📁

رواية خديجه الفصل الثامن عشر 18 بقلم جهاد سعيد

رواية خديجه الفصل الثامن عشر 18 بقلم جهاد سعيد

رواية خديجه بقلم جهاد سعيد



وقفنا المرة اللي فاتت لما انتهت المكالمه بين خديجه. والبنت. اللي كانت بتكلمها


انتهي الاسبوع علي ابطالنا خديجه طبعا بتقضي يومها بين العباده والدعوه الي الله وكمان تحفظ الاطفال ماتيسر من القرآن وبتحفظهم سنه وكمان عشان يعرفو العقيده الفت انشودة )(بس مش زي بتاعتي هكتبها تعلموها لاخواتكو الصغار واولادكو) 


(ازاي نعرف اسلامنا &من القران والسنه


طب مين هيخش الجنه. &من قال لا اله الا الله الله واحد لا معبود سواه. وان محمد رسول الله


طب ايه مراتب الدين. &الاسلام والايمان والاحسان


الاسلام هو &الاستسلام لله والتوحيد لله والطاعه لله ولا نعبد سواه.


اركان الاسلام خمسه &الشهادتين والصلاه والزكاه والصيام. وحج البيت لمن استطاع اليه سبيلا. )


وصلت خديجه الكليه هي ومني. وطبعا خديجه كانت لابسه الملحفه وشكلها جميل جدا وعليها خمار لف اسود وعليها نقاب والبيشه.


خديجه بابتسامه. ياااه يامني. لو كنت تشوفي. اللي حصل امبارح.


مني بفضول. حصل ايه.


خديجه بتتصنع الدهشه. هو انتي متعرفيش


مني بفضول لا معرفشي


خديجه بضحك. ولا انا اعرف بس تعالي نروح نسال حد عارف. ونعرف منه اللي منعرفهوش.


مني بغيظ. خديجه مش عايزه اعرفك تاني.


خديجه بهزار. هو انا كنت اعرفك اولاني. انتي مين ياوليه


مني بضيق. يلا ياختي خلينا نعمل البحث اللي الدكتور. طلبه. عشان نخلص. من الهم ده.


خديجه بتتصنع الصدمه. بحث. وقدامي. وبتقوليها كده عادي. امشي يلا. اعمل ايه. العين بصيره. والايد هتموت وتمسك الساندوتش الشاورما.


مني بضحك. هو انتي. مفيش غير الشاورما في دماغك


خديجه بجديه. لا فيه. حلة محشي. انما ايه. يااااه.


مني. يلا. ياخديجه.


وذهبو ابطالنا. يعملو البحث (قلبي عندكو. انا بخلع اليوم اللي الدكتور هيستلم البحث فيه )


عند باسم باشا. استيقظ من نومه. للاسف. يعني ولا صلي ولا حاجه.  وده اللي هيكون عقبه في حيات خديجه. لانها متعرفشي المعلومه دي. بس. ياتري. هتعرف.  تتخطاها. ولا هتعمل ايه.  وياتري لما تعرف هتسيبه. ولا ايه اللي هيحصل. ده اللي. هيكون في الحلقات اللي جايه بأذن الله.)


باسم. نزل. تحت.


باسم. صباح الخير. يابابا


ابوباسم بحب. صباح النور.


ياسمين وهي نازله بعد ماصلت الضحي ولابسه.


(خمار ودريس كحلي واسع من تحت )


ياسمين بابتسامه: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


ابو باسم وباسم باستغراب من شكلها وكمان انها بتقول السلام عليكم


ابو باسم بحب: شايف اختك ياباسم ماشاء الله قمر أزاي ودخلت قالت تحية الاسلام مش زيك وبيقلده


بصوت غليظ صباح الخير يابابا.


ياسمين بضحك. يابابا كلمة. السلام عليكم دي تحية الاسلام. بدل مانروح نتشبه بالغرب بتحيتهم. لا. احنا. نفشي السلام. لاني النبي صل الله عليه وسلم. قال افشو السلام فيما بينكم. وكمان من الامور اللي تدخلك الجنه. افشاء السلام.


النبي صل الله عليه وسلم. قال ايها الناس افشو السلام واطعمو الطعام. وصلو الارحام. وصلو بالليل والناس نيام. تدخلو الجنة بسلام. )


الصحابه. كانو دايما. كل شويه. يفشو السلام علي بعض. حصل موقف مع سيدنا عمر وسيدنا ابو بكر. بسبب افشاء السلام


ابو باسم. بدهشه وذهول. من بنته. بقي دي. ياسمين اللي كانت بتضايق. لما اقلها لبسك. ضيق وحرام  تمشي بشعرك. سبحان مغير الاحوال.


ابو باسم باهتمام. ايه هو الموقف ده ياحبيبة قلب ابوكي.


ياسمين بابتسامه وفرح.  سيدنا عمر كان كل مايعدي علي سيدنا ابو بكر. يفشي عليه السلام. ولما سيدنا ابو بكر. يعدي عليه. يستني لما سيدنا عمر. يقول السلام وهو يرد عليه. مكانشي بيفشي عليه ابدا. كان دايما. سيدنا عمر هو اللي يفشي السلام


ابو باسم باستغراب وايه اللي يخلي سيدنا ابو بكر يعمل كده.


ياسمين بسعاده. ده برضه اللي استغرب منه سيدنا عمر وغضب منه جدا. فراح يشكيه لنبي صل الله عليه وسلم.


ابو باسم باهتمام. والنبي عمل ايه.


ياسمين بجديه. النبي صل الله عليه وسلم استغرب جدا. عشان كده. بعت لسيدنا ابو بكر. وساله.


ابو باسم باهتمام وسيدنا ابو بكر قال ايه.


ياسمين بابتسامه. قال يارسول الله انت قلت اني خيركم من يبدأ بالسلام. فحبيت الخير ده. يكون عمر. لاني بحبه في الله


ابو باسم. عشان كده. كان سيدنا ابو بكر. كان بيستني سيدنا عمر هو اللي يبدا بالسلام


ياسمين بابتسامه بالظبط كده.


ابوباسم بفرح. بس اتعلمتي الكلام ده منين بص هي خديجه كلمتني كتير وكانت بتفضل تحكيلي عن ثمرة افشاء الاسلام وانا برده بسمع دروس. كتير. عشان لما انصح البنات يكون عندي علم بالحاجه اللي هتكلم فيها.


ابو باسم بدهشه. تدعي. البنات. مينفعشي يابنتي. انتي لسه. في اول الطريق. والدعوه دي لناس اللي بقالها سنين. بتتعلم. في الدين. وكده


ياسمين بابتسامه يابابا الكلام ده غير صحيح. لاني سيدنا ابوبكر من اول يوم دخل الاسلام. راح دعي الناس لعبادة الله. واسلم علي ايديه سته من العشره المبشرون بالجنه. وكمان. لو تلاحظ اني ربنا في اول. بعثته. ربنا امره. انو يدعو الناس.  يايها المدثر. قم فانذر )مينفعشي افضل اقول لما اطلب العلم كذا كذا


لا انا اتعلم ايه صح وابلغ الناس بيها النبي قال بلغو عني ولو ايه ما قالش بلغو عني نص القرآن كله.


ابو باسم بفخر من بنته: بسم الله ماشاء الله عليكي يابنتي ربنا يحفظك ويزيدك كمان وكمان انا فرحان بيكي جدا.


ياسمين بسعاده. ادعي بقي لخطيبة ابنك هي السبب في كل ده.


ابو باسم بحب. انا من اول ماشوفت البنت دي. وهي دخلت قلبي. علي طول. ربنا يبارك فيها ويكتر من امثالها.


باسم طبعا قاعد وعامل نفسه انو مشغول في الموبيل. وهو بيسمع كل كلمة اخته بتقولها. وفرحان باخته وفخور بخديجه ومش عارف ايه الشعور الغريب ده اللي بيحس بيه.


( خديجة مش شخصيه خياليه  مستحيل تكون موجوده  لا هي موجوده بالفعل في بنات كتير جداً وأنتي برده لو حطيتي في دماغك بجد. وخليتي عندك هدف. وهو الوصول للفردوس الاعلي صدقيني.  هتكوني اجمل من خديجه. بس انتي استعيني بالله وابداي التغير. وياريت تبدئي صح وتعملي أهداف تقاومي عشان توصلي ليها من حوالي كام سنه كنت بقول ياااه ايه الناس دي عمري ماهكون ربعهم ابداً ويشاء الله عز وجل اني اقرر التغير وأنا الآن مش عارفه أزاي أنا كده اقسم بالله بقول الكلام ده مش رياء ولا تعجب ولكن بقول اني مفيش حاجه مستحيله. اسفه لو طولت عليكو)


خديجة : الكلام ده للمتابعين القمر 💗💗

فكره انه الواحد يرجع لربنا ولعبادته تاني وربنا يهديه ويستقيم دي حاجه جميله جدا 

إنه يبدا يلتزم ويصلي ويقرأ قرآن ويصوم وووو ده شئ جميل 

بس فيه حاجه كده هتقابلك خد بالك منها 

الموضوع في الاول بيبقي صعب 

لأنك مش متعود 

فهتبدأ بعباده صغيره 

زي الصلاه في مواعيدها بس من غير سنن 

تقرأ قرآن بس مش كتير وهكذا 

هنا لازم تاخد بالك لأنه الشيطان مش هيبقي عاجبه حالك ده وانه ربنا هداك وهيحاول يبعدك عن الهدايه بس بالطريقه 

فببساطه هيجيلك ويقولك 

بص ده بيصلي ازاي الصلوات والسنن وتلاقيه كمان بيصلي قيام وانت يدوبك بتصلي الفروض بالعافيه 

يقولك بص ده بيقرأ كام جزء ولا ده حافظ كام جزء وانت مش حافظ غير سورتين تلاته 

طب قولي بقي توبه ايه دي بقي 

الطريق طويل عليك يابني وعمرك ما هتبقي زيهم 

اوعاك تسمع كلامه او تديله فرصه إنه يبعدك تاني 

اوعاك تقارن عبادتك بعباده الصالحين مره واحده كده علطول 

بس ده مش معناه إنك متحاولش تبقي زيهم

أنت حاول خطوه خطوه 

تبصلهم بس بنظره تانيه كالآتي 

ده بيصلي سنن وبيقرأ وحافظ ووووو

انا هبدأ بعد كده بعد كل صلاه أصلي السنن بتاعتها وهلتزم بده 

تمام خلاص التزمت بده خش علي يلي بعده 

أنا بعد كل صلاه هقرألي صفحه ولا إتنين 

تمام خلاص التزمت تزود الورد شويه 

التزمت تزود اكتر وتبدأ تدخل في مرحله الحفظ 

تحفظ سور قِصار تصلي بيهم غير السور المعتاده (ده هيساعدك جدا إنك تركز في صلاتك وتخشع ) وتزود في حفظك شويه شويه

تحاول تاخد وقت من الليل حتي لو ربع ساعه تصلي فيهم ولو ركعتين قيام وهكذا 

الكلام ده معناه إنه تحاول تجيبها واحده واحده وتلتزم وتبص للصالحين دول وتشوف بيعملوا إيه وتقلدهم 

ولما تحب تقارن نفسك 

ببساطه قارن نفسك بنفسك قبل كده 

انا كنت من فتره بعمل كذا ودلوقتي بعمل كذا وكذا وكذا 

وكل مره تحمد ربنا علي هداتك وتسأله الثبات والزياده 

المهم في الموضوع انك متبصش للطريق الطويل ده بنظره انه طويل 

ركز في الخطوات يلي قدامك الاول 

ركز علي نفسك وطورها في عباده ربنا 

مره في مره هتلاقي نفسك بتصلي فروض وسنن وقيام وبتقرأ قرآن وحافظ قرآن وبتصوم تطوع وبتقرأ اذكار وووو

واهم حاجه انك متتكسفش من نفسك لما تشوف الصالحين وعبادتهم 

علطول تفتكر نفسك قبل كده وتحمد ربنا علي هدايتك وتحاول تقلدهم في يلي بيعملوه واوعي تلتفت لكلام الشيطان ليك إنه الطريق طويل وصعب


الحلقه اللي جايه. هيكون في أحداث جديده. منها باسم هيقابل خديجه بكرة بس ايه اللي هيحصل بأذن الله هنعرف الحلقه اللي جايه.


#تفاعل💗💗

يتبع 

مجمع الرواية من هنا

رواية خديجه الفصل التاسع عشر 19من هنا

Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات