رواية اذوب عشقا الفصل الرابع 4 بقلم حنان حسن
رواية اذا عشقا بقلم حنان حسن
رواية اذوب عشقا |
رواية اذوب عشقا الفصل الرابع 4
الجزء الرابع
انا كنت فاكرة ان اك..&ل لح..&وم البشر
هو اكبر عيب في زوج اختي...
لكن..لما فيروز فتحت الباب المقفول فجاءة..عرفت ان صدام عنده عيب منيل اكتر من الق..&تل بكتير...
اصل لما فيروز فتحت الباب فجاءة.. شوفت ادامي صدام نايم علي السرير وكان ع..&اري الجسد تماما
والمنظر كان غريب ومريب في نفس الوقت لان صدام مكنش لوحده
دا كان في شخص تاني معاه علي نفس السرير...وللاسف الشخص التاني الي كان قاعد علي السرير وبيتحسس جسد صدام دا كان ( راجل)
عارفين دا معناه ايه..؟
ايوه...انا شكيت في الي جه في بالكم دا
والي اكد ظنوني اكتر هي حالة الارتباك الي حصلت لصدام اول ما شافني ادامة
والغريبة انه منطقش بكلمة واحده
وكل الي عملة ..هو انه ستر الجزء السفلي من جسمة
بملاية السرير
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
تجاهلت المنظر القذ..&ر الي انا شايفاه ادامي...
وطلعت من جيبي علبة الدواء بتاعة فيروز
عشان ابرر لصدام بطريق غير مباشر سبب دخولنا المفاجئ عليه
ودا لما وجهت كلامي لفيروز
وقلتلها.. متجريش وتستخبي مني يا فيروز...لانك هتاخدي الدواء بتاعك يعني هتاخدية
وبعدها جذبت فيروز من ايديها ..وخرجنا من الاوضة
وبمجرد ما خرجت من الغرفة
فضلت اقول لنفسي
ايه البني ادم الب..&شع دا؟
وايه الي هو بي..&نيلة دا
دا طلع ملوش في الستات اصلا
ياعيني يا ميار دا انا سمعت انها كانت فرحانة بيه اوي..
وكانت فاهمة انه طلب ايديها عشان بيحبها
اتارية كان عايز يتجوزها عشان يستفرد بيها ويأ...&كلها مش اكتر
ولقيت نفسي
هموت من الغضب والغيظ والقهرة علي اختي وامي الي اختفوا بسببة
فا قلت ..
انا لازم ابلغ عنه وحالا
لكن رجعت اقول لنفسي
بس هبلغ عن مين
دا صدام راجل غني يعني له معارف ومسنود..
وبعدين هبلغ اقول ايه؟
وفين الدليل الي معايا
ما خلاص التليفون الي كان عليه اتهام امي لصدام ضاع
يعني الحل الوحيد الي ادامي هو اني انتظر لغاية ما الاقي دليل تاني علي صدام
بس فين الدليل وهجيبة ازاي
وفضلت افكر وافكر بدون فايدة
واثناء ما كنت شاردة بذهني
سمعت صوت نسمة الي فوقتني من حالة السرحان
الي كنت فيها
ولقيتها بتبصلي وهي مستغربة
وبتقولي..
في ايه يا ريم انتي مش سمعاني ولا ايه؟
فا رديت وانا بحاول انتبه لكلامها
وقلتلها..
معلش اصلي كنت سرحانة
فا كررت نسمة الي كانت بتقولة
وقالتلي..
كنت بسألك وبقولك ليه سمحتي لفيروز انها تخرج من غرفتها
فا رديت
وقلتلها ..مفيش اصلي حسيت ان فيروز محتاجة تجري وتلعب
فا اخدتها وخرجتها من الغرفة عشان تتهوي شوية
فا ابتسمت نسمة
وهي بتبص لفيروز
وقالتلها...
خلاص لعبنا واتبسطنا..نرجع علي غرفتنا بقي
فا رفضت فيروز انها ترجع تتحبس في الغرفة تاني
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
همستلي نسمة
وقالتلي..
خديها بالراحة وحايليها لغاية ما ترجع اوضتها
لان خطيبة صدام جاية تزورنا لاول مره
يعني لازم البيت يبقي هادي النهارده
فا حاولت اقنع فيروز انها ترجع لغرفتها تاني لكن رفضت
وفضلت تعيط
فا اخدتها نسمة في حضنها
وقالتلها..انا حاسة بيكي وعارفة انك زهقانة من الحبسة في الاوضة
وبعد لحظات
لقيت نسمة بتطلب مني اني البس والبس فيروز عشان خارجين
وفعلا لبسنا وخرجنا معاها بالعربية
والغريبة اننا روحنا لمنطقة فيها ناس فقيرة وزورنا مساكن عشوائية
وكل ما ندخل بيت من البيوت دي...نسمة كانت بتديهم ظرف وتقولهم..ان صدام بيه باعتلكم ده
والي فهمتة ان الاظرف دي فيها فلوس بيبعتها صدام كل شهر للناس الفقراء
بصراحة موضوع الشهرية دا لخبطني خالص
هو ازاي صدام بي..&قتل ..وبيأ..&كل لح..&وم البشر
وفي نفس الوقت بيعمل خير وبيدفع شهريات؟
والناس بتدعيلة؟
واتلخبطت اكتر لما سمعت نسمة بتتكلم عن الجوازة التانية
عشان كده استغليت الفرصة واحنا راجعين انا و نسمة بالعربية
وسالتها
وقلتلها..
هو صدام بيه هيتجوز فعلا؟
فا ردت نسمة
وقالتلي..بتسألي ليه؟
قلتلها..اصلك انتي قولتيلي قبل كده انه متجوز
فا ردت نسمة باسف
وقالتلي..
صدام فعلا اتجوز قبل كده لكن.. يا قلبي ملحقش يفرح بعروستة
لانها ماتت في الصباحية
ودلوقتي ربنا وفقة واتقدم لعروسة تانية ..
وكملت نسمة كلامها
وقالتلي..
وعشان انا لسة
مشوفتش العروسة الجديدة
صدام عزم عروستة النهاردة تقضي اليوم كله معانا عشان يعرفني بيها
عشان كده عايزه ارجع البيت بسرعة عشان اكون في استقبالها...وارحب بيها
لجل عيون صدام
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
فضلت اسب والعن
بيني وبين نفسي
واقول...يخر..&بيت صدام علي سنين صدام
الي طلع ملوش في الجواز
ولا ني..&لة
واكيد العروسة الجديدة هتبقي وجبة جديدة يشبع بيها شهي..&تة النهمة
مش اكتر
بس انا استحالة امكنة من فريس...&تة الجديدة
وفي اللحظة دي
قررت اني هعمل المستحيل عشان افركش الجوازة دي
المهم...
فضلت نسمة تنتظر وصول العروسة
وهي قاعدة معايا في غرفة فيروز
وفي الميعاد...لقينا الشغالة جاية علي نسمة وبتقولها ان الضيفة وصلت
فا خرجت نسمة تستقبل العروسة
وانا كمان اخدني فضولي اني اشوف الض..&حية الجديدة
فا خرجت ورا نسمة
واتسللت لغاية ما وصلت لمسافة قريبة من الرسيبشن
وقدرت اتمكن من رؤية العروسة والعريس الي كانوا قاعدين جنب بعض
بس الغريبة ان العروسة كانت كبيرة في السن
والي يشوفها يقول انها ام صدام...مش عروستة
لكن منظرها وشعرها المصبوغ باللون الاصفر.. وطريقة لبسها كانوا بيقولوا انها عجوز متصابية
للكاتبة..حنان حسن
المهم..
لما دققت النظر علي نسمة لقيتها بتعامل العروسة باشمئ..&زاز
وكان واضح انها اتص..&دمت لما شافت العروسة المسنة
وبادرت نسمة بالاساءة
وقالتلها...ازيك يا (طنط)
فا ردت العروسة بعدما ارتسمت علي وجهها علامات الضيق
وسالتها بغضب
وقالتلها..طنط...؟
طنط دا ايه يا نسمة؟
دا الفرق بيني وبينك في السن ميجيش سنتين ثلاثة
فا ردت نسمة بسخرية
وقالتلها..
ليه ؟ حد قالك اني عندي ٧٠ سنة؟
وبالجملة الاخيرة الي قالتها نسمة دي
اسدل الستار علي مشهد المجاملات ..واختفت ابتسامة العروسة
وبدأت العجوز المتصابية تبادل نسمة تراشق الاهانات الغير مباشرة
وبدات تعاملها بمنتهي التعالي والغرور
ولما نسمة لاحظت ان صدام سامع وشايف الي بيحصل من عروستة وبيتابع في صمت
بدون ما يثور لكرامة اختة
قامت نسمة من جنبهم وهي في منتهي الغ..&ضب
واتجهت علي غرفتها
اما انا فا قررت اني احاول اخد رقم الموبيل بتاع العروسة باي طريقة
عشان احذرها من الي هيحصلها
ودا كنت هعملة من خلال اي رقم مجهول
المهم اني كنت هاقولها اهربي بجلدك من الجوازة دي
وفضلت واقفة اترقب اللحظة المناسبة الي هنفرد بيها بالعروسة
لغاية ما لقيت صدام قام من جنبها و راح يطيب خاطر نسمة
فا قطعت الطريق علي الشغالة ..وهي متجهة للعروسة بصينية الشاي...
وطلبت اني انا الي اقدم الشاي
وبمجرد ما دخلت علي العروسة
بصتلها وقلتلها ..
يا اهلا وسهلا بست العرايس
حضرتك نورتينا
فا بصتلي بتعجب
وسالتني
وقالتلي...انتي مين؟
فا قلتلها...انا ابقي زميلة نسمة في الجامعة
وصدام زي اخويا وبعزة زي اخويا بالظبط
وطبعا عروستة لازم تبقي اخت وصديقة ليا انا كمان
فا بصتلي العروسة من فوق لتحت وكأنها بتفرز كل حتة في جسمي بعنيها
وقالتلي..انتي اسمك ايه
قلتلها.. اسمي ريم
فسالتني تاني
وقالتلي..انتي بتيجي هنا كتير ياريم؟
فا ابتسمت ورديت بتلقائية
وقلتلها...
بجي هنا كتير دا ايه؟
د انا عايشة هنا
فا بصتلي بدهشة
وقالتلي.. .
عايشة هنا ازاي يعني وبصفتك ايه؟
في اللحظة دي
شعرت بالغيرة في نبرات صوتها
فا قلت اخ..&رب الجوازة عن طريق الغيرة
فا قلتلها ..اصل صدام بيعزني اوي
و هو الي صمم اني اعيش معاهم علي طول
يعني انتي هتلاقيني هنا علي طول و اكيد هنبقي اصحاب
وطالما هنبقي اصدقاء بقي ياريت ناخد موبيلات بعض
عشان نتواصل ديما
فا ردت العروسة بمنتهي قلة الذوق
وقالتلي...اسفة
انا مش بعطي ارقامي لحد معرفوش
ومش بصاحب غير فئة معينة من الناس
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
وقفت ابصلها بغيظ
واقولها..بيني وبين نفسي
انا مش عايزة اصاحبك ولا طاي..&قة اشوف وشك
بس عايزة انقذك يا غ...&بية
لكن طبعا مقولتش حاجة
ورجعت بضهري
بعدما كسفتني
ومقبلتش تديني رقمها
قولت برضوا مش هيأس وهحاول اجيب رقمها من اي مكان تاني
لكن ..
انشلة حتي من موبيل صدام نفسة
المهم...
بعدما فشلت محاولة اخد الرقم
كان لازم امشي بسرعة من الريسبشن
قبل ما صدام يشوفني بتكلم معاها ويعرف انا كنت عايزة منها ايه
لكن..
بسبب لهوجتي واضطرابي اتكعبلت ووقعت علي التربيزة الي عليها الشاي
فا وقع كاس من الكاسات الغالية واتكسر
ودا زود من توتري
فا قمت بسرعة وفضلت الم في الزجاج بايدي
قبل ما حد يعرف بامر الكأس الي اتكسر
ودا خلي ايدي اتجرحت وجابت د..&م
لكن انا مركزتش مع الج..&رح وفضلت الم في الفوضي الي انا عملتها
واثناء ما كنت بجمع اخر قطعة زجاج من علي الارض
لمحت جذمة رجالي بجانب قطعة الزجاج
فا رفعت عيني علي صاحب الشوز لقيتة (صدام)
فا قلت اكيد هيوبخني بسبب الكأس الغالي الي كسرتة
لكن الغريبة ان صدام انحني علي الارض..ومسك ايدي وساعدني علي الوقوف
وبعدها لقيتة بيمسك ايدي بحنية وفضل يكتم الدم بمنديل
وقالي ..
خلي ايدك في ايدي لغاية ما اكتملك الدم
فا سيبت ايدي في ايده
وفضل صدام فعلا كاتم الدم بايده
لكن عنية كانت مركزة في عنيا
وكان صدام لحظتها علي مسافة قريبة مني جدا
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
اتحققت من ملامحة الجميلة
وعيونة العسلية الي كان فيها حنية... وراحة غريبة
راحة عاملة زي السحر
السحر.. الي نساني اختي..
ونساني رسالة امي ..
ونساني الراجل الي شوفتة مع صدام تحت ..
ونساني كمان الب..&لوة عروستة الي كانت قاعدة تتفرج عليا انا وهو
واحنا متنحين لبعض
والغريبة اني كنت حاسة ان هو كمان نسي العروسة الي قاعدة واخده بالها من نظراتة ليا
ومنتبهش غير علي صوتها
وهي بتسألة بنبرة مليانة غيرة وغضب
وهي بتقولة...
هو كل دا
ال..&دم لسة موقفش؟
لا دا احنا كده محتاجين نتصل بالاسعاف
في اللحظة دي
سحبت ايدي من ايده بسرعة
وقلتلها..
لا خلاص الحمد لله
ال..&دم وقف
وبعدها خدت بعضي ومشيت
وروحت لغرفة فيروز
وانا بفكر في الي حصل مع صدام
وكنت محتارة في شخصيتة المتناقضة دي بصراحة
وقلت لنفسي
ازاي صدام فيه كل العبر..
وازاي هو لطيف وحنين اوي كده؟
وفضلت ابص للمنديل بتاعة الي مازال علي ايدي المتعورة
وكنت تقريبا قربت اعجب بيه
لكن...
بعدما قعدت لوحدي شوية
استعدت تركيزي تاني
وبدات اؤنب نفسي
واقولها...فوقي
اختك وامك مفقودين بسبب صدام
وحتي العروسة الجديدة هتبقي ضحية جديدة علي ايده
دا غير انه ملوش في الستات اصلا
فا فوقي كده واصحي يا ريم
وبالفعل..
استعدت عقلي وتركيزي تاني
وجددت عهدي مع نفسي بالانت...&قام من صدام
وقولت لازم اعمل المستحيل
عشان اعرف امي واختي فين
blog-post_29
لكن الاول لازم انقذ العروسة الغ..&بية الي رايحة للنار برجليها
ودا عشان يحصل لازم اجيب رقمها ..من موبيل صدام
لاني لو روحت حذرتها شخصيا هتكدبني وممكن تفضح امري عند صدام
يبقي لازم اكلمها علي اني حد فاعل خير من رقم غريب
وفضلت اسأل نفسي
واقول..
بس دا هيحصل ازاي
الوحيد الي معاه موبيلها هو صدام
طب وانا هجيبة منه ازاي دلوقتي؟
هسرق الموبيل بتاع صدام مثلا؟
لا طبعا صعب
وحتي لو سرقت الموبيل هعرف الباسورد منين؟
ولا هفتح البصمة ازاي
لا لا ...انا لا هس..&رق ولا حاجة
انا هروح لصدام اقوله اني محتاجة الموبيل اعمل بيه مكالمة
ولما اخد الموبيل هبقي احفظ رقم العروسة في دماغي
وفعلا رجعت علي الصالون
عشان استلف الموبيل من صدام
لكن...ملقتهوش
فا سالت عليه الشغالة
فا شاورتلي علي الغرفة بتاعتة
وفهمت انه في غرفتة
فا روحت وخبطت علي الباب
لكن محدش رد عليا
فا خبطت تاني
وبرضوا محدش رد
فا عرفت انه مش موجود في الاوضة
فا قلت استغل الفرصة
وافتش في غرفة صدام يمكن الاقي اي دليل يوصلني لمكان مي او اختي
فا مديت ايدي علي الاوكرة وفتحت الباب بهدوء
وفي لحظة بقيت جوه الغرفة
وفضلت افتش بعنيا في محتويات الغرفة
واول ما بصيت علي السرير
اتأكدت ان امي كانت موجودة هنا
عارفين لية.....؟
صل على رسول الله
مع تحياتى
رواية اذوب عشقا الفصل الخامس 5 من هنا
الرواية كاملة من هنا (رواية اذوب عشقا )