📁

رواية خديجه الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم جهاد سعيد

رواية خديجه الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم جهاد سعيد

رواية خديجه بقلم جهاد سعيد



النهارده حنة خديجه.

ياسمين وسميه. حبو يحضرو الحنه وهيباتو ويمشو مع خديجه تاني يوم.

خديجه كانت فرحانه جدا. كلهم حواليها وجيرانها واحبابها. وقرايبها. وطبعا. خديجه مخلتشي اليوم عادي.


خديجه بابتسامه. هنبدا سهرتنا. وفرحتنا بام شريك.


ياسمين بفضول مين ام شريك دي ياخديجه.


خديجه بحب. دي ياستي. سمعت عن الاسلام وانشرح صدرها. واسلمت. كل الكلام ده حلو بس الاحلا والاجمل. موقف بسيط في حيات ام شريك.


سميه. ايه هو.


خديجه بابتسامه. ام شريك لما اسلمت. ساعتها كان الكفار بيعذبو المسلمين اشد العذاب. وكان. اكتر اللي بيدخل في الاسلام ساعتها بيكتم اسلامه. ومنهم ام شريك.


سميه. يعني. كانت كاتمه اسلامها. طب وايه الحلو في كده. انا مش. قصدي حاجه بس بجد عايزه اعرف.


خديجه بابتسامه. اصبري لما اكمل.


سميه حاضر مش هقاطعك تاني.


خديجه بابتسامه كتمت اسلامها. بس كانت بتروح لنساء قريش.  بيوتهم. في السر. وتفضل تدعيهم. لعبادة الله. الواحد. مكنتشي بتمل ولا تزهق. علي رغم انها متاكده. لو حد وصل الخبر للمشركين. هيوروها العذاب الوان. بس هي هدفها. اعلاء كلمة لااله الا الله محمد رسول الله. فضلت كتير. تروح تدعي. واحده واحده من نساء قريش. وكتير منهم اسلمو. الكفار كانو هيتجنو مين اللي بيوصل كلام محمد لزوجاتهم وبناتهم. لحد ماعرفو. اني ام شريك هي البي سبب في اسلام نسائهم وبناتهم. ناس كتير اسلمو بسببها.


الكفار عايزين يقتلوها بس مينفعشي. قررو يبعتو لقومها. ييجو ياخدوها وهما يعذبوها بمعرفتهم. وزوجها طلقها. انتو متخيلين. كل ده وهي مااتهزتش


امراه قويه بالله. قومها جم ياخدوها. وهما في الطريق كانو مركبنها. علي الدابه من غير اي حاجه تحتها فده كان بيالمها. وكانو لما ينزلو يستريحو. يروحو يقعدو في الظل ويسيبوها في الشمس. وكانو مانعين عنها الاكل والشرب. ويفضلو يشربوها عسل عشان. تعطش اكتر. لحد ماهلكت. من شدة الحرارة والجوع والعطش. وبعد تلت ايام. نزلو يرتاحو وسبوها. في الشمس. ربنا بعت ليها ملائكه يسقوها. وفضلت تشرب لحد ماشبعت وروحها ردت فيها تاني وهدومها والمكان اللي كانت قاعده في اتبلو من الميه. اللي كانت بتقع منها.


اهلها. قامو وشافو اني روحها ردت فيها والمكان فيه ميه. قالو. انتي فكيتي نفسك ازاي وشربتي. من الميه بتاعتنا.


قالت. والله ماقومت ولكن حصل كذا وكذا. وحكت ليهم.


قالو لو كنتي صادقه فدينك افضل من الدين بتاعنا وفعلا لقو اكلهم وشربهم. زي ماهو .


دخلو في الاسلام. وقومها اسلمو. رضي الله عنها وارضاها. فعلا امراه يضرب بيها المثل.


مني بحب. انا بحب سميه وام شريك جدا جدا. فعلا. ثبتو علي الحق. ام شريك. مجاش حتي في خاطرها انها تتراجع او تخاف.


لا هي عارفه اني الدعاه ورثة الانبياء. اكتر حاجه مشتركه بين الانبياء هي الدعوه الي الله وربنا بيحفظ اي حد يشتغل في دعوته. اكيد في بنات مستغربه اني خديجه يوم فرحها وعملته درس ديني. بس اللي عايزه اقوله اني الفرحه بجد لما نعطر المكان بسيرة الصحابه الكرام. الفرحه بجد لما تكون الملائكه بتدعي لينا دلوقتي وربنا بيتباهي بينا من فوق سبع سموات. احنا بنفرح. بس لما ربنا بيرضي. مش هنعصي ربنا. ومش كده وبس. لا ده احنا هنخلي فرحنا. مجلس الملائكه محفوفه بيه. ظي ماخديجه عملت. جزاكي الله خيرا ياخديجه. فعلا ايه يكسفنا. انا مش هيهمني. الناس تتريق او تسخر اهم حاجه اني ادعو الي الله في كل وقت.


خديجه بحماس.ربنا يباركلك يارفيقتي. بجد هتوحشيني. بس مش وقت عياط تعالو نعمل مسابقه ونلعب شويه.


وفضلو يلعبو ويستمتعو. وكان اليوم جميل جدا بطاعة الله واتعرفو اكتر واكتر عن دينهم لاني المسابقه كان معلومات دينيه وخديجه جايبه جوايز. وكانت بتكرم اي بنت تجاوب. ويضحكو ويهزرو. وحكت ليهم عن طرائف الاعمش. لانها مضحكه جدا وبتزود حماسك لطلب العلم.


انتهي اليوم وبدؤ في الاستعداد. لزفاف. خديجه لبست الفستان الابيض. والنقاب الابيض وحطت البيش وخفت عنيها. ولبست الكاب. وكان فضفاض جدا. وباسم طبعا اخدها وراحو علي الفيلا. علي طول بعد مااتزفو واتصورو. واحده صورتهم. سيشن واتصورو البوم. وكان اليوم سعيد وحزين. اهل خديجه زعلانين انهم هيروحو من غير خديجه. واهل باسم فرحانين اني خديجه هتنور بيتهم.


ودي سنة الحياه.


وعده ايام الفرح بخير وسعاده. علي الجميع. وفي يوم. باسم. صحي ملاقاش خديجه. فضل يدور عليها. نزل المطبخ لفت نظرة. نور الصالون منور. راح فتح الباب لقي خديجه ساجده وبتبكي. وتدعو الله.


فضل يبص عليها. وكان فرحان جدا اني ربنا كرمه بيها. خديجه بعد ماسلمت. شافته. قال ليها حرما.


قالت. ممكن اقلك حاجه. عرفتها. واحب اعرفك بيها


باسم. قولي.


خديجه بابتسامه. كلمة حرما دي بدعه. لانها مش وردة عن النبي صل الله عليه وسلم. ولكن قول تقبل الله.


باسم بابتسامه. تقبل الله


خديجه بحب منا ومنكم.


باسم   اشمعنا بتصلي دلوقتي. لسه بدري علي صلاة الفجر.


خديجه بابتسامه لاني ربنا متنزل في السماء الدنيا وبينادي علي عباده عيب عليا لما ربنا ينادي عليا وانا انام ومش اقوم. اقف بين ايديه. اللهم ديمها عليا نعمه


باسم بزعل. بس زوجك عادي. يعني مش تقوميني اقف بين ايديه انا كمان.


خديجه بسعاد اللهم بارك. عيوني. قوم اتوضي وصلي وباذن الله. هنصلي مع بعض دايما.


وصلو سوا اول. قيام ليل. خديجه خافت تكلمه عن قيام الليل العبادات تتقل عليه عشان كده. كانت بتفكر انها تقله بعد ماتحس اني واظب علي الصلاه وبقت سهله بالنسباله.


باسم بابتسامه. ربنا يحفظك ياخديجه بجد انا مرتاح وحاسس اني طاير. انتي السبب في كل حاجه حلوه انتي مفيش ذيك ياخديجه.

خديجه لا في الافضل مني. والاحسن مني. انت عشان مشوفتش. بتقول كده. امال لو شوفت ام عمارة  هتعمل ايه.


باسم مين ام عمارة  دي.


خديجه. ام عمارة. اسلمت علي ايد سيدنا مصعب بن عمير لما كان في المدينه بيدعو الناس للاسلام.


اسلمت. وراحت مع الناس اللي بايعت النبي علي الاسلام.


اول مارجعت من البيعه فضلت تنشر الدعوه الي الاسلام بين نساء المدينه واهلها وقومها. واشتغلت في الدعوه ليل نهار. ومش كده وبس. لما النبي. كان بيحارب. الكفار. طلعت معاه.


باسم باستغراب. طلعت معاه ليه.


خديجه. عشان تداوي. الجرحه. من المسلمين.وفي غزوة احد. اشتد القتال علي المسلمين. قامت اخدت السيف ونزلت المعركه تقاتل مع المسلمين. وتدافع عن النبي.


هما كانو حوالي عشره. واقفين. بيدافعو عن رسول الله وباقي الجيش. بيقاتل. منهم السيده ام عمارة وانها وزوجها.


فضلت تقاتل وهما يجرحو في جسمها. كانت بتقول. للكافر. دوس علي جثتي قبل ماتلمس رسول الله كانت بتحمي ضهره. كانو بيقاتلوها بكل غل وحقد عايزين يوصلو لنبي صل الله عليه وسلم باي طريقه. عشان يقتلوه.


وهي كانت واقفه قدامهم. لدرجة اني النبي. قال لابنها. الحق امك. ربنا يجمعني بيكو في الجنه.


ابنها جري يربط جرحها. فالنبي قال استريحي ياام عمارة. قالت. ابدا ورجعت تقاتل. النبي كان يقول ليه مين يطيق ماتطيقيه ياام عمارة. وام عمارة تقاتل بكل ماواتيت من قوة. عشان تدافع عن الحبيب صل الله عليه وسلم. المهم. الغزوة خلصت. وام عمارة قعدت. تنزف من كل حته في جسمها. النبي بعدها. راح يغزو ناس. السيده ام عمارة. قامت عشان تروح وراه. مقدرتش لاني الجرح عمال ينزف.


تعرف اني ام عمارة. وهي بتدافع عن دينها. دراعها انقطع. ومش كده وبس. ده النبي صل الله عليه وسلم بعت ابنها لمسيلمه الكذاب. اللي كان بيقول علي نفسه انو رسول. ومسيلمه ده. قطع ابنها. حته حته. ويقول ليه اتشهد ان محمد رسول. ابنها يرد بكل ثقه. نعم اشهد ان محمد رسول الله.  مسيلمه يقول ليه اتشهد اني رسول. ابنها يقول.


لا اسمع ولا اتكلم. يقطع ايديه وبعدكده رجليه وفضل يقطع فيه عشان يتنازل. وهو ابدا مش بيتنازل. ده ابن نسيبه. ام عمارة مش اي حد. هي عرفت كده. زعلت علي ابنها بس كملت الطريق. فضلت تحارب وتدعي للاسلام وتعبد ربنا. ضحت بابنها وجوزها. عشان ربنا. النبي مات وهي كملت بعده. برده كانت بتنزل تجاهد. وفي حرب اليمامه. في عهد سيدنا ابو بكر. مات قاتل ابنها مسيلمه عليه لعنة الله. فرحت انها شافته مقتول قدامها. نارها بردت علي موت ابنها. وفضلت تجاهد في سبيل الله لحد ماربنا رزقها. وماتت. دي واحده ست. هي بقا ولا انا يااستاذ باسم باشا.


باسم. بخجل. قولي. دي ست وانت راجل.


خديجه بابتسامه. احنا لسه فيها. قدامك الفرصه. شوف. هتدافع عن دينك ازاي. وهتعمل ايه عشان لما تعرض امام ربنا مش تنزل راسك في الارض من شدة الخجل.


باسم بحماس. وانا عرفت هعمل ايه. باذن الله هبدا من بكرة.


خديجه بحماس وفرح. ربنا يعينك ويبارك فيك ويحفظك. ويجمعني بيك في الدنيا والاخرة.


باسم بحب. اللهم امين يااجمل نعمه ربنا رزقني بيها.


ياسمين بتكلم سميه بعد ماخلصو. الصلاه.


ياسمين. ان شاء الله هنروح نجيب النقاب بكرة وبعد كده نروح الدار ونسمع.


سميه بسعاده. ماما هتلبس النقاب معايه. قالت هاتيلي واحد. انا قررت اتشبه بامهات المؤمنين.


ياسمين بفرح. اللهم بارك. ربنا يرزقنا طاعته كمان وكمان.


سميه بمرح. احنا بقينا بكرة يايويو. يعني المهم تقولي النهارده. انا مش مصدقه النهار يطلع وانتي بتقولي بكرة


ياسمين بضحك. انا دايما بتلغبط. في موضوع بكرة والنهارده. منظري وحش.


سميه. قليلي بقا حددتو كتب الكتاب امتي.


ياسمين. ان شاء الله بعد مااخلص الترم.


سميه لسه   لسه شهر. علي الامتحانات. هيقدر يستحمل ده كله من غير ماتتعرفو علي بعض. وانتي هتقدري تستحملي.


ياسمين بجديه. ايوه باذن الله هقدر. الطاعه اجمل بكتير وانا مش هغضب ربنا عشانه. وبعدين من استعجل شئ قبل اوانه عوقب بحرمانه. ومن ترك شيئا لله. عوضه الله بافضل منه. وهو لو من نصيبي. محدش هيتجوزني غيره. ليه بقا اغضب ربنا.


سميه بابتسامه. باذن الله. هعمل كده. رضي ربنا اهم من الدنيا ومافيها.  واكيد ربنا عامل الضوابط دي عشان مصلحتنا ربنا هو اللي خلقنا وعارف ايه الخير لينا وايه الشر.


ياسمين عندك حق. يلا بقا. هنام عشان اكون فايقه باذن الله.


وباسم وخديجه نامو بعد ماصلو الفجر وقرءو الاذكاء. وباسم كان الفرحه مش سيعاه حاسس انو طاير. وبيفكر. في الحاجه اللي هيعملها.


ياتري باسم هيعمل ايه ده اللي هنعرفه الحلقه اللي جايه باذن الله.

يتبع

رواية خديجه الفصل الخامس والثلاثون 35 من هنا

مجمع الرواية من هنا

Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات