📁

رواية فتاة بالنقاب تجملت الجزء الثاني 2 الفصل الثالث عشر 13 بقلم مريم محمد

رواية فتاة بالنقاب تجملت الجزء الثاني 2 الفصل الثالث عشر 13 بقلم مريم محمد

رواية فتاة بالنقاب تجملت بقلم مريم محمد




وقفنا المره اللي فاتت لما أروي كانت بتقول لألاء علي العريس

أروي بترقب: حمزه ابن خالك 

ألاء بصدمه ممزوجه بفرح: بجد يامامي  احم هصلي استخاره الاول 

أروي بضحك: ههههههه دا انت رايحه خالص

ابتسمت ألاء بخجل خرجت أروي أما ألاء فسجدة لله: يا ربي دا أنا لسه كنت بدعيك واقول ارحني بالسرعه دي يا رب ولمين لأَمَه كلها ذنوب اللهم لك الحمد 

ثم شرعت في صلاة الاستخاره

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

أما عند أفنان كانت جالسه في مكتبها دق الباب ودخلت نورين

نورين: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الجميل عامل ايه 

قامت أفنان بفرح واحتضنتها: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته واحشاااااني مووووووت

نورين وهي تحتضنها: وانت أكتر 

ثم جلسوا

نورين بتردد: احم عرفت من يزن انه كلمك باباكِ عليك

أفنان: امممم 

نورين بمرح: يعني هتنورينا وتجي تقعدي معايا

أفنان بضحك: ههههه مش للدرجه يعني دا حتي لسه مافيش رؤيه شرعيه 

نورين: امممم صحيح قولت اني بدأت احفظ قرآن

أفنان: ايوا من زمان وصلت لفين كدا

نورين تواضع: الحمدلله وصلت لسورة الكهف

أفنان: اللهم بارك همه بقا علشان تختمي 

وظلوا يتحدثوا في أمور عده

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

أما هنا عند زيد كان يجلس في مكتبه في الجامعه اذا بالباب يدق وتدلف فتاه وتغلق الباب

زيد: ارجعي وافتحي الباب واول واخر مره تقفلي الباب ولما تبقي جايه لمكتب اي دكتور تاني تجيبي واحده من صاحبتك معاكي

الفتاه بغيظ: حاضر 

زيد: اتفضلي كنت عايزه ايه 

عرضت الفتاة سؤالها واجابها زيد وخرجت بغيظ كبير منه

♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕

أما عند أنس كان قاعد في أوضته دخلت سلسبيلا لقته سرحان

سلسبيلا: انسسس حرام عليك يا بني من بدري بنادي 

أنس: احم اسف يا ست الكل وقبل يداها 

سلسبيلا: مالك يا حبيبي 

أنس بإبتسامة: مافيش يا حبيبتي 

سلسبيلا: ازاي بقا وانت مش معانا خالص 

أنس: مافيش والله بس يااه شفتي نسيت البت أفنان هتعمل فضيحه سلام

سلسبيلا: طيب يلا روح

ذهب أنس واحضر أفنان دخلوا لقوا أحمد وسلسبيلا قاعدين

أنس وأفنان: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

أحمد وسلسبيلا: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 

وجلسوا

أحمد: قولت ايه يا أفنان في موضوع العريس

أفنان بخجل: اللي حضرتك تشوفه يا بابي

أحمد: يبقي علي خيرة الله 

وحدث يزن واخبره

♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕

في الصباح أنس بيصحي أفنان 

أفنان بملل: بس يا حبيبي العب بعيد عايزه انام حتي في يوم الاجازه

أنس: يافوفا اصحي 

أفنان نايمه 

توجه أنس ألي تسريحتها واخرج الميك اب وعمل فرح في وشها ونادي بصوت عالي: افنااااااااااان

أفنان قامت بخضنه: ايه في ايه البيت بيولع وتوجه نظرها للمرايه صرخت لما شافت وشها

اما انس بيضحك علي اخره

أفنان: انت عملت ايه

أنس: شويه من اللي بتعمليه وامي بتقولك اصحي يلا علشان العريس واهله زمانهم جاين وسابهم وخرج بسرعه

أفنان: والله يا أنس مانا سايبك حااااااااااضر وظلت تدبدب في الارض بغيظ

وبعد قليل من الوقت جهزت أفنان وكانت ترتدي فستان زيتوني وخمار وتقاب كافيه وهذه اول مره ترتدي ملون من بعد ارتداها النقاب

أما هنا في الأسفل وصل يزن عمه يدعي نوح وأخته نورين

أحمد: أهلا أهلا منورين خد الانسه يت أنس ودخلها عند الحريم

أنس: حاضر وبهمس كنت اختار غيري جاي تختار الضعيف احم اتفضلي ورايا يا أنسه

وصل أنس لقي ياقوت في وشه

أنس: الجماعه وصلوا وخدي الانسه معاكِ

نورين: عايزه اطلع أفنان 

ياقوت: يلا بنا نطلع نغلس عليها شويه

وصعدوا أليها

كانت أفنان جالسه تكتب الاسئله اللي هتسألها للعتريس 

ياقوت ونورين: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

أفنان: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 

نورين: انت مين وفين أفنان يا قمر

أفنان بضحك: هههههه ختفطها هههه

نورين: طب والله انت شكلك قمر 

أفنان: والله انت اللي قمر

خبطت سلسبيلا 

سلسبيلا: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يلا انس برا باباك عايزك

الجميع: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 

أفنان: تعالي يا مامي اعرفك بنورين نورين صاحبي ونورين دي امي

سلسبيلا: اللهم بارك اهلا بيك يا حبيبتي 

نورين: اهلا يا طنط

وخرج أفنان مع أنس نزلت لتحت

دخلت أفنان خلف أنس وهي تنظر للارض بخجل شديد 

أفنان: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

الجميع: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ووضعت ما بيدها علي الترابيزه وذهبت جلست بجانب أبيها

اما أنس جلس مكانه وهو الغيره هتقتله علي تؤامه وعينه اللي بطلع نار كل ما يبص ليزن حس بيه زيد ولكن انتظر لما يخرجوا علشان مش هيعرف كلمه هنا

نوح عم يزن: ايه رايك يا ابو حمزه نسيبهم شويه

أحمد: طيب يلا 

خرجوا كان حمزه هيفضل ولكن وجد أنس يجلس بعيد عنهم شويه قدام يزن وعينه هتأكله فانسحب حمزه بهدوء

وبعد صمت طال لدقائق قليله

يزن: احم عامله ايه يا دكتوره 

أفنان بصوت خالي من الرقه والمايعه صوت البنت حين تتحدث مع اجنبي عنها: الحمدلله  في زمام النعمه وحضرتك 

أنس: بخير الحمدلله اعرفك بنفسي

أفنان: اتفضل

أنس: أنا أنس الرفاعي مهندس معماري عندي مجموع شركات الرفاعي والدي ووالداتي متوفين وانا عندي20سنه وانا اللي كملت تربية نورين اختي اي أسئلة 

أفنان: مايهمنيش حضرتك عندك شركات ايه لان دا ميهمنيش واقدر جدا ان حضرتك ربيت أختك ولكن الاهم حضرتك بتصلي

يزن: الحمدلله منتظم في الصلاه بقالي3شهور

أفنان بهدوء: ربنا يثبتك تحفظ حاجه من القرآن

يزن: الحمدلله بدأت احفظ

أفنان: معاملتك مع أهلك

يزن:............... 

بقلم مريم محمد القطيفي 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

يا تري ايه اللي هيحصل وايه رد يزن وايه قصه الحلقه اللي جايه دا بإذن الله اللي هنعرفه الحلقه اللي جايه بحبكم في الله وماتنسوش تصلوا علي النبي في رعاية الله والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♥

يتبع

مجمع الرواية من هنا

رواية فتاة بالنقاب تجملت الفصل الرابع عشر 14 من هنا 

Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات