رواية حبيبى المدير الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم شيماء صبحى
رواية حبيبى المدير بقلم شيماء صبحى
رواية حبيبى المدير |
رواية حبيبى المدير الفصل الثامن والثلاثون 38
#الفصل_38
#رواية_حبيبي_المدير
#الكاتبة_شيماء_صبحي
في حي مهجور كانت موجودة مريم اخت احلام وهيا بتحاول تخرج من المكان لان الليل قرب يهجم فقربت من شارع طويل ومشيت فيه واول ما وصلت لاخره شافت نور فحست انها اخيرا لقت مخرج ولاكنها لما وصلت لقت انها كانت عربية وواقفين عليها شباب وماسكين بنت مغمي عليها ومتهجمين عليها وبيغت/صبوها بكل قسوة ؟
مريم شهقت اول مشافت المنظر واول ما انتبهوا ليها الشباب قررت مريم الهروب بسرعه من قدامهم وبالفعل جريت مريم بكل قوة عندها والشباب اول ما اخدوا بالهم منها قرر اتنين منهم يجروا وراها وبدأت المطاردة بينهم وبين مريم؟
كانت مريم بتجري بكل قوتها وكانت بتدور بعيونها علي مكان تستخبي فيه بسرعه وتتحامي منهم وفي اللحظة اللي بتجري فيها مريم والخوف مسيطر عليها..، بدأ شريط ذكرياتها يتفتح قدام عينيها وكأن دي لحظاتها الأخيرة!
بدأت ذكريات مريم مع أحلام ووالدها ووالدتها وكل حاجه كانت شيفاها وسماعها قدامها..صوتها وكل كلامها وهيا بتعيط وبتقول لوالدتها انها غلطت مع واحد واكتشفت انه ظابط.. ولما عرف انها حامل منه رفضها وطلب منها تنزل البيبي وتبعد عنه ولاكن مريم رفضت وطلبت منه يتجوزها بس هو رفض ..فقررت مريم تستغل حملها في انها تنتقم منه وتفضحه علشان يترفد من شغله وبالفعل مريم رفعت عليه قضية اعتدا/ء جن/س/ي واغتصا/ب وبعدما اتاكدوا من صحة كلامها تم بالفعل رفد القائد ادهم ابن اللوا شفيق المغربي من الداخليه ..وبعدما ادهم عرف اللي هيا عملته قرر يعاقبها بقسوة وكان وقتها قالب عليها الدنيا.. ووقتها قررت مريمان كل هدفها هوا انقاذ نفسها وكل اللي مريم كانت عارفاه ان ادهم بيدور عليها ..فقررت هيا والدتها يهربوا مع بعض بسبب المشاكل اللي هما كانوا فيها وبالفعل هربوا وبعدوا عن احلام ووالدها٨ سنين؟
الشباب كانوا بيجروا وراها بكل قوتهم وهيا قربت تستسلم بسبب انها جريت كتير ومش قادره خلاص وبتاخد انفاسها بسعويه..
ولحسن حظها لتاني مرة في نفس اليوم سمعت مريم أصوات جايه من بعيد عنهم بمسافه فصرخت بصوت عالي:إلحقووووني؟
الشباب قرروا يزودوا سرعتهم ويمسكوها بسرعة قبل ما تفضحهم وبالفعل كانوا قدروا يمسكوا مريم وكانوا الثلاثه بينهجوا ومش قادرين يتنفسوا؟
اول ما مسكوها بصولها وقالوا:انتي مين وكنتي بتعملي ايه هنا وشوفتي ايه؟
مريم بصتلهم بقرف وقالت:شوفت قذارتكم دا انا هوديكوا في داهيه؟
واحد من الشباب بص علي جس/مها بتلذذ وقال:دي هتظبط لينا الليلة خلينا ناخدها لبقيت الرجاله ونكمل السهرة..؟
مريم بصتلهم بغضب وقالت بصوت عالي:ابعد ايدك منك ليه ولو لمستني تاني هقطعهالك..وكملت بتهديد:انت فاهم ؟
الشباب بصوا لبعض بسخريه وواحد قرب من وشها لمسها وهيا عضته من ايديه فـ إتألم الشاب وصفعها بقوة علي وجهها؟
مريم صرخت بصوت عالي قبل ما يتهجم عليها تاني :الحقوون…
الشاب التاني كتم فمها بسرعه ولاكن مقدرش يعمل أكتر من كدة بسبب الهجوم اللي حصل عليهم من قبل مجموعة من رجالة الشرطة؟
مريم بصتلهم وقالت بعياط:الحقوني..دول كانوا بيغت/صبوا بنت في الشارع اللي هناك..كانت مغمي عليها وانا لما شوفتهم كانوا عاوزين يعملوا فيا زيها؟
(كانت مريم بتقول كلامها ببكاء لانها برغم اللي عملته طول حياتها الا انها بتكرة الاعتدا/ء الجن/سي ومش بتوافق ان حد يستغل جسم حد بدون ارادته)
في وسط بكاءها الشديد قرب منها وهوا بيبصلها وهو مصدوم وبيقول:هو دا بق المكان اللي انتي ساكنه فيه؟
استغربت مريم الصوت لانها تعرفه..فرفعت عينها تشوفه ولاقت انه نفس الظابط اللي انقذها من إسبوعين..
عيونها لمعت لانه أصبح منقذها لتاني مره فقربت مريم منه بسرعه ومسكت في هدومة بلهفه وقالت: حضرت الظابط إلحق البنت الثانيه هيموتوها؟
حرك راسه وهو بيشاور لرجالته يقبضوا علي الشباب دي والباقي يبحث عن البنت اللي مريم بتتكلم عنها؟
وبعدما كل فريقه منهم اللي اتجه للبوكس ومنهم اللي راح يدور علي البنت وباقي الشباب ..فضلت مريم واقفه مع الظابط وهيا ماسكة في هدومه ومش راضيه تسيبه؟
بصلها بابتسامه وقال:انا مش ههرب متخافيش انا واقف معاكي؟
انتبهت مريم بسرعه لكلامه وبعدت عنه بخجل وقالت:انا كنت تايهه هنا ومش عارفه اخرج وفجأة لقيتهم و.
قاطع كلامها بجديه وقال:انتي ساكنه فين..بعدما سيبتي والدتك يعني بقيتي عايشة مع مين؟
مريم بصتله وقالت بخجل لأول مره:في فندق وطلع مشبوه وانا مكنتش اعرف..والنهارده وانا بره الفندق الحكومه اخدت كل الناس اللي فيه وشمعوا المكان..وانا فلوسي وحاجتي كلها هناك..فانا بالغلط وانا بلف علشان اشوف حل جيت هنا..بس انت انقذتني تاني..شكرا ليك يا حضرت الظابط؟
كان باصص في عيونها بإعجاب كبير ومستغرب كمية الصدف اللي بتجمعهم مع بعض فقال بتساؤل:اسم الفندق دا ايه؟
مريم قالتله اسم الفندق وهو بصلها بدهشه كبيرة لانه هوا قائد الفريق اللي شمع الفندق دا النهارده وكان جاي هنا علشان وصلهم بلاغ ان بيطلع اصوات من هنا كل يوم وكأن حد بيستغيث..
فبصلها وقال:انا هساعدك تلاقي حاجتك بس انتي توعديني تاخدي بالك من نفسك المره الجايه علشان انا مش واثق اني هكون موجود وانقذك كده علي طول؟
خجلت مريم من كلامه وقالت بجديه:انا بعرف احمي نفسي كويس بس مش عارفه مالي اليومين دول..شكلي مرهقه؟
ابتسم علي كلامها ولما لاقاها بترتعش وهيا بتتكلم بسبب البرد خلع الجاكت بتاعه وقربه عليها وقال:البسي دا وتعالي معايا علشان اوصلك لمكان أمن؟
حركت مريم راسها ومشيت وراه بسرعه واول ما وصل قدام عربيته طلع تيلفونه اللاسيلكي واتواصل مع فريقه علشان يعرف أخر الأخبار فقال بتساؤل:اي يا رجاله عملتوا ايه؟
رد واحد:خلاص لقينا البنت اللي مغمي والشباب وجايين لحضرتك يا فندم؟
رد عليهم:طيب هاتوهم علي القسم والبنت حولوها للمستشفي بسرعه وانا هاخد البنت اللي انقذناها هنا واوصلها لبيتها ..لانها ملهاش ذنب ناخدها للقسم ونعرضها لمشاكل ؟
وافقوا رجالتوا علي كلامه وهو قفل معاهم وبص لمريم اللي بتبص حواليها وسرحانه وقال:خلينا نمشي احنا علشان وجودك هنا مالوش لازمه خصوصا ان رجالتي زمانهم جايين وممكن تخافي لو شوفتي الشباب دي تاني ؟
مريم حركت راسها وقالت بتساؤل وهيا بتبص حواليها:وبقيت الفريق بتاعك..هتسيبهم لوحدهم هنا؟
ضحك وقال برفض:لا متقلقيش هما هيعروفوا يروحوا القسم لوحدهم وانا هوصلك متخافيش؟
حركت راسها وهو شغل عربيته واتحرك بيها وفي طريقهم كانوا واقفين في الاشاره وكانت عربية احلام وماهر واقفة جمبهم واول ما ماهر شاف مريم اخت احلام في العربيه اللي جمبهم بصلها باستغراب وهيا لما شافته اتوترت ولفت وشها بسرعه ولاحظ الظابط اللي جمبها توترها فبص لمكان ما بتبص ولقاها بتبص علي شاب .. بس بسبب انه لف وشه مقدرش يعرف هو مين؟
قال بتساؤل وهو بيبصلها : هو انتي تعرفيه؟
مريم بصتله وقالت بتساؤل:هو مين دا؟
الظابط وهو بيبص علي عربية ماهر:اللي قاعد في العربيه هناك؟
مريم اتوترت وهيا بتبص علي ماهر فحركت راسها بالايجاب وقالت:ايوا دا جوز اختي؟
اتكلم بدهشه:طيب ولما انتي ليكي اخت ومروحتش عندها ليه بعد اللي حصلك من جوز والدتك..
سرحت مريم في كلامه وافتكرت كل اللي حصل منها هيا ووالدتها والكلام اللي قالته لاختها وجرحتها بيه فحركت راسها بالرفض وقالت:مش عاوزه اخرب عليها!
في الوقت اللي قالت فيه كده ولفت وشها لقت احلام اختها واقفه قدامها وباصه عليها من برا وبتخبط علي ازاز العربيه وعيونها فيها دموع؟
اول ما مريم شافتها بان علي ملامحها الانزعاج الشديد ففتحت الباب بسرعه ونزلت واول ما احلام شافتها قالت:انتي بتعملي ايه مع الشاب دا وفين ماما؟
مريم بضيق منها:بتسألي ليه مش أنتي طردتينا من بيتك!
احلام ضغطت علي اعصابها وقالت:ردي علي سؤالي وبلاش الغرور اللي انتي فيه دا ؟بتعملي ايه هنا وفين مامتك!
الاشاره قلبت للون الاخضر ووقتها بدات العربيات تزمرلهم علشان يتحركوا فشاورت احلام للشاب اللي معاها وقالت:دي بنت محترمة واي حاجه بتفكر فيها انا بحظرك تعملها انت فاهم؟
الظابط بص لاحلام واستغربها وبص لمريم اللي ركبت جمبه تاني وهيا متجاهله كلام اختها فقفلت الباب وهيا متعصبه وبتقول:خلينا نمشي؟
حرك راسه بالموافقه واتحرك وهو مش فاهم حاجه!!!!
وعند احلام اول ما ركبت العربيه ماهر كان باصصلها ومستغرب هيا ليه عملت كده؟
فقال بتساؤل:حصل ايه ؟
احلام بانزعاج:مش هتبطل غرور..فاكره اني هموت اوي عليها وانا اصلا بكرهها ومش طيقاها؟
طبعا كل اللي قالته احلام كان كدب لانها كانت بتتكلم وهيا بتبص لاختها بلهفه لانها مهما كانت اختها بس هيا كل ما بتقرب بيبعدوها رغم انهم اللي غلطانين في حقها !
مريم بصت لعربيتهم قبل ماالعربية اللي راكبه فيها تتحرك بضيق..فبصلها ماهر بانزعاج وبص لمراته وقال:اهدي يا احلام وخلينا نكنل كلامنا في البيت '
حركت احلام راسها بالموافقه وماهر اتحرك بالعربيه وكانوا في طريقهم للقصر؟
________
في البار اللي هيتم فيه المقابلة بين ممدوح وناني هانم والدة ياسر؟
دخل ممدوح ووراه منعم واللي ماسك الجاكت اللي كان لابسه ممدوح وبيقول:ديحة باشا سامي اللي هتلعب معاه قاعد هناك؟
رفع منعم ايديه وهو بيشاور علي راجل كبير قاعد علي طربيزه وبيبص عليهم ؟
حرك ممدوح راسه بالموافقه وقرب من طرابيزه سامي ووراه منعم اللي اول ما وصلوا وقف وراه كحراسه ليه؟
سامي بصلهم وقالت:اهلا وسهلا حضرتك ديحة باشا؟
ممدوح حرك راسه وقال:ايوا وانت بق سامي!
سامي ابتسم وحرك راسه وقال:هنلعب علي كام النهارده؟
منعم بص لسامي وقال:مش علي حاجه انت ناسي الاتفاق اللي بينك وبين ماهر باشا !
سامي حرك راسه وهو بيقول:لا منستش بس بتأكد انكوا الحقيقيين اللي هلعب معاهم!مش مزيفين؟
حرك ممدوح ومنعم راسهم وفي الوقت دا وصلت ناني واصحابها للمكان وقعدوا علي الطاوله..
اول مشافها ممدوح حس باحساس غريب وقال بهمس/الست دي بتغريني لما بشوفها يا منعم..شايف لابسه ايه!
منعم بص عليها ولقاها لابسه فستان قصير مبين تفاصيل رجليها كلها فحرك راسه وقال:لا حاول تتماسك يا ديحة باشا ومتفضحناش..اهدي كده خالص!
حرك ممدوح راسه وهو بيبعد عينيه عنها وبيبص لسامي واللي بدأ يجهز اللعبه؟
كانت ناني بدات لعب مع اصحابها وكسبت اول مره وبعدها لقت دوشه وصوت عالي وراها..لفت بجسمها ولقت سامي بيتضارب مع ممدوح وبيقول:انا مستحيل اخسر…انت اكيد غشاش؟
ممدوح اتعصب علي كلامه وقال:غشاش في ايه ما انت اللي مغفل ومش عارف تلعب..
سامي بعصبيه:انا طول عمري بكسب ملايين من الناس تيجي انت وتاخد كل الفلوس دي؟
(طبعا الخناقه دي كانت مزيفه لان سامي متفق معرماهر عليها)
ناني كانت بتبص علي الشخص اللي كسب سامي ومستغرباه لانها اول مره تشوفه؟
حاولت الاداره اللي في المكان يهدوا سامي واخدوه بعيد عن الطاولات علشان ميزعجش بقيت الناس وقعد ممدوح تاني علي الطاوله واول ما بصلها لقي في عيونها لمعه كبيره فابتسم ورفع الكاس اللي قدامه وهيا ابتسمت ولفت بوشها؟
اصحابها بصولها وقالوا بتساؤل:عجبك ولا ايه يا ناني..مش كبرتي علي الكلام دا؟
ناني حركت راسها بانزعاج وقالت:كبرت ايه وكلام فاضي انا عاوزه ألاعبه؟
واحد من اصحابها قال وهو بيحظرها:بس دا كسب سامي يا ناني تفتكري انك هتكسبيه؟
ناني باصرار:هجرب ..اهو اجدد بدل منا زهقت من القعده معاكوا..
قالت كلامها وهيا بتسحب شنطتها من قدامهم وبتقرب من ممدوح واللي اول ما لقاها بتقرب منه فضل قلبه يدق بقوه..
منعم همس في ودنه:امسك نفسك يا ديحه باشا..متبوظش الخطه!
عدل ممدوح نفسه ولما لقاها بتمد ايديها تسلم عليه وبتقول:ناني هانم سيدة اعمال سابقا ..انت بق جديد هنا ولا إيه أصل انا اول مره أشوفك؟
إبتسم ممدوح بهدوء ووقف وسلم عليها وهوا بيضغط علي ايديها وبيقول باعجاب :ديحة باشا..رجل اعمال وايوا اول مره اجي هنا..حضرتك جميلة اوي انتي بتلعبي صح؟
منعم اتعصب لان ممدوح كان بيتكلم وهو باصص عليها باعجاب وهيا كانت فرحانه بنظراته ليها فقالت:ايوا بلعب..تحب العب معاك واشاركك الطاوله النهارده ؟
قالت ناني كلامها بدلع واضح في صوتها فحرك ممدوح راسه بالموافقه وقال:طبعا اتفضلي والمشاريب هتكون علي حسابي؟
ناني بابتسامه:شكرا لزوقك!
كان منعم باصصله ومبتسم لانه قدر يقرب منها لانه فكر انها ممكن تمشي بس نظرتها لممدوح كانت حلوه..
فقعدت ناني قدام ممدوح وحطت شنطتها جمبها وممدوح طلبلها مشروب غالي جدا وبصلها وقال:انا هلعب علي ١٠ مليون بتعرفي تلعبي بق ولا هكسبك بسهوله!
اتغرت ناني في الوقت دا وقالت بكل ثقه:لا بعرف العب خاف انت علي فلوسك بق مني ؟قالت اخر كلامها بضحك..وهوا ابتسم وحرك راسه؟
ناني بصتله وقالت:وانت بق راجل اعمال في ايه ..شركتك دي فين واسمها ايه؟
ممدوح بص لمنعم ومنعم غمزله يحكي اللي حفظهوله وقال:انا شركاتي كلها برا مصر مش هنا بس انا جيت هنا في اجازه وبصراحه لما اصحابي عرفوني علي المكان دا وقالولي انه مليان بسيدات حلوة وجميلة ورقيقه..قال كلامه وهو بيبصلها بنظرات اعجاب وبسبب نظراته خلاها تخجل وتثق في جمالها ..فـ كمل ممدوح وقال:قولت اني مش لازم افوت اي فرصه واجي هنا في اسرع وقت..وبصراحه انا مبسوط اني اتعرفت عليكي؟
ناني قالت بابتسامه :انا اللي اتشرفت بمعرفتك يا..
ممدوح بابتسامه:ديحه باشا..اصل الاسم دا غالي اوي علي قلبي ومش بحب حد يندهلي غير بيه
ناني بصتله بابتسامه كبيره وقالت :يبق تشرفت بيك يا ديحه باشا؟
حرك ممدوح راسه وبدأوا اللعب مع بعض ولان ماهر طلب منه يخسر قدامها علشان تطلب تلاعبه تاني فخلاها فعلا تكسبه وبعدما خلصوا قالت بفخر: مش انا قولتلك خاف علي فلوسك!
ابتسم ديحه وقال بلامبالاة:ميغلوش عليكي يا ناني هانم ..هات يا مو دفتر الشيكات ؟
منعم استغرب الاسم اللي ممدوح ندهله بيه ولاكنه استجاب ايه وقال:حاضر يا ديحه باشا..طلع ممدوح دفتر الشيكات اللي في شيك جاهز بالفعل بمبلغ ١٠ مليون واول ما عطاه لممدوحمثل كانه بيمضي عليه اداه لمنعم تاني ومنعم قطع الشيك واداه لناني واللي اول ما مسكته ابتسمت وقالت بحماس:اتمني يا ديحه باشا اننا نلعب مع بعض تاني..بعد اذنك!
قالت كلامها واتحركت من قدامه ورجعت لاصحابها وكانت بتوريلهم الشيك اللي فيه المبلغ اللي كسبته وهيا بتغيظهم بيه ووقتها اصحابها بصوا علي ديحه واللي حط رجل في التانيه وبص عليهم بغرور وبعدها منعم بلغه انهم هيمشوا وبالفعل قام وخرجوا من البار؟
اول ما خرج ممدوح ومنعم وركبوا العربيهالغاليه اللي جايين فيها وكانوا مستنيها تخرج وتشوفهم وقبل ما يتحركوا بالعربيه كانت خرجت ناني وهيا بتدور بعيونها علي ممدوح ولما شافت شكل العربيه اللي راكبها عيونها لمعت بطمع وقررت تستناه وتلعب معاه من تاني..
منعم بص لممدوح وقال:عاش يا ديحه الصنارة غمزت من اول قاعده ..دا ماهر بيه هيفرح بيك اوي؟
ابتسم ممدوح وبص عليها ولما عينيه جت في عيونها ابتسمت وهوا ابتسم ابتسامه خفيفه وشاور لمنعم يتحرك بالعربيه..
(وبكده اول يوم في الخطة عدي علي خير وتم التنفيذ بنجاح)
__________
وفي منطقة حنين ..خرج حمزه من بيت حنين بعدما اطمن علي والدتها وقبل ما يركب عربيته كانت حنين بتوصله فبصلها وقال:اتمني اشوفك تاني يا انسه حنين..انتي انسانه محترمه واحنا دمنا واحد؟
حنين كانت بصاله بخجل كبير وهو قال :انتي بتمتحني القتره دي صح!
حركت حنين راسها بالموافقه وهوا قال:عامله ايه ..في الامتحنات ؟
حنين حركت راسها بهدوء وقالت :الحمد لله كل حاجه منام!
ابتسم حمزه وقال:ناويه تدخلي كلية ايه ان شاء الله.
حنين بصت حواليها بتوتر وقالت :طب..قسم الجراحة ؟
ابتسم حمزه وقال بحب:يعني عاوزه تكرني جَراحة؟
حنين حركت راسها وهوا قال :ان شاء الله هتحققي حلمك وتوصلي للي انتي عاوزاه؟
ابتسمت حنين علي كلامه وهوا قال:خلي بالك علي نفسك ومتسمحيش لاي حد يتخطي حدوده معاكي..وخدي بالك هيا بتغير منك علشان انتي احسن منها؟
حنين رفعت عينها باستغراب وهيا بتقول بتساؤل :هيا مين؟
حمزه :البنت القصيرة دي..بتغير منك علشان انتي احسن منها..لانها لو واثقه في نفسها مش هتشغل بالها بيكي!
حنين حركت راسها وهوا ابتسملها ودخل للعربيه وودعها وقبل ما العربيه تمشي قال :خلي بالك علي نفسك مع السلامه..
حنين ابتسمت وردت السلام ووقتها عربية حمزه اتحركت بسرعه وحنين اخدت نفسها بلهفه وهيا بتقول:انا مالي كده مش علي بعضي ليه..وليه قولتله هدخل كلية ايه..وليه برد علي اسالته من غير ما فكر كده؟
قالت كلامها لنفسها ودخلت لبيتها تاني وهيا بتفكر في كلامه لما دافع عنها قدام جنه وقال انه بيحبها.
قلبها فضل يدق بقوه لانها كانت حاسه بشعور غريب اتجاهه..
فاقت من شرودها بعد دقايق علي صوت والدتها واللي بتده عليها علشان تساعدها في المطبخ؟
فقامت حنين بسرعه ودخلت اوالدتها المطبخ وبدات تساعدها ولاكن حمزه مش راضي يطلع من دماغها لحدما قالت بضيق:كفايه بق؟
والدتها انتبهت ليها وقالت:في ايه يا حنين مالك يا حبيبتي انتي كويسه !!كنتي بتكلمي مين!
حنين انتبهت لنفسها وقالت بتردد :لا يا ماما انا بخير متقلقيش بس كنت بفكر في حاجه وقولت كده غصب عني؟
ضحكت والدتها علي كلامها وخبطت علي كتفها وقالت:ربنا يقويكي يا حبيبتي انا عارفه ان الامتحانات والمذاكره ضاغطين عليكي'
حنين ابتسمت وحركت راسها بهدوء وبدأت تكمل طبخ مع والتدها
___________وفي القصر
اول ما وصل ماهر واحلام نزلت احلام بسرعة من العربية وطلعت بسرعه لجناحهم واول مشافها ماهر نزل وراها وهوا بيمشي بسرعه علشان يلحقها؟
احلام وصلت للجناح وهيا متضايقه من اختها ومش فاهمه هيا ليه بتعمل كده واول ما وصل ماهر بصلها بلوم وهيا قربت منه وقالت:شايف ..شايف يا ماهر تصرفاتها..وبتتعامل معايا ازاي؟
ماهر قال بجديه:انتي نزلتي ليه مش احنا خلاص اتفقنا انك هتنسي وهتسيبيهم يعملوا اللي هما عاوزينيه؟
احلام بصتله وهيا متعصبه فقرب من دراعها ومسكه وقال:هيا حره تعمل اللي هيا عاوزاه ملكيش دعوة بيها يا احلام سيبيها ؟
احلام بماقطعه:لا هيا مش حره هيا مش لازم تتصرف كده ..انت مش شايف راكبه عربيه مع واحده وكان بيبصلها ازاي..دي بنت محترمه و؟
ماهر بضيق :يا احلام هيا مش صغيره وانتي تعرفي هوا مين دا علشان تحكمي عليها وحش كدا..
احلام بكت بزعل وهوا لما شاف دموعها قرب منها حضنها وقال:اهدي يا احلام وفكري كويس قبل ما تحكمي عليها..ممكن يكون سواق اوبر او اي حاجه مش شرط يكون معاها يعني وانتي كده حرجتيها؟
احلام بعدت عنه وقالت..لا كان بيبصلها بنظرات بتدل انه يعرفها.
ماهر بتساؤل:طيب دلوقت انتي متضايقه ليه ما هيا حره تقابله او تقابل غيره هيا مش مسؤله عن نفسها وعارفه هيا بتعمل ايه؟
احلام حركت راسها وبصت حواليها وقالت:طيب انا هروح اغير هدومي علشان انام ؟
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:لا مفيش مرواح في حته من غير ما نخلص كلامنا؟
احلام باعتراض:مش عاوزه اتكلم في الموضوع دا..ماهر مسك ايديها وضغط عليها علشان متمشيش وهيا قالت بضيق:خلاص يا ماهر بق سيبني؟
ساب ماهر ايديها وهيا دخلت تغير هدومها وهوا فضل واقف مكانه وطلع سيجار ودخنها واول ما خرجت وشافته واقف قالت بتساؤل:هو انت بتدخن؟
ماهر حرك راسه وهو باصصلها بزعل فقربت منه وقالت علشان تصالحه:خلاص بص متزعلش مني انا اسفه؟
حرك راسه بزعل برضوا وهيا قربت من صدره حضنته وغمضت عينيها وقالت:مش هقدر اشوفك زعلان مني اكتر من كده!
بصلها وحرك راسه ولمس شعرها بحنيه وهيا بصتله وقالت:خلاص كده سماح؟
حرك راسه بالرفض وهوا بيبعد السيجار عنها علشان متأذيهاش وقال:لا المره دي مش هتصالح كده؟
احلام بعدت عنه وبصتله بتساؤل وهوا رمي السيجاره في باسكت صغير وقرب منها وقال:انتي لازم تتعاقبي علي اللي عملتيه!
احلام رجعت خطوة لورا لانه بيقرب منها فقالت برفض:والعقاب دا ليه مش موافقه عليه؟
قرب منها وشدها عليه اكتر وقال:مش مسموح الاعتراض انتي كل اللي عليكي هتنفذي اللي هقوله وبس؟
كان باصص في عينيها بجديه وهيا قالت بتوتر:مش فاهمة!
ماهر بص لشفايفها وقال وهوا بيضغط علي شفايفه بإحكام؟
هبوسك يا احلام..تفتكري اي العقاب اللي هيكون مناسب ليكي بعد اللي حصل؟
احلام وشها كله اتقلب باللون الاحمر وهوا سحبها عليه وقال:انتي اللي جبتيه لنفسك بعدما بقيتي بالحلاوة دي كلها؟
بلعت ريقها وهيا بترجع برقبتها لورا ولاكنه مدهاش فرصه وقبلها بسرعه!
احلام اتصدمت وبصتله لقته بيقبلها وهو مغمض عينيه ومش في وعيه فاستلمت للوضع وغمضت عينيها وحطت ايديها الاتنين علي رقبته وضمت نفسها ليه
ماهر شالها علي صدره وهوا مكمل تقبيل وبدات احلام تبعد عنه علشان تاخد نفسها لانهم بقالهم كتير قريبين من بعض وهوا كاتم علي نفسها فقالت وهيا بتبصله بنفس مقطوع:كفا..يه يا ما.هر!
حرك ماهر راسه بالرفض:انتي اللي جبتيه لنفسك..مسك دقنها بايديه وقبلها تاني من شفايفها وهيا مقدرتش تقول اي كلمه لانها واقعه في حبه غصب عنها ..مهما حاولت تزعل منه مبتقدرش..مش فاهمه هوا ليه بيأثر فيها اوي كده وبق نقطه ضعفها..؟
ماهر كان نفسه انها تنسي اختها لانها هتأذيها..لأن مريم مش زي احلام ..مريم عارفه تتعايش مع اي مجتمع اذا كان فاسد او متحضر..عارفه تعيش في وسط الناس مهما كانو متلونين ..ولاكن احلام مختلفه..احلام عامله زي البيبي اللي متعلق بامه ومن غيرها هيموت ..هو عارف ومتأكد انها قويه وشجاعه وبتدافع عن نفسها بس هيا مش قد الناس برضوا..الناس المؤذيه والحقوده..اللي بيستغلوا اي قلب طيب ويحولوه لوحش مفترس ..لحدما بينسي خالص نفسه ويكون عدواني حتي مع نفسه..
ماهر عاوز يحافظ عليها وعلي قلبها قبل ما حد يقرب منها ويفسده ..هوا شايف ان مريم مفسدة ومتأكد ان الشاب اللي كان معاها يعرفها بس مش هيقدر يحكم عليها من غير ما يعرف كل القصه..
احلام بعدما بعدت عنه وبصت لملامحه خافت اوي ليبعد عنها هوا كمان لانها بقت قويه بيه وبوجوده .. بصت في عيونه بدموع بتتجمع في عيونها وهوا لما لاحظ انها هتبكي مسك وشها بايديه الاتنين وقال: احلام اللي انا اعرفها اقوي من كده بكتير؟
احلام ببكاء:قلبي واجعني!
ماهر برفض:احلام اللي انا اعرفها مش بتبكي علي حاجات تافهه؟
احلام ببكاء:أذوني؟
ماهر بحنيه:احلام اللي انا اعرفها بتقدر تتخطي وتنسي؟
احلام ببكاء أكتر:وحشوني؟
اول ما قالت كلامها انفجرت في البكاء وهوا ضمها بسرعه لحضنه وهوا بيقول:لا يا حبيبتي اهدي مش عاوز اشوف دموعك ؟
احلام غمضت عينيها وهيا بتحاول تهدي في حضن حبيبها وهوا كان بيمسح علي شعرها بهدوء..بص عليها وبدا يفتكر والدته واخته لما كانوا قاسيين عليه بعدما والده مات؟
افتكر ماهر ذكري ليه مع اخته لما كان حمزه مريض وطلب منها تاخده في حضنها وتخفف عنه الوجع بس هيا وقتها ردت عليه بكل قسوه و قالت جملة عمره مـا نساها :انا مش عاوزه اشوفه لان كل ما اشوفه بيفكرني بابوه ..انا بكرهه وبكره ابنه..خده وابعده عني ومتخلهوش يلمسني؟
دمعه نزلت علي خده اول ما افتكر قسوه اخته علي ابنها الوحيد اللي ملوش ذنب نهائي في اختيارها الغلط لوالده..
احلام رفعت عينيها تشوف ماهر لقته سرحان وفي دمعه نزلت من عيونه..عدلت نفسها ولمست وشه برفق وقالت بتساؤل:ايه اللي مخليك بتبكي كده يا ماهر قولي يا حبيبي مين اللي ساب في قلبك حزن كبير كده؟
ماهر كان طول عمره قافل علي قلبه باحزانه وذكرياته بس لما احلام سالته مقدرش يسكت وفتح قلبه ليها بسرعه..شدها بقوة لحضنه وبدا يبكي وهيا طبطبت عليه بحنيه ..فضل يفتكر كل اللي حصل معاه علشان يوصل للي هوا فيه دلوقت..بدايةً من موت والده والمسؤليه اللي شالها في سن صغير..وغير حمزه اللي كان مسؤول منه ..
كان ماهر تاييه في بحر عميق مالوش اخر بيحاول يعوم برغم الأمواج العاليه اللي فيه .. لقي فجأة نفسه مدير و انه مطلوب منه يدير شركة ميعرفش هيا ماشيه ازاي ولا بتعمل ايه.. مينكرش انه هرب وقتها وساب المسؤليه بس اما لقي حياتهم بتتهد وتتدمر قرر يرجع ويلحقها بسرعه ..
احلام لمست شعره بحنيه وقالت:انا جمبك يا حبيبي اوعي تخاف وانا معاك..عارفه انك حاميني بس انا هكون حمياك..ايدي مع ايديك وهنتعافي مع بعض..
فاق ماهر لنفسه بعدما سمع كلامها وقال:انتي طول عمرك جمبي ومش سيباني!
قبلته احلام بحب وهوا استجاب ليها وبعدما بعدوا عن بعض قال بحب كبير: عاوز نتمم جوازنا في اقرب وقت..وعاوز اعمل فرحنا بسرعه..
احلام حركت راسها بالموافقه وهو فال:الشهر دا اول ما يخلص هنعمل فرحنا عاوزك تشوفي ايه احتياجاتك كـعروسة وتجيبيها..قولتي ايه؟
احلام بابتسامه:موافقه ؟
ماهر قام وسندها وبصلها بحب وقال:انا لازم امشي دلوقت..عندي حاجه مهمة لازم اعملها؟
احلام بصتله بقلق وقالت:ايه الحاجه دي يا ماهر؟
ماهر بجديه:رد حق يا احلام..لازم اخد حقي من اللي وجعني في يوم من الايام؟
بصتله احلام بخوف وقالت برفض:لا اوعي تروح وترمي نفسك في النار برجليك..انا مش عارفه انت هتعمل ايه بس قلبي واجعني لما قولت كلامك دا فجأة ؟ ارجع في كلامك دا وافضل معايا؟
ماهر باعتراض:متقلقيش انا مش هأذي نفسي..انا مش غبي للدرجادي..بس دا الوقت المناسب اني اخد حقي من اللي اذاني..ارجوكي سيبيني امشي وهرجعلك تاني؟
احلام بصتله بدموع وهوا قال:استنيني ومتخافيش..انا متأكد من اللي هعمله؟
احلام بوجع بتحاول تداريه:طيب قولي رايح فين؟
ماهر بجديه:ياسر يا احلام ..هنتقم منه؟
احلام باعتراض:مش انت قولت انك حاطت خطه ليه عاوز دلوقت تروح وتبوظها؟
ماهر بضيق:مش قادر استني كل ما اشوفه ببق عاوز انتقم منه واشرب من دمه..
احلام لمست ايديه وقالت بهدوء:اهدي وفكر تاني..بلاش تبوظ خطتك بسبب شويه غضب جم فجأة..استني وحاربه وانتم منه من غير دم ..مش دا كلامك!
ماهر هدأ اول ما سمع كلامه فحرك راسه بالموافقه وهيا قالت وهيا بتضمه لحضنها:خلينا ننام..احنا تعبنا اوي النهارده؟
ماهر حرك راسه بالموافقه واتجهوا الاتنين للسرير واول ما نامت احلام شدها ماهر لحضنه وغمض عينيه وهوا بيحاول يهدأ فغمض عينيه بتعب وقرر يسمح لعقله يرتاح.
______وفي عربية الظابط كان وصل للفندق اللي مريم كانت قاعده فيه .:
خرج من العربيه وهيا وراه واول ما دخل من الباب مريم دخلت جمبه فقال بتساؤل: كنتي حاجزه الغرفة رقم كام؟
مريم اتكلمت بقلق وقبضة قلب لان المكان فجأة بق مخيف : رقم ٩..بس المكان هنا بق ضلمة اوي؟
حرك الظابط راسه وقال وهو بيمسك ايديها علشان يطمنها :تعالي معايا ومتخافيش؟
مريم حركت راسها بالموافقه برغم انه ماسك ايديها فدخلت معاه وبعد وقت وصلوا لأوضتها اللي كانت حجزاها؟
فتح الظابط الأوضة واول ما دخل ومريم وراه قفل الباب بقوة وفجأة النور إشتغل وظهر في الغرفه بتاعت مريم أدهم ودا يبق الظابط اللي مريم مستخبيه منه من ٩ سنين!
مريم بصت للظابط اللي كان معاها ومسكت ايده بلهفه علشان يحميها ولاكنه ساب ايديها بغضب وبص لأدهم ورمي التحيه وقال باحترام :ادهم باشا انا جبتهالك اهي لحد عندك؟
حست مريم انها هيغمي عليها من الصدمه اللي اتعرضتلها فبصت للظابط وقالت بصدمه كبيره وخوف:انت..انت كنت بتضحك عليا كل ده؟
يتبع بقلمي شيماء صبحي
تفتكروا ايه اللي هيحصل مع مريم بعدما وقعت تحت ايد ادهم اللي بيتوعدلها من ٩ سينين شيماء صبحي
#رواية_حبيبي_المدير
#الكاتبة_شيماء_صبحي
رواية حبيبى المدير الفصل التاسع والثلاثون 39 من هنا
الرواية كاملة من هنا (رواية حبيبى المدير)