رواية انتقام انثي الفصل الثلاثون 30 بقلم رشا منصور
لمياء…..
كنا قاعدين كلنا وبعدين لقيت عمتي قالت هو إحنا عاملين نشك' فى الكل ونسينا اللى لها مصلحه جيلان
وبنبص لقينا جيلان واقفه قدامنا وقالت 😲…
جيلان…..
طبعا محدش كان يعرف إنى هسافر خالص وأول ما دخلت لقيت لمياء وإحسان وانجي قاعدين ع كنبه واحدة ونازلين كلام والباقي كل واحد قاعد لوحدة وأول ما قولت مساء الخير يا حلوين وحشتوني أوى لقيتهم اتخضوا😲 ولقيت سناء جت سلمت عليا ومامتها ومامت لمياء
والكل بدء يرحب بيا كل ده وأنا عيني منزلتش عن لمياء
روحت لهم وقولتلهم ايه يا جماعه مش هتسلموا عليا ده آخر مرة شوفتكم فيها من وقت وفاة' ابني
وبصيت ع ابن لمياء قولت لها زى القمر ربنا رزقك به علشان يعوضك عن زعلك. ع أحمد ما انتى كنتى متعلقة به زى ما كان هو متعلق بكي ومسكت أبنها شيلته لقيته شبه مروان أوى فكرني ب أحمد وهو صغير
ولقيت عم عثمان اخد منى الولد ورجعه ل لمياء وقالي تعالى اقعدى طمنيني ع العيادة والشغل أخباره ايه معاكي
عمتي إحسان. …
من أول لحظه شوفت جيلان قدامى وأنا مش قادرة انطق. كنت حاسة كأنى شايفة عزرائيل. قدامى ولقيت أنجي مسكت فيا وايدها زى التلج وأول ما شالت ابن لمياء وفضلت تكلم عن أحمد كنت حاسه أنها ناويه تعمل حاجه فى الولد
مروان….
من وقت دخول جيلان وأنا منطقتش. عارف لمياء بتغيير عليا جامد وأنا ما صدقت ان لمياء وافقت إني أسافر أشتغل أشوف شغلي ولقيت ابويا بدء يرحب بها ويسألها عن الشغل وكان ردها محدش يتخيلة
عثمان….
أول ما شوفت جيلان توقعت. ان فى كا'رثه حصلت فى شغلها لكن استغربت أول ما لقيتها فتحت الشنطه وطلعت ظرف وقالت ليا دول نصيبك عن الشهرين اللى فاتوا
مفهمتش تقصد ايه بفتح الظروف لقيت فلوس قولت لها بتاعة ايه الفلوس دى قالتلي
أنا من أول يوم ابتديت شغلي فى المعمل اعتبرتك شر'يك معايا انت برأس. المال وأنا بالمجهود
ودول حقك طبعا بعد ما خصمت. المصروفات ومرتبات الموظفين وان شاء الله بعد كدا كل أول شهر هكون عندكم هنا اديلك حقك وبالمرة أشوفكم وأعرف أخباركم
قولت لها تنوري يا مرات ابني ومن جوايا مكنتش اتوقع ابدا تصروفها ده إبني نفسه عمره ما يعمل كدا
سناء….
كنا كلنا قاعدين ومستغربين من تصرف جيلان دى أهم حاجة عندها الفلوس معقوله جايه هى تدينا فلوس وأول ما خلعت التربو من ع شعرها لقيت لونه أسود
قولت لها أنتي صبغتي شعرك أسود ليه ده اللون الأصفر كان حلو عليك لقيتها قالت
من بعد مو'ت ابني وأنا كل حاجه فى حياتي بقت أسود فى اسود يبقي اشمعني شعري اللى اسيبه ملون الله يرحمك يا احمد كنت النقطة البيضاء اللى فى قلبي ومن بعده قلبي مات.
أنجي. …
كنت مركزة مع جيلان وحسيت اني بترعش وجسمي تلج ونظرات عنيها كلها إتهام لنا وخصوصا وقت كلامها عن أحمد أبنها معقوله تكون هى اللى باعتت الرسالة وتكون دى حركه. علشان تثبت بها تو'رط لمياء بس هى تعرف رقم لمياء منين وجابت الصورة منين وعرفت الشيخ درويش والسحر. اللى تم ازاى وحسيت ان دماغي بتلف وفقدت الوعي
عبدالرحمن….
كنت قاعد مع الولاد والكل موجود وبيتفرجوا ع التليفزيون وفجأة لقيت جيلان جت استغربت وجودها بس فضلت أتابع تصروفاتها وكلامها وشوفت نظرة عنيها ل آدم ابن لمياء واستغرابي زاد لما لقيتها بتدي ل عمي عثمان فلوس لآ ده كدا انتى ناويه ع حاجه جامدة بقي يبقي أكيد هى اللى باعتت الرساله وراسمه أنها تاخد مليون جنيه
معقوله ده اللى يشوفها يوم وفاة. ابنها استحاله يصدق أنها هتقدر تعيش من غيره بس كل شئ جايز وفجأة ببص لقيت أنجي عنيها بتقفل وبتتنفس بالعافيه جريت بسرعه افوقها
ولقيت جيلان مسكت ايدها وقالتلي النبض بطئ وضغطها منخفض وطلعت زى ازازة صغيرة كدا من شنطتها وبدأت تقربها من أنجي وابتدت تفوق بس لسه دايخه قالت لنا هى أنجي حامل قولت لها آة
قالت ده أمر طبيعي فى الشهور الأولى هى بس محتاجه تتغذي كويس وطلعت ورقه وكتبت حاجات كدا وقالت دى فيتامينات مفيدة لها فى الفترة دى ألف مبروك
عمتى إحسان. ….
أول ما جيلان قربت من بنتي خو'فت تعمل لها حاجه فضلت واقفه جنبها بس طلعت نصحه عرفت أنها حامل فى لحظه بس لما كتبت لها ادويه قلقت وقولت ل عبدالرحمن قبل ما تجيب حاجه اسأل الدكتور الأول أنا مش مطمنه لها يمكن تعمل حاجه فى بنتي
قالي اطمني أنا استحالة اثق فى جيلان
جيلان….
بعد ما لقيتهم كلهم بقوا ع اعصابهم قولت لهم أنا جايه من سفر لو تسمحوا ممكن ساندوتش اصلي جعانه أوى
لقيت مامت مروان قالتلي اطلعي ارتاحي وأنارشامنصور هجهز لكي الأكل حالا وقامت دخلت المطبخ استأذنت منهم إنى طالعه أوضتي وبصيت ل إحسان عمتهم وقولت أنا هرتاح كام يوم هنا يمكن أسبوع اصلي تعبت من القاعدة لوحدى طول الفترة دى ولقيت عم عثمان قالي ده بيت جوزك واوضتك موجودة اقعدى زى ما انتي عاوزة ده إنتي ام الغالي الله يرحمه
محستش الا ودموعي نازله ولقيت سناء بطبطب عليا وتقولى ربنا يصبرك ويعوضك عنه فى اللحظه دى كان نفسي اجيب سك🔪🔪 واقطع. فى لمياء وعمتها بس الصبر حق ابني راجع من كل واحد فيكم وطلعت ع أوضتي وبعد ربع ساعه لقيت البت بهيه شايله الصنية وعليها اكل كتير ومعاها سعديه مامت مروان وأول ما شافتني ببكي خدتني فى حضنها وفضلت تواسيني وبعدها نزلت
اديت لنفسي أسبوع أخلص كل حاجه جيت هنا علشانها
لمياء. …
بعد ما جيلان طلعت ب نص ساعه لقيت رساله جاتلي ومكتوب فيها نسيت ابلغك محتاجه الفلوس ورق ب 200 اصلي ماليش فى الفكه سلام يا موزه واتعمل بلوك تاني
بصيت ل عبدالرحمن لقيته بصلي وبص ع فوق فى إتجاه السلم فهمت أنه قصده ع جيلان
ماشي يا جيلان بقي أنتى جايه لحد عندى وتلعبي معايا أنا بقي هفرجك اللعب يبقي ازاى يا تربية التعا'بين
أهو ند'فنك جنب ابنك ديتها واحد يخبطك. بالعربيه ونخلص ووقتها بقي مش هتكلفيني عشر الآلاف جنيه واهو ابقي وفرت المليون
عمتي إحسان. …
خدت أنجي وروحنا وأول ما دخلت أوضتي حسيت بلسعه فى أيدي ببص لقيت علامه صغيرة زى ما تكون قرصة. نملة حطيت عليها كريم مرطب علشان يهد'ي الحرقان شويه وابتديت احس إنى دايخه ومش قادرة أتنفس. أكيد بسبب قلة النوم وتعب. الأعصاب اللى أنا فيها هحاول أنام أكيد هكون أحسن ومجرد ما حاولت أنام مكملتش ساعه وابتديت أرجع كل اللى فى معدتى وحسيت ب سخو'نية
جيلان …..
اكلت وفتحت شنطتي ورجعت ع كل الحاجات اللى معايا وشيلت سن الإبرة' من هدومى وحطيتها فى مكانها مع باقي الإبر يا تري يا إحسان عاملة ايه دلوقتي بعد ما شكيتك. ب سم" العقرب📍
يتبع…..