رواية جنون العشق الفصل الحادى والثلاثون 31 والأخير بقلم دينا عبد الله
رواية جنون العشق بقلم دينا عبد الله
رواية جنون العشق |
رواية جنون العشق الفصل الحادى والثلاثون 31 والأخير
كانت حاسه جوري من صوته ان فيه حاجه فقالت: هوا فيه حاجه اصل صوتك كأنك زعلان مخنوق في حاجه حصلت
باسل بحزن: ياسين
اتبدلت ملامحها اول سمعت اسمه وقالت: ماله
باسل بحزن شديد: في المستشفى حالته حرجه جدا وهوا دلوقتي في غيبوبه
قامت جوري من مكانها بصدمه من اللي سمعته وقالت: انت بتقول ايه... ازاي دا حصل
حكي لها باسل اللي حصل واللي عملته ساره في ياسين خلص كلامه وهوا بيقول بحزن شديد: الدكتور بيقول حالته صعبه اوي احتمال يفوق من الغيبوبه واحتمال ميقومش منها خالص
نزلت دموعها بتلقائيه وقالت: الكلام دا من امتي
باسل: من شهر تقريبا
نزلت التليفون من علي ودنها و دموعها بتنزل من خوفها قلقها عليه.... معقول قلبها لسه بيحبه بعد كل اللي عمله... قعدت علي طرف السرير وهيا بتبكي جامد ليييه... ليه كل ما تقول خلاص ترجع لنفس النقطه.... ليه مش قادره تنساه ولا تنسي حبه..... كان شايفها شهـ وه بالنسباله خطفها كانت هتموت بسببه مسألش حتي عليها وهوا كان السبب في اللي حصلها... دلوقتي قلبها خايف عليه ليه.
وقفت وكانت متردده تروح له ولا لا بس هيا نفسها تشوفه تطمن عليه ليها فتره طويله مشفتهوش... عايزه تشوفه بعنيها تطمن انه كويس...... ولا لا تروح له ليه هوا عمل ايه عشانها وقت ما هيا كنت بتموت مرحش يطمن عليها ولا يسأل عنها او حتي يبصلها من بعيد
رجعت قعدت على طرف السرير بحيره ودموعها بتنزل بحزن شديد مش عارفه تعمل ايه رجعت تاني تختار ما بين عقلها و قلبها
قلبها بيقول لها تروح له تطمن عليه.... بس عقلها رافض وبيقولها متروحش تختار اي ولا تعمل ايه تروح ولا متروحش
كانت ليلي هتقع من علي السلم بس جريت غاده عليها بسرعه ومسكتها قبل ما تقع
غاده بقلق ظاهر عليها: انتي كويسه
ابتسمت ليلي من خوف غاده عليها وقالت: اه اطمني
سابتها غاده وكانت لسه هتمشي بس وقفتها ليلي وهيا بتقول بحزن ودموع: بتكرهيني
وقفت غاده وبصتلها قرب منها ليلي وقالت بدموع بتنزل: انتي بتكرهيني برغم ان ابنك اللي غلط انا ذنبي ايه.... انا لو كان عندي ام او اب او حتي اخ كانو وقفو جنبي مكنتش هحتاج لحد ولا لـ كريم.... كريم كان اهلي كل حاجه في حياتي قبل ما اكتشف حقيقته.... نفسي احس ان فيه حد بيحبني بجد بيخاف عليها.... نفسي ارجع احس بحنية ماما اللي اتحرمت منها بدري..... نفسي تديني فرصه انا محتجالك جنبي في الوقت ده... اي واحده في فترة حملها بتبقي محتاجه مامتها جنبها وانا معنديش حد
انهمرت دموعها وهيا بتعيط جامد بحزن ووجع شديد... كانت لسه هتمشي وقفتها غاده وهيا بتقول: استني
وقفت ليلي وبصت لـ غاده.... انصدمت لما لقت غاده بتسحبها لحضنها وتطبطب عليها بحنان وقالت بدموع: مش بكرهك بس كان نفسي افرح بأبني بطريقه احسن من كده.... بس اهو اللي حصل بقا مش هنقدر نغير حاجه
بعدت عنها ومسحت دموعها بحنان وقالت: خلاص انتي دلوقتي مرات ابني وشايله حفيدي.... بيقيتي مننا.. وتقدري تعتبريني زي امك
فرحت ليلي وحضنت غاده بقوة و دموعها بتنزل بفرحه
كريمه بصدمه: امتي حصل دا
جوري: باسل قال من شهر.... انا مش هقدر اروح فـ روحي انتي
سكتت كريمه بعدين قالت: اكيد دلوقتي مرفت مقهوره و زعلانه عليه.... مقصرتش معايا في حاجه وانتي صح من الواجب بردو اني اروح واسأل عنهم
بصت لجوري وقالت: مش هعرف اروح لوحدي منتي عارفه لا بطلع ولا بدخل تعالي معايا نروح لهم ساعه ونرجع
جوري: بس يا ماما....
كريمه: مش هنتأخر شويه و نرجع علي طول قومي يلا غيري هدومك يلا
اتنهدت جوري وقامت غيرت هدومها وكانت كريمه التانيه غيرت هدومها و راحوا علي المستشفى
مرفت بعتاب: سبتينا و روحتي فين يا كريمه
كريمه: معلش حقك عليا... المهم طمنيني علي ابنك عامل ايه دلوقتي
مرفت بحزن: في غيبوبه ولحد دلوقتي مفقش منها
كريمه بحزن: ان شاء الله ربنا يقومه بالسلامه
مرفت بحزن : امين يارب
كانت جوري واقفه بتبص لـ ياسين من ازاز الاوضه وملامح الحزن علي وشها
"انتي جوري "
بصت جوري لقت رهف اللي بتكلمها ردت وقالت: اه انا... انتي مرات باسل مش كدا
رهف بابتسامة: ايوه
جت اسيل وقفت جنب رهف وقالت بحزن وعتاب: كدا يا جوري تسبيني وتمشي
جوري: كان غصب عني والله... بس وحشتيني اوى
اسيل: وانتي كمان
دخلت الممرضه عشان تغير له المحلول... شويه وطلعت بصت لجوري شويه بعدين قالت: انتي كنتي فين طول الوقت ده
جوري باستغراب: انا
الممرضه: اه انتي بصراحه كنت متوقعه انك هتفضلي جنبه علي طول زي ما كان هوا بيعمل
بصتلها جوري بعدم فهم وقالت: انتي قصدك ايه
الممرضه: مش انتي اللي اتنقلتي هنا عندنا وكنتي محتاجه زراعة قلب وحبيبك اللي جوا كان هيتبرعلك هوا بقلبه عشان ينقذك
سكتت جوري شويه تستوعب اللي قالته بعدين قالت: انتي قصدك علي ياسين اللي جوا دا
الممرضه باستغراب: ايوه هوا نفسه اللي كان هيتبرعلك
بعدين سابتها ومشيت لما ملقيتش رد منها... كانت جوري واقفه بتبص لـ ياسين من ازاز الاوضه وهيا مصدومه ياسين اللي كان هيتبرعلها مش كريم زي ما كانت فاكره
بعد تلات ايام
دخلت الممرضه عشان تغير المحلول لـ ياسين واثناء شغلها لاحظت فجأه ايد ياسين بتتحرك وبدا يفتح عينه ببطئ .. حطت المحلول بسرعه وجريت تنادم علي الدكتور
دخل الدكتور وفحص ياسين اللي كان بيبص حوليه وهوا مش حاسس بأي حركه حوليه
طلع الدكتور وكان باسل واقف مستنيه بلهفه بصله الدكتور وقال بابتسامة: اطن حالته احسنت وهوا فاق دلوقتي
فرح باسل اوي وقال: اقدر ادخل له
الدكتور: اكيد بس بلاش تخليه يتكلم كتير لانه محتاج راحه تامه
هز باسل راسه مشي الدكتور ودخل باسل بسرعه عند ياسين... بصله ياسين بتعب قعد باسل جنبه وقال: وقعت قلبنا يا اخي عليك
ياسين بتعب: حصل ايه
باسل بفرحه وساعده علي رجوع اخوه: ياااه دا حصل حاجات كتير اووي
وبدأ باسل يحكيله علي كل حاجه حصلت من لما نقلوه المستشفى لحد اللحظه دي ياسين ساكت بيسمعه وكان مبسوط بحمل رهف وان ربنا عوض باسل
العيله كلها فرحت اول ما عرفو ان ياسين فاق و راحله المستشفى وكانو مبسوطين انه فاق وبقا وسطيهم و محصلوش حاجه
في اليوم اللي كان هيخرج ياسين فيه من المستشفى بعد ما اتحسن... كان هيطلع من الاوضه بس وقف فجأه لما شاف جوري قدامه
كان مشتاق ليها اوي حاسس انه بقاله سنين مشفهاش... قربت منه جوري وقالت بابتسامة خفيفه: اخبارك ايه
مكنش مصدق ان دي جوري اللي واقفه قدامه وكمان بتسأل عن اخباره بعدين قال: تمام الحمدلله
جوري: كنت عايزه اتكلم معاك شويه ممكن
ياسين بلهفه: اكيد طبعا.... اي رايك نقعد في اي كافاتريا
هزت راسها بالموافقه... خدها ياسين علي كافاتريا قريبه من المستشفى وقعدو سوا
جوري: بص يا ياسين في حاجات حصلت لي في حياتي كتيره اوي منها حلو ومنها الوحش وانت كنت الاتنين حلو ووحش
كان بيبصلها بسكوت واهتمام عايز يعرف اكتر
جوري: كنت وحش في حاجات كتيره عملتها معايا و نظراتك ليا في البدايه
كان ياسين هيتكلم قاطعته وهيا بتقول: ارجوك خليني اكمل
هز راسه بهدوء كملت وقالت: الحلو فيك انك اتغيرت بجد بقيت انسان تاني خالص غير اللي انا كنت اعرفه اظهرت حبك ليا صدق مشاعرك.... وانا منكرش اني كنت بحبك
زعل ياسين من كلمت كنت بحبك يعني هيا دلوقتي مش بتحبه
جوري: ياسين في حاجات اهم من الحب الثقه الاحترام التقدير...... عشان كده احنا مش هينفع نكون مع بعض كـ جوزين... الماضي مش هيتغير ومهما عملنا هيفضل الماضي ملاحقنا..... انا عايزاك تفهمني لاني صدقني الكلام اللي انا بقوله هوا الصح..... انا عارفه انك بتحبني واتغيرت وانا فخوره فيك باللي عملته بسسس مش هينفع يكون في بينا علاقه حب او جواز
بصلها شويه وهوا ساكت... بصتله جوري وكانت مستنيه رده علي كلامها وهيا قلقانه.... هز راسه وابتسم وقال: فاهم قصدك كويس واظن ان معاكي حق
ابتسمت بارتياح انه فهمها صح وقالت بابتسامة: بس في حاجه ينفع نعملها... اننا نبقا صحاب اخوات... هتبقا علاقتنا حلوه كـ صحبه و اخوه
ياسين: معنديش مانع يعني عايزاني اعاملك زي باسل و اسيل
هزت جوري راسها وقالت بابتسامة: يارريت
ياسين بمرح: يبقا تتحمليني بقا
ضحكت جوري وقالت: اتحملك وانت تستحملني
ضحك وقال: اكيد طبعا
بعدين طلبو عصير وبدأو ياخدو حريتهم مع بعض في الكلام مبقاش في قيود منعاهم مبقاش في حاجز وهوا حاجز الحب اللي كان مقيدهم ومش واخدين راحتهم في حاجات كتيره
رجع ياسين البيت وهوا بيفكر في كلام جوري كان زعلان مكسور كان نفسه يبقو مع بعض في ايطار الحب و الجواز بس لما شاف ضحكتها حريتها في الكلام انبساطها معاه كـ صحاب و اخوات خلته مبسوط يمكن محصلش اللي هوا عايزه بس هيعوز اي اكتر من انه يشوفها مبسوطه وهيا معاه مبقاش يشوف الخوف في عنيها زي الاول بقت علاقتهم اقرب عن الاول ودا اللي هوا عايزه حتي لو متجوزوش بس احساس انها معاه وجنبه ومبسوطه ومرتاحه و بحريتها معاه احلي بكتير من حاجات كتير كان يتمناها
عدت شهور رهف وكان باسل بيهتم بيها اوي احساسه ان كل يوم ابنه بيكبر جوهها احساس جميل والاجمل لما يجي علي الدنيا و يشيله بين اديه ويشم ريحته و يعوضه عن كل حاجه وحشه حصلت معاه
ولدت ليلي وكانت غاده دايما معاها بتصلح الغلط اللي عمله ابنها يمكن ربنا يغفر له ويسامحه علي اللي عمله... ولدت ولد وكان شبه كريم
شاله فوزي وكان مبسوط وكلهم كانو فرحانين بيه
بعد فتره خد فوزي حسام ابن كريم عند ابوه في السجن عشان يشوفه..... شافه كريم قلبه فرح لما شاف ابنه وهوا شبهه.... خده وشاله وشم ريحته وهوا ندمان انه كان عايز ليلي تنزله.... وبقا يدعي ربه انه يعدي فترة سجنه بسرعه عشان يطلع ويفرح بإبنه
ولدت رهف وجابت تؤام ولد وبنت كانت العيله كلها مبسوطه و فرحانين عملو لهم سبوع كبير
كانت علاقة جوري و ياسين كانت صداقتهم حلوه فيها ضحك هزار حريه كانو قريبين من بعض ومبسوطين انهم مع بعض من غير مشاكل خناقات شك طول الوقت.... كانو مبسوطين بعلاقتهم
كان ياسين بيدعمها علي طول في ابحاثها العلميه كان جنبها في كل خطوه عشان تحقق حلمها
و جوري كانت هيا كمان بتحاول تخليه قريب من ربنا اكتر ينجح اكتر في حياته
كل واحد فيهم كان سند للتاني ضهر حصن... كان في اهتمام موده تفاهم واحيانا يتخانقو ودا اللي بيدي ل صداقتهم طعم و حياه
جوري: "أنا اخترت السلام الداخلي على الحرب العاطفية. اخترت الصداقة الحقيقية على الحب المليء بالشك."
تمت والحمد لله
عارفه في ناس مش هتعجبهم النهايه لانهم كانو عايزين ياسين و جوري يتجوزو طيب هقولكم علي كام نقطه عشان نفهم النهايه علي السريع كدا
لو اتجوزو هيبقا في شك في علاقتهم من علاقات ياسين السابقه مع بنات كتير دا كان هيأثر علي علاقتهم بشكل سيئ حتي لو كانو بيحبو بعض اووووي اكيد لو ظهرت واحده من البنات اللي كان ياسين يعرفها هتعلم شرخ علاقتهم والشك هيذيد هيبقي في قلة ثقه ما بينهم
لكن علاقتهم كـ صحاب فيها اه حب اهتمام موده تفاهم حريه في خصوصيه علاقه جميله عن لما يبقا جواز كله شك ومشاكل ملهاش حل
الرسالة من القصه والنهايه
"العلاقات لا تقوم على الحب فقط، بل على الثقة والاحترام. أحيانًا، الصداقة هي الخيار الأفضل لجميع الأطراف. هذه النهاية تعلمنا:
1. الثقة والاحترام أساس أي علاقة.
2. التغيير والندم يمكن أن يؤديا إلى السلام الداخلي.
3. الصداقة الحقيقية تقدر أكثر من العلاقات العاطفية المليئة بالشك.
4. المسامحة لا تعني العودة، بل تعني التحرر من الألم.
5. السلام الداخلي هو أكبر كنز.
عايزه رأيكم في القصه من اولها حتي النهايه.... انا شخصيا مقتنعه بالنهايه لانها نهايه اولا مختلفه ثانيا منطقيه وواقعيه اكتر
كنتم مع قصة #جنون_العشق
#جنون_العشق
معظمكم حب النهايه زي ما انا حبيتها بس المعظم لا
هوا ليه لازم النهايه تبقي الجواز في الاخر.... مع ان فيه طرق كتير لنهايات كتير غير كده
وعايزه حاجه مهمه اوي اوي مش معني اننا بنكتب حاجه معينه في الروايا دا معناه اننا بنشجع عليه دي راويا يا جامعه خيال اي مش كل حاجه بتتكب مش بنشجع عليها.... في حاجات كتيره في الروايه حلوه القرب من ربنا فيها حاجات كتيره حلوه ليه دايما تمسكوو حاجه مش عجباكو و تقولو بنشجع عليها
يعني هوا اللي بيكتب عن السرقه يبقي بيشجع ليها اللي بيكتب عن التنمر القتل يبقا كمان بيشجع
مش كل قصص الحب تنتهي بالجواز
. "الصداقة بين ياسين وجوري تعبر عن النضج والتفاهم، وليست خيبة أمل."
. "القصة تبرز أن الحب لا يجب أن يكون دائمًا علاقة رومانسية."
. "النهاية تظهر أن العلاقات يمكن أن تتغير وتتطور إلى أفضل."
. "شكرًا لتعليقاتكم! القصة تهدف إلى إثارة التفكير حول العلاقات."
. "أنا سعيد أن القصة أثارت نقاشًا حول الصداقة والاحترام."
"شكرًا على دعمكم! القصة تعبر عن واقع الحياة."
بس كدا دي وجهة نظري و آراءكم جميعا تحترم
..
تعديل ❤️🩹
كانت حاسه جوري من صوته ان فيه حاجه فقالت: هوا فيه حاجه اصل صوتك كأنك زعلان مخنوق في حاجه حصلت
باسل بحزن: ياسين
اتبدلت ملامحها اول سمعت اسمه وقالت: ماله
باسل بحزن شديد: في المستشفى حالته حرجه جدا وهوا دلوقتي في غيبوبه
قامت جوري من مكانها بصدمه من اللي سمعته وقالت: انت بتقول ايه... ازاي دا حصل
حكي لها باسل اللي حصل واللي عملته ساره في ياسين خلص كلامه وهوا بيقول بحزن شديد: الدكتور بيقول حالته صعبه اوي احتمال يفوق من الغيبوبه واحتمال ميقومش منها خالص
نزلت دموعها بتلقائيه وقالت: الكلام دا من امتي
باسل: من شهر تقريبا
نزلت التليفون من علي ودنها و دموعها بتنزل من خوفها قلقها عليه.... معقول قلبها لسه بيحبه بعد كل اللي عمله... قعدت علي طرف السرير وهيا بتبكي جامد ليييه... ليه كل ما تقول خلاص ترجع لنفس النقطه.... ليه مش قادره تنساه ولا تنسي حبه..... كان شايفها شهـ وه بالنسباله خطفها كانت هتموت بسببه مسألش حتي عليها وهوا كان السبب في اللي حصلها... دلوقتي قلبها خايف عليه ليه.
وقفت وكانت متردده تروح له ولا لا بس هيا نفسها تشوفه تطمن عليه ليها فتره طويله مشفتهوش... عايزه تشوفه بعنيها تطمن انه كويس...... ولا لا تروح له ليه هوا عمل ايه عشانها وقت ما هيا كنت بتموت مرحش يطمن عليها ولا يسأل عنها او حتي يبصلها من بعيد
رجعت قعدت على طرف السرير بحيره ودموعها بتنزل بحزن شديد مش عارفه تعمل ايه رجعت تاني تختار ما بين عقلها و قلبها
قلبها بيقول لها تروح له تطمن عليه.... بس عقلها رافض وبيقولها متروحش تختار اي ولا تعمل ايه تروح ولا متروحش
كانت ليلي هتقع من علي السلم بس جريت غاده عليها بسرعه ومسكتها قبل ما تقع
غاده بقلق ظاهر عليها: انتي كويسه
ابتسمت ليلي من خوف غاده عليها وقالت: اه اطمني
سابتها غاده وكانت لسه هتمشي بس وقفتها ليلي وهيا بتقول بحزن ودموع: بتكرهيني
وقفت غاده وبصتلها قرب منها ليلي وقالت بدموع بتنزل: انتي بتكرهيني برغم ان ابنك اللي غلط انا ذنبي ايه.... انا لو كان عندي ام او اب او حتي اخ كانو وقفو جنبي مكنتش هحتاج لحد ولا لـ كريم.... كريم كان اهلي كل حاجه في حياتي قبل ما اكتشف حقيقته.... نفسي احس ان فيه حد بيحبني بجد بيخاف عليها.... نفسي ارجع احس بحنية ماما اللي اتحرمت منها بدري..... نفسي تديني فرصه انا محتجالك جنبي في الوقت ده... اي واحده في فترة حملها بتبقي محتاجه مامتها جنبها وانا معنديش حد
انهمرت دموعها وهيا بتعيط جامد بحزن ووجع شديد... كانت لسه هتمشي وقفتها غاده وهيا بتقول: استني
وقفت ليلي وبصت لـ غاده.... انصدمت لما لقت غاده بتسحبها لحضنها وتطبطب عليها بحنان وقالت بدموع: مش بكرهك بس كان نفسي افرح بأبني بطريقه احسن من كده.... بس اهو اللي حصل بقا مش هنقدر نغير حاجه
بعدت عنها ومسحت دموعها بحنان وقالت: خلاص انتي دلوقتي مرات ابني وشايله حفيدي.... بيقيتي مننا.. وتقدري تعتبريني زي امك
فرحت ليلي وحضنت غاده بقوة و دموعها بتنزل بفرحه
كريمه بصدمه: امتي حصل دا
جوري: باسل قال من شهر.... انا مش هقدر اروح فـ روحي انتي
سكتت كريمه بعدين قالت: اكيد دلوقتي مرفت مقهوره و زعلانه عليه.... مقصرتش معايا في حاجه وانتي صح من الواجب بردو اني اروح واسأل عنهم
بصت لجوري وقالت: مش هعرف اروح لوحدي منتي عارفه لا بطلع ولا بدخل تعالي معايا نروح لهم ساعه ونرجع
جوري: بس يا ماما....
كريمه: مش هنتأخر شويه و نرجع علي طول قومي يلا غيري هدومك يلا
اتنهدت جوري وقامت غيرت هدومها وكانت كريمه التانيه غيرت هدومها و راحوا علي المستشفى
مرفت بعتاب: سبتينا و روحتي فين يا كريمه
كريمه: معلش حقك عليا... المهم طمنيني علي ابنك عامل ايه دلوقتي
مرفت بحزن: في غيبوبه ولحد دلوقتي مفقش منها
كريمه بحزن: ان شاء الله ربنا يقومه بالسلامه
مرفت بحزن : امين يارب
كانت جوري واقفه بتبص لـ ياسين من ازاز الاوضه وملامح الحزن علي وشها
"انتي جوري "
بصت جوري لقت رهف اللي بتكلمها ردت وقالت: اه انا... انتي مرات باسل مش كدا
رهف بابتسامة: ايوه
جت اسيل وقفت جنب رهف وقالت بحزن وعتاب: كدا يا جوري تسبيني وتمشي
جوري: كان غصب عني والله... بس وحشتيني اوى
اسيل: وانتي كمان
دخلت الممرضه عشان تغير له المحلول... شويه وطلعت بصت لجوري شويه بعدين قالت: انتي كنتي فين طول الوقت ده
جوري باستغراب: انا
الممرضه: اه انتي بصراحه كنت متوقعه انك هتفضلي جنبه علي طول زي ما كان هوا بيعمل
بصتلها جوري بعدم فهم وقالت: انتي قصدك ايه
الممرضه: مش انتي اللي اتنقلتي هنا عندنا وكنتي محتاجه زراعة قلب وحبيبك اللي جوا كان هيتبرعلك هوا بقلبه عشان ينقذك
سكتت جوري شويه تستوعب اللي قالته بعدين قالت: انتي قصدك علي ياسين اللي جوا دا
الممرضه باستغراب: ايوه هوا نفسه اللي كان هيتبرعلك
بعدين سابتها ومشيت لما ملقيتش رد منها... كانت جوري واقفه بتبص لـ ياسين من ازاز الاوضه وهيا مصدومه ياسين اللي كان هيتبرعلها مش كريم زي ما كانت فاكره
بعد تلات ايام
دخلت الممرضه عشان تغير المحلول لـ ياسين واثناء شغلها لاحظت فجأه ايد ياسين بتتحرك وبدا يفتح عينه ببطئ .. حطت المحلول بسرعه وجريت تنادم علي الدكتور
دخل الدكتور وفحص ياسين اللي كان بيبص حوليه وهوا مش حاسس بأي حركه حوليه
طلع الدكتور وكان باسل واقف مستنيه بلهفه بصله الدكتور وقال بابتسامة: اطن حالته احسنت وهوا فاق دلوقتي
فرح باسل اوي وقال: اقدر ادخل له
الدكتور: اكيد بس بلاش تخليه يتكلم كتير لانه محتاج راحه تامه
هز باسل راسه مشي الدكتور ودخل باسل بسرعه عند ياسين... بصله ياسين بتعب قعد باسل جنبه وقال: وقعت قلبنا يا اخي عليك
ياسين بتعب: حصل ايه
باسل بفرحه وساعده علي رجوع اخوه: ياااه دا حصل حاجات كتير اووي
وبدأ باسل يحكيله علي كل حاجه حصلت من لما نقلوه المستشفى لحد اللحظه دي ياسين ساكت بيسمعه وكان مبسوط بحمل رهف وان ربنا عوض باسل
العيله كلها فرحت اول ما عرفو ان ياسين فاق و راحله المستشفى وكانو مبسوطين انه فاق وبقا وسطيهم و محصلوش حاجه
في اليوم اللي كان هيخرج ياسين فيه من المستشفى بعد ما اتحسن... كان هيطلع من الاوضه بس وقف فجأه لما شاف جوري قدامه
كان مشتاق ليها اوي حاسس انه بقاله سنين مشفهاش... قربت منه جوري وقالت بابتسامة خفيفه: اخبارك ايه
مكنش مصدق ان دي جوري اللي واقفه قدامه وكمان بتسأل عن اخباره بعدين قال: تمام الحمدلله
جوري: كنت عايزه اتكلم معاك شويه ممكن
ياسين بلهفه: اكيد طبعا.... اي رايك نقعد في اي كافاتريا
هزت راسها بالموافقه... خدها ياسين علي كافاتريا قريبه من المستشفى وقعدو سوا
جوري: بص يا ياسين في حاجات حصلت لي في حياتي كتيره اوي منها حلو ومنها الوحش وانت كنت الاتنين حلو ووحش
كان بيبصلها بسكوت واهتمام عايز يعرف اكتر
جوري: كنت وحش في حاجات كتيره عملتها معايا و نظراتك ليا في البدايه
كان ياسين هيتكلم قاطعته وهيا بتقول: ارجوك خليني اكمل
هز راسه بهدوء كملت وقالت: الحلو فيك انك اتغيرت بجد بقيت انسان تاني خالص غير اللي انا كنت اعرفه اظهرت حبك ليا صدق مشاعرك.... وانا منكرش اني كنت بحبك
زعل ياسين من كلمت كنت بحبك يعني هيا دلوقتي مش بتحبه
جوري: ياسين في حاجات اهم من الحب الثقه الاحترام التقدير...... عشان كده احنا مش هينفع نكون مع بعض كـ جوزين... الماضي مش هيتغير ومهما عملنا هيفضل الماضي ملاحقنا..... انا عايزاك تفهمني لاني صدقني الكلام اللي انا بقوله هوا الصح..... انا عارفه انك بتحبني واتغيرت وانا فخوره فيك باللي عملته بسسس مش هينفع يكون في بينا علاقه حب او جواز
بصلها شويه وهوا ساكت... بصتله جوري وكانت مستنيه رده علي كلامها وهيا قلقانه.... هز راسه وابتسم وقال: فاهم قصدك كويس واظن ان معاكي حق
ابتسمت بارتياح انه فهمها صح وقالت بابتسامة: بس في حاجه ينفع نعملها... اننا نبقا صحاب اخوات... هتبقا علاقتنا حلوه كـ صحبه و اخوه
ياسين: معنديش مانع يعني عايزاني اعاملك زي باسل و اسيل
هزت جوري راسها وقالت بابتسامة: يارريت
ياسين بمرح: يبقا تتحمليني بقا
ضحكت جوري وقالت: اتحملك وانت تستحملني
ضحك وقال: اكيد طبعا
بعدين طلبو عصير وبدأو ياخدو حريتهم مع بعض في الكلام مبقاش في قيود منعاهم مبقاش في حاجز وهوا حاجز الحب اللي كان مقيدهم ومش واخدين راحتهم في حاجات كتيره
رجع ياسين البيت وهوا بيفكر في كلام جوري كان زعلان مكسور كان نفسه يبقو مع بعض في ايطار الحب و الجواز بس لما شاف ضحكتها حريتها في الكلام انبساطها معاه كـ صحاب و اخوات خلته مبسوط يمكن محصلش اللي هوا عايزه بس هيعوز اي اكتر من انه يشوفها مبسوطه وهيا معاه مبقاش يشوف الخوف في عنيها زي الاول بقت علاقتهم اقرب عن الاول ودا اللي هوا عايزه حتي لو متجوزوش بس احساس انها معاه وجنبه ومبسوطه ومرتاحه و بحريتها معاه احلي بكتير من حاجات كتير كان يتمناها
عدت شهور رهف وكان باسل بيهتم بيها اوي احساسه ان كل يوم ابنه بيكبر جوهها احساس جميل والاجمل لما يجي علي الدنيا و يشيله بين اديه ويشم ريحته و يعوضه عن كل حاجه وحشه حصلت معاه
ولدت ليلي وكانت غاده دايما معاها بتصلح الغلط اللي عمله ابنها يمكن ربنا يغفر له ويسامحه علي اللي عمله... ولدت ولد وكان شبه كريم
شاله فوزي وكان مبسوط وكلهم كانو فرحانين بيه
بعد فتره خد فوزي حسام ابن كريم عند ابوه في السجن عشان يشوفه..... شافه كريم قلبه فرح لما شاف ابنه وهوا شبهه.... خده وشاله وشم ريحته وهوا ندمان انه كان عايز ليلي تنزله.... وبقا يدعي ربه انه يعدي فترة سجنه بسرعه عشان يطلع ويفرح بإبنه
ولدت رهف وجابت تؤام ولد وبنت كانت العيله كلها مبسوطه و فرحانين عملو لهم سبوع كبير
كانت علاقة جوري و ياسين كانت صداقتهم حلوه فيها ضحك هزار حريه كانو قريبين من بعض ومبسوطين انهم مع بعض من غير مشاكل خناقات شك طول الوقت.... كانو مبسوطين بعلاقتهم
كان ياسين بيدعمها علي طول في ابحاثها العلميه كان جنبها في كل خطوه عشان تحقق حلمها
و جوري كانت هيا كمان بتحاول تخليه قريب من ربنا اكتر ينجح اكتر في حياته
كل واحد فيهم كان سند للتاني ضهر حصن... كان في اهتمام موده تفاهم واحيانا يتخانقو ودا اللي بيدي ل صداقتهم طعم و حياه
لكن بعد مرور الوقت والشهور تطور الحب بصداقتهم القويه وكل منهم فهم التاني كويس بقت ثقتهم اكبر يمكن كانو محتاجين وقت عشان يوصله للمرحله دي الثقه الاحترام التقدير الاهتمام وعدم الشك ونسيان الماضي بكل ما فيه
اتجوزو وكل واحد كان مبسوط اوي وكان مستني اللحظه دي من وقت طويل....
بعد شهور خلفو بنوته زي القمر سموها ملاك.....
تمت والحمد لله عملت تعديل عشان معظم الناس تبقا راضيه عن النهايه
اشوفكم في قصتي الجديده #لعبة_القدر نزلت اول بارت منها
❤️❤️.. تمت بحمد الله ..❤️❤️
الرواية كاملة من هنا (رواية جنون العشق)