📁

رواية خديجه الفصل الواحد والعشرون 21 بقلم جهاد سعيد

رواية خديجه الفصل الواحد والعشرون 21 بقلم  جهاد سعيد

رواية خديجه بقلم جهاد سعيد




باسم بيكلم نفسه أرن عليها ولا هتعمل ليا خطبه وتزعق هرن لا مش هرن بجد. أنا معرفشي هي ايه اللي

بتعمله ده


وقرر باسم أنو يرن وساعتها كانت خديجه نايمه


باسم بيرن مرة واتنين


وخديجه لا رد


خديجه صحيت علي صووت الموبيل يووووه مين اللي بيرن كلهم عارفين اني بنام بدري وهووب نامت تاني


باسم : هي مبتردش ليه ده كله بقا أنا أعمل كده ورجع يرن تاني


خديجه بنووم : السلام عليكم ايه عايزين مني ايه مش معرفاكو اني بنام بدري يلا مترنيش عليا


وقفلت السكه.


باسم بصدمه : دي قفلت في وشي حتى ماخدتش فرصه أقول الووو بقى أنا ياخديجه تقفلي في وشي


باسم بغيظ : أن ماوريتك مبقاش أنا باسم الدمنهوري


وفضل يفكر ايه اللي بيعمله ده وليه عايز يتجوزها


ونااام بعد ساعات من التفكير وهو بيقنع نفسه بحاجه هو مش مقتنع بيها


ونروح بقااا لأحباب الله اللي بيقومو يقولو أحنا جينا اهو يارب قايمين يقابلو ربنا الناس اللي ربنا متنزل ليهم مخصوص وينادي عليهم


خديجه عامله المنبه وكاتبه رسالة تذكير قومي يلا الملك متنزل الآن مش عايزه حاجه من ربنا


ورساله في المنبه التاني الا أن سلعة الله غاليه قومي الحقي الجنه اهي قومي


ورسالة تالته قومي ياخديجه ربنا بينادي عليكي قومي أقفي بين يديه قومي أحكيله


(علي فكرة المنبه ده أنا عاملاه عندي لأني من النوع اللي بكسل جداً فياريت فعلاً تكتبو حاجات زي دي تشجعكو علي قيام الليل )


قامت خديجه واتوضت و صلت وقعدت تقرء وردها وتدعو ربها أن يغفر ليها ولجميع المسلمين وأن يرد أهلها رداً جميلاً وأن يهدي باسم ويجعله جند من جنوده وأن يختار لها الخير ويصرف عنها الشر


عند ياسمين قامت و صلت القيام وفضلت تبكي في كل سجده بُكاء لا يعرف طعمه إلا من تذوقه


(يارب أرزقني أني أبكي من الفرح بسبب تحقيق دعوتي)


ياسمين : خلصت صلاتها وبتقرء وردها توقفت عند آيه نفسها تعرف يعني ايه قررت تتصل علي خديجه تعرف معني الآيه


خديجه بابتسامه : السلام عليكم ورحمة الله


ياسمين : وعليكم السلام ورحمة الله كنت متأكده أنك صاحيه عشان كده قولت أستغلك


خديجه بمرح : تستغليني وانا اللي كنت فاكرك طلعتي أتاريكي


ياسمين بضحك : عندك مانع


خديجه بحزن مصتنع : لا وانا أقدر أقول حاجه ضحيت بشبابي كله عشانك


ياسمين : ههههههه


خديجه بابتسامه : قولي ياقمر عايزه تستغليني في ايه


ياسمين بحب : أنا كنت بقرء وردي وقفتني ايه ونفسي أعرف معناها


خديجه بحب : تعرفي يا ياسمين أكتر حاجه بحبها فيكي ايه


ياسمين : ايه


خديجه: أنك بتتعاملي مع كتاب الله عايزه تعرفي معني كلام ربنا بجد في ناس كتير بيقرءو البوست علي الفيس أو أي مجله أفضل مابيقرءو القرأن تسألي الواحده تعرفي معني آيه كذا تقول أنا بقرء وخلاص.


الصحابه مكانوش بيعدو عشر ايات إلا لما يعرفو معناهم ويطبقوهم في حياتهم.


حلو لما تعملي ورد قرآن بس الوحش أنك تطلعي بالختمه وانتي مفهمتيش حاجه من كلام ربنا.


يا ياسمين أنك تدبري ايه وتفهميها وتعملي بيها وتعرفيها لغيرك أفضل من أنك بتختمي القرآن في شهر


النبي قال: من أراد الله به خيراً فليفقه في الدين.


والعالم عند ربنا أفضل من مئة عابد عارفه لي لأني مهما يحصل مفيش حاجه هتفتنك او حد يخدعك


ياسمين بحب: ياخديجه ده كلام ربنا يعني لو مهتمناش بكلامه واسمعنا أوامره وابعدنا عن المعاصي يبقي ازاي عايزين نثبت علي الدين


خديجه: القرآن بيعلمنا الثبات ويعلمنا الأخلاق والمعاملات ويعلمنا أخرة الطريق الغلط ايه وأخرة الطريق الصح ايه القرآن منهج حياه لازم نهتم بيه ونعمل بيه في كل تفاصيل حياتنا


ياسمين: عندك حق ياخديجه


خديجه بابتسامه: تعرفي القرآن بيكون شفيع ليكي في القبر ويوم العرض علي الله


ياسمين بحب: ياااه ما أجمل كلام الله


خديجه بابتسامه: كلام ربنا بيكون شفاء للقلوب اي حاجه مديقاكي أجري أفتحي صدقيني قلبك هينشرح


ياسمين بحماس: خديجه أنا عايزه أحفظ قرآن ايه رأيك أحفظ كل يوم صفحتين أو تلاته


خديجه بسعاده: بجد فرحتيني أنك هتبدأي في حفظ القرآن بس أكبر غلط أنك تبدأي بصفحتين أو تلاته


ياسمين: أمال أحفظ قد ايه


خديجه بابتسامه: أحفظي عشر آيات بس


ياسمين بصدمه: أكيد بتهزري هختم القرآن بعد خمسين سنه


خديجه بابتسامه: لا مبهزرشي أنا عايزه اسأل سؤال أول مابتيجي تحركي العربيه بتبدأي علي أعلى سرعه.


ياسمين: لا طبعاً لأني كده غلط وأحتمال تنقلب بيا لازم أطلع علي الأول وبعد كده لما تدور أزود في السرعه براحتي.


خديجه بابتسامه: اظن أنتي جاوبتي علي نفسك


ياسمين بحب: أنا فهمتك نبدأ براحه وكل شويه أزود براحتي


خديجه: شكلك فاهم يانصه هههه


ياسمين بحب: خلاص هكلم سميه وبأذن الله هنبدأ الحفظ من النهارده عشر ايات يوميا


خديجه بابتسامه: وياسلام بقا لو بعد كل صلاه حفظتي ايتين بس وتيجي تصلي بيهم ركعه في قيام الليل

وقبل ماتبدأي في عشره كمان تكوني فهمتي العشره اللي قبلهم بجد متعه


ياسمين بحماس: بأذن الله هعمل كده


خديجه: تعرفي أن سيدنا عمر حفظ سورة البقرة وال عمران في حوالي عشر سنين


ياسمين بصدمه: سيدنا عمر بن الخطاب مش معقوله.


خديجه بابتسامه: لا صدقي لأنهم زي ماقولت ليكي بيطبقو كلام ربنا


ياسمين: يلا بقا جاوبيني علي الآيه عشان أعمل زيهم


خديجه بابتسامه: حاضر قولي ياستي


ياسمين بحماس: قال تعالى: (مايلفظ من قول إلا لديه رقيب عتيد)


خديجه بابتسامه: تعرفي أن سورة ق بالذات لما أكون عايزه أبكي من خشية الله أروح أقرء فيها أو أسمع الشيخ حازم شومان وهو بيشرح سورة ق.


بجد من السور اللي تبكي الحجر من خشية الله


ياسمين: وانا برده عايزه أسمعها وأعرف معناها


خديجه بحماس: بجد أبحثي عن تفسير سورة ق لشيخ حازم شومان


ياسمين بحب: بأذن الله بعد ما أعرف معنى الآيه


خديجه بابتسامه: بصي ياستي ربنا بيقول مايلفظ من قول إلا لديه رقيب عتيد يعني اي حرف لسانك الجميل ده بينطق بيه في ملائكة قاعدين مخصوص انهم يكتبوه


ياسمين بصدمه: يعني لسانا ده ليه ملائكة بتكتب كل حرف بيقوله


خديجه ايوه : وبرده سيدنا معاذ بن جبل سأل النبي وقال هو احنا هنتحاسب علي اللي لسانا بيقولو

فالنبي رد عليه وقالو ثقلتك أمك يا مُعاذ وهل يكب الناس علي وجوههم الا حصائد السنتهم يعني المعنى أن الناس هتترمي في النار بسبب اللي لسانهم كان بيقولو.


ياسمين: يااااه يعني الواحد ياخد باله من كلامه


خديجه بابتسامه: أنا بتكلم معاكي دلوقتي وبفكر ياترى كل واحده اغتابت صاحبتها واغتابت دي ودي تعرف أن يوم القيامه وهي داخله علي باب الجنه يقولو ليها هاتي حقنا بسبب أنك جبتي في سيرتنا في الدنيا ولو معهاش حسنات بيدوها شويه من السيئات بتاعتها وتدخل النار بسبب الغيبه


ياسمين باستغراب : يعني ايه غيبه


خديجه بابتسامه : يعني ذكر أخاك بما يكره


ياسمين: يعني ايه برده


خديجه بابتسامه: مثلاً خديجه معروفه أنها مغرورة مثلاً في نفسها فانتي روحتي ل سميه وقولتي مش عارفه خديجه هتبطل الغرور ده امتى وفضلتي تحكي لصاحبتك حاجات فعلاً حصلت من خديجه بس طبعاً خديجه مش موجوده فعشان كده يوم القيامه هتتحاسبي على كده


ياسمين بصدمه: بس أنا مكذبتش وهي فعلاً فيها الصفات دي


خديجه بحب: أنتي فعلاً مكذبتيش بس أنتي أتكلمتي عليها وهي مش موجوده


ياسمين: افردي أنا بضايق منها بسبب الغرور ده أو المشكله دي


خديجه: تروحي بكل لين تنصحيها وتعرفيها قبلت نصيحتك يبقي خير مقبلتشي برده خير أما أنك تجيبي في سيرتها ده اللي مش خير أبداً

تعرفي اني سمعت في عهد الرسول اتنين من الصحابه رايحين درس النبي صل الله عليه وسلم

فواحد منهم بيقول لتاني يلا نروح ننادي صاحبنا عشان ييجي معانا

التاني رد عليه لا يلا نلحق نروح الدرس وهو كسول وهيأخرنا

قام التاني قال عندك حق ولما وصلو عند النبي صل الله عليه وسلم النبي قال في بين أسنانكو لحم فاستغربو أحنا مكلناش لحمه النهارده خالص قال لهم النبي صل الله عليه وسلم أكلتو لحم اخيكم


ياسمين بصدمه: يااااه بسبب كلمة كسول اكله لحم اخيهم أمال البنات اللي مش وراهم غير فُلانه راحت فلانه لبسه ايه فلانه وفلانه


خديجه: للأسف أكثر النساء معروفه بالغيبه لو كل واحده عرفت أن العبد ليتكلم بالكلمة من سخط الله لا يلقي لها بالا يلقي بها في قعر جهنم 🔥


ياسمين: أنا من النهارده بأذن الله مش هتكلم في سيرة حد إلا بالخير بس


خديجه بحب: أحسنتي وبارك الله فيكي وبرده لو لقيتي صحباتك بتغتاب ومش راضين  يسكتو  قومي وروحي في اي مكان لغاية ما يخلصو غيبتهم أوعي تقعدي وتسمعي وتقولي مليش دعوه أنتي كده شريكه معاهم


ياسمين بحب: بجد جزاكي الله خيراً ياخديجه أتعلمت درس جديد


خديجه بحب: واياكي يا ياسمين  


وانتهت المكالمه بين ياسمين وخديجه.


بعد ساعات قامت خديجه تصلي الضحى وتشوف وراها ايه


ياسمين راحت الجامعه هي وسميه وفجأه معيد في كلية ياسمين بينادي عليها


ياسمين وهي غضه بصرها: حضرتك عايزني يادكتور


المعيد: ايووه ممكن أقول لحضرتك حاجه علي أنفراد


ياسمين بجديه: وعنيها في الارض حضرتك مينفعشي قول اللي حضرتك عايزه


 المعيد ....... 


نروح عند خديجه

 أم خديجه بفرح: مبروك ياحبيبتي باسم رن علي باباكي وحدد ميعاد معاه هييجي بكرة عشان تجيبو الشبكه وكتب الكتاب يوم الجمعه


خــديــجــه حــاســه بــفــرح وخــوف يـــآتـــرى هــيـــحـصـــلَ آيــــه والــمـــــعـــــيـــــد عــــايــــز ايــــه مــــن يــــاســـــمـــــيـــن و آيـــه اللـي هــيـــحــصـــلَ مــــعـــــاهــا

بّـــــــأذنـــــــٌ آلَلَهِ هِنـــــــٌعــــــــرفــــــ آلَح ـلَقــــــهِ آلَلَيــ جــايـــــه يــــاربــــــ تــــكــونـــــو اســـتـــفــــدتــــو وصلو الـفـصـل لـ 300 لايك 

مجمع الرواية من هنا


Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات