📁

رواية خديجه الفصل التاسع عشر 19 بقلم جهاد سعيد

رواية خديجه الفصل التاسع عشر 19 بقلم جهاد سعيد

رواية خديجه بقلم جهاد سعيد



انتهت. خديجه ومني من البحث. وسلموه. وطلعو يقعدو. في الكافتريا.


خديجه بفخر. مصتنع اخدتي بالك مني. وانا وبدور في الكتب. وكنت ماسكه الكتاب وبنقل منه ياااه. ايه الحلاوه اللي انا فيها دي انا بحسدني. علي كده.


مني بضحك. ههههههه امال لو مكنتيش هتعيطي. وانتي عماله. تدوري. ومش لاقيه حاجه


خديجه بضيق مصتنع. استري عليا ياشيخه. ايه. مفيش حاجه. اسمها. جبر خاطر عندك.


مني بضحك. خلاص. ياشطورة.


خديجه بابتسامه ايووون كده. اهو ياسمين جت. واتفجأت من اللي لابساه. ومعاها بنت. جميله ومختمرة.


ياسمين بابتسامه وود. السلام عليكم ورحمة الله


مني بابتسامه وعليكم السلام ورحمة الله


ياسمين بتبص لخديجه. وخديجه. مبلمه من تحت النقاب.


ياسمين باستغراب من خديجه. ايه ياخديجه مالك مرضتيش السلام ليه


خديجه فاقت من صدمتها. وبتقول. بفرح وسعاده. اللهم بارك. ايه الجمال ده. بجد. ماشاء الله عليكي. ياحبيبتي.


خديجه بصت. لصاحبة. ياسمين. مين القمر اللي معاكي


ياسمين بفرح. دي بقا ياستي. تبقي سميه صاحبتي.


كان نفسها تتعرف عليكي وقلت اجيبها معايه وهي اللهم بارك. لبست الحجاب من قريب. بجد فرحانه جدا. جدا.


خديجه بتبص لسميه : عرفت انها البنت اللي كلمتها


خديجه بابتسامه: اذيك ياسميه بجد فرحانه اني اتعرفت عليكي اللهم بارك عليكي ايه الجمال ده.


سمية بفرح: بجد انا حبيتك جدا وبجد فرحانه اني اتعرفت عليكي ياسمين حكتلي عنك كتير.


خديجه بلهفه: تعرفي اني بحب اسم سميه اوي. عشان اسم واحده. بحبها جدا.


ياسمين بفضول: مين دي ياخديجه


خديجه بحب : السيده سميه بنت الخياط. زوجة سيدنا ياسر. وام سيدنا عمار.


ياسمين بفضول: ممكن تحكي لينا قصتها بجد. نفسي اعرف. عملت ايه وهي مين.


خديجه بابتسامه: بصي ياستي هي اول شهيده في الاسلام عارفه لما دخلت الاسلام والمشركين عرفو عمله فيها هي وزوجها وابنها ايه.


سميه بلهفه : عملو ايه


خديجه بحب: جابوها هي وابنها وزوجها وربطوهم في الصحرا تخيلي كده لما تشوف ابنها حبيب قلبها الوحيد بيصرخ من شدة الآلم والحر والجوع والعطش وزوجها رفيق دربها احن واحد عليها بيتألم من شدة الالم وهي بكلمه واحده منها تنقذهم من العذاب.


ياسمين بزعل: طيب هي ماتقول الكلمه وبعدين فين اهلها محدش انقذهم من الكفار ليه.


خديجه بحب: لان هما كانو من العبيد وساعتها الكفار بيعذبو الضعفاء من المسلمين وابو جهل يفضل يعذب فيهم ويقول ليها سبي محمد وهي تقول وهي بتتألم والله لن اسب رسول الله


ياسمين بتساؤل: يعني ايه اسب


خديجه بابتسامه: يعني اشتمي

المهم يزودو عليها العذاب ويقولو ليها انقذي ابنك وزوجك وهي ترفض قام سيدنا ابو بكر هو والنبي صل الله عليه وسلم شافوها فالنبي صل الله عليه وسلم قال ليهم صبراً ال ياسر فأن موعدكم الجنه


سميه بتأثر: يااااه يعني النبي صل الله عليه وسلم بشرهم بالجنه.


خديجه بدموع: ايوه المهم المشركين زادو عليهم العذاب والنبي يعدي ويتألم ويقول ليها سبيني وأنقذي نفسك وزوجك وأبنك من العذاب.


ياسمين بحزن: يعني مش حرام عليها لان النبي قال ليها انها تشتمو


خديجه بتأثر: مش كده وبس لا ده قال ليها وقولي ليهم اني كفرت بما أُنزل علي محمد مادام قلبك مليئ بالايمان.


وهي ترفض وتقول والله لساني الذي نطق كلمة التوحيد لا إله إلا الله مُحمد رسول الله

لا أجعله ينطق كلمة كفر أبداً


تخيلو يابنات واحده شايفه زوجها حبيبها وشايفه ابنها بيتعذبو قدامها وربنا صرح ليها انها تنطق بكلمة الكفر مادام قلبها مليئ بالإيمان


ياسمين : يعني ربنا صرح ليها انها تنطق بكلمة الكفر وهي برده رفضت


خديجه بحب: ايوه


سميه: طيب وايه اللي مانعها مادام ربنا هو اللي صرح ليها وكمان الرسول صل الله عليه وسلم كان بيقول ليها اشتميني  


خديجه بحب: السيده سميه عملت اللي عملته عشان ربنا وعشان ماتشمتشي أعداء الاسلام في دين الاسلام وعشان لسانها اللي نطق بكلمة التوحيد مش عايزاه ينطق كلمة كفر ابدا هو ده حلاوة الايمان اللي بيتذوق طعمها بيضحي بكل مايملك ولا فارق معاه.


عشان كده ربنا كرمها انها اول شهيده في الاسلام في اجمل من كده تكريم واحده تبشر في الدنيا بالجنه وكمان ينكتب في السيرة انها اول شهيده في الاسلام


ياسمين: اكيد ماتت من كتر التعذيب.


خديجه بحب: ابو جهل من شدة حقده زود عليها التعذيب وفضل يسب في سيدنا محمد فراحت بصقت في وشه


قام قطعها نصين


سميه بفزع: الموته صعبه قوي


خديجه بحب: المهم انها ماتت وراحت عشان تشرب من انهار الجنه وتاكل من طعام الجنه وتلبس افضل الثياب من سندس واستبرق وتتزين بأحلا الدهب والأساور والألماظ خلاص


السيده سميه ضربت مثل جميل علي الثبات واتعلمنا منها دروس كتير يكفي اني لسه بيُذكر تاريخها المشرف الي يومنا هذا وهيفضل يذكر لحد قيام الساعه من الدروس اللي اتعلمتها منها اني مهما يكون في فتن وشبهات افضل دايما متماسكه بديني اضحي باي شئ في الدنيا الا اني اضحي بديني.


ياسمين بحب: وانا اتعلمت منها مهما يكون في صعوبات قدامي حتي لو هتحدي العالم كله الا اني متنازلشي عن امر من امور ديني وافضل ثابته عشان لما أقابل ربنا أقوله فضلت متماسكه بأمرك لغاية اخر لحظه في عمري


خديجه بابتسامه : ابو جهل مات وسميه ماتت ولكن هل يستويان هو فرح بقوته وجبروته مكنشي يعرف اني في رب وهي عشان عارفه اخرتها ايه داست علي قلبها مادام عندها هدف وهو الوصول الي الفردوس الاعلي.


ياريت يابنات يبقي التزامكو زي التزام سميه واعملو حسابكو في الف ابو جهل دلوقتي سواء في الاعلام او في الاقارب والاصحاب او في الناس اللي حوالينا دايما كونو سميه وخديجه عايزه نتعلم عنهم اكتر ونقلدهم اكتر واكتر. عشان لما ننحشر معاهم وندخل الجنه معاهم ساعتها بس هنقول فوزنا ورب الكعبه واوصيكو يابنات واوصي نفسي الدنيا بالنسبه للاخرة ساعه سميه استخدمتها صح واحنا برده عايزين دايما نرفع شعار اأحنا مش أحفاد القردة والخنازير أعداء الدين لا أحنا احفاد خديجه وسميه وعائشه وفاطمه وصفيه وغيرهم احنا مش هنضيع دينا عشان شوية مكياج ولا علي كام اغنيه ولا علي مسلسل لا احنا هثبت علي دين ربنا مهما حطو قدامنا فتن وبأذن الله يابنات لو ربنا قدر لينا اللقاء هحكيلكو عن ماشطة بنت فرعون وازاي شافت عيالها فرعون بيرميهم في الزيت وهي ماتراجعتش لحظه واحده عن دينها فربنا جعل ليها معجزه.


وهنعرف برده قصة اسية امرءة فرعون وازاي ثبتت علي الحق ومهماش فرعون ولا ملكه وضحت بكل حاجه في الدنيا عشان بيت ليها في الجنه.


يلا بقا عشان كده هنتاخر والسفر طويل.


البنات قامو وطلعو من الحرم الجامعي وطبعا ياسمين اتصدمت لما شافت


يتبع

مجمع الرواية من هنا

رواية خديجه الفصل العشرون 20 من هنا

Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات