رواية خديجه الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم جهاد سعيد
رواية خديجه بقلم جهاد سعيد
البنات اللي عايزين تسريع في الاحداث. احب اطمنكو اني الروايه خلاص قربت تخلص. ثانيا دي مش قصة. دي منهج حياه. وكل حلقه فيها معلومه بسيطه عن الدين. )
وقفنا المرة اللي فاتت لما خديجه راحت تكلم البنات.
خديجه بابتسامه. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
البنات وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.
بنت منهم. اخيرا رجعتي. ياااه وحشنا كلامك.
خديجه. جزاكي الله الجنه. ياجميله.
بنت تانيه. اتفضلي يادودو احكي لينا قصة عن الصحابه.
خديجه بابتسامه. بس انا مش هحكي عن الصحابه النهارده. انا هحكي عن جمله ناس كتيرة من كتر ماتعودو عليها. مش واخدين بالهم من فضلها.
بنت. جملة ايه دي.
خديجه بابتسامه. التوكل علي الله. يعني ايه. اتوكل علي الله. واجعل ربنا وكيلي. يعني هو اللي يتولي امري. وانا مفكرشي. في الامر ده لانه بايد. ربنا. يعني مثلا. لما بابا هو اللي حط ايده في ايد زوجي. اصبح وكيلي. ولله المثل الاعلي لما انا اقول يارب وكلتك امري. ربنا. بيختار ليا الخير ويبعد عني الشر.
انا عارفه انكو عارفين الكلام ده. بس. انا حابه. نزود. حبنا. ودايما نتوكل علي ربنا. من غير مانخاف او نتوتر. عشان كده هحكي ليكو قصه بسيطه.
حاتم الاصم. من السلف الصالح. هو كان عبد صالح. وفي يوم قاعد مع اصحابه. وجابو سيرة الحج. اشتاقت نفسه. للحج. بس هو فقير جدا ومحدش بيصرف علي عياله غيره. بس هو امنيته انو يزور. بيت الله الحرام.
المهم خرج وراح جمع عياله وزوجته وقال ليهم. انا عايز احج السنه دي.
زوجته وعياله. قالو مين هياكلنا وهتسيبنا لمين. والكلام المعروف ده. بنت من بناته قالت. اتوكل علي الله ياابي وروح.واحنا لينا رب.
المهم حاتم الاصم سمع كلام بنته. وسافر للحج وساب. حجات بسيطه. في البيت. المهم. الاكل والزاد خلص. عندهم. وابتدو. يقولو للبنت دي. انتي السبب في اللي بيحصل لينا ده. هنجوع ونموت بسببك وفضلو يأنبو فيها. لانها وافقت وشجعت ابوها. انو يأدي فريضة الحج.
البنت جريت وقفلت علي نفسها. وفضلت تدعي ربنا. وهي وكلته امرهم. وقالت يارب احنا اتعودنا علي فضلك فارزقنا من فضلك. ويشاء الله اني الامير. يكون معدي. من قدام بيت حاتم. ويعطش. فامر الجنود انو عايز يشرب. راحو خبطو علي بيت حاتم الاصم. وطلبو ماء للامير. ويشاء الله اني الامير يعجبه. الماء. ويقول بيت مين ده قالو بيت حاتم الاصم
الامير العبد الصالح. انزلو نسلم عليه. قالو هو بيأدي فريضة الحج.
راح رمي. كيس مليان دهب وقال اي حد بيحبني يعمل زي ماانا عملت. كل الجنود والوزراء رمو اكياس الدهب اللي معاهم في بيت حاتم الاصم.
الزوجه وعيالها فرحو. والبنت دخلت الاوضة فضلت تبكي. امها بتقلها بتعيطي ليه احنا بقينا اغني الناس.
البنت ببكاء قالت. دي نظرة رحمه نظرها لنا العبد فما بالك اني نظر لنا الله.
البنت كان عندها يقين اني ربنا مش هيضيعهم عشان كده شجعت باباها علي الحج.
دايما يابنات. لما تكونو خايفين من اي حاجه. وكلو امركو لله. قولو يارب وكلتك امري وانت خير وكيلي. ممكن تكون القصه مش متركبه قوي علي التوكل علي الله. بس صدقوني. حبيت اقول القصه دي بالذات لاني. بتجدد حسن ظني بربي وتوكلي عليه.
وفي. قصه سمعتها من شيخ. برده كان في ابن عاق جدا. وكان عاصي. المهم. الشاب ده صمم انو يسافر دوله اجنبيه. امه عرفت انو هيزيد فسق وفجور.
الشاب ده سافر. للبلد دي. ورجع تاني لامه ولكن. رجع ابن بار وملتزم. وشديد التقوي.
السبب بقا اللي سمعته. اني الام دي كانت بتدعي في كل سجده. يارب وكلتك امر ابني. فاحفظه وانت خير وكيل. جعلت ابنها في حفظ الله. توكلو علي الله. وكونو علي يقين ان الله خير وكيل. انا عارفه اني زهقتكو بس هختم. حديثي. بقصة سمعتها.
اني في راجل ساب زوجته وسافر.عشان يشتغل ويجيب ليهم فلوس. الزوجه قالت ليه اتوكل علي الله. واسعي. المهم. بنتهم مرضت. والحمه. كانت. مسكاها. الزوجه مكنتش عارفه تعمل ايه هما نايمين من غير عشا. فضلت تدعي ربها. وتتوسل ليه. لحد ماجه نص الليل. سمعت الباب بيخبط. ابوها فتح الباب. بيسال. انت مين.
قال ليه انا الدكتور. ودخل. قال فين المريضه. بسرعه.
الراجل استغرب جدا. بس حالة حفيدته في خطر.
الدكتور كشف عليها. وعطاها علاج.تخفض الحرارة وكتب الروشته ومستني.
الراجل وبنته مستغربين.
الدكتور بيقول. بسرعه ياحج الله يكرمك فين تمن الكشف. عشان. مستعجل.
الراجل قال والله يابني انا مامعايه فلوس.
الدكتور غضب انت تتصل ومطلعني من بيتي. في نص الليل وفي الاخر تقول مش معايه تمن الكشف.
البنت قالت. احنا معندناش تليفون اصلا. ازاي هنرن عليك.
الدكتور. اندهش. وقال مش دي شقة فلان.
الراجل قال لا فلان قدامنا. بشويه.
الدكتور قال. والله ربنا خرجني ليكو. وراح جاب ليهم الدوا.
وده ثمرة التوكل واللجوء الي الله.
يلا بقا يابنات استودعكم الله.
جاء الليل.
في بيت سميه.
سميه. يارب انت وكيلي. اختار لي اللي في الصالح.
ام سميه يلا ياحبيبتي. العريس بره.
سميه انا طالعه اهو
ام سميه. هي مش رؤيه شرعيه. لازم يشوف وشك
سميه بصراحه ياماما كل مااستخير احس بعدم راحه وطمانينه. وخديجه قالت. مش لازم ترفعي النقاب اول مرة بس لازم يشوفك. لو حسيتي. انك تقبلتيه ارفعي نقابك.
ام سميه. علي راحتك. ياحبيبتي. يلا بينا.
سميه طلعت متوترة. وخايفه. قعدت معاه وخالها وامها قعدو قصادها.
سامي باستغراب. ايه اللي عاملاه في نفسك ده. انا لو حد حكالي مكنتش صدقت.
سميه بجديه. حضرتك ده كرم من ربنا ليا. وانا فرحانه جدا. بكده
سامي. فرحانه وانتي بقيتي. زي. البلاك. كده. كلك في بعدك. فين سوما. اللي كان كله معجب بشياكتها.
سميه بجديه ندمت علي قعدتها معاه. حضرتك انا اسمي سميه. ولو قصدك علي سميه بتاعت زمان. اللي كان اللي اي حد. يبحلق فيها. وتعصي الله وتفتن شباب المسلمين. احب اعرفك انها ماتت بفضل الله وكرمه عليا ودي حاجه. متفرحنيش. ولا حتي اتشرف اني في يوم من الايام كنت سلعه رخيصه. لما تركت امور ديني. ومشيت ورا شهوات الدنيا.
سامي. بذهول. انا مش عارف مين عملك غسيل مخ. ايه ده. ايه اللي حصلك. خلاكي. رجعيه. بشكل ده.
سميه بجديه. انت عندك حق. انا بقيت رجعيه. لاني رجعت لكلام ربي وسبت. العصريه بتاعتكو. واظن اني كفايه كده لاني ملهاش لازمه. القاعده دي.
سامي. انا اصلا ماشي. كده كده مستحيل ارتبط بواحده. زيك. انا كنت مفكر هاجي الاقي البنت اللي هتباهي بيها قدام صحابي. مش. هبقي سخريه ليهم. ويفضلو يحفلو عليا.
سميه بجديه. طب. اتفضل روح جيب عروسه حلاوه فرح صحابك عليها. السلام عليكم.
خرجت سميه ودخلت اوضتها وفضلت تعيط مش عشان العريس لا عشان. بقي ده حال شباب كتير. بيتجوزو ويتباهو بجسم زوجاتهم وجمالهم. دول من امة محمد ازاي. انا مش مصدقه. ربنا يهديهم.
انتهي اليوم. خديجه. قعدت مع باسم وعيلته وجمعت الخدم وحكت ليهم. حكاية عمر بن الخطاب. الفاروق(. انتو ابحثو عنها يابنات. لاني الروايه. فاضل فيها حلقتين. ومش هينفع ازود الاحداث)
انتهي اليوم وبدا يوم جديد. وراحت خديجه. حضرت المحاضرة والنهارده قررت انها تمسك المايك. وتكلم بنات الدفعه كلها. واستاذنت. من العميد. وهو اذن ليها طبعا عارف. مين هي خديجه اكتر الكليه.
عارفين خديجه واخلاق والتزام خديجه.
خديجه بابتسامه. السلام عليكم ورحمة الله.
البنات بفرحه وفي منهم قامو.
خديجه بالله عليكو ماحد يقوم. انا نفسي كلكو تسمعو. مش هطول صدقوني يمكن. الترم خلاص هيخلص. وممكن مش تشوفوني تاني. استنو يابنات.
البنات. اتحرجو. راحو قاعدين تاني. واستغربو ليه خديجه بتقول كده.
خديجه حاسه اني في حاجه هتحصل ليها بس مش عارفه ايه.
خديجه بابتسامه. النهارده عايزه احيي قصة خبيب بن عدي. الصحابي الوحيد. اللي مات وهو مصلوب.
سيدنا خبيب بايع الرسول صل الله عليه وسلم في بيعة العقبه وشارك مع الرسول غزواته. المهم. النبي صل الله عليه وسلم. بعت خبيب ومعاه تسعه تاني من الصحابه يروحو يشوفو اخبار مكه.
خديجه بابتسامه. وكان اميرهم عاصم بن ثابت. الكفار عرفو. اني في ناس من اصحاب محمد. فضلو يدورو عليهم وعرفوهم من البلح لاني.كان من المدينه. بعتو 100رجل. يروحو يقتلو. اصحاب محمد.
الصحابه شافوهم جريو علي جبل عالي.
الكفار قالو انزلو. وليكم عندنا وعد اننا مش هنأذيكم. سيدنا عاصم. قال. انا لا اؤمن لوعد مشرك. ابدا. ورفض ينزل. فضلو يحاربوه بالسهام لحد مامات سابعه من اصحاب رسول الله. فضل. ابن الدثنه وخبيب وواحد تالت معاهم. المشركين. قالو ليكو عندنا عهد. فنزلو الصحابه التلاته ولما حسو بغدر. واحد منهم قال هلحق. اصحابي فضل يقاتلهم لحد ماقتلوه.
وربطو. خبيب وابن الدثنه وبعتوهم مكه. عشان اهل مكه ياخدو تارهم منهم. المشركين كانو بيتنافسو مين هيشتريهم كلهم عايزين ينتقمو منهم.بني الحارث. اخدو. خبيب. عشان ينتقمو منه.
سيدنا خبيب سلم امره لله. حبسوه. وفي يوم من الايام بنت الحارث داخله عليه لقته بياكل عنب جريت وزاعت الخبر وتقول. والله مافيش عنبه واحده في مكه كلها. اكيد العنب ده من عند الله.
فضلو يضغطو عليه انهم هيسيبوه بس يترك دين محمد وهو رفض. سامعين يابنات الاسلام. رفض يترك او يسب دينه بكلمه. ثبت علي الدين. مفكرشي في زوجته وعياله اللي سايبهم في المدينه كل همه. رضا الله.
حبو يضغطو علي اعصابه عرفوه. اني زيد بن الدثنه صاحبه. انقتل. وهو برده ثابت. جبل. من جبال. امة الاسلام.
زهقو منه. صلبوه قدام الناس كلها وفضلو يرمو عليه بالسهام والسيوف. وواحد منهم يقول ترضي اني يكون محمد مكانك. اتفزع وقال والله ماارضي اكون بين اهلي وعيالي ومحمد اصابته شوكه.
سفيان ساعتها كان مشرك سقف ايد علي ايد وقال مارايت احدا يحب احدا. كما يحب اصحاب محمد محمدا.
وانتو يابنات الاسلام ياامة محمد. اتحبون رسول الله. ترضو الكفار. يشمتو في رسول بسببنا. بسبب لبسنا وبسبب اننا بعدنا عن منهج الدين. هما ضحو عشان يوصلو للفردوس الاعلي. فضلو يحاربو لاخر لحظه في حياتهم. عشان عندهم هدف ياامة الاسلام. وانا وانتي مش نفسنا. نكون معاهم. فكرو صح. واشتغلو صح. عشان في الاخرة ماينفعشي الندم. اقول قولي هذا واستغفر الله العظيم لي ولكم. اسفه لو عطلت حد فيكم. السلام عليكم ورحمة الله.
روحت خديجه بيتها. دخلت بابتسامتها. السلام عليكم ورحمة الله.
ام باسم. وصحباتها وهما بيبصو علي خديجه باستغراب.وعليكم السلام ورحمة الله.
ام باسم. روحي غيري ياحبيبتي.
خديجه قبلت ايديها واستأذنت منهم وطلعت علي فوق.
صاحبة. ام باسم. هي مين دي. ياصافي.
ام باسم. دي مرات ابني
كلهم بصدمه. مرات مين.
ام باسم. مرات باسم. مالكو.
شاهي. لا عادي. بس انا مستغربه ازاي ابنك عايش مع دي ياعيني. ده انا خوفت من شكلها. اكيد خنقاه في عيشته.
ام باسم لسه هترد. اتصدمو من اللي شافوه.
يـــاتــرى شــافــو ايــه وايــه اللـي هـيـحـصـل لـخـديـجـــه وكـمـان سـمــيـه هـتـتـجـوز مـاجـد ولا لا كــل ده هـنـعـرف الـحـلـقـتـيـن اللـي جـايـين إن شـاء الله لأنـهـم اخـر حـلـقـتـيـن فــي الـروايـه وكــل عــام وانـتـم إلـى الله اقـرب ❤️♥️
يتبع