📁

رواية خديجه الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم جهاد سعيد

 

رواية خديجه الفصل الثامن والعشرون28 بقلم جهاد سعيد

رواية خديجه بقلم جهاد سعيد



 


وقفنا المرة اللي فاتت لما خديجه ردت علي الموبيل.


خديجه بابتسامه : السلام عليكم ورحمة الله.


ابو خديجه : وعليكم السلام ورحمة الله.


خديجه : ايوه يابابا.


ابوخديجه : انتي فين ياحبيبتي باسم جاي معاكي.


خديجه بابتسامه : ايوه هو معايا وخلاص قربنا ربع ساعه بالكتير ان شاء الله.


ابو خديجه بحنيه : توصلو بالسلامه ياحبيبتي.


خديجه : بابا باسم جابلي اكل ماتعملوش حسابنا على الغدا.


ابو خديجه بابتسامه: طيب ياحبيبتي توصلو بالسلامه


انتهت خديجه من المكالمه.


خديجه: جزاك الله خيرا.


باسم بجديه: بتشكريني على ايه.


خديجه بابتسامه: على انك مهتم وجبتلي اكل وده مش عشان الأكل ولكن لانك حاسس اني ماكلتش من الصبح.


باسم بابتسامه: ولا يهمك.


فضلو يتكلمو ويتعرفو على بعض لحد ماوصلو البيت.


وانتهى اليوم على ابطالنا جه يوم جديد واحداث جديده.


وصلت خديجه الكليه : 


خديجه بابتسامه : بحب الملحفه دي قوي صوريني بيها.


مني بضحك : هو انتي كل ماتلبسيها عايزه تتصوري بيها.


خديجه : ماما مكنتشي راضيه. تخليني اجيبها. تقولي انتي بتقعي لواحدك. عايزه. تجيبي ملحفه. عشان الاقيكي. تحت القطر.


مني بضحك : انتي فعلا بتقعي لواحدك.


خديجه : بس انا بحبها وماشيه فيها حاسه اني ملكه.


مني : بس ليه دايما بتلبسي چيبه تحت اي عبايه اوملحفه.


خديجه بخاف : وانا بركب القطر. او ماشيه في اي مكان. العباية تترفع.


مني : ده حتي والجو حر بتلبسيها ليه.


خديجه بابتسامه : عشان لو جرالي حاجه ابقي مأمنه علي نفسي.


خديجه بتبص لقت شلة البنات واقفين اللي حرجوها امبارح.


خديجه بابتسامه : يلا يامني نروح لشلة البنات بتاعت  امبارح تعالي يلا.


مني : ايه ياخديجه انتي مبتزهقيش هما مش عايزين يسمعو. يبقي براحتهم. انتي عايزه كل شويه يكثفوكي. انا مشوفتش واحده زيك خالص. هو الالتزام مش بالعافيه. وكل واحد عارف الصح من الغلط مزهقتيش.


خديجه بانفعال من كلام مني


لا مزهقتش يامني ولا عمري هزهق. لحد اخر ثانيه في عمري. وهروح ليهم مرة واتنين وتلاته. والف. وكل مايكثفوني. هروح تاني. لغاية مايسمعوني.


منى بنرفزة : وليه ده كله.


خديجه بانفعال لان قلبها محروق من اللي بيحصل ده.


(انا بكتب الكلام ده وانا قلبي موجوع والدموع على خدي احنا مش هنسكت وهنفضل نتكلم عن ربنا مستحيل اخلي النبي يقولي ليه شوفتي حرمات الله بتنتهك وسكتي ليه مكنتيش بتؤمري اخواتك المسلمين بالمعروف وتنهيهم عن المنكر ليه ربنا لما يسألني هقوله ايه. )


خديجه بحزن وانفعال : عبدالله بن مسعود كان عبد. في يوم الصحابه كانو بيتكلمو عايزين. حد يروح. يجهر بالقران في اهل مكه. عبدالله بن مسعود. قال انا.


الصحابه. قالو عايزين حد ليه اهل وعشيره. عشان. يحموه. من الكفار.


عبدالله بن مسعود. قال. انا اللي هجهر بالقران. وفعلا. راح سيدنا عبدالله. وفضل يقرء القران


المشركين. عرفو اني ده الكلام. اللي محمد بيقول عليه قران. فضلو يضربو في عبدالله. وهو يقرء. القران وهما يضربو فيه لحد مااغمي عليه من شدة الالم. والدم بينزل من كل ناحيه في جسمه.


الصحابه. قالو احنا نصحناك.


عبدالله بن مسعود قال. انا هروح ليهم بكرة تاني وهقرا القران تاني.


انا ولا بلال اللي كانو بيربطو رجليه في الفرس. ويخلو الحصان يجري. وجلود. يتشال من شدة. الالم.


انا ولا خباب اللي كان. بيلبسوه حديد مولع في عز الحر وكان يولعو نار وبرموه فيها. جلده كان بيطفي النار من كتر مابيسيح. وبعد مايتعبو من تعذيبه. يجري. يحفظ فاطمه بنت الخطاب وزوجها.


انا ولا زئيرة. امة عند عمر بن الخطاب. كان يفضل يخنق ويجلد فيها لغاية مادارعو يقف من شدة. الالم. ويسيبها.


يامني. دول حاجه. وحبيبي النبي محمد حاجه تانيه. لما كان بيكلمهم عن ربنا. ونزلو عليه ضرب بكل غل وحقد في قلوبهم. وسيدنا ابو بكر. شاف صاحبه بيضربووه. جري عليهم. وقال اتقتلون رجلا ان يقول ربي الله. سابو النبي ومسكو ابو بكر. كان بالجزم بتاعتهم في وشه وبطنه. لحد مااغمي عليه.


انا يامني مستعده اتكسف في الدنيا عمري كله. ولا اني اقف يوم القبامه راسي في الارض من شدة كسوفي من ربنا وهو بيسالني. ساعتها هرد عليه واقله ايه.


خديجه مسحت دموعها : يلا يامني خلينا نلحق البنات. قبل مايمشو.


مشيت مني وخديجه.


خديجه بتتصنع الابتسامه : السلام عليكم.


البنات : وعليكم السلام ورحمة الله.


خديجه بابتسامه : انا متاكده انكو امبارح مكنتوش فاضين. لاني. انتو عارفين. اني جايه اكلمكو عن ربنا فمستحيل. تسيبو. الكلام عن ربنا الا لو كان عندكو عذر.


البنات بصو لبعض باحراج


بنت منهم ايووه طبعا اتفضلي اتكلمي ياخديجه احنا سمعينك.


خديجه بابتسامه : انا مش هعطلكو كتير. بس انا بحبكو في الله. ويشهد الله اني بحب اي حد مسلم في الله.


انا عايزه احكي ليكم موقف حصل. في غزوة احد.


نروح عند ياسمين.


ياسمين : السلام عليكم ورحمة الله


سميه : وعليكم السلام ورحمة الله.


ياسمين بابتسامه : روحي انتي النهارده. انا مش هعرف اجي.


سميه باستغراب : ليه يعني.


ياسمين بابتسامه : عشان الدكتور احمد جاي النهارده. وكده.


سميه بسعاد : اللهم بارك. ربنا ييسر ليكم الامر.


ياسمين بابتسامه : اللهم امين عقبالك ياقمر.


نروح لباسم.


باسم في الشركه بيتصل علي خديجه هي مبتردش ليه ياتري فيها ايه انا قلقان اكيد في المحاضرة.


ماجد : ايه ياعم الصحاب هو انا كل ماادخل الاقيك سرحان.


باسم بحده : هو مفيش باب تخبط عليه وبعدين تفشي السلام ولا هي وكاله.


ماجد بدهشه : افشي ايه من امتى ده.


باسم بجديه : دي تحية الاسلام. ولازم. نتعود عليها. لما حد بيقول صباح الخير بالنسبه لينا عادي. اما اللي يقول السلام عليكم. نقول من امتا المشيخه دي. ونفضل نتريق عليه.


ماجد بتعجب : بس من امتي الكلام ده.


باسم بجديه : انت صاحبي عشان كده بنصحك. وبنصح نفسي قبل. لازم نكون مسلمين قولا وفعلا.


ماجد بابتسامه : بس انا فرحان جداً وفعلاً معاك حق لازم نكون مسلمين قولا وفعلا.


باسم بجديه : عمر مالدين هيكون سبب ضعفنا. بالعكس هيكون سبب قوتنا. واننا دايما مميزين. انا لما بكون في اجتماع. وبيكون الاجتماع ده مسلمين والوفد من برة. اجانب. والاذان يأذن. مبشوفشي مسلم واحد قام صلي. بقول ايه الفرق بينا وبين الاجانب. لو اول ماربنا ينادي ويقول الله اكبر. ساعتها والمسلمين يسيبو الاجتماع ويروحو يكلمو ربنا. ساعتها بس. هيكون الفرق بينا كبير.


ماجد بفرحه : عندك حق واحنا لسه فيها ايه رأيك نكون مسلمين قولاً وفعلاً


باسم بابتسامه : اتفقنا ياصاحبي يلا بقا كفايه تخلف


ماجد : هنبدأ بالصلاه.


باسم  : لا سبقتك فيها بس عايزين نعمل حاجه تانيه.


ماجد : بابتسامه ايه


نروح لخديجه : 


خديجه بابتسامه : في غزوة احد. كلنا طبعا عارفين اننا اتهزمنا فيها.

بس للاسف الهزيمه دي جت بعد نصر. النبي لما كان بينظم الحرب. كان عارف. اني المشركين عايزين يحاصروه من جميع الاتجاهات. فقام موقف. رماه. دول اللي بيرمو بالسهام. وقفهم علي الجبل. وقال ليهم مهما يحصل اوعو تنزلو سواء انتصرنا او اتهزمنا


اوعو تنزلو. المهم المعركه بدات. والمسلمين. كانت بتقاتل بكل قوتها. والمشركين هربت. من شدة الخوف.

فالمسلمين. بداو يلمو الغنيمه. والمشركين لسه بيهربو. الرماه شافو الغنيمه عايزين ينزلو يلمو. معاهم. واحد من الصحابه قال النبي حذرنا محدش ينزل الا لما هو يؤمرنا. المهم مسمعوش الكلام ونزلو مفضلشي غير حوالي تسعه بس. والباقي نزل. خالد بن الوليد


ساعتها كان مع الكفار. شاف الرماه نزلو. قام واخد الجيش ورجع. ودخل للمسلمين من وراهم. والمسلمين. مش عارفين يعملو ايه. وبيدورو علي النبي مش لاقينه.


فضلو يقاتلو. ساعتها. كان النبي بيقاتل المشركين. وكتير منهم عايزين يقتلوه. كان قدامه ام عمارة ومصعب وطلحه. بيحمو النبي صل الله عليه وسلم.


مصعب كان ليه ملامح من النبي صل الله عليه وسلم. وكان ماسك الرايه. الكفار عايزين. يرمي الرايه باي طريقه. وهو. اهم حاجه عنده الرايه. قطعو ايديه اللي ماسكه الرايه. مسكها بالايد التانيه.


قطعوها. مسكها برقبته. قطعه رقبته وفصلوها عن جسمه.


كل واحد من الصحابه. كان. بيتالم. لما وقع مصعب فكروه النبي اللي مات. الخبر افزع الصحابه مات رسول الله.


ناس كتير جريت. وراحو قعدو ورا الجبل. بيبكو علي موت النبي. وملهاش لازمه المعركه.


ساعتها سيدنا انس كان لسه واصل. انس بن النضر.


قال ليهم قاعدين وسايبين المعركه ليه.


قالو مات رسول الله.


سيدنا انس قال. قومو موتو. علي مامات عليه رسول الله. واااه لريح الجنه. والله اني لاشم رائحة الجنه. ونزل وفضل يقاتل.


لغاية ماالكفار طعنوه. حاجه وتمنين طعنه. في كل انحاء جسمه.


البلاء اشتد علي المسلمين. عارفين النبي حصله ايه في الغزوة دي.


خديجه بدموع. الكفار كانو حفرين حفرة ووقعو النبي فيها وهو كان لابس الخوزه في راسه. وفضلو يضربو. علي الخوزه لما خلوها تلزق في وشه. النبي طلع من الغزوة دي. الم في كل انحاء جسمه شديد.


الصحابه شافوهم وهما بيضربو النبي والنبي من كتر الوجع مش قادر. وهما يضربوه بكل حقد وغل. عايزين يقتلوه بالبطيئ. الصحابه جريو. عليه. واول مالكفار شافوهم جريو وسابو النبي.


الصحابه طلعو النبي من الحفره. ويبكو علي الم حبيبهم. النبي رفع ايديه لسماء. سيدنا ابو بكر. خايف يدعي عليهم. بس هما معملوش شويه.


النبي علي رغم الالم اللي حصلو. قال. اللهم اغفر لقومي فانهم لايعلمون.


انتو متخيلين. النبي في الاخر بيدعي اني ربنا يغفرلهم.


سيدنا. ابو عبيده. بن الجراح او طلحه بن عبيد الله.. فضل. يشيل الخوزه من علي وش النبي صل الله عليه وسلم. بسنانه. لغاية ماصف سنانه كلها وقعت.


يابنات. حبيب الله محمد عمل ده كله وعانه المعاناة دي كلها عشاني انا وانتو. نطلع مسلمين. النبي جاع وعطش واتالم عشانا. عايزين نفرح النبي.


تعالو نرجع. لاسلامنا من جديد. تعالو نبعد عن الغرب. مش عايزين اعداء الاسلام يشمتو فينا. متقليش. انا هعمل ايه. الامه كلها كده. هقلك. لو كانو الرماه سمعو كلام النبي. مكنشي حصل اللي حصل. ممكن انتي تكوني سبب نصر الاسلام اوهزيمته. اهم حاجه. ابداي. يلا نرجع لربنا تاني. يلا نطبق سنة نبينا تاني في كل حاجه. حتي في الاكل والشرب. في كل حاجه. صغيره وكبيره. كوني مسلمه بجد.


خديجه بتمسح دموعها أنا اسفه اني طولت عليكو.


وسابتهم ومشيت مش قادرة تقف اكتر من كده.


فتحت الموبيل لقت باسم بيرن.


خديجه بدموع : السلام عليكم.


باسم بقلق : وعليكم السلام ورحمة الله مالك ياخديجه حصل ايه.


خديجه بابتسامه : لا مفيش حاجه. انت عامل ايه.


باسم بيقوم من علي المكتب انا جاي حالا.


خديجه : استنى قفل الخط


(عايزين نرجع مسلمين تاني احنا اكثرنا مسلمين بلا إسلام ارجعي لربك. الفرصه لسه قدامك. )

يتبع

مجمع الرواية من هنا

رواية خديجه الفصل التاسع والعشرون  29 من هنا

Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات