رواية غلطة أبكتني عمري الفصل الرابع عشر 14 بقلم سحر السحرتي
رواية غلطة ابكتني عمري بقلم سحر السحرتي
حلقة ١٤
*كنت مخض-وده وانا بساله
:خير يا علي جاي ليه
*ظهر مروان كمان واقف وراه فات-نرفزت لما شفته
:ممكن افهم انتم هنا ليه
*مروان رد عليا
:دارين لو سمحت ادينا فرصه نفهمك
*رديت عليه بكل ح-ده لاني ما نسيتش اللي عمله معايا
:جوزي مش موجود ما اقدرش ادخلكم
*رد عليا : خمس دقائق عشان تعرفي انت متجوزه مين
: مش عايزه اعرف حاجه خصوصا منك انت
*مش عارفه قلت له كده ليه بس قلبي حس ان في حاجه وح-شة هتتقال ما كنتش حابه اعرفها
:بقول لك اسمعي خمس دقائق بس
:الخمس دقائق دول اللي سمحت لي بيهم عشان افهمك ايدك اتم-دت عليا و اساءت الظن بيا وانت ضابط شاطر قوي و بتقدر تعرف مين كذ-اب ومين صادق و ايقنت ان جومانا صادقه وانا اللي ك-ذابه .... اسفه اي حاجه هتقولها هك-ذبها حتى لو حقيقيه
:مش عايزه تعرفي انك متجوزه انسان غشا-ش وكذ-اب و باعك بالفلوس
*بكل عند
:لا مش عايزه اعرف امشي الا اذا جاي في شغل يعني عايز تقبض عليا مثلا وتحبسني زي ما عملت قبل كده
*بص لعلي هو متغ-اظ مني
:اتكلم انت يا علي هي مش هتسمع مني حاجه بتردها لي على حساب نفسها
بقلمي سحر السحرتي
*رديت عليه بكل ح-ده وغ-ضب
:ما يخصكش ما بقاش في بينا شيء عشان تشيل همي وشكرا ليك لحد كده
*علي اتكلم و الحزن في عينيه
:اسمعي بس يا دارين فاكره لما طلبت منك تسامحيني
:اه طبعا فاكره وقلت يومها يمكن بعدين تعرفي ليه
:انا بتاسف لك مره ثانيه انا آسف فعلا .... لما لقيت مروان منهار لانه فاهم انك خاي-نه و لقيتك عشتي حياتك عادي ورجعتي الشغل وهو اخذ اجازه مش عارف يرجع لحياته الطبيعيه
*سكت وما قدرش يكمل حسيت بغ-صة في قلبي
:كمل يا علي سكت ليه
: أجرت عادل عشان يوهمك بحبه و يتجوزك من ورا اهلك ويسبب لك فضي-حه .... بس طلبت منه يسيبك بعدها من غير ما يلمسك بس واضح انه اتعلق بيكي او حب يستفاد منك
*بقيت مص-دومه من الكلام اللي بيقوله ومش مصدقه فزع-قت
:يعني ايه
*بدات دموعي تنزل ومش قادره اتحكم فيها عشان ضعفي ما يبان قدام مروان بس كميه الظ-لم اللي اتعرضت له بسبب الخطه الدنيئه احساس صعب
:يعني افهم من كده ان جوزي اتجوزني عشان يتسبب فى فض-يحه ليا وقبض الثمن وكان بيض-ربني و مامته بت-هني و بت-ذلني كل ده بتخطيط منك ليه يا علي .... وبعدين كنت بتكفر عن ذنبك وتقول لي اعتبريني اخ ليكي اخ ايه ده انا ما يشرفنيش اعرف واحد زيك
:اعذريني صديق عمري كان ضايع بسببك حبيت انت-قم له عشان يرتاح ويقدر يرجع يعيش حياته
:وما وصلش لجنابك انه ض-ربني لما فقدت الوعي و جات لي النوبه بتاعه المرض كانت هتقضي عليا .... ولا ان انا فضلت في المستشفى فتره عندي انهيار عصبي و فض-يحه انه سابني يوم الخطوبه ما كانش انت-قام كفايه في نظرك كان لازم تقضي عليا خالص
: انا اسف ارجوك سامحيني
:والاستاذ مروان استريح لما انتق-مت له .... وايه اللي جد عشان تقول لي الحقيقه دلوقتي وانا داخله على سنه جواز
:اخر مره في القسم كنت بعتب على عادل انه تمم جوازكم وده كان عكس الاتفاق
بقلمي سحر السحرتي
*رديت بسخرية وق-هر
:لا عادل غلطان ما لوش حق
: فمروان حس ان في حاجه بينا بعد ما مشيتوا سألني حاولت اته-رب لكن ما ارتاحش الا لما عرف و اصر اننا لازم نقول لك الحقيقه
*بصيت لمروان بسخرية اكبر وقلت له
:اصله ظابط شاطر قوي فهم أن في حاجه مش طبيعيه لكن يوم الخطوبه كأنه متبدل ما عرفش يفهم خطة جومانا .... واظن جنابك جايبه يقول لي الحقيقه علشان اتطلق ونرجع لبعض
*رد عليا بكل ثقه ما انا تقريبا كنت فهماه
:ايوه يا دارين
:وابني اللي في بطني
:هيبقى ابني انا كمان احنا بنحب بعض ولازم نرجع احنا الايام ظلم-تنا وفرقتنا
: انت بتحلم او موهوم الايام ما ظلم-تناش انت اللي ظل-متنا وما قدرتش تديني دقيقه اتكلم فيها انت شخص لا يؤتمن على بيت وزوجه من اول اختبار سق-طت فيه بجداره و حرمتني من حق الدفاع عن نفسي بعد كده هتعمل فيا ايه .... انا بشكر جومانا انها حطيتك في الامتحان ده ولو مفكرني ممكن اسيب جوزي ابو ابني عشان ارجع لواحد زيك فانسى ان في واحده اسمها دارين انت قابلتها في يوم من الايام .... اتفضلوا مع السلامه مش عايزه اشوف او اعرف حد فيكم ... قال ظباط قال بتجيب حقوق للناس يا ويل اللي يقع تحت ايديكم ... ومش عايزه افكركم ان اي حد هيتعرض لجوزي هخليها قضيه رأي عام و هفض-حكم على النت ما انتم عايشين على الفض-ايح و بتحبوها شكلكم
*رد مروان بكل رجاء طب
:لو مش هترجعي ليا اطلقي من واحد زي ده
*صوتي بقى عالي عليه
:مش انت اللي هتخطط حياتي ولو مفكر أن ممكن أطلق الاول وبعدين هتتقربلي فأنت غلطان غير ان انا بحبه وإلا ما كنتش هتجوزه و اتسبب في فض-يحه لاهلي واحقق الانت-قام العبقري اللي صاحبك رسمه .... اتمنى يكون ضميركم مستريح
: دارين فكري كويس وانا واقف في ظهرك
:استاذ مروان ما تحاولش توهم نفسك انك سند وظهر لحد لان اللي بيتسند عليك زي اللي مسنود على حيطه مايله اوعي تخليني اشوفك ولو صدفه وسلم لي على جومانا اللي اثبتت انكم من نفس العيله ونفس الاخلاق
بقلمي سحر السحرتي
*قفلت الباب و رزعته جامد بعد دقيقتين بالظبط لقيته بيخبط تاني
*مسحت دموعي وفتحت لقيتها حماتي و معاها مديحه
: اهلا يا طنط
: هما مش دول الظباط اللي كانوا في القسم بيعملوا ايه هنا
:خير يا طنط عادل مش هنا اكيد مش جايين تزوروني
:لا ما انا كلمت عادل وهيكون هنا خلال 10 دقائق ايه مش فاضيه ننزل نستناه تحت في الشارع
:لا ازاي تنوري اصل مستغربه بس الزياره مديحه اول مره تنورنا في بيتنا المتواضع
:بيت اخوها تيجي وقت ما تحب هو انت هتمنعيها وبعدين كانت عروسة والمفروض اهلها اللي تزورها ... وهتعرفي الكلام ده من اين ما هو مفيش حد زارك
*ما كنتش قادرة للمناهدة معاها لان ممكن اطلع غ-لي فيها مسكت نفسي بالعافيه
:اه طبعا بيت اخوها اجيب لكم حاجه تشربوها اكيد عطشانين من طلوع السلم ثواني عشان تبلعوا ريقكم
*وقلت في سري يمكن تبلعوا لسانكم اصله مس-موم
*قدمت عصير وبعد ما شربوه كان عادل وصل فكر ان شكلي متغير من زياره مامته
:هتتغدي يا طنط انت ومديحه مع عادل دقائق واحضر الغداء
عادل: وانت مش هتاكلي معانا
*بصيت له بحزن جامد
: ما ليش نفس
مامته :سيبها تلاقيها اكلت قبل ما انت تيجي ودايما تسيبك تاكل لوحدك يا حبة عيني عليك
*حب يدافع عني
: يا ماما من يوم ما سكنا هنا وهي مش بتاكل غير معايا هدخل اغير هدومي
*دخل ورايا الاوضه عشان يراضيني حس انها قالت حاجه زعلتني
*حاول يحضني بعدته
: لو سمحت لما يمشوا هنبقى نقعد ونتكلم
:هي زعلتك قوي كده
:لا هتفهم بعد ما يمشوا دي مضايقة مامتك طلعت حاجة صغيره قوي قصاد اللي عرفته
*حس بقلق وده كان قصدي
*حضرت الاكل و حطيته اكلت بشهيه مفتوحه قوي و بتعزم بقلب جامد على بنتها مديحه
:كلي يا بنتي ما تتكسفيش ده خير اخوك وبيت اخوك .... بصراحه يا عادل مديحه جايه تعتذر لك اعذرها هي خافت يطلقها وهي لسه عروسه شهرين وقالت اخويا هيفهم ويقدر ولو ما قدرش مين اللي هيقدر ....قومي قومي بوسي راس اخوك ... هي كانت عايزة تيجي اول يوم قلت لها استني عادل يهدى
:خلاص يا ماما بعد كده تلم نفسها معاه هو وحماتها اديها شافت الدنيا وصلت بينا لفين لولا الظابط معرفه دارين كنت زماني محبوس
:الا صحيح هما كانوا هنا بيعملوا ايه وانت في الشغل عيب يا دارين ما يصحش تدخلي رجاله اغراب وجوزك مش هنا
*حابه تقوم بالواجب و توقع ما بينا كالعاده يعني
بقلمي سحر السحرتي
*عادل بص لي وكان قلقان يكون اللي في باله وسأل بهدوء عكس اللي جواه
: هما جم وانا مش هنا يا دارين
:اه سألوا عليك من على الباب محدش دخل ولما قلت لهم مش هنا قالوا هيعدوا عليك وقت ثاني
حماتي : وكانوا عايزين ايه مش المح-ضر اتقفل
*رديت عليها و انا ببصلها بنرف-زة
: اظن يا طنط ده شيء يخصنا مش كل حاجه هننشرها و نقولها للناس
: قصدك ايه اسكت انا ... شايف مراتك يا عادل
:في ايه هي ما قالتش حاجه وفعلا هما كانوا عايزيني اشوف عربيه واحد فيهم و اديتهم ميعاد ونسيت وجيت متاخر
*حماتي ما اقتنعتش بكلامه
:وما حدش فيهم كلمك ليه
:تليفوني كان مقفول و شحنته قبل ما تتصلي كنت لسه فاتحه
:كل سؤال ردك جاهز يا عادل غيرتك كثير
*حاولت توقع بينا بكل الطرق بس عادل عاهد نفسه ان عمره ما هيدي لها فرصه تعمل كده وزي ما يكون حاسس اني عرفت
*شلت الاكل وعملت لهم الشاي
:بعد اذنك يا طنط هدخل افرد ظهري عشان الفتره دي مش بقدر اقعد كثير البيت بيتك طبعا
: طبعا بيت ابني يبقى بيتي
*نفخت عشان ما اتعص-بش
:اللهم طولك يا روح اسمعي يا طنط انا عارفه كويس انه بيت ابنك وبيتك وبيت بنتك ارحميني بقى شويه انا حامل ومش قادره
:ما كلنا حملنا وما كناش بنلاقي حد يدلعنا زيك كده ... اوعدنا يا رب
:عادل انا داخله قبل ما نرجع للقسم مره ثانيه لاني حاسه ان هرتك-ب جري-مة
*بعد ما دخلت سمعته وهو بيشد معاها في الكلام
:في ايه يا ماما بالراحه مش شايفه ان هي قربت تولد وتعبانه
:انت محسسني انها حامل في زربه عيال ده هو حته عيل او بنت واكيد واحده زيها خلفتها كلها بنات
:مالهم البنات انا راضي
: عشان خايب
:طب يا ماما انا مسامح مديحه ومش زعلان عايزين حاجه ثانيه عشان تلحقوا تروحوا
:انت بتطردنا يا عادل
:هو انا قلت كده انا بسال سؤال وبعدين انا جاي من الشغل تعبان وانت عارفه برجع اكل وانام عشان ارجع اتربط في الساقيه ثاني يوم مش بطردك ... واذا انت مش هتستحمليني مين هيستحملني
:يا حبيبي يا ابني ربطتك في الساقيه بطلباتها
:انا طول عمري كده يا امي من قبل ما اتجوز اشربي الشاي يلا وتعالي اوصلك
:لا انت تعبان ادخل نام وريح وخليها تخف طلبات شويه الرحمه حلوة
:هي مش بتطلب حاجه يا امي وبعدين هي كمان بتشتغل وبتساعدني انا هدخل انام عشان ارتاح واقدر اروح الشغل بكرة بدل اليوم اللي اتخصم بسبب خناقه الست مديحه
: هو انت اتخصم لك
:مش راجع بعد الفجر كنت هقدر اروح الشغل ازاي .... ابقي خلي مديحه تفكر بعد كده قبل ما تتخانق او قبل ما تبيع اخوها
:انت لسه شايل منها
:لا يا امي مع السلامه بقى من غير زعل عشان هلكان
*دخل بسرعه بعد ما مشيوا لقى دموعي نازله وانا نايمه على السرير
:دارين مالك بتعيطي ليه
:شوف يا عادل انا اتعلمت من تجربه خطوبتي ما اتسرعش هو سؤال واحد وعايزه الحقيقه من غير لف او ك-ذب احنا بينا كثير ومن حقي عليك اني اعرف ايه اللي حصل
: اوعدك هجاوب بس ممكن تسمعيني للاخر
:حلو يبقى انت متوقع السؤال و هسمعك طبعا للاخر وخد راحتك في الشرح كمان .... علي دفع لك فلوس عشان اتجوزك من غير موافقه اهلي
*بص في الارض وسكت زع-قت
:الاجابه اه او لا مش تسكت
:ارجوك اسمعيني
:هو انا بعمل ايه دلوقتي انا هادئة خالص ... اتفضل سمعاك
:علي كان زبون عندنا في الورشه وكنت بتكلم مع واحد صاحبي اني عايز شغل تاني يجيب فلوس بسرعه عشان جهاز مديحه لان خطيبها ممكن يسيبها لاننا متأخرين في الجهاز ... فهو سمع وعرض عليا مبلغ محترم في المقابل اني اضحك عليك او افهمك اني مهندس .... بس صدقيني رجعت له الفلوس واللي يأكد كلامي الزن-قه اللي عشتيها معايا في جهاز مديحه لاني حبيتك بجد ... والله حبيتك قوي يا دارين
: الحب كان واضح في ض-ربك ليا و اه-انه مامتك ... خلصت ولا لسه عندك كلام
:انا ما كذب-تش عليك دي كل الحقيقه وكنت ناوي اعترف بس خف-ت
:وانت في مخيلتك هيكون رد فعلي ايه
: هتسامحيني عشان ابننا واظن اثبت لك الفتره اللي فاتت اني بحبك
:خيالك واسع قوي يا استاذ عادل مفكر اني ممكن اعيش مع واحد غشا-ش وكذ-اب زيك
:انت بتعملي ايه
*كنت وقتها بلم في هدومي
: زي ما انت شايف
:هتروحي فين
: الشارع عندي احسن من القعده مع واحد زيك
*بدات أنه-ار و اعيط وصوتي يعلى
:مفكر انك بكلمتين هتضحك عليا و اسامحك و اقولك اه يا حبيبي الحب اللي بنا اكبر من الك-ذبه الكبيره و الخطه اللي رسمتها عليا
*حاول يحضني عشان اهدى زقي-ته
:ابعد عني ايدك القذره دي ما تلمسنيش تاني كفايه استحملت ض-رب منها عشان ما كنتش عارفه اروح فين وانت استغليت ده
:انا كنت بض-ربك غص-ب عني
:ايه ده هوكان الض-رب جوه الاتفاق كمان
:لا عشان كنت بحس انك قرف-انه مني عشان ميكانيكي كان احساس صعب
:وانت فعلا كان احساسك في محله
:انت بتقولي كده من ورا قلبك انت بتحبيني
:انا عمري ما حبيتك كان وهم اني حبيتك الفتره اللي فاتت بس فوقت منه على كابوس كذ-بتك طلقني يا عادل من سكات وانا متنازله عن المؤخر يا اما هخلعك لعدم التكافؤ فاهم يعني ايه عدم التكافؤ
*الغض-ب عماه وزع-ق
: انت كل شويه طلقني... طلقني مفيش مره حسستيني انك متمسكة بيا
: لان دي الحقيقه ما بصدق فرصه عشان اخلص منك
: واظن عايزاني اطلقك عشان تروحي تتجوزيه صح و ترجعي حبك القديم
:هو فعلا طلب مني كده بس قلت له انه لا يؤتمن وانت كمان لا تؤتمن .... انت وهو مش رجاله ولا فيكم صفه واحده من الرجوله
*كنت اه قاصده اهي-نه و اوج-عه واقول له الكلمه اللي بتض-ايق كل راجل عشان يت-وجع بزياده بس ما كنتش اعرف ان الوج-ع هيبقى بزياده قوي كده
*فض-ربني بالقلم
:مش هسيبك يا دارين لو اخر يوم في عمري عشان تروحي له
*وبدا يض-رب فيا زي المج-نون مش قادر يتحكم في نفسه لما حس انه خلاص خ-سرني ....وانا انفعالي زاد و صوتنا كان عالي قوي
*الجيران سمعتنا اول مره من شهور يمكن من بدايه سكنا واحنا تقريبا متفاهمين من غير مشاكل فالناس اتخض-يت
*وطبعا مع كل الاحداث دي نسيت الحبه ووقعت على الارض جات لي النوبه ولكم ان تتخيلوا واحده في جسمي لما تقع وحامل في الشهور الاخيره وقعتي هزه الارض و ارتجفت جامد
*عادل اتخ-ض لانه نسي هو كمان لان من فتره طويله النوبه ما جتش وفضل ينادي عليا بصوت عالي وانا مش سامعه
*الناس اتلمت وطلبت الاسعاف والبوليس لانها ما تعرفش ايه اللي حصل لقوني واقع-ه على الارض مش بنطق
*عادل حاول مع البوليس انه يروح معايا المستشفى الظابط رفض لما الناس قالوا انهم سمعوه بيض-ربني
*طبعا رحت على اقرب مستشفى حكومي دخلت العمليات وولدت بدري عن معادي لان البيبي ات-ضر من الوقعة ومفيش مخلوق معايا
*جبت احمد زي ما كنت حاسه بس كان محتاج حضانه والمستشفى طبعا ما فيهاش و امكانياتها ضعيفه
*استنوا طبعا لما افوق عشان اتصل على حد يجي يستلمه يوديه حضانه لان مفيش معايا اي ورق ومحدش من الجيران استنى معايا بحكم عدم اختلاطي بيهم
بقلمي سحر السحرتي
*حاولوا على قد ما يقدروا يسعفوه اول ما فقت لقيته في حضني فرحت قوي بس لما الممرضه حكيت لي ما كانش قدامي غير حل واحد ورقم واحد هو اللي انا حافظاه
*اخذت منها التليفون بتاعها واتكلمت وانا بعيط وبدعي ربنا انه يرد اول ما قال
: الو
#دارين اتصلت على مروان ولة على وايه مصير ابنها
§ ان شاء الله بالليل هنزل حلقة هدية
& مطلوب منكم برجاء رايكم الجميل اللي بيسعدني بتوع تم يمتنعون 😀😀😀
يتبع
لقراءة باقي فصول الرواية اضغط هنت(رواية غلطة ابكتني عمري )