📁

رواية خديجه الفصل الثاني 2 بقلم جهاد سعيد

رواية خديجه الفصل الثاني 2 بقلم جهاد سعيد

رواية خديجه الفصل الثاني 2 بقلم جهاد سعيد


 


نظر اليها وتعجب من ثيابها ماهذا اين عيناها فقد اندهش من هذه البنت التي تقف ظل ثواني يتامل في ثيابها وهي لاتستطيع التوقف عن البكاء فقد كانت ستموت منذ لحظات


خديجه ببكاء : اشهد ان لااله الا الله واشهد ان محمد رسول الله وحاطه ايديها علي وجهها وتبكي بنحيب من شدة الصدمه 


الشاب بعصبيه : انتي ياااه فوقي بقا محصلش حاجه اتحركي بقا فيكي ايه ردي عليا يخربيت كده هي ناقصه وبعدين بقا ماشيه ومش شايفه قدامك وانتي هتشوفي ازاي بالبتاع ده.


خديجه توقفت لحظات عن البكاء بعد سماعها لحديثه هل هذا اعتذاره لها هو كان سيقتلها منذ دقائق بسيارته لا ويسخر من نقابها هل سالقنه درس لاينساه ولكن لا يجوز


خديجه بحده : خلاص اتوكل علي الله يلا وسيبني ماالشارع واسع اهو وانا اتحركت ولا عايز حضرتك تتخانق وخلاص وبعدين ده مسمهوش بتاع ده اسمه نقاب.

هي كانت تتحدث معه بعصبيه لانها لم تستوعب بعض انها علي قيد الحياه وهو بدلا ان يعتذر لها بيسخر من نقابها .


الشاب بغرور : انتي يابتاعه انتي بتكلمي مين كده وبتعلي صوتك علي مين انتي مش عارفه انا مين


خديجه بحده : اولاً يااخ أنت أحترم نفسك ثانيا مش عايزه اعرف انت مين ده شئ ميشرفنيش ثالثا والله لولا خوفي من الله واني مينفعشي اقف اكتر من كده لكنت اديتك درس وعرفتك ازاي تتكلم معايه بالطريقه

دي رابعاً السلام عليكم.


ينظر لها بغضب وكاد ان يتحدث ولكن خديجه قد اختفت من امامه


ظل ينظر امامه حتي دخلت خديجه الي الجامعه مرة اخري


باسم في نفسه : مش هسيبك والله ماهسيبك انا هعرفك انا مين وهعرفك مقامك مش باسم الدمنهوري اللي تقف واحده زي دي قدامه وتكلمه كده دخل الجامعه وقد عرف من الامن انها طالبه هنا وتدعي خديجه لانهم ياخذون البطاقات من الطالبات وكرنيه الجامعه


عزم علي فكرة لا يتركها حتي ينفذها ولن يترك خديجه سيعود لها مرة اخرة وقد اوصي احد العاملين عنده ان يعرف عنها كل شيئ. ويأتي له بكل المعلومات ركب سيارته ورجع الي شركته مرة اخري


جلس باسم في مكتبه يتذكر الحوار التي دار بينه وبين والده .


فلاش باك 🎬


ابو باسم : ايه يابني مش ناوي تفرحني بيك قبل مااموت عايز اشوف عيالك ياباسم.


باسم : بعد الشر عليك يابابا مش كل شويه تكلمني في الموضوع ده


ابو باسم : يابني تعبت قلبي كفايه بقي تعبت اقسم بالله مش عايز تريح قلبي ليه وتفرحني بيك.


باسم بتفكير : حاضر يابابا أوعدك قريب هتجوز وافرحك بيا.


ابو باسم بفرحه : بجد يابني ربنا يرزقك ببنت الحلال اللي تصونك وتحافظ عليك وتكون زوجه صالحه ارجوك اختار بنت حلال تحافظ عليك وتحفظ غيبتك.


باسم تذكر خديجه : حاضر يابابا بس اجمد كده وارجع زي ماكنت عشان تروح تخطب لابنك.


ابو باسم بفرحه : هبقي زي البومب كده وتفرحني بيك واشوف حفيدي كده


باسم بنص ابتسامه : حاضر يابابا


باك


باسم قد انتبه الي الباب وهو يدق ادخل


ماجد بابتسامه : ياصباح الفل يامعلم


باسم بينظر له شذرا : انت داخل قهوه فوق كده


ماجد باحراج : احم اسف المهم خد الملف البنت اللي طلبت اجبلك معلومات عنها روحت الجامعه بتاعتها ومشيت وراها وسألت عنها جيرانها والناس اللي تعرفها.


ماجد بفضول : بس أنت عايز ايه من بنت زي دي


باسم : اظن ده شئ ميخصكش يلا بقا روح شوف شغلك.


ماجد وهو ماشي امال لو مكنتش صاحبه هيعمل ايه


باسم بلهفه يمسك الملف ويفتحه خديجه محمد في العام الاول من الدرسات العليا تبلغ من العمر 23عام انسه تحب الدعوه الي الله محفظة لكتاب الله للاطفال مشهورة في الجامعه وفي قريتها بنت ريفيه


الاب موظف الام ربة منزل


لها اخ اكبر منها واخ اصغر وهي بنت وحيده ،


يحبها كل مايتعامل معها من الفتيات لاتتحدث مع الرجال)


باسم ابتسم واتت فكرة في ذهنه وقد عزم علي تنفيذها واغلق الملف


باسم : هي دي اديني أفرح أهلي ومنها اعيش حياتي ويبطلو زن شويه.


عودى لخديجه مني انصدمت عندما رأت خديجه


منى بفزع : مالك ياخديجه فيكي ايه بتعيطي ليه


خديجه ببكاء : شوفت الموت بعينيا كنت خلاص ههتفعس تحت كوتش العربيه والأخ نازل يهزء فيا هي المشرحه ناقصه قتله أنا لو مكنتش خايفه من ربنا كنت زماني خليت ايدي تسلم علي وشه.


مني تحاول تهدئتها طب براحه طيب وتعالي احكيلي اخ مين وعربية ايه


خديجه قصت لها ماحدث معها مع الشاب 


منى : يلا الحمد لله انها جت علي قد كده بقي اسيبك عشر دقايق يحصل كل الحوادث دي


خديجه : امال ايه يابنتي أنا خديجه حدث ولا حرج


منى بضحك : هو انتي فيكي نفس تهزري.


خديجه بمرح مصتنع :  ياختي الحمد لله هي اول مرة يعني بس هو عصبني بجد كنت عايزه افرمه بايديا بس سكت عشان انا طيبه.


عودة لباسم


اخذ مفاتيح السيارة وانطلق من الشركه يبدأ في تنفيذ ماخطط له.


يـــــآتـــــرى بّـــاســــــــمِــــــــ بّـــــــيـــــــّخـــــــطط لَأيـــــــّهِ وُهِيـــــــّعــــــــمِــــــــلَ آيـــــــّهِ مِــــــــ؏ خـــــــديـــــــّجَة دهِ الــــي هِنـــــــٌشـــــــوُفــــــو فــــــي آلَحً ـلَقــــــة آلَجَآيـــــــّة إنـــــــٌ شـــــــآء آلَلَهِ

يتبع

رواية خديجه الفصل الثالث 3 من هنا

مجمع الرواية من هنا

Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات