📁

رواية انتقام عبر الزمن الفصل الثالث والثلاثون 33 والأخير بقلم إلهام عبد الرحمن من هنا

رواية انتقام عبر الزمن الفصل الثالث والثلاثون 33 والأخير بقلم إلهام عبد الرحمن من هنا 



 🌹الفصل الأخير🌹

صلوا على رسول الله ♥


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


مرت الأيام وبدأ يتعافى كرم، وكانت بسمة وجنة تتناوبان على مراعاته بالمشفى وبعد أن استعاد عافيته عاد إلى المنزل وكانت جنة خلال تلك الفترة تحلل كل أفعال كرم معها لمعرفة ما إذا كان يحبها بالفعل أم لا، ولكنه لم يظهر أي مشاعر لها وهذا ما أثار شكوكها فكيف للعرافة هيفين أن تجزم بأن كرم هو حب حياتها أيعقل أنها هي التي تحبه وتكن له المشاعر دون ان تدرى ولذلك استطاعت نقله إلى العالم السحري، فقررت أن تتحلى بالصبر لكي تعلم الحقيقة.


في الصباح الباكر استيقظ كرم واستعد للذهاب إلى عمله وكذلك بسمة والتي ذهبت إلى المطبخ لتعد له طعام الإفطار...


بسمة:« يلا يا حبيبي أنا جهزتلك بقا فطار ملوكي ما تقولش لعدوك عليه.»


كرم بابتسامة:« تسلميلي يا قلب أخوكي اقعدي يا بوسي عاوز أتكلم معاكي في حاجة.»


بسمة بحيرة:«خير يا كرم في إيه يا حبيبي عاوز تقولي إيه؟!» 


كرم بتردد:«عاوز أتكلم معاكي بخصوص بابا الله يرحمه.»


ترقرقت الدموع في عيون بسمة ثم تحدثت بهدوء:« يا كرم هو خلاص بقا بين  أيادى الله وأنا عشان خاطر ربنا سامحته لكن هو مش فارق معايا في حاجة كفاية اللي شوفته منه.»


كرم:«حتى لو عرفتى إنه مظلوم وإن مراته كانت لاغية عقله بالأعمال وإنه كان مذلول تحت تأثير السحر وإنه السبب في إن جنة لسة عايشة  لحد دلوقتي.»


بسمة بحزن:« انت بتقول إيه يا كرم معقوله الكلام دا يعني بابا مظلوم بابا كان بيحبنا وعاوزنا في حياته والست دي هي اللي كانت منعاه عننا.» 


كرم:« هي دي الحقيقة بالظبط وكان لازم تعرفيها عشان تقدري تسامحيه من قلبك.»


بسمة ببكاء:«اااه ياني يا حبيبي يا بابا الله يرحمك ما لحقتش أحس بإبوتك ليا  ولا حنانك عليا ربنا يسامحك يا بابا والله أنا مسامحاك من قلبي ربنا يجعلك من أهل الجنة.»


كرم وهو يحتضنها:« خليكي دايما فاكراه بالخير يا بسمة وادعيله دا مهما كان أبونا الله يرحمه وكفاية إن إحنا حتى ما عرفناش نحضر دفنته واتدفن زيه زي أي مسكين ما لوش أهل يلا يا حبيبتي تعالي معايا عشان أوصلك في طريقي وكفايانا حزن لحد كدا.»


غسلت بسمة وجهها وذهبت مع كرم وركبا سويا وذهب كلا منه إلى عمله.

لولو الجندى صلوا على رسول الله 

دخلت بسمة إلى السنتر وبدأت تباشر عملها وفجأة خرج يونس من مكتبه وهو غاضب بشدة ووقف أمامها وتحدث بحدة...


يونس بحدة:« تعالي معايا حالاً على المكتب.»


بسمة بقلق:« خير يا مستر يونس هو أنا عملت إيه؟!»


يونس وهو ينظر لها نظرة أرعبتها:«أنا قولت حصلينى على مكتبي دلوقتي فاهمة!!»


دخل يونس مكتبه وجلس على المقعد ودخلت بسمة خلفه وهى تشعر بالتوتر ولا تعلم ماذا فعلت لتجد كل هذا الغضب منه... 


بسمة:« خير يا مستر إيه اللي حصل مخليك متعصب عليا أوي كدا؟!»


يونس بحدة:«ما هو حرام أفضل كدا العمر كله دا كتير بصراحة أنا مقدرش أستحمل كدا.»


بسمة باستغراب:«هو إيه اللي كتير أنا مش فاهمة حاجة؟!»


يونس:« ناااعم يا أختي كل دا ومش فاهمة ليه هو الذكائ انعدم من عندك ولا إيه يا ست بسمة دا أنا دايما بقول عليكي نبيهة وتفهميها وهي طايرة.»


بسمة بحيرة:« أنا والله مش فاهمة انت تقصد إيه ولا عاوز إيه يا مستر يونس.» 


يونس بصراخ:« ما تقوليش مستر يونس دي تاني أنا اسمي يونس بس بلاش تعصبيني.»


بسمة بذهول:« نعم ازاي يعني عاوزني أندهلك باسمك كدا مينفعش طبعاً لالالالا أنا مقدرش.»


يونس:«تصدقي إنك هتجيبيلي جلطة انتي وأخوكي كرم يعني يا أخواتي أموت وأنا لسه في عز شبابي دا يرضي منين يا عالم.» 


بسمة بذهول:«مستر يونس انت تعبان أجيبلك دكتور يشوفك؟!» 


يونس وهو يجلس على المقعد الذي يقابلها:« اه يا بسمة أنا تعبان بس مش محتاج لدكتور يداويني أنا محتاج لمأذون عشان يجوزنا لبعض.» 


هبت بسمة واقفة بصدمة إيه!! مأذون يجوزنا ازاي يعني؟!» 


يونس:« يجوزنا زي الناس عشان بحبك يا شيخة وانتي ولا انتى هنا عمالة تعذبينى في حبك دا حتى أنا كلمت أخوكي كرم وطلبت إيدك منه قبل ما يجراله اللي جرى ودلوقتي الحمد لله بقا كويس وما ادانيش عقاد نافع أعمل إيه بقا يعني أخطفك واروح أتجوزك ولا أتصرف ازاى؟!»


بسمة وهي ما زالت مصدومة:«مين يتجوز مين؟!»


يونس:« إيه يا بسبوسة انتى هنجتى ولا إيه أنا يا ماما اللي هتجوزك.»

لولو الجندى صلوا على رسول الله 

بسمة وقد جحظت عيناها:«هتتجوزني أنا!! انت نطقت يا أبو الهول أخيراً.»


يونس بدهشة:« أبو الهول!! إيه دا هو انت كمان كنتى بتحبيني وساكتة؟!»


نظرت له بسمة بصدمة ثم وضعت يدها على فمها والتفتت مهرولة لتهرب من أمامه لتداري خجلها منه.


يونس بفرحة:« بتحبني... البت طلعت بتحبني يا بركة دعاكي ياما أخيراً هتجوز.. هتجوز وهبقى عريس واتمختاري تاري تاري يا عروسة واتشخلع لع لع يا عريس إيه دا هو أنا اتجننت ولا أيه اعقل كدا يا يونس الهيبة يا ابني هتضيع حافظ على برستيجك بلاش بسبوسة لهطة القشطة دي تهبلك أنا بقول خير البر عاجله وأروح واخد في ايدي علبه شيكولاته والشبكة والمأذون وأروح آخدها من أخوها وأروح علطول كفاية تأخير لحد كدا أنا بصراحة مش قادرأصبر أكتر من كدا بس يا ترى كرم هيرضى يديهالي وأنا مروح ولا نأجلها لبكرا عشان يلحق يشبع منها أنا بقول أقوم أكلمه وأعرفه إن أنا جاي النهاردة ومعايا المأذون عشان يعمل حسابه.»


نظرا لأنى مش عارفه أنشر الفصل كامل هنا وكل ماأنشره الفيسبوك يزيله فهو موجود بالكامل على صفحتي روايات إلهام عبدالرحمن

يتبع

مجمع الرواية من هنا

Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات