📁

رواية جوازة صالونات الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ندى على

 رواية جوازة صالونات الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ندى على 


رواية جوازة صالونات الفصل الثالث والعشرون 23 

" جوازة صالونات"

" البارت الثالث والعشرين"

" الكاتبه ندي علي حبيب" 


" الكل اتفاجئ بجملة نهال واولهم كان ادهم اللي جواه فرحان من غيرتها "


سلوي بغضب : دا ادهم اللي مربي جميله علي ايده زي العيله الصغيره عيب منك كدا 


نهال بغيره واندفاع : ولما انتي عارفه أن ادهم اللي مربيها علي ايده وزي العيله الصغيره كنتي عايزه تجوزهالو ليه ؟


سلوي بصت لأدهم اللي متابع الحوار بحذر وعينه علي نهال : أنا مش هرد عليكي احتراما لجوزك اللي شايف ردك وقلة ادبك وساكت 


نهال بغضب : وانا مش هرد عليكي علشان أنا عارفه تربيتي ازاي...


ادهم بنبره محذره لنهال : اطلعي شقتك ومش عايز كلمه تانيه علشان متصرفش تصرف يزعلك مني " نهال فضلت واقفه بعند فَ ادهم زعق " يلااااا انجزييي 


" نهال اتخضت من صوته وبصتله بزعل وقامت طلعت علي شقتها ودموعها سبقاها "


ادهم قام وقف وبعد عن جميله وقال لأمه : انتي امي علي عيني وراسي واللي يغلط فيكي اشقه نصين لكن مراتي خط احمر يما وانتي فاهمه قصدي كويس " وسألها ومشي " 


سلوي بتريقه : خط احمر ولا اصفر يولااا يااا جوز السنيووره يا خيبتك في عيالك يا سلووي 


                        " في شقة ادهم "


" نهال دخلت شقتها ورزعت الباب وراها بقوه وفكت الطرحه بخنقه رميتها علي الارض وقلعت الكوتش رميت كل فرده في مكان بكل إهمال ودخلت علي الاوضه رميت نفسها علي السرير " 

نهال بغيظ : امال لو شكلك زي اسمك كنتي عملتي ايه يا خلة السنان انتي قال جميلة قال اكيد اللي سماها كان اعمي " وقامت قلعت هدومها في اللحظه دي دخل ادهم " 


نهال شقهت بخجل وحاولت تداري جسمها وقال بغضب : ايه قلة الذووق دي مش تخبط أو تعمل اي حركه انك داخل 


ادهم شد هدومها منها ورفع حاجبه وقال بكل برود : تخبط وانا داخل علي مراتي في اوضة نومي ؟ 


نهال حاولت تشد منه هدومها بغيظ وهي بترجع لورا : اه تخبط دا من الذوق ملهاش دعوه انت داخل فين وعلي مين وهات هدومي الجو برد عايزه ألبس 


ادهم باستنكار وقرب منها اكتر لدرجة أنها اتوترت : أنا قلعتك ولا جيت لقيتك قالعه ؟ بعدين لما انتي بردانه قلعتي ليه ؟ 


نهال بغيظ وتوتر : قلعت علشان هلبس بجامتي معرفش انك طالع ورايا " وحاولت تبعده عنها " ابعد متقربش 


ادهم قرب لشفايفها ولمسهم وقال بهمس : ابعد ليه مش كنتي هتموتي عليا في العربيه ولا رجعتي في كلامك ؟


" نهال بصتله وهي متأثره بقربه وحطت أيدها علي رقابته وباسته هي بحب واشتياق ، وادهم كان اكتر من مرحب بيها " 

..............................................

" نوال واقفه في المطبخ بتقطع كبده وهي سرحانه جدا وبنتها بتلعب جنبها "


نوال في نفسها : احيانا راحتنا بتكون مع اكتر ناس تاعبه قلوبنا صعب الواحد ينسي اول حب في حياته اول لهفه اول اشتياق اول كل حاجه حجات مبتتكررش ولو حصل واتكررت بتكون لذتها راحت وانتهت " فاقت من سرحانها علي صوت غزل "


غزل بشقه : ماما صبااعك في دم كتيرر 


نوال انتبهت لصباعها اللي قطعته بدون ما تحس وراحت غسلت أيدها وابتسمت لبنتها : دي تعويره صغيره يغزول متخافيش روحي كملي لعب علي ما اخلص الكبده وابعدي عن النار 


" نوال بدأت تخلص الكبده بسرعه وتوتر وحسه أن حد بيراقبها بعدين أدركت أنها لوحدها سلوي مش هتزعقلها تاني لما الغدا يتأخر وقتها دموعها نزلت غصب عنها علي كم الأذي اللي كانت عايشه فيه " 


نوال بتريقه : وانا اللي براجع نفسي علي قراري دا انا محتاجه اتعالج نفسيا بسببهم " بعد ما كانت علي وشك الرجوع في قرارها رجعت تاني قست قلبها واختارت نفسها "

..............................................

" نهال وافقه في المطبخ لابسه هودي طويل شويه فقط واقفه قدام مكنة القهوه تعمل فنجان قهوه "


نهال افتكرت موقف جميله اتغاظت جدا : مفكره نفسها هتقدر عليا مفكراني نوال ... بالله لربيكي بس افوقلك بس يا معزه 


ادهم دخل المطبخ جاب ازازة مايه شرب وقال : مين المعزه اللي هتفوقيلها دي ؟


نهال بصتله بغضب وغيره : ملكش فيه متدخلش " وبصتله وايدها في وسطها وقالت بتريقه " ولا حضرتك خايف لتكون جميله 


ادهم اخد موزه وقشرها وأكل منها وهو مبتسم بخبث علي غيرتها : وانا هخاف علي جميله بتاع ايه أنا ؟


نهال بصتله من فوق لتحت بقرف ودورت وشها كملت عمايل فنجان القهوه وقالت ببرطمه : عيله مايعه وملزقه 


ادهم استني لحد مخلصت عمايل القهوه واخد الفنجان وباس خدها : تسلم ايدك يحبيبتي في وقتها والله العظيم " وداقها وقال بنبهار " ومظبوطه جدا 


نهال بضيق : ادهم لو سمحت القهوه دي بتاعتي لو عايز قهوه كيس البن اهو والمكنه اهي 


ادهم وهو بيشرب فيها : اولا انتي حامل والحامل غلط عليها القهوه اشربي لبن مفيد لصحه " ودور وشه وابتسم علشان ضايقها "


نهال راحت وراه بغيظ : ملكش دعوه صحتي وانا حره فيها هات القهوه بتاعتي ؟


ادهم قعد علي الصالون وحط رجل علي رجل : صحتك وانتي حره فيها طبعا بس اوعا تنسي أن انتي دلوقتي حامل في ابني أو بنتي ودول صحتهم تهمني فَ اشربي لبن مفيد لصحة ولادي " وشرب من الفنجان قدامها بكل استفزاز " 


نهال راحت قعدت جنبه وحطت رجل علي رجل وربعت ايده وفضلت تهز في رجلها : اقلب القناه دي وحشه 


ادهم برفع حاجب : القناه عجباني وانا قاعد قبلك يعني اللي اجيبه تتفرجي عليه بهدوء ومن غير دوشه 


نهال قعدت جنبه وحست بدوخه بسيطه رجعت رأسها لورا وغمضت عينها وقالت : يخربيت كدا 


ادهم بصلها وحس أنها تعبانه فقال بقلق : مالك دايخه ولا ايه ؟


نهال هزت راسها بموافقه : بتجيلي دوخه بحس أن كل حاجه حواليا بتلف وبعدها بقا يجيلي صداع 


ادهم اخدها في حضنه وباس رأسها وقال بحنان : طب قومي البسي نروح عند دكتور نشوف الوضع ونطمن عليكي وعلي الحمل 


نهال حضنته بقوه وقالت برفض : بكرا نروح حقيقي مش قادره اتحرك من مكاني 


ادهم حرك ايده علي رأسها بحب : اللي يريحك بكرا نروح نكشف ونشوف الوضع وبإذن الله خير يحبيبي قومي يلا خديلك شور يفوقك كدا 


" نهال هزت راسها بموافقه وقامت طلعت هدوم ودخلت تاخد شور ، وادهم خرج البلكونه يشرب سجاره وبيفكر هيسافر ازاي ويسيب نهال تواجهه كل اللي هنا لوحدها ومش هينفع ياخدها معاه ومش هينفع يفضل هنا غمض عينه بإرهاق من كتر التفكير ورمي السيجاره وفضل واقف في البلكونه " 


نهال كانت بتاخد الشور بمايه دافيه فجأه المايه بردت جدا وجسمها اترعش : ادهم...ادهم انت فين ؟ 


ادهم فتح الباب وكانت نهال ورا ستارة البانيو وقال بمرح : لاء اوعي تقولي انك عايزاني اليفلك ضهرك ؟ 


نهال طلعت رأسها من ورا الستاره وقالت بغيظ : المايه تلجت فجأه وجسمي متلج شوف فين المشكله عايزه أشيل الشامبو من شعري 


ادهم بص علي السخان وقال : يبقا الكهربا فصلت عن السخان غسلي واطلعي علشان اعرف اصلحه 


نهال : يا ادهم المايه تلج حرفيا اغسل ازاي ؟ 


" ادهم شد الستاره من عليها ونهال صوتت وشدتها تاني ودا خلي ادهم يستغرب " 


ادهم بضيق : بتصوتي ليه انتي الوقتي افتحي الستاره خليني اشوف السخان في ايه !


نهال بخجل ممزوج بغضب : بلاش استظراف هااات البورنص من ورا الباب خليني البسه 


ادهم جاب البورنص وهو بيتمتم بستغراب : هتخبي ايه ما أنا عارفها حته حته عليا النعمه نسوان غريبه " وتناولها البورنص وقال بسخريه " اتفضلي يا هانم اتغطي من جوزك 


نهال بصتله بغيظ وشدت البورنص لبسته وطلعت من البانيو بصتله : هتصلح السخان دا ازاي بقا ؟ 


ادهم دخل البانيو وبص علي السخان المتعلق وحاول وفضل يصلح فيه شويه وبعدين يصلها : افتحي الحنفيه السخنه بتاعت الحوض كدا 


نهال فتحتها واشتغل قالت بابتسامه : الله ينور بمعلم ادهم يجي منك طب ما هي محلوله اهي سيب المصنع واشتغل سباك يعم 


ادهم طلع من البانيو ونشف ايده في الفوطه : سباك ايه بس دا البتاع اتصلح معايا بالحظ ادخلي كملي الشور بتاعتك واطلعي يلا ليفصل تاني " وصلت من الحمام ونهال كملت الشور بتاعها "

.........................................................

" نوال طلعت وقفت في البلكونه شويه بعد ما اكلت بنتها ونيمتها ، بصت علي الشارع اللي زحمه من العربيات والناس دوشة المدينه مقارنه بهدوء الريف " 


نوال بسخريه : طبعا هدوء الريف ودي محتاجه مقارنه أو تفكير " قطع تفكيرها دخول امجد اللي وقف جنبها وبص عليها "

امجد بتنهيده : هدوء الريف ولا صلاح وبيته يا نوال ؟ 


نوال اندهشت من كلامه ومن وجوده وقالت بتوتر : قصدك ايه ؟ 


امجد بصلها : انتي بتحبيه لسه....مجرد سؤال علي فكره ليه التوتر دا كله 


نوال بصت قدامها وافتكرت إهماله وعدم شخصيته وأفعاله قالت بكل ثقه : لاء حبه في قلبي انتهي أو يمكن مكنش حب من الأساس يمكن علشان مشوفتش غيره فكرت نفسي حبيته 


امجد بأمل : طب وانا يا نوال بنسبالك ايه ؟ " ومسك أيدها "


نوال شدت ايدها منه : ينفع مردش علي الاقل دلوقتي أنا لسه مش متأكده من مشاعري لما اكون متأكده هاجي اقول لوحدي " وحاولت تتوه في الكلام " المهم تشرب قهوه ولا شاي 


امجد حاول يبتسم : قهوه...ساده يا نوال لو سمحتي 


نوال لفت وشها ليه وقالت بستغراب : مش كانت مظبوطه ؟ 


امجد : عايزها مُره المرادي 


" نوال راحت علي المطبخ واخيرا اتنفست بقوه بتحس أن في وجود امجد أنها مبتعرفش تتنفس كويس ، بدأت تعمل القهوه وهي متوتره لسبب هي نفسها مش عرفاه " 

....................................................

" نهال نايمه في حضن ادهم لكن صاحيه ، ادهم ضاممها وصاحب هو كمان " 


" ادهم بعد وطلع علبة السجائر اخد منها واحده وولعها ونفخ دخانها لفوق " 


نهال لفت المفرش حواليها واتعدلت وبصتله : دا بقت عاده بقا ؟ 


ادهم بعدم فهم وهو بيرجع خصلة شعرها ورا وبيبوس كتفها : هي ايه يا سكر اللي بقت عاده 


نهال شدت السيجاره من بين شفايفه ورميتها جنبها علي الكومود وقربت من ادهم اوي وقالت بهمس : بدل ما شفايفك تلمس حاجه مضره جرب تلمسني مثلا " وباست شفايفه برقه "


ادهم بغمزه : وانتي مش مضره ؟


نهال برفع حاجب وهي باصه لشفايفه : انت ادري بقا أن كنت مضره ولا ...لاء 


ادهم شدها وباسها : حتي لو مضره أنا راجل عاشق ضررك " ولسه هيقرب اكتر جرس شقتهم ضرب "


نهال بستغراب : مين اللي هيجيلنا يا تري ؟


ادهم قام : خليكي هشوف مين واجيلك " وراح يفتح الباب وشاف اكتر حد متمناش أنه يشوفه " 


         

     رواية جوازة صالونات الفصل الرابع والعشرون 24          لقراءة الرواية كاملة من هنا ( رواية جوازة صالونات) 

Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات