رواية ظل العمدة الفصل الثانى 2 بقلم زهرة الربيع
رواية ظل العمدة بقلم زهرة الربيع
رواية ظل العمدة |
رواية ظل العمدة الفصل الثانى 2
#ظل_العمده_2 _انا وحمدان بيه بنحبو بعض وبهرب علشانو وحبله في ولده كمان
حمدان اتسعت عنيه بزهول شديد ومرعي بصلهم بصدمه وغضب ورفع ايده هيضربها وهو بيقول بغضب... بتقولي ايه يا بنت المركوب انتي
بس بتول استخبت في ثواني ورا ظهر حمدان وقالت ببكا... في عرضك يا عمده احب على يدك انجدني
حمدان وقف قدامها بحمايه وبص لمرعي وقال بغضب شديد نزل يدك يا مرعي... هتضرب واحده في داري ولا ايه.. البت في حمايتي
مرعي قال بزهول و غضب شديد.... يعني ايه... اللي قالته صوح.. يعني هيه بتهرب من البيت كل مره علشانك انت...انت غاويها وبتحرضها تهرب من بيتها مش كده...ما داهيه يكون كل اللي اقالته صوح وتكون فعلا حبله منك...اتكلم يا حمدان البت دي خطت معاك
حمدان اتنهد بضيق شديد وقال بغضب... مرعي اتكلم زين ومتنساش اني عمدة النجع كلو بما فيه الجبل...انا بتكلم في حاجه واحده بس ان البت في حمايتي وحتى لو ما كانتش في حمايتي ما يصحش تاجي داري و وتاخد واحده منه غصب وكمان جايب رجالتك وجاي على السرايا شكلك اتخبطت في دماغك ونسيت انا ابقى مين نسيت انك انت وكل اهلك والجبل تما تحت حمايتي خذ رجالتك وعاود ..البنيه دي انا هرجعها لغايه دارها بنفسي
مرعي قال بغضب شديد ....مش هيحصل يا حمدان البت اللي معاك دي بت عمي وخطيبتي وهربت مني علشان ما تحضرش فرحها...و انا مش هسيب الناس تتكلم علي وعلى شرفي ويقولو ما عرفوش يربوا....وبص لبتول بغضب وقال ...امشي قدامي يا فاجره احسن لك
بتول مسكت في جلابيه حمدان بقوه من ورا وقالت بهمس وهي بترتعش.... احب على يدك في عرضك يا عمده
حمدان اتنهد وهو مش عارف يعمل ايه وقال بغضب لمرعي ...انا قولتلك همل البت وانا هبقى ارجعها
مرعي قال بغضب شديد ....تمام يبقى اللي قالته صوح.. انت اللي بتهرب لاجله..... وسحب سلاحه على حمدان وجهه عليه بغضب شديد وقال.... انا لو ما اخذتش البت دي دلوقتي مش هخلي فيها لا اخضر ولا يابس
حمدان ضحك بسخريه وقرب قدام السلاح وقال ببتحدي.... لو دكر من صلب دكر اضرب... خليها تبقى خراب على الكل
مرعي اتوتر وبقى يبص له بغضب وخوف
و رجاله حمدان والحرس والغفر التفو حواليه بسرعه وشدو السلاح بتاعهم
حمدان قال بغضب ..كله ينزل سلاحه ...هو مرعي حبيب اخوه بيهزر وهياخد بعضيه ويمشي لان هو عارف زين ايه اللي هيجرى لو قل عقله
مرعي بقى يبصلهم بغضب شديد ....ونزل رجاله من العربيه اللي جم معاه من الجبل واحد منهم مسك ايد مرعي وقال... يلا يا مرعي يلا يا ولدي بلاش مشاكل...وشدوه ومشيوا بيه...وهو بيبصلهم بغضب شديد وتوعد
بتول اتنهدت بارتياح شديد بس انتفضت بخوف لما حمدان بصلها بحده وقال ....بقى بتحبيني وهربانه عشاني....ومسكها من فكها من فوق النقاب بغضب وقال ...لا وحبله مني كمان ده انت ليله اللي خلفوك طين النهارده
بتول بصتلو برعب شديده وقالت بالم.... انا هفهمك هفهمك يا عمده
بس حمدان دفعها بغضب وقال... بت يا فوزيه انتي يا زفت
جات بنت جميله في العشرينات لابسه عبايه سمراء ضيقه جدا وبتندغ لبانه وقالت بدلال ..... نعمين يا سيد الناس
حمدان غمض عينيه بغضب شديد وقال.... استغفر الله يا رب الصبر من عندك على البلاوي دي.... خدي البت دي احبسيها في الاوضه فوق واتأكدي انها متعرفش تطلع
فوزيه قالت بدلال... انت تؤمرني يا سيد الناس
ولسه هتمشي قال بغضب استني
فوزيه التفتتله وقالت.... يا نعمين يا سيد الناس
حمدان بصلها بضيق لان عبايتها ضيقه جدا وقال... وسعي الخلقات يا فوزيه الجو حر وبتخنقي نفسك على الفاضي وسعيها خلي ربك يوسعها علينا
وراح على المندره وهي لوت بقها بضيق شديد وبصت لبتول من فوق لتحت كانت بنت صغيره ومنقبه وقالت بسخريه... وانت مين انتي كمان اطلعي معاي لما نشوف اخرتها واخدتها وطلعت بيها على فوق وبتول كانت مرعوبه حرفيا
بقلم....زهرة الربيع
بعد ساعات اتملى الدار بالرجاله
رجاله الجبل كلهم ومرعي... ورجاله النجع قاعدين في المندره مرعي كان بيزعق بغضب وهو بيقول... احنا ما بينا سلام يعني المفروض لما تيجي واحده من الجبل حداكم ترجعوها مش تخطفوها وتخبوها
شيخ البلد اتنهد وقال ..... استنى يا مرعي..خلينا نسمع العمده هيقول ايه
حمدان قال بخنقه.... يا شيخ البلد لو جات واحده ودخلت دارك وقالت لك في حماك هتسيب حد ياجي ياخدها ويجرجرها وعايز يقتلها كمان
شيخ البلد قال بسرعه.... لا طبعا... بس كمان يا حمدان البت بت عم وعرضه وحقه يخاف وما يامنش تفضل هنا انا رايي نحايل البت ونرجعوها مع اهلها انت اندهالي وانا هكلمها بنفسي
حمدان قال .... وانا ما عنديش اي مانع تمام بس قبل ما ناديلها ماحدش هيلمسها هنه في داري ولا ياخدها غصب
شيخ البلد قال ...اكيد حقك يا عمده واحنا نفهم في الاصول
حمدان بعت جابو بتول وهيه فضلت واقفه بخوف شديد مش راضي تدخل عند الرجاله
حمدان قال بضيق ادخلي يا بت الجبل مش انت بتقولي في حمايتي يبقى ما حدش يقدر يلمسك
بتول دخلت اول ما قال كده وقفت قريبه من الدكه اللي قاعد عليها حمدان
شيخ البلد قال بهدوء.... في ايه يا بتي ليه ما عايزاش تعاودي مع اهلك دول ناسك عمك قلقان عليكي
اتكلم راجل من وسطهم كبير في السن وقال.... عشان خاطري انا يا بتول كيف ما قال لك شيخ البلد انا قلقان عليك يا بنتي ابوكي الله يرحمه سابك امانه عندي
بتول قالت بدموع....مش هعاود يا عمي عشان لو عاودت هتجوزوني لمرعي وانا ما عاوزاش اتجوزو لو هتقتلوني
مرعي كان بيص لها بغضب شديد...وشيخ البلد قال بهدوء... ليه يا بتي ما عاوزاش ده ولد عمك ودايما ولد العم اولى...ولو عندك سبب قوليه هنه واحنا نحاولو نحلوه
بتول بصت لمرعي بغضب شديد وقالت ....ما ينفعش اتجوزوا عشان انا كنت عايزه اتجوز راجل يا عمي...و مرعي مش راجل ولا يعرف حاجه عن الرجوله
الكل بصولها بدهشه من اللي قالته ومرعي وقف وضربها قلم قوي جدا وقعت عند رجلين حمدان
حمدان اتصدم باللي عمله لانهم متفقين قدام الكل انه ما يقربش منها وانها في حماه ... وقف بسرعه ووطى وقف بتول اللي كانت بتبكي جامد
ومرعي لسه هيتهجم تاني عليها وهو بيقول ...بتقولي ايه يا فاجره يا بت الكلب
هنا حمدان وقف قدامها وفي حركه سريعه مسك ايده اللي ضربها بيها ولفها بغضب كسرها ووووو
رواية ظل العمدة الفصل الثالث 3 من هنا
الرواية كاملة من هنا (رواية ظل العمدة)