📁

رواية اذوب عشقا الفصل العاشر 10 بقلم حنان حسن

رواية اذوب عشقا الفصل العاشر 10 بقلم حنان حسن

رواية اذوب عشقا بقلم حنان حسن

رواية اذوب عشقا الفصل العاشر 10 بقلم حنان حسن
رواية اذوب عشقا


رواية اذوب عشقا الفصل العاشر 10


ال10

بعدما روحت علي بيتي القديم ومعايا خصلات الشعر بتاعة ميار..عرفت من جارتي ان في مفجاءة في انتظاري


والمفاجئة

كانت لما عرفت ..

ان امي رجعت لبيتها وبتسأل عليا...

فا جريت بسرعة وطلعت علي فوق...

وبمجرد ما دخلت شقتنا القديمة

لقيت امي بالفعل


لكن..الغريبة انها كانت قاعدة باصة علي الشباك 

وعمالة بتنادي علي اسمي


فا دخلت اجري عليها 

واترميت في حضنها..وقلتلها..

ماما حبيبتي وحشتيني..وفزعتيني عليكي

انتي كنتي فين كل دا؟


وانتظرت ان ماما تضمني ..او ترد علي اسألتي

لكن...

الغريبة ان ماما مضمتنيش ولا حتي ردت عليا

وكأنها مش حاسة بوجودي اصلا

بدليل انها فضلت تنادي عليا..وانا واقفة ادامها


فا رجعت للخلف

عشان اشوف ان كانت شايفاني ولا لا

فا لقيتها مش بتبصلي اصلا

ومركزه نظرها با اتجاه الشباك


فا قربت منها تاني

وهزيتها..وانا بسالها

وبقولها..

مالك يا ماما؟ 

فيكي ايه؟


لكن..مامامردتش عليا ولا بصتلي.. واستمرت في النداء

وبرضوا كانت بتنادي عليا


في اللحظة دي

قلقت علي امي اوي

وخوفت لا تكون بتعاني من مرض ما

فا اتصلت با اوبر و اخدتها ونزلت بيها بسرعة لاقرب مستشفي 


ولما الدكتور كشف عليها


اكتشف وجود ندبات واثار تعذي..&ب علي جسمها


فا سالني الطبيب

وقالي

هي والدتك متزوجة؟

فا رديت

وقلتلة..لا 

ماما ارملة

فا بصلي الطبيب بنظرة كلها ارتباب

وقالي..الست اتعرضت للاعتداء الجنسي

 وواضح كمان  انها اتعرضت للتعذيب

فا رديت وانا في منتهي الذهول

وسالتة

وقلتلة..انت متأكد يا دكتور ان امي اتعرضت

لاعتداء جنسي ؟

فا رد الطبيب بثقة

وقالي..ايوه طبعا

وواضح جدا

 ان دا كان السبب 

في حالة الانهيار العصبي الي 

هي بتعاني منها دلوقتي

فسالتة

وقلتلة..

يعني امي هتفضل في الحالة دي مش هتخف؟


ومش هتتكلم تاني؟

فا بصلي الطبيب بقرف

وبعدين..

قالي.. والدتك لازم تتحجز في المستشفي

فا رديت وقلتلة..


يعني لو ماما اتحجزت في المستشفي هتبقي كويسة؟

وترحع تبقي طبيعية و تتكلم تاني؟

فا رد وقالي..اه

 لو اتعالجت هتبقي كويسة وترجع تسترد وعيها زي الاول


فا رديت

وقلتلة..خلاص

 انا موافقة انها تتحجز في المستشفي


وبالفعل..تركت امي في رعاية الطبيب والممرضات


وبعدما اعطيت الممرضة المسؤالة عنها رقمي

نزلت دفعت فلوس  للمستشفي


وفي اللحظة دي

الحيرة كانت هتجنني

وقلت لنفسي

انا كنت فاكره ان لما امي هترجع ..هتساعدني في حل الالغاز الي حواليا

لكن رجوع امي وهي مصابة با انهيار عصبي بسبب تعرضها لحالة اغت..&صاب وتع..&ذيب

كل دا اضاف الغاز جديدة وعقد الدنيا اكتر


بس لو امي كانت قدرت تتكلم وتقولي مين الي عمل فيها كده

ورحعت قولت لنفسي

وهي امي لسة هتتكلم

ما امي اتكلمت وبعتتلي فويس واعترفت علي صدام المجرم الي ضيع اختي


ايوه اكيد هو صدام الي عمل كده

بدليل ان امي قبل ما تختفي بعتتلي  رسالتها الاخيرة 


وقالتلي...

انها مستخبية في الحمام وصدام  بيحاول يهجم عليها 


ايوه... يبقي هو صدام

الي ضيع امي ..واختي


وانا استحالة اسيبة

وبسرعة خرجت الموبيل


واتصلت علي كمال الهرش

لكن..برضوا الموبيل كان مغلق


فا قولت لنفسي


يظهر انب مش هعرف اوصلة من خلال الموبيل


ولحظتها..عقدت العزم اني هروح ادور علي كمال الهرش بنفسي.. واجيبة من تحت  الارض

 وانشلة اروحلة بيتة...

بس لازم  يجي ينفذ اتفاقة معايا..

عشان اخد بثاري من المج...رم صدام


وبالفعل..رجعت علي الحارة 


وروحت علي القهوة الي بيقعد عليها كمال

وبرضوا ملقتوش

بس المره دي مستسلمتش ومشيت.. زي كل مره

لا

دا انا روحت علي العامل الي شغال في القهوة 


وسألت عن كمال


فا رد العامل الي كان عارف اني ساكنة معاهم في الشارع

وقالي..

كمال الهرش كان محبوس بقالة فترة


بس انا سامع انه هيخرج كمان  كام يوم


 فا روحت علي البيت

وكنت كل يوم بروح ازور امي في المستشفي

وكل مره كان الدكتور بيطمني ويقولي انها هتتحسن

المهم

فضلت علي الحال دا كام يوم

لغاية ما في يوم

كنت معدي علي القهوة

ولقيت العامل بتاع القهوة بينادي عليا

وبيقولي

انتي لسة بتدوري علي كمال الهرش

فا قلتلة...ايوه انا لسه عايزاه

 ممكن اعرف مكان بيتة؟


فا بص العامل لشخص واقف ورايا وابتسم

وبعدها قالي..

ملوش لازمة عنوان بيتة 


اهو الهرش جالك لحد عندك اهوه


وبالفعل..لما استدرت للخلف لقيت كمال الهرش في وشي


وكنت عايزة اصرخ في وجهة واقولة انت قافل موبيلك ليه


لكن..كان واضح ان كمال

مكنش عايز يعرف اي حد انه له صلة بيا


عشان كده

اول ما كمال شافني في القهوة

لقيتة علي صوتة وكأنة بيزعقلي

وقالي..

 انتي جيالي لغاية القهوة تساليني عن جوز اختك تاني ؟

...ما قولتلك معرفش جوز اختك طفش با اختك وراح فين يا انسة


في اللحظة دي


رديت

وقلتلة..تمام

عموما... 

انا رايحة دلوقتي..علي

 (درب الخرابة) عشان اسأل عنه ناس يعرفوه هناك


وعشان كمال يفهم اني بتكلم عنه هوه

وضحت اكتر

وقلتلة..

اصل الناس دول موبيلهم مقفول..ومش عارفة اوصلهم بالتليفون


فا رد كمال

وقالي..طيب بالسلامة انتي

وربنا يعترك في جوز اختك


وبالفعل روحت علي درب الخرابة


وكمال فهم كلامي وحصلني علي الدرب


واول ما قابلتة

سالتة بغضب

وقلتلة..انت كنت فين؟

فا رد 

وقالي.. معلش اصلي اتعكشت بسجارة حشيش.. وكنت محبوس

لكن الحمد لله..المحامي خلي القضية رسيت علي تعاطي وخرجت بكفالة


فا رديت وقلتلة

طيب ممكن اعرف انت ناوي 

تكمل في الخطة الي بينا

ولا لا؟

فا رد كمال

وقالي..ناوي طبعا

بس لما تنجزي انتي الاول وتتجوزي صدام


فا رديت

وقلتلة...انا خلاص اتجوزتة فعلا

ودلوقتي الدور عليك تنفذ مهمتك


فا رد صدام

وقالي..حلو اوي ..

يبقي علي البركة

وانا من دلوقتي هظبط حالي عشان انفذ باقي الخطة


فا سالتة

وقلتلة.. امتي يعني هتخلصني من الحوار دا

فا رد صدام

وقالي...اتكي ع الصبر


لاني عايز لما اقتلة تكوني انتي بره الحوار خالص


عشان تبان حادثة عادية


وانتي هتبقي واحده جوزها مات في حادثة

 

 وتورثي بعدها عادي بدون اي شبهة


فا  وسالتة

وقلتلة..ودي هنعملها ازاي

فا رد كمال

وقالي..انتي هتروحي علي بيت صدام  دلوقتي عادي


وتتعاملي معاه بطريقة حلوه


عايزين الكل يشهد ان مكنش فيه بينكم مشاكل


فا رديت

وقلتلة..بس انا سيبت البيت لصدام

فا رد كمال 

وقالي..لا غلط ارجعي حالا


واتعاملي عادي

فا سالتة 

و قلتلة..

وبعدين؟ وبعد ما ارجع لصدام واتعامل معاه كويس


فا رد كمال

وقالي..

سيبي الباقي عليا انا بقي


فا قلتلة ..هتعمل ايه يعني؟

فا رد كمال

وقالي..بلاش تعرفي انا هعمل ايه 

عشان لما يجيلك خبره..

 تباني متفاجئة زيك زي الجميع


فا هزيت كتافي

وقلتلة..ماشي

 انا هرجع حالا لبيت صدام

بس انت ابقي افتح الموبيل بتاعك

وبالفعل

رجعت علي الكمبوند


وطبعا انا في الوقت دا كله


 كنت متعمدة مفتحش الموبيل بتاعي

 عشان صدام ميرنش عليا  وميسألنيش انا كنت فين


ويادوب كنت بفتحة اتصل علي كمال عشان اشوف موبيلة اتفتح ولا لا


واقفلة تاني


وقلت لما اروح هاخترع لصدام اي مبرر للغياب وخلاص


وبالفعل دخلت البيت بدون ما حد يعرف بوصولي


وفي هدوء تام طلعت علي غرفة صدام


عشان احاول اصلح العلاقة بينا تاني بطريقة الحوارت اياها


وبصراحة كنت ناوية اتدلع عليه واخليها ليلة مليطة


مهو جوزي بقي وعادي


لكن  لما فتحت الباب علي صدام..

تراجعت عن قراري


ودا لاني اتفاجئت للمرة الثالثة بوجود الراجل اياه معاه في الغرفة


في اللحظة دي 


جن جنوني وقلت لازم اعرف ايه حكاية صدام دا


وهو تبع اي جن..&س بالظبط


وكنت ههجم علي الباب واشرشحلهم هما الاتنين


لكن...لما قربت من الباب سمعتهم بيتكلموا


فا قولت اسمع بيقولوا ايه

 لما بيبقوا مع بعض


وفي اللخظة دي

سمعت حوارهم الي ادمي قلبي

 ودربك الدنيا علي دماغي اكتر


ودا حصلي لما سمعت صدام

بيقول لرفيقة..

الاتي..

انا مش هاممني ان الورم يبكبر يا دكتور


انا الي يهمني انك تعطيني مسكن قوي

 لان الاللم امبارح كان  لا يحتمل


فا رد الطبيب وقالة

قلتلك مية مرة  لازم تعمل العملية

قبل ما الكنسر  يدخل في المرحلة الاخيرة

وساعتها حتي العملية مش هتنقذك منه


 فا رد صدام

وقالة..سيبك من العملية دلوقتي 

واكتبلي علي مسكن اقوي من الي باخده دا


في اللحظة دي


فهمت حقيقة الشاب الي كنت ديما بشوفة في غرفة صدام


وفهمت كمان المصيبة الاكبر

وهي..

 اصابة صدام بمرض عضال بين...هش في جسمة


فا تراجعت بخطواتي للخلف

وانا بسال نفسي


 ليه صدام بيتألم بدون ما يعرف حد بمرضة؟


وياتري مرضة دا ليه علاقة بالحالة الي بتجيلة وبتخلية ياكل لحوم البشر؟


ورحعت فكرت تاني

وقلت...يأكل ايه بس؟

ما الجثة بتاعة ميار كانت كاملة في المقبرة


لا لا استحالة دي تكون جثة ميار

دا ايد صدام كان متفق مع الحارس ودفنوا جثة بديلة عشان يأكدولي انها جثة اختي 


وغصب عني رجعت تاني

 افكر في ميار


 ولحظتها بس..

 افتكرت التحليل


وكمان افتكرت اني كان مفروض اروح استلم النتيجة النهاردة


فا اخدني فضولي اني اعرف النتيجة

وقلت...هخسر ايه لما اجيب النتيجة واتأكد


وبالفعل...روحت للمعمل واستلمت نتيحة التحليل


ولقيت بين ايديا ظرف فيه 

الاجابة علي سؤالي

وهو..

هل صدام بياكل لحوم البشر فعلا

واكل اختي زي ما امي قالتلي؟


ولا  صدام بريئ؟


ومن شدة فضولي لحظتها


مقدرتش انتظر


وطلبت من الدكتور الي في المعمل يعرفني النتيجة


وكنت عايزة اعرف

 ان كان الشعر الي في الفرشة يبقي شعر اختي  ميار


ومطابق لشعرها الي اخدناه من المقبرة ولا لا


فاسالتة سؤال مباشر

وقلتلة


هما عينات الشعر الاتنين طلعوا لشخص واحد؟

ولا... لشخصين؟


فا رد الطبيب

وصدمني بالنتيجة 

وقالي......؟

صلي علي رسول الله


رواية اذوب عشقا الفصل الحادى عشر 11 من هنا

الرواية كاملة من هنا (رواية اذوب عشقا)

Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات