📁

رواية فتاة بالنقاب تجملت الجزء الثاني 2 الفصل الأول 1 بقلم مريم محمد القطيفي

رواية فتاة بالنقاب تجملت الجزء الثاني 2 الفصل الأول 1 بقلم مريم محمد القطيفي

رواية فتاة بالنقاب تجملت الجزء الثاني 2 الفصل الأول 1بقلم مريم محمد القطيفي



بسم الله الرحمن الرحيم 

تبدأ قصتنا بفتاة جميله جدا ترتدي ثيلبها الفضفاضه بالاخص تلف نقابهافي غرفتها

دق الباب

_ يا رب ما يكون انس البارد ادخل

_ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ايه يا دكتوره لسه ماجهزتيش

_ وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته بجهز خلاص خلصت

_ طيب يلا

_ انس انت بترخم عليا ليه

_ وهو يمسك خدودها من تحت نقلبها علشان انتي توأمي وروحي وما استغناش عنك انا مش برخم عليك أنا بحبك فبحب الديقك واصلحك

_ وهي تقبل رأسه ربنا ما يحرمني منك يا حبيبي يا أحلي تؤام 

_ ولا منك يا روحي

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سلسبيلا واقفه علي اول السلام وبتادي بصوت عالي

يلا يا ولاد الفطار مش هنادي تاني وبصوت واطي ابوكم هيخلص الاكل

احمد من وراءها: مين دا اللي هيخصل الاكي

سلسبيلا بهمس: باين عليا اتأفشت احم ايه دا انت صحيت امتي صباح الخير 

أحمد: صباح الورد والياسمين بس مين بردو اللي هيخصل الاكل

سلسبيلا وهي تجلس على السفره: العيال مين يعني 

أحمد بضحك: هههه ماشي يا ستي هعدهلك بمزاجي فين الدكتوره جات نامت علشان ماتكلمش معها علي التأخير تاني

سلسبيلا بحب: يا ابوحمزه خلاص دا شغلها وواجبها وبعدين هي ما جتش لواحدها حمزه وانس جابوها معاهم

أحمد: انس كان معاهم اظن مشاكل الدنيا حصلت أنا مش عارف دول تؤام ازاي

سلسبيلا افتكرت عمايلهم وضحكت: ههه لا ما تخفش محصلش حاجه علشان حمزه كان معاهم وانت عارف أفنان بتحترم حمزه بتعتبروا باباها  

التاني 

نزل حمزه 

حمزه: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

سلسبيلا وأحمد: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته وذهب حمزه قبل يدي باباه وماماته زي ما سلسبيلا معلماهم ثم جلس 

أحمد: اه يا بشمهندس نمت كويس أمبارح

حمزه بإبتسامة: ايوا الحمدلله يا والدي

أحمد: طب جهز نفسك علشان عندنا شغل كتير النهارده

حمزه: حاضر نزلت ياقوت وزيد عملوا زي حمزه وجلسوا

وبعدهم نزل أفنان وانس مع بعض ايوا افنان هي البطله والحوار اللي حصل أول الحلقه كان بين أفنان وأنس  

أنس وأفنان: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صباح الخير 

الجميع: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته صباح النور وذهبوا وعملوا زي حمزه

أحمد بصدمه: انتو نازلين مع بعض وبتهزوا وبتضحكوا

أنس بضحك: ايه يا حج هو حضرتك علشان متعود علي نقارنا ماينفعش نكون بنضحك مع بعض

أحمد: ربنا يستر منك انت

إنس بضحك: هههه ليه بس يا والدي

أحمد: افطر يا أنس افطر

أنس بضحك: حاضر

أحمد: اه يا دكتوره جايه متأخر ليه امبارح

أفنان بتوتر: أسفه والله يا بابي مش هتتكرر إن شاء الله والله كان في مرضي ومقدرتش اسيبهم واسوأ حاجه المريض النفسي وبعدين انا ماجتش لواحدي ابيه حمزه وأنس جابوني معاهم

أحمد: تمام لو تكرر تأخير تاني هزعل جامد

أفنان قبلت رأس باباها: حاضر يا حبيبي 

حمزه بحب: لو خلصت يا فوفه يلا علشان اوصلك معايا 

أفنان بحب: حاضر ونظرت لاحمد زي ما اتفقنا يا بابي شدي ودان واحد معاك في الشركه ونظرت لأنس بإبتسامة مكر ومشت

أنس: يا نهار دي بتواصي حضرتك عليا يا والدي عيني عينك

أحمد بضحك: هههه شوفت

أنس: وحضرتك هتسمع كلامها 

أحمد: علي حسب

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡. 

وصلت أفنان أمام المستشفى 

أفنان: عايز حاجه يا أبيه

حمزه وهو يقبل جبينها: لا يا قلب ابيه بس خدي بالك من نفسك 

أفنان بحب: حاضر يا ابيه 

دخلت أفنان المستشفى لقت ممرضه جايه عليها جري

الممرضه نسرين: صباح الخير يا دكتوره أفنان بالله عليك الحقنا بسرعه في مريضه جايه النهارده اخدت مهدأ خمس مرات نام وتقوم اسوأ من الاول تصرخ والدكتور يوسف بيقول واخده صدمه كبيره جدا مش عارفه تتخطاها واخوها قابل والمستشفي وممكن يقفلها

أفنان: لا حول ولاقوة الابالله واخوها يقفل لها اصلا ملهوش حق

نسرين: لا يا دكتوره دا يزن الرفاعي عارفه يعني ايه

أفنان: ولما يعني يلا تعالي وريني أوضتها

اقترب افنان من الغرفه وجدت فتاه جميله جدا ولكن يكسو وجهها التعب وشاب واقف بغضب ويزعق لبست البالطو ودخلت للفتاه

أفنان صدمت لما لاقتها واقفه في الشباك لتحاول تنتحر

أفنان بصدمه: استني عندك بتعملي ايه اهدي 

الفتاه بصراخ: ابعدوا عني والله ارمي نفسي 

دخل شاب بصدمه مما تفعله اخته

بااااس نتعرف علي البطل طالما عارفين البطله

البطل يزن الرفاعي مش ملتزم ولا يمد للالتزام بصله يعني مسلم اسما واخته نورين اللي في المستشفى وهنعرف ايه اللي وصلها لكدا مع الوقت

يزن فضل واقف بصدمه من أخته

الفتاه بصراخ: ابعدوا والله ارمي نفسي 

اتقدمت أفنان خطوتين وبدأ تتلو ايات من القرآن الكريم ارتحت الفتاه جدا فشدتها أفنان فقعدت في حضنها وظلت أفنان تقرأحتي ارتاح كل من في الغرفه

نورين: الله انت صوتك جميل جداً في القرآن وراتحت جدا

أفنان مديه ظهرها للباب فنزلت نقابها: أنا الدكتوره أفنان اسم الجميل ايه ممكن نبقي صحاب 

البنت بصراخ: لا لا مش عايزه اصاحب حد خدت ايه من الصحاب

أفنان: طيب اهدي اهدي خلاص 

الممرضه اقترب من يزن: ممكن حضرتك تخرج برا علشان الدكتوره منزله نقابها وعلشان تعرف تعالج المريضه

نظر لها يزن بغضب وخرج 

أفنان وهي تربط علي ظهر نورين: بصي جميله انت اللي هتحددي عايزه ترتاحي نفسيا ولا لأ

نورين: من ساعه ما قرأت وانا مرتاحه 

أفنان: الله الله الله هو دا الكلام الجميل اللي حابه أسمعه

نورين: انت جميله جدا 

أفنان: انت اللي جميله يا حبيبتي هو ممكن اطلب طلب صغيور قد كدا وبتعمل بإديها زي الاطفار

نورين بضحك علي طريقتها: اتفضلي

أفنان بتردد: هوا ممكن نتعرف 

نورين بخوف: خايفه

أفنان: من ايه بس 

نورين: خايفه تسبيني أنت كمان 

أفنان: لا إن شاء الله 

نورين بتردد: انا أسمي نورين 

أفنان: احلي نورين ربنا يجعل النور مالي حياتك  وانا أفنان

نورين: أمين مش قولتلك انت جميله

أفنان: انت اللي جميل قولي لي بقا ايه اللي وصل الجميل لكدا

نورين بصراخ: ابعدوا عني ملكومش دعوه

أفنان بتهديه: بس بس اهدي مش عايز اعرف

نورين بهدوء: اسفه ماكنتش اقصد

أفنان: عادي حبيبتي ولا يهمك منين ما تحبي تتكلمي انا جاهزه وانت مش هتقعد هنا كتير لان حالتك مش صعبه خالص بس هتنورينا شويه

نورين: ممكن رقمك

أفنان بإبتسامة: طبعاً حبيبتي اكتب هسيبك ترتاحي شويه

نورين بسرعه: مش هتيجي تاني

أفنان بإبتسامة: هجي حبيبتي إن شاء الله 

♥♥♥♥♥♥♥

وصل حمزه الشركه وجد صهيب سلم عليه ودخلوا

صهيب بتوتر: بقولك يا حمزه

حمزه بإبتسامة لان فاهم توتره: قول 

صهيب دا ابن سلمان وأماني: هو هو يعني كنت عايز 

حمزه: ما تتكلم يا بني في ايه 

صهيب: خلاص مافيش يلا علي الشغل قبل ما أبوك يجي ويشوفنا مش بتشتغل وأنت مش تايه عنه

حمزه بضحك: هههه ماشي استني صح 

صهيب: خير

حمزه: انت هتجي معاهم النهارده  دي العيله كلها جايه. مش عارف بتحبس نفسك ليه وما بتجيش

صهيب بتنهيده: مش هقدر وسابه ومشي

حمزه: نفسي اعرف ايه اللي مسكت دا بتحبها موت ايه اللي يخليك متطلبهاش من والدي ومش راح مكتبه

🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋. 

أفنان خرجت من غرفة نورين وهي ماشيه

يزن: انت يا..  يا دكتوره بكلمك

وقفت أفنان: نعم حضرتك بتكلمني

يزن بتكبر: ايوا شوفتي

أفنان: استغفر الله العظيم يارب خير حضرتك

يزن: اختي مالها 

أفنان: عندها صدمه قويه وحاله عصبيه استأذن

وسابته ودخلت المكتب 

شويه وسمعت خبط علي الباب نزلت نقابها: ادخل 

دخل يزن وقفل الباب وقعد وحط رجل علي رجل 

قامت أفنان بخضه وفتحت الباب وقعدت مكانها

استغرب يزن من تصرفها: انا قفلته بتفتحيه ليه

أفنان: افندم حضرتك بتقول ايه وجاي ليه

يزن: متروديش علي سؤالي بسؤال

أفنان بهمس: الصبر يا رب لان حضرتك الرسول ﷺ قال ما خلي رجل بآمرأه إلا كان الشيطان ثالثهم خير حضرتك بقا لان دي بردوا خلوه حضرتك عايز ايه

يزن حس بالخجل لان مش عارف معلومه زي دي بس طنش: اختي مالها وهتتعالج ازاي

أفنان وهي غاضه بصرها: زي ماقولت لحضرتك أخت حضرتك متعرضه لصدمه حاده وعندها انيهار عصبي تلات ايام بالكتير وهتخرج مع حضرتك 

يزن بسخريه: وهتلحقي تعالجي بالسرعه دي

أفنان غضبت وخلاص علي اخيرها منه بس مسكت نفسها واستغفر ربها: حضرتك دا شغلي

وأنا عارف بعمل ايه 

يزن وهو يخرج: لما نشوف

💝💝💝💝💝💝💝. 

حمزه كان قاعد سرحان 

انس هو يصقف أمامه: فينك سرحان في ايه بقالي ساعه بكلمك

حمزه بإنتباه: انت هنا من امتي 

انس: نفسي اعرف سرحان في ايه

حمزه: كنت عايز ايه 

أنس: كنت بقولك يلا البريك جيه فيلا. ناكل قبل ماالظهر يأذن علشان هروح اجيب أفنان 

حمزه: بلاش مشاكل

أنس: دي أفنان روحي 

صهيب: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

حمزه وانس: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 

صهيب: مش يلا علشان ناكل 

أنس: يابني انت باكل كتير كدا لمين وياريته يابن عليك

وراحوا ياكلوا 

أنس: ها هتجي النهارده ولا عامل اضراب

صهيب: إن شاء الله هحاول اجي عمتي واحشاني جداً وزعلانه مني وربنا يستر 

💝💝💝💝💝💝💝. 

أحمد كان قاعد في مكتبه هو وحمزه وواحد معروف جدا ويتفقوا علي صفقه

الباب دق

أحمد: ادخل 

أفنان دخلت: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بابي انا.... 

ووقفت لما شافت حد غريب

الشخص  : انتي

احمد بإستغراب وغيره: تعرفها من فين

أفنان:.................... 

بقلم: مريم محمد القطيفي 

يا تري ايه اللي هيحصل ومين الشخص دا وايه موقف أفنان وايه قصة الحلقه اللي جايه دا بإذن الله اللي هنعرفه الحلقه اللي جايه مستنيه رايكم بحبكم في الله وماتنسوش تصلوا علي النبي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته  

يتبع

رواية فتاة بالنقاب تجملت الفصل الثاني 2 من هنا 

مجمع الرواية من هنا

Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات