رواية جنون العشق الفصل الرابع عشر 14 بقلم دينا عبد الله
رواية جنون العشق بقلم دينا عبد الله
رواية جنون العشق |
رواية جنون العشق الفصل الرابع عشر 14
راحت اسيل عشان تنزل من المكان المخصص ليها وللكرسي المتحرك عشان تنزل من عليه بس اتفاجأت ب ساره بتمسك الكرسي من ورا وبصتلها بابتسامة ماكره وقالت: معلش يا اسيل بس انتي اللي اجبرتيني اعمل كده
وفجأه وقعت اسيل بالكرسي من علي درجات السلم...اتكسر الكرسي و اسيل وقعت جامد علي الارض وبدأت رأسها تنـ زف
بصتلها ساره من فوق بابتسامة ماكره بعدين اتظاهرت بالصدمه وقالت بصراخ وخوف مصتنع: ياسين خالتي حد يلحق اسيل وقعت من علي السلم
خرجت مرفت من اوضتها وانصدمت لما شافت بنتها جريت بسرعه وهيا بتصرخ عليها... قعدت علي ركبها وشالتها بين ايديها وقال بعياط وخوف شديد: اسيل... فتحي عينك يا بنتي.... اسيل
جي ياسين جري و وراه كريم و كريمه و جوري وانصدمو بشده
قعد ياسين قدام مرفت وخد اسيل و دموعه بتنزل من فرط خوفه عليها وقال: هوا ايه اللي حصل
وقفت ساره قريب منه وقالت بحزن ودموع مصتنع: معرفش انا سمعت صوت حاجه وقعت فطلعت ولقيت اسيل بالحاله دي
شالها ياسين وجري علي عربيته حطها في العربيه و ركبت معاها مرفت وخدتها في حضنها وهيا بتبكي... ركبت ساره جنب ياسين... شغل العربيه ومشي بسرعه
طلع كريم و جوري و كريمه وهما باصين علي طيف عربية ياسين
جوري بدموع وخوف علي اسيل: انا لازم امشي وراهم لازم اطمن علي اسيل
كريمه بحزن: انتي لسه تعبانه لازم ترتاحي و اسيل ان شاء الله هتبقي كويسه
كريم: مامتك عندها حق... وانتو هتيجو معايا دلوقتي وياريت من غير نقاش انتو هتيجو معايا وتعيشو في الشقه ومتقلقوش من اي حاجه
جوري بعناد: بس انا عايزه اطمن علي اسيل
وكانت لسه هتمشي بس حست بدوخه مسكها كريم بسرعه وقال: انتي مش شايفه حالتك عامله ازاي.... يلا تعالو معايا
كريمه: مش هينفع يبني
كريم: ليه مش هينفع.... كفايا تعب وشقا عليكم لحد كدا من حقكم تعيشو مرتاحين
كريمه: مش عايزين نتقل عليك يا بني... واحنا متعودين علي الشقا......
كريم: وانا مش هسيبكم في البيت دا تاني.... ولو رفضتو تيجو معايا انا هزعل منكم اوي بجد
اتنهد كريمه وقالت: ماشى بس انت مش هتصرف علينا انا هفضل اشتغل واصرف علي نفسي وعلي بنتي لحد ما تتجوزو وتبقي في بيتك ابقا وقتها اصرف عليها انت بس هيا دلوقتي ملزومه مني انا
كريم: تعالو معايا دلوقتي وابقا نتكلم في حكاية الشغل دي بعدين
وقفت كريمه شويه تفكر اذا القرار دا كويس ولا لا بصلها كريم وقال: متفكريش كدا صدقيني دا الافضل ليكم
هزت راسها بهدوء ودخلت تجيب حاجاتها هيا وبنتها.. بص كريم علي جوري اللي كانت سانده راسها علي كتفه بتعب و دموعها بتنزل من خوفها علي اسيل ومش قادره تتكلم.. حس بغصه في قلبه لما شاف دموعها... خدها لـ عربيته وفتح الباب الخلفي و قعدها جوا العربيه ومسح دموعها بحنان وقال: متخافيش ان شاء الله هتبقي كويسه
جمعت كريمه حاجاتها بصت علي البيت بحزن مكنش هاين عليها تسيبه هيا قضت اكتر من نص عمرها في البيت دا وكانت بتخدم فيه من كل قلبها وحبت الناس اللي فيه.. كان صعب عليها تسيب المكان... بس فكرت في بنتها و مستقبلها... حطت ورقه علي الترابيزه كتبت فيها انها سابت البيت ومشيت وبتشكرهم علي معاملتهم اللطيفه معاهم والسنين اللي عاشتها من عمرها وسطيهم وسابت البيت ومشيت... خد كريم الشنطة منها وحطها في شنطة العربيه وقفل عليها... ركبت كريمه جنب بنتها وخدتها في حضنها غمضت جوري عنيها بتعب شديد
ركب كريم العربيه ومشيو......
................
نقلو اسيل علي غرفة الطوارئ.... قعدت مرفت قدام الاوضه علي الكرسي وهيا بتعيط جامد من خوفها علي بنتها.... قعد ياسين و دموعه بتنزل من خوفه علي اخته... وقفت ساره بتبصلهم وهيا بتتظاهر بالحزن
انصدم باسل لما شافهم في المستشفى جري عليهم بلهفه وقال: في ايه.... ياسين حصل ايه
ياسين بدموع وحزن: اسيل وقعت من علي السلم وهيا دلوقتي جوه والدكتور لسه مطلعش
بسله باسل بصدمه وقال بعصبيه وصوت عالي: وانتو كنتو فين لما حصلها كدا
طلع الدكتور قامت مرفت وقالت بدموع: طمني علي بنتي يا دكتور
الدكتور: اطمنو ربنا سترها المرادي الاصابه مش خطيره اوي... بس هتفضل تحت المراقبه
سابهم ومشي قعدت مرفت وهيا بتحمد ربها ان بنتها بخير.... قلقت ساره احسن اسيل تفوق وتقول حاجه و تدمرلها كل حاجه
"باسل "
بصو كلهم اتجاه الصوت وكانت رهف... بصتلها مرفت و ساره بتساؤل مين دي
باسل: نزلتي ليه اخوكي كويس
رهف: اه كويس الحمدلله
ساره: مين دي
باسل: دي رهف المساعده بتاعتي في الشركه
بصت رهف علي مرفت وقالت: ازيك يا طنط عامله ايه
بصتلها مرفت باستغراب بس بعدين قالت: الحمدلله يا بنتي
ياسين: انتي بتعملي ايه هنا
رهف: اخويا تعب شويه وباسل بيه ساعدني وجابو علي المستشفى هنا
هز راسه بتفهم وقال: هوا كويس دلوقتي
رهف: الحمدلله.... هستأذن انا
وسابتهم ومشيت.... بصتلها مرفت وقالت بحزن: ربنا يشفي كل مريض يارب
............
طلعت الممرضه وقالت: فين الاستاذ ياسين
قام ياسين وقال بلهفه: انا هيا اسيل كويسه
الممرضه: اه هيا كويسه هيا فاقت دلوقتي وعايزه تشوف حضرتك لوحدك
استغرب ياسين و مرفت و ساره ذاد خوفها اكتر... هز راسه ودخل وقفل الباب وراه... فركت ساره ايديها بتوتر وخوف شديد اكيد اسيل هتقول لـ ياسين علي كل حاجه
بعد فتره طلع ياسين وقفل الباب بصتله ساره بخوف وقلق شديد بصلها بهدوء قامت مرفت وقالت: اختك كويسه يا ياسين
ياسين! اطمني يا كويسه بس رجعت نامت من تأثير البنج
ساره بقلق و ارتباك: قالتلك علي حاجه... اقصد يعني وقعت ازاي او حصلها اي
ياسين بهدوء: لا مقالتش... مفهمتش منها حاجه لانها كانت بتتكلم بالعافيه ونامت من البنج من غير ما افهم حاجه منها
اتنهدت ساره بارتياح انه معرفش حاجه
ياسين: انا هروح لـ باسل واطمن علي اخو رهف اشوفه عامل ايه
وسابهم ومشي طلع عند باسل اللي كان قاعد في الاوضه مع رهف و وليد مع اخوها احمد.... اللي كان فاق بس مكنش قادر يتكلم ولا يعمل ايه حاجه بسبب البنج والعمليه كانت صعبه لسنه الصغير... بس كانت رهف و وليد مبسوطين انه خف ومش هيتعب تاني وهيرجع يعيش حياته زي ما كان
كان بيتكلم باسل مع رهف في مواضيع مختلفه عشان يخلي احمد يفرفش شويه و ميحسش بملل
كان وليد بيبصلهم وهوا مبتسم مبسوط ان بنته لقت واحد كويس محترم بيقف جنبها وقت ما تحتاجه بس اختفت ابتسامته لما شاف الدبله في ايد باسل... زعل كان نفسه يبقا السند وضهر لبنته من بعده
دخل ياسين وقال: البطل عامل ايه
رهف: الحمدلله احسن من الاول
وقعد معاهم وسأله باسل عن اسيل برغم انه كان بيسأل الدكتور عليها... وطمنه ياسين اكتر عليها....
.............
بعد ما خفت اسيل خدوها و رجعو علي البيت و ساره كانت قلقانه من سكوت اسيل انها مقلتش اي حاجه او معقول تكون قالت لـ ياسين بس لو ياسين كان عرف مكنش هيفضل ساكت وهادي كدا.. طيب اومال فيه ايه
استغربو لما ملقيوش كريمه ولا جوري في البيت... بص ياسين لقي الورقه اللي سابتها كريمه خدها فتحها وقرا اللي مكتوب فيها وهوا مصدوم
مرفت: مالك مكتوب فيها اي
ياسين بصدمه: سابو البيت ومشيو....
............
ركب احمد في العربيه بتاعت باسل بعد ما الدكتور سمح له بالخروج وركبت رهف جنبه..... كان هيركب وليد لكن بص ورا باسل وفجأه رمى العكاز ودفع باسل بعيد... جات الرصاصه في العربيه من غير ما حد يتأذي صرخت رهف وحضنت اخوها بخوف شديد
بص باسل علي وليد واطمن انه كويس قام وبص علي العربيه اللي مشيت من قدامه والرصاصه طلعت منها وانصدم لما لقي اللي عمل كده وحاول يقتله هوا جمال.................
#يتبع
#روايه_جنون_العشق
#الفصل_الرابع_عشر
#بقلمي_دينا_عبدالله
رواية جنون العشق الفصل الخامس عشر 15 من هنا
الرواية كاملة من هنا (رواية جنون العشق)