رواية معنى الحب الحقيقى الفصل الثانى 2 بقلم نشوه عادل
رواية معنى الحب الحقيقى بقلم نشوه عادل
رواية معنى الحب الحقيقى |
رواية معنى الحب الحقيقى الفصل الثانى 2
- بابا عنده حق انا غلطت ف حق نفسى لما وافقت اكمل جوازى من الحيوان اللى اسمه هانى عشان كلام الناس لكن دلوقتى انا لازم اخد القرار اللى يريحنى ويرضينى انا
قامت منة اتوضت وصلت فرضها وخرجت تجهز الغدا مع والدتها
ابتسام: ايه ي حبيبتى انتى كويسة
منة: اه ي ماما الحمدلله ليه السؤال ده
ابتسام: ولا حاجة بطمن عليكى ي بنتى عاوزة اشوفك سعيدة ف حياتك
منة بابتسامة: ان شاء الله يا ماما هكون بخير واللى فيه الخير ليا يقدمه ربنا
عند ونيس اللى كان قاعد ف ورشته لقى يوسف جاى عليه بابتسامة: السلام عليكم
ونيس: عليكم السلام ي ابنى
يوسف: ها طمنى فتحت الموضوع مع منة
ونيس: ايوة وزى ما قولت ليك هى شبه معقدة من اللى عمله فيها ابن عمك لو كانت منة صارحتنى من البداية اقسم بالله ما كنت خليت الجوازة تتم ابدا وغير كده اللى عمله فيها طول الست شهور والضرب والاهانة والخيانة مش عارف ده ازاى بنى ادم
يوسف: عم ونيس انا عارف ومقدر حالتها ولو رفضت مش هقدر الوم عليها بس حزين من جوايا انها تحكم عليا لمجرد انه ابن عمى
ونيس: انا طلبت منها تعطى لنفسها وقت تفكر واللى فيه الخير ليكم يعمله ربنا
يوسف: ان شاء الله طيب هستأذن انا عشان معطلش حضرتك عن شغلك
مشى يوسف وهو من جواه بيتمنى ان منة توافق وتعطى فرصة لعلاقتهم ..... رجع ونيس ع البيت ف المساء واتجمع الكل ع السفرة
ملك: بابا بعد اذنك فيه رحلة تبع الكلية للاقصر وبصراحة نفسى اروح
ابتسام: ملك انا قولت مفيش رحلات
ملك: ليه بس ي ماما ما كل الدفعة تقريبا هتروح اشمعنا انا
ابتسام: انا مليش دعوة بحد كل واحد حر ف بيته وتفكيره والموضوع منتهى
ملك: ي بابا عشان خاطرى وافق
فكر ونيس وقال: موافق بس بشرط
ملك بحماس: موافقة طبعا
ونيس: مش مهم موافقتك المهم هى توافق
ملك: هى مين دى ي حاج
ونيس: منة تروح معاكى
ملك بحماس: طب ياريت بجد وافقى عشان خاطرى ي منوشتى دى هتبقى رحلة طرش
منة بضحك: انا نفسى اعرف بتجيبى الكلام الغريب ده منين بس ماشى
نظر ونيس وابتسام بفرحة واستغراب من موافقة منة اللى حرفيا من سنة عدت مشافتش الشارع
ملك: هييييه واخيرا والله هتتبسطى اوى
منة: تعرفى انا كان من احلامى انى ازور الاقصر واسوان واشوف الاثار والمعابد اللى درستها
ملك لوالدتها: ايه ي غالية عاوزاكى تعترضى بقى وتقولى لا
ابتسام: مقدرش اكسر كلمة ابوكى وطالما اختك معاكى هكون مطمنة
بالفعل راحوا ع الرحلة وكانت جميلة ومرحة واصحاب ملك حبوا منة جدا وف يوم كانت واحدة منهم اسمها ألاء بتحل اسئلة ومش عارفة تبع المنهج قعدت منة وشرحتها ليها
آلاء: ما شاء الله عليكى بجد انا فهمت منك اكتر من دكتور الكورسات ليه متعطيش كورس
منة بضحك: مش بالسهولة دى طبعا
عدت اسبوعين الرحلة ورجعوا البنات ع البيت وكانوا مبسوطين جدا ...ابتسام: يارب تكونى اتبسطى ي حبيبتى
منة: اوى ي ماما بجد زمايل ملك لطاف جدا وروحهم حلوة ويتحبوا
ابتسام: ربنا يحبب فيكى خلقه كمان وكمان
منة: اومال بابا فين؟!
ابتسام : ف الشغل هيرجع بليل
منة: تمام عن اذنكم اخد شاور وانام شويه
دخلت منة وقالت ملك: وانا كمان
ابتسام: استنى اختك اتبسطت بجد ولا كانت قاعدة ف اوضتها وخلاص
ملك: بالعكس خرجت واتبسطت جدا وعارفة ي ماما بنتك ما شاء الله عليها ممتازة بجد وحرام تقعد كده من غير شغل
ابتسام: ازاى مش فاهمة
ملك: حضرتك عارفة انها كانت ف نفس القسم بتاعى والمفروض عندنا امتحان بكرة وكان فيه حاجات كتيرة مش فاهمينها هى شرحتها لينا احسن من الدكاترة نفسهم يعنى لو فكرت تعطى كورسات حقيقى هتكسب وهتشغل وقتها بدل قعدتها بالبيت
ابتسام : والله فكرة حلوة يا مضروبة انتى
ملك بضحك: ده اقل ما عندى ي حاجة عن اذنك بقى هقوم انام انا كمان شويه
عدى الوقت وجاء الليل واتجمع الكل ع السفرة عشان العشا وكانت ملك بتحكى لوالدها كل حاجة وبتفرجه ع الصور وهو مبسوط
ابتسام: يا بت اسكتى بقى عشان ناكل
ملك: جرى ايه ي ست ف ايه ما الراجل زى الفل اهو وع قلبه زى العسل
كانت لسه ابتسام هترد ....ونيس: سبيها براحتها حقيقى افتقدت شقاوتها الكام اليوم اللى غابتهم وكمان منة وحشتنى
منة: وحضرتك اكتر وعاوزة اخد رأي حضرتك ف حاجة كده بعد العشا
ابتسام: اعملكم كباية الشاى المتينة ونسمع كلنا
بالفعل بعد العشا ...منة: بصراحة ي بابا انا بفكر اعطى كورسات تبع الكلية ايه رأيك
نظرت ابتسام وملك لبعض باندهاش فهذا تماما ما كانوا ينوون عليه واخبار ونيس به ...ونيس: فكرة حلوة اوى طبعا يا حبيبتى وانا معاكى فيها
منة بحماس: طب كويس بس بصراحة انا مش عارفة ابدء ازاى او منين
ملك: سبيها عليا
ابتسام: هتعملى ايه يعنى ي ام العريف
ملك: مش عارفة انتى ليه دايما مقللة من قدراتى كده يا نبع الحنان بس والله هبهرك
منة: ايوة يعنى هتعملى ايه؟!
ملك: ي سيتى اعتبرينى السكرتيرة بتاعتك انا هعملك دعايا ف القسم عندى بين كل السنين عن طريق الاسرة اللى انت فيها وكمان هنشر ع الجروبات بتاعت الدفعات وهيكون فيه حضورى واونلاين
منة: حضورى مفهوم لكن اونلاين ليه ؟!
ملك: انتى ناسية ان فيه طلبة كتير مش من هنا وبيروحوا ع بلدهم بعد اليوم الدراسى وكمان احنا ف فترة شتاء ومحاضراتنا اوقات كتير بتكون مسائية يبقى الاونلاين حل كويس جدا
منة: برافو عليكى بجد
ملك: اى خدمة من بكرة ان شاء الله هعمل كده
منة: طب المكان هيكون فين؟!
ملك: الشقة اللى تحت نظبطها كده ونجيب كام بينش حلوين ومكتب واكون انا السكرتيرة واللاب بتاعى هيفى بالغرض لكل حاجة
ونيس: شوفوا هتعملوا ايه وانا معاكم بس ي منة فيه حاجة مهمة انتى ناسيها
منة: خير ي بابا
ونيس: مردتيش عليا بخصوص يوسف ي بنتى عدى اسبوعين ومينفعش نعلق الراجل اكتر من كده ووووو....يتبع
#معنى_الحب_الحقيقى الثانى
#بقلم_نشوه_عادل
رواية معنى الحب الحقيقى الفصل الثالث 3 من هنا
الرواية كاملة من هنا (رواية معنى الحب الحقيقى)