الحمد لله
🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀.
أروي وصلت البيت لقت نورهان قاعده
أروي وهي تقبل يد والداتها: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عامله ايه يا نونا
نورهان: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته الحمدلله يا حبيبتي عامله ايه انت وعملت ايه في الامتحان
أروي بحب: ادام الله حمدك الحمدلله الامتحان كان جميل جداً جداً جداً
نورهان: طب الحمدلله كويس اومال اخوك فين راح علي الشركه
أروي بضحكه خفيفه: لا راح يوصل حبيبة القلب ههههه
سمعت صوت أحمد وراءها
أحمد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نورهان وأروي: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أحمد قبل رأس مامته وجلس بجانب أروي: كنت بتقول حاجه يا رورو وأنا داخل كدا
أروي بمرح: أنا لا لا استحاله انت عارف انا مبتكلمش كلامي خفيف أكيد نونا اللي قالت صح وغمزتلها
أحمد بضحك: ههههههه كلامك خفيف هههههههه بتهزري صح دا أنت أكبر لكاكه
أروي بغيظ: متشكره جدا
أحمد بضحك: العفو عايزه تاني
أروي بصتله بغيظ: أستأذن أنا هطلع أوضتي
أحمد وهو يقبل يد والدته: عامله ايه يا نونا واحشاني
نورهان بحب: الحمدلله يا حبيبي انت كمان واحشاني وظلوا يتكلموا
💗💗💗💗💗💗💗.
أروي طلعت أوضتها كلمت سلسبيلا
أروي: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سلسبيلا: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته عامل ايه يا أبو العيال واحشاني
أروي: الحمدلله يا حمديه أنت كمان واحشاني
سلسبيلا: ما تجي نتقابل يا فواز يا خويا
أروي بضحك: هههه لا بقولك ايه ارجع لطبيعتك لان عايزاك في موضوع مهم
سلسبيلا بحب: خير موضوع ايه
أروي: بصي يا ستي صلي على النبي
سلسبيلا: اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم
أروي: عليه افضل الصلاة واتم التسليم بصي يا ستي أنا قبل ما ألتزم كنت بنمص حواجبي بس وأنا بقلب علي اليوتيوب سمعت أنه حرام طب أنا هشيل كم شعره أيه اللي خلاه حرام
سلسبيلا بحب: بصي يا حبيبتي الموضوع دا مهم وعايز تركيز ربنا عز وجل قال { وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ }
[ سورة الحشر : 7 ]
يعني أحنا مأمورين ان النبي ﷺقال اعملوا كذا يبقي سمعنا وطاعه يا رسول الله ولو قال متعملوش كذا يبقي سمعنا وطاعه يا رسول الله الدليل بنص قرآني أهوا طب بقي النبي ﷺ قال (لعن الله النامصه والمتنامصه) النامصه=اللي بتشيل شعر من حواحبها
والمتنامصه: اللي بتشيل لها
طب هنا العن يعني الطرد من رحمة ربنا ليه أنت بشعرتين مالهومش اي لزمه بتشليهم من حواجبك يطردوك من رحمه ربنا انت عارفه أحنا من غير رحمة ربنا منسواش حاجه انت عارفه أنت رحمة ربنا دي هي اللي هندخل بيها الجنه حتي الانبياء كلنا مش هندخل الجنه إلا برحمة ربنا أما درجات الجنه بأعمالنا
أروي باقتناع: تمام أومال حديث إن الله جميل يحب الجمال
سلسبيلا: أستني بس كدا ماتسمعيش للناس دي اللي يجبولك حديث علي حديث علي يبطلوا الحق بالباطل دا أولا أما ثانيا إن الله جميل يحب الجمال في الحلال يعني مروحش انمص حواجبي واقول ان الله جميل يحب الجمال ما دا حرام مراحش احط برفيوم وامشي من جمب واحد أفتنه واخليه يعمل ذنوب وكبائر وأقول أن الله جميل يحب الجمال لا يا حبيبتي ربنا بيحب الجمال ولكن في الحلال مش اعمل الحرام وابرر لنفسي الذنوب دي وبعدين أنا شايفه الشيطان نفذ وعده اللي قال لربنا أسمي كدا قاله ايه ({ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ ۚ وَمَن يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيًّا مِّن دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُّبِينًا }
[ سورة النساء : 119 ]
لامرنهم فليغيرن خلق الله صح كدا بنغير خلق الله ربنا خلقها لنا كدا أحنا مين بقا لنعترض علي خلق الله ونغيره ربنا يهدينا جميعا ويردنا إليه ردا جميلا
أروي بإقتناع أكبر: اللهم آمين يارب العالمين جزاك الله خيراً بجد يا سلسبيلا مش عارفه من غيرك كنت هعمل ايه
سلسبيلا بغرور مصطنع: علشان تعرفوا أنتوا من غيري ولا حاجه
أروي بضحك: ههههههه نفسي أعرف أمتي هتبطلي التواضع دا يجد
سلسبيلا بضحك: ههههه لو أنا بطلت مين هيتواضع يعني
أروي وهي نتظر حوليها وتقول بهمس: أحمد أخويا مافيش حد في تواضعو
سلسبيلا بضحك: أيوا بجد أخوك في التواضع مافيش زيه ما نساش أول مره اتقدملي فيها قال ايه سلسبيلا وهي تقلد صوته أنا أحمد الدسوقي يتقالي كدا من طفله زيك مغرووور أوي
أروي بضحك: ههههه بتقلديه بالظبط
سلسبيلا بضحك: أومال ههههه
أحمد من واراهم: والله
سلسبيلا بخضه: بت يا أروي صوتك تخن كدا ليه هوا انت اتحولتي ولا أيه
أروي مش بترد
أحمد وهو يكتم ضحكته عليهم: بقا أنا مغرور يا سلسبيلا
سلسبيلا بخضه: أرووووووووي أوعي يكون اللي في بالي
أروي: والله ماكان قصدي أفتح الاسبيكر بس أنت عارفاني بحب أفتحه طول ما أنا في البيت
سلسبيلا: أحم أستأذن أنا يا جدعان تبقي سلملي علي دكتور أحمد يا أروي السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وقفلت بسرعه (شجاعه البت سلسبيلا تصدقوا😂😂) سلسبيلا قفلت من هنا وأحمد مقدرش يمسك ضحكته أكتر وضحك بكل صوته
أحمد: أممممم أعاقبك ازاي بتكلمي عليا في ضهري
أروي: طالما ضحكت تبقي مش مدايق يبقي سيبك من العقاب وقول لي هتتجوزها امتي بقا وتجيبها تعيش معايا الله هيكون أحلي يوم
أحمد بغيره: لا مش هتعيش معاكي ولا هتتكلم معاكي أصلا وبعدين انت هتجوزي مازن يعني تبعدي عنها
أروي من الصدمه فضلت تضحك: هههههههههههه أنت غيران مني من أختك ههههههههههههه لا إله إلا الله هههههه
أحمد سابها وطلع
💗💗💗💗💗💗💗.
عدي الوقت والبنات خلصوا الامتحانات ومنتظرين النتيجه وسلمان خطب أماني ومازن خطب أروي وفي يوم مازن كان قاعد مع أروي وأحمد قاعد بعيد عنهم شويه بس شايفهم وسامعهم
مازن: أحم عامله أيه يا أنسه أروي
أروي بخجل وهي تنظر للارض: الحمدلله في زمام النعمه وحضرتك
مازن: بخير الحمدلله عملت ايه في الامتحانات
أروي: الحمدلله ولكن متظره النتيجه
مازن: خير إن شاء الله
أروي بخجل: كنت عايزه أطلب من حضرتك طلب
مازن بحب ولكنه غاضض بصره:اتفضل حضرتك تمؤمري أروي: الامر لله وحده بس كنت عايزه لو حصل نصيب حضرتك تكملي حفظ القرآن لان حضرتك خاتم وأنا ممكن معرفش أروح للمعلمه اللي متابعه معاها
مازن بفرح: طبعاً طبعاً إن شاء الله وفضلوا يكلموا شويه وأستأذن مازن ومشي
💐💐💐💐💐💐💐.
سلسبيلا كانت نايمه فهي تنام مبكرا لكي تستيقظ للقيام وجدت تلفونها بيرن اتجهلت في البدايه ولكن الرقم أصر فردت من غير ما تشوف الرقم مين
سلسبيلا: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عايزه يا بارده ياللي أسمك أماني محدش بيصحني من أحلي نومه غيرك
:.............
سلسبيلا بصدمه:...........
بقلم: مريم محمد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.
يا تري مين اللي كلم سلسبيلا ويا تري ايه اللي هيحصل وايه قصة الحلقه اللي جايه دا بإذن الله اللي هنعرفه الحلقه اللي جايه بحبكم في الله وما تنسوش تصلوا علي النبي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
يتبع
رواية فتاة بالنقاب تجملت الفصل السادس والعشرون 26 بقلم مريم محمد من هنا
بقلم: مريم محمد ♥