رواية جوازة صالونات الفصل الثالث عشر 13 بقلم ندى على حبيب
رواية جوازة صالونات بقلم ندى على حبيب
رواية جوازة صالونات |
رواية جوازة صالونات الفصل الثالث عشر 13
" جوازة صالونات "
" البارت الثالث عشر "
" الكاتبه ندي علي حبيب "
" نهال دخلت المطبخ علي ادهم وفي ايدها علبة اختبار الحمل "
نهال رفعت العلبه قدام ادهم وقالت بستفسار : ايه دي يا ادهم ؟
ادهم بص للعلبه وبصلها ببتسامه : دا اختبار حمل ... انا عايز طفل منك يا نهال
نهال غمضت عيونها بضيق : عايز طفل علشان ولدتك قالتلك مراتك لازم تحمل قبل ما تسافر ف انت طبعا مينفعش ترفض طلب ولدتك اللي هو اخص حاجه بينا اصلا صح ؟
ادهم اضايق جدا من كلامها وقال بهدوء عكس حالته : اولا مكنتش اعرف انك من النوع اللي بيبني قصص وروايات في دماغه ثانيا انا فعلا عايز اخلف منك بإرادتي انا مش عيل صغير قدامك علشان اسمع كلام امي والا كنت وافقت تاخدك لدكتور عادي لكن انتي شوفتي انا وقفت قصادها ازاي ثالثا بقا ودا الاهم انا بعاملك بما يرضي الله ف بلاش تطلعي اسوء ما في الواحد بكلامك وخدي بالك من كلامك بعد كدا علشان متزعليش مني " وسابلها المطبخ وخرج البلكونه "
" نهال الدموع اتجمعت في عيونها وسندت ضهرها علي رخامة المطبخ وبصت في ايدها علي اختبار الحمل ، محدش قادر يفهم انها مش هتقدر تشيل مسؤلية طفل دلوقتي دا هي يدوب بتحاول تتأقلم علي ان اصبح في حياتها راجل محدش مقدر ظروفها نهائي "
نهال مسحت دموعها بهدوء : انا هروح اتكلم معاه بكل صراحه واكيد هيفهم وجهة نظري " وراحت علي اوضة النوم ودخلت علي البلكونه ، كان غدهم قاعد علي كرسي بيدخن وضهره ليها "
ادهم حس انها هتتكلم فقال : صدقني مش عايز اسمع اي كلام محتاج اهدي بعدين نتكلم ادخلي نامي الوقت اتأخر
نهال شدت كرسي وقعدت قدامه بكل هدوء وشجاعه : الكلام لما بيتأخر المعني بتاعه بينتهي مبيبقاش ليه لازمه مدام احنا في الموقف يبقي نحكي كل اللي جوانا سواء كان هيزعلنا او هيفرحنا وانا دلوقتي عندي كلام محتاجه منك تفهمني قبل ما تسمعني ممكن ؟
ادهم دخن اخر نفس في السجاره وطفاها وربع ايده وقال بهدوء : اتفضلي سامعك
نهال بتنهيده : دلوقتي احنا متجوزين مكملناش اسبوع انا لسه بتأقلم علي الحياه الزوجيه وانت كمان نفس الوضع انت بعد فتره هتسيبني وهتسافر علشان شغلك وانا هتلهي في الكليه والمذاكره تقدر تقولي لو حصل حمل انا هقدر اروح كل يوم الكليه من هنا للمنصوره واجي طيب تقدر تقولي انا ازاي هتحمل مسؤلية طفل لوحدي وانت مش موجود معايا ؟
ادهم ادرك معني كلامها ولاقي ان معاها حق بس برضو جواه جزء مش مقتنع فقال : طيب ما هو انا بعد سنه او اتنين او عشره انا برضو هاجي اجازه وهيحصل حمل وهرجع اسافر وهتبقي مسؤله عن طفل لوحدك
نهال مسكت ايده وقالت : ماشي بس بعد سنه او اتنين هكون كبرت شويه وهكون خلصت كليه وقتها هبقي جاهزه ومؤهله ان اربي طفل واشيل مسؤلية بيت كامل يا ادهم فاهمني
ادهم بصلها شويه وبعدين قال : نهال انتي عايزه تاخدي وسيله لمنع الحمل ؟
نهال رجعت شعرها ورا ودنها وقالت : معرفش يا ادهم معرفش فعلا المهم ان انا عايزه هدنه اجنع فيها نفسي وبعدين نفكر في موضوع الحمل دا
ادهم اتنهد وقال بحنان : انتي مأخدتيش منع حمل من اول الجواز يعني ممكن تكوني حامل اصلا انا معاكي وهعمل اللي يريحك واللي يحسسك انك مبسوطه بس كل اللي اطلبه منك دلوقتي ادخلي اعملي الاختبار نشوف الاول ان كان في حمل ولا لاء بعدين نتكلم في الباقي
" نهال كلام ادهم طمنها ابتسمت وقامت اخدت الاختبار وراحت علي الحمام تعمله ، جواها خوف وتوتر من انها تكون حامل هي مش هتزعل بس هتضغط جامد غمضت عيونها واستنت شويه وبصت في الاختبار وكان سلبي "
نهال بتنهيده : يا الله الف حمد وشكر ليك " وخرجت بفرحه لادهم " ادهم الاختبار سلبي
" ادهم بص لفرحتها بزعل كبير جواه حاول يداريه ببتسامه كدابه ، معقول فرحانه كل الفرح دا انها مش حامل ، ادرك انه فعلا معاها حق في تأخير الحمل لفتره يشوف هل الجواز دا هينجح ولا الوضع هيبقي ايه "
ادهم ببتسامه عكس الحزن اللي جواه : طب كويس شوفي عايزه تعملي ايه وانا معاكي عايزه تركبي وسيله تمام عايزه تاخدي حبوب برضو تمام مش عيزاني اقربلك خالص برضو تمام انا معاكي وزي ما تحبي يا نهال
نهال حست ان ادهم زعلان فقالت بقلق : انت زعلان مني ؟
ادهم ابتسم اكتر وبصلها بهدوء : لاء والله خالص هزعل منك ليه يقمر انا بس حاسس ان مرهق وعايز انام
نهال ببتسامه : طيب والكُشري مين اللي هياكله معايا وما وراء الطبيعيه مين اللي هيسمعه معايا برضو ؟
ادهم ضحك بخفه وقام حط ايده علي كتفها وباس راسها : والله ما هزعلك هو النوم هيطير ناكل الكُشري ونسمع وما وراء الطبيعيه ساعتين ارهاق كمان ميضروش يعني
" نهال ابتسمت بحب ودخلت معاه علي الركنه اللي فيها الشاشه وقعدو سوا ياكلو الكُشري ويسمعو المسلسل "
نهال بصت علي طبق ادهم : ادهم هات ادوق حته من الكُشري بتاعك
ادهم مد ايده بطبق وقال بغمزه : الطبق وصاحب الطبق تحت امرك يا جميل
" نهال ابتسمت بخجل وكملو اكل ، نهال بصت لأدهم اللي اندمج مع المسلسل قد ايه هو متفهم وحنين سَوي ومش غلاط عقله كبير بيعرف يحتويها ويفهمها بالمعني العربي يتحب فعلا "
نهال وهي بصاله قالت بكل تلقائيه : ادهم هات بوسه
ادهم بصلها برفع حاجب : كله الا الشرف يا نهال متتعديش حدودك لو سمحتي بوسه واحده متنفعش لو بوسه وحاجه معاها موافق
" نهال اتكسفت جدا علشان هي مفكره انها بتتكلن في سرها وجت تسيبه وتقوم ادهم شدها وقرب منها وباسها بكل حب "
ادهم ببتسامه : مسموحلك في اي وقت واي مكان انك تعملي اكتر من كدا " وبصلها بكل حب وقال " حقيقي محظوظ بيكي جدا
" نهال نامت علي كتفه بحب ، صدق اللي قال الحب افعال ادهم عمره ما قال لنهال كلمة بحبك بس نهال ديما حساها بأفعاله معاها ، ادهم حبيبها وشريها "
.........................................
" نهار يوم جديد من ايام الشتاء البارده والممطره ، نوال قامت من النوم بخضه علي صوت رزع باب الحمام "
نوال بنعوسه : بسم الله فيه ايه علي الصبح ايه الرزع دا
صلاح طلع من الحمام بصلها : الهوا شديد رزع الباب المهم قومي علشان امي خبطت علينا مرتين
نوال غمضت عينها وقامت بهدوء : طيب تمام هتفطر هنا ولا تحت ؟
صلاح بصلها من فوق لتحت بستغراب : انتي نايمه بكل الهدوم دي ازاي الجو برد برا بس مش برد جوا الشقه
نوال قالت بتهرب : عادي كنت بردانه ولبست هدوم تقيله مش اكتر ولا دا ممنوع من ضمن ممنوعاتك ؟
صلاح ركز في شكلها وقال : اهتمي بنفسك شويه يا نوال ولا بنسبالك عدي علي جوازنا وقت ف خلاص
نوال بستغراب : مش فاهمه اهتم بنفسي ازاي هو انا فيا حاجه وانا مش واخده بالي منها ؟
صلاح : وشك مليان شعر اييه مش واخده بالك بقرف جدا من الشعر ومش حابب منظرك كدا واخد بالي بقالي فتره ومش راضي احرجك واقول هتحس من نفسها لكن الظاهر الاحساس انعدم وسط باقي الحجات اللي انعدمت بينا
نوال بغضب : وميين السبب في ان الحياه تنعدم بينا مش انت مين السبب في ان بقيت بكرهه وجوزك معايا في نفس المكان مش انتت مين السبب في ان بقيت بتفر من قربك ليااااا
صلاح بغضب اكبر : انتي السبب في كل حاجه الزوجه الناجحه اللي تقدر تحاوط جوزها مش تمنع نفسها عنده لو عايزك وعز جلاله الله ما في قوه علي الارض تشيلني عنك بس حقيقي منظرك مش شاددني خالص
نوال بسخريه : الزوجه الناجحه الزوجه الناجحه الزوجه الناجحه فيييين بقا دور الزوج الناجح هاا فين " وقالت بدموع وحسره " كل شيئ مبادل جميييل يعني اهتمام بإهتمام حُب بحُب قسوه بقسوه للمره المليون بقولها اللي مصبرني علي العيشه معاك بنتي لولاها كان زماني مشيت من بدري حياتنا وحشه ومش حباها انا محتاجه واحد بياخد قرارته بنفسه واخد كرامة مراته من كرامته
صلاح بصلها بعدم فهم : انتي ايييه اللي ناقصك علشان الافلام اللي طول النهار بتقوليها دي هاااا ردي ايه اللي ناقصك مش فااااهمك
نوال مسحت دموعها وقالت : ناقصني كل حاجه ناقصني ان اسمع كلمه حلوه من جوزي اشوفه بيبتسم ليا علي حاجه عملتها علشانه اشوفه واقف بيدافع عني قدام اي حد بيجرحني بكلمه اشوف في عيونه ان فارقه معاه محتاجه حضن اترمي فيه اخر اليوم اشكيله اللي مزعلني محتاجه احس بحنانك اللي عمري في حياتي ما حسيته
صلاح بضيق : نواااال احنا يماا عايزين نعيش علشان نزبي البت انا لا انا فاضي اطبطب ولا ادادي خليكي عاقله عن كدا شويه يلاا انا نازل متتأخريش " وسابها ونزل علي تحت بكل برود "
" نوال ابتسمت بسخريه ، الكلام مش جديد الموقف مش جديد الرد مش جديد كل حاجه حصلت دلوقتي حصلت بدل المره مليون مره "
نوال : بالله مصدمه من كلامه ليه دا المفروض اكون اتعودت واخدت مناعه واحد بليد معندوش احساس ضيع شبابي وانوثتي معاه
" وبصت علي نفسها في المرايا بحسره ، ورده دبلانه وسط شوق ، معقول هي دي نوال اللي الكُل كان بيحلف بجمالها وحلاوتها ، فكت شعرها الناعم وسابته نزل علي ضهرها وابتسمت بحسره ودموعها نازله "
نوال بدموع : جميل بس محتاج اهتمام شبهي بالضبط " وراحت علي المطبخ وجابت مقص ورجعت الاوضه وقصيته لحد رقابتها ودموعها نازله " كدا احلي اهو علي الاقل يكون مبقاش فيا حاجه تشده خالص " وجابت كيس وحطت الشعر فيه ورميته في الزباله "
سلوي بصوت عالي من تحت : نواااااااال نموسيتك كُحلي يا الدلعدي
نوال بسخريه : ربنا ياخدني وترتاحي مني خالص ياستي
.....................................
" ادهم فاق من نومه وهو حاسس بتقل علي كتفه ووجع في رقابته رهيب ، حرك رقابته بوجع وبص علي كتفه كانت نهال نايمه علي كتفه وهما لسه مكانهم في الركنه والتلفزيون شغال ابتسم علي شكلهم واتحرك "
نهال قلقت وفتحت عينها : صبااح الخير " واتاوبت وبصت حواليها " احنا ايه اللي جابنا هنا ؟
ادهم ببتسامه : علي ما اعتقد نمنا مكانا امبارح بس ازاي فعلا مش عارف وحاليا حاسس ان رقابتي ملوحه
نهال بعدت عن كتفه وقالت : في مرهم معايا هدهنلك منه وهتبقي زي الفل ان شاء الله رقابتك وجعتك علشان نمت غلط بس
ادهم بيحرك رقابته بوجع : رقابتي زي ما يكون فيها مسمار هتعرفي تدهنيهالي حلو ؟
نهال بحماس : هروح اجيب المرهم وهرجع ابهرك " ودخلت الاوضه جابت المرهم ورجعتله " الوجع فين بالضبط ؟
ادهم بصلها : الوجع في رقابتي كلها دلكي انتي بس
" نهال قعدت قدامه علي ركبتها وفتحت علبه المرهم ودهنت علي رقابته براحه بعدين بدأت تدلكها ، ملمس ايدها علي رقبة ادهم متوهه مخليه مش حابب انها تكمل بس في نفس الوقت هو بيتمني قربها حتي لو دقايق "
ادهم مسك ايدها وقال بتوهان : كفايه
نهال بصتله بستغراب : انا مدلكتش كويس يا ادهم انا عارفه انها بتوجعك بس اصبر بس دقيقتين يكون حتي التدليك جاب فايده
ادهم ابتسم : والله انا كويس تسلم ايدك محتاج منك دلوقتي كوباية قهوه ممكن ؟
نهال استسلمت وقالت ببتسامه : هعملك قهوه عيوني بس الفطار قبل بعدين اشرب زي ما انت عايز
ادهم هز راسه بموافقه : تمام جهزي فطار وانا هدخل اخد شور " وفعلا قام دخل الحمام ياخد شور لكن عقله مشتت جدا بيفكر هل جوازه من نهال كانت خطوه صح هو اخدها ولا خطوه غلط وهيبدء يدفع تمنها "
نهال واقفه في المطبخ بتجهز الفطار والفون علي ودنها بتكلم امها : يعني تغريد رافضه العرسان ليه ما تقعدي معاها افهمي منها
زينب : نجوي شغاله ندابه من ساعة ما تغريد قالت لجدك مش عايزه اتجوز بيني وبينك العريس اللي جاي زي القمر حسب ونسب بس منعرفش البت دي مالها بقا
نهال بتنهيده : سيبوها علي راحتها مقتولين علي جوازها ليه هي اللي بتتجوز بتزيد رِجل يعني ؟
زينب اندهشت من كلامها بعدين قالت بحكمه : لاء بتزيد ضهر وسند وراجل تعتمد عليه
نهال ضحكت : ماشي يا ست الفيلسوفه انا هقفل افطر وارتب الشقه وهرنلك تاني ومتقلقيش هكلم تغريد افهم منها مالها
زينب : ماشي ولو احتاجتي حاجه اتصلي عليا " وقفلت معاها "
" نهال سابت الفون وبدأت تخلص الفطار ، ادهم جيه وقف جنبه وبدء ياكل من الخيار اللي هي مقطعاه "
نهال سابت السكينه وبصتله برفع حاجب : زوجي العزيز نقيت شوية الخيار اللي في السلطه
ادهم بستغراب : اوك فين المشكله مش فاهم ؟
نهال : مبحبش كدا اصبر اخلص وكُل براحتك لكن تاخد من الطبق وانا بقطع الحركه دي بتجرح مشاعري
ادهم ضحك بدهشه : هي وصلت لجرح المشاعر " ولسه هيكمل كلام الجرس رن " ثواني هفتح واجيلك
ادهم راح فتح الباب كانت جميله بنت خالته في وشه : ازيك يجميله عامله ايه يقمر
جميله ابتسمتله وحضنته : الحمدالله يا ادهم انت عامل ايه يحبيبي
" نهال طلعت من المطبخ بصتلهم ونقلت عيونها بين ادهم وجميله اللي في حضنه اضايقت جدا من المنظر "
نهال بغيره : احم ازيك يجميله عامله ايه " وراحت بعدت ادهم عنها بعنف وحضنتها " ادخلي يعسل واقفه علي الباب ليه ؟
جميله بصتلها : الف مبروك علي الجواز والله كنت عايزه اجي اقعد معاكي شويه بس كان عندي امتحانات ومشغوله المهم خالتي بتقولك انزلي ليها تحت عيزاكي
نهال ببتسامه : خلاص ماشي هنفطر بس وهنزلها تعالي اقعدي شويه جوا معقول تجيلي وتقفي علي الباب كدا ؟
جميله : معلش وقت تاني هجيلك يلا سلام " ونزلت علي تحت ونهال قفلت الباب وبصت لأدهم وابتسامتها اختفت "
ادهم بستغراب : مالك يا بت في ايه بتبصيلي كدا ليه ؟
نهال بغيره : انت عملتلي حوار علشان احمد طلع اخد البطانيه من فوق الدولاب ونزل وحضرتك نازل احضان في بنت خالتك
ادهم : انا مش نازل احضان في حد انا اتفاجأت انها بتحضني رغم انها عمرها ما حصلت والله
" نهال بصتله وسابته ودخلت علي المطبخ من غير ولا كلمه ، ادهم استغرب تصرفها دخل وراها علي المطبخ "
ادهم بضيق : هو كلامي بنسبالك ملوش فيمه علشان حضرتك تسمعي وتمشي من غير رد ؟
نهال من غير ما تبصله : لو كان عندي رد كنت رديت عليك لكن هقولك ايه ؟
ادهم مسكها من دراعها علشان تبصله : نهااال لما اكلمك بصيلي وردي كويس وبإسلوب حلو
نهال نفضت دراعها من ايده بغضب: انت عااايز مني اييه انا مش عايزه اتكلم معااك اصلا ولا طايقه اشوفك ولا اسمع صوتك فاااهم
ادهم بصلها بكل صدمه وعدم استوعاب في كُل اللي سمعه :
"" انتظرو القادم ""
رواية جوازة صالونات الفصل الرابع عشر 14 من هنا
لقراءة الرواية كاملة من هنا (رواية جوازة صالونات)