اسكريبت بقلم نور شريف عبر روايات الخلاصة
اسكريبت بقلم نور شريف
وحشتيني
أبتسمت وأنا بشوفها وبفتكر كل لحظة عيشتها مع كريم !!
مسحت دموعي ورديت بجفاف لسه فاكر تكلمني
علي العموم كل سنة وانت طيب بمناسبة رمضان
أنا أسف يا نور سامحيني بقا حقك عليا وبعدين دي مش غلطتي لوحدي
كريم انت ليه لما بوجهك بلحقيقة بتهرب مني
وتقول ..
معلش أنا جاي تعبان من الشغل مش قادر اتكلم معاكي ولا أسمعك دلوقت ؟!
حتي إحنا كتبنا الكتاب راعي مشاعري شوية
كلامه كان قاسي أول مره أحس أن تقيله عليه
=انتي طلبتي الطلاق عشان مجرد سبب تافه زي ده
حكاويكِ دي مش هتخلص أبداً
ببقي عايز أسمع منك كلمتين حلوين عشان أعرف أنام
وحضرتك جايه تحكيلي عن يومك انك متنكد عليكي من البيت ؟
كريم انت بقيت شريك حياتي لازم تسمعني و تفهمني
أكلم حد تاني يسمعني
=تكلمي حد تاني ؟
انتي تعرفي حد تاني غيري يا نور أنا جاي أول يوم رمضان اشوف الموضوع ده
وبعدين حد زي مين ؟ و يكلمك ليه ؟ ولا يشوفك ليه ؟
أهدي يا كريم أنا بقول مثلا ، اكلم حد تاني يسمعني قدام انت مش فاضي .
=أفضالك يا نور انتي بتاعتي أنا لوحدي .
سكت و حسيت بغيرته ، بس شوفت عيب فيه مبيسمعنيش ، كريم من اول ما عرفته لحد ما كتبنا الكتاب
وهو عمره ما كلمني بطريقه وحشه و دايما كان عامل حدود بيني و بينه بدون تلامس حتي كان بيقعد بالاسبوع ميكلمنيش ولو رن يبقي من موبيل بابا
متربي عشر مرات أقسم بالله جوزي بقا دلوقت .
فرحنا خلاص بعد العيد ده حسه برهبه أن هبقي معاك و قلقانه في نفس الوقت أنا وكريم هنعيش في بيت واحد
الشخص اللي كنت ببص عليه من شباك بيتنا و أستخبي عشان ميعرفش أن معجبه بيه
ده الزمن طلع دوار و الاماني بتتحقق ..
غمضت عيني و روحت في النوم وصحيت تاني يوم علي صوت أمي بتزعق لعمو بتاع البصل
وهي بتشتكي أنه بيقعد شهر و بيبقي ضارب و ريحته نتنه ،غسلت وشي و اتوضيت و صليت ونزلت المسجد أحفظ الاطفال و رجعت العشاء أكلت و لقيت كريم متصل كتير جدا وانا مردتش ..
مسكت التلفون بلهفه وخوف :ـ
أنا اسفة كنت في المسجد بحفظ الاطفال .
=قبل ما اكمل كلامي ، قولتلك خدي تلفونك معاكي يا نور كام مره اقولك بتوحشيني مش هقولك كدا قدامهم ده حتي هقولك بحبك عشان يعرفوا جوزك بيحبك قد ايه ،روقي بقا وأسف للمرة العشرين ..
حقيقي كريم بيعرف يخطف قلبي بكلامه الحنين و أبتسامتي بتخليني في أسعد أيام حياتي ، لو هقول يبختي فيبختي أن مراته ..
نمت و عديت الاسبوع بكلام كريم الرومنسي الغريب بيحاول يعوض شهور الخطوبة اللي بيني وبينه ودلوقتي بقينا متجوزين ..
وجه أول يوم رمضان صحيت الفجر صليت وقرأت سورة البقرة و علقت الزينة و جهزت مع امي حاجات المحشي ما كريم معزوم عندنا اول يوم يفطر معايا
كنت بحاول أنسي موقفه معايا اللي مأثر عليا لما عرضت عليه مشكلتي و قفل معايا وأنه حاول كتير يصلحني
دلوقت هيجي ممكن نتعاتب علي اللي حصل وكلمتي لما قولتله أكلم حد تاني !!
طبخنا ولبست عباية عندي وطرحه خلعت نقابي بقا ما هو بقا جوزي .. دخل وسلم عليا وحضني وقال بهمس
=أي الحلاوة دي ..
أنت صايم يا كريم ،صوم مقبول إن شاء الله.
متبقيش ناشفه كدا وبعدين ده محلل عادي اه صح نسيت إنك مش طيقاني ، حضرنا الاكل وقعدنا نستني المغرب و أذن
كريم كان قاعد جنبي
قلت بغيظ من كلامه اللي مش بنساه :ـ
لما عرفت إنك جاي مسكت المحشي ده و عكيت فيه وفضلت أفعص بأيدي ..
لكن رد فعل كريم كان صدمة ليا لما قالِ بكل حنان :
=وأنا بقول المحشي ماله مسكر كدا ليه ،عشان نور اللي عامله .
نسيت الزعل ونسيت أي حاجه بصيت في الطبق و بدأت أكل وانا مبتسمة و نظرات أخواتي ليا و نظرات ماما اللي بتلومني فيها كأن ظالمه كريم
بحس أنه أبنها وانا بت غريبة ..
أكلنا و كريم صلي بينا المغرب جماعه و كان صوته تُحفه ده أنا طلعت واقعه واقعه يعني !!
خلصنا وقعدنا نهزر شوية و كريم فك خالص وأخد علينا عن فترة الخطوبة
أتوضي و أخد بابا ونزلوا التراويح
وقمت أنا و ولدتي نغسل مكان الفطار و بعدها صلينا التراويح وقعدت سرحانه كيف رمضان الجاي هكون مع حبيبي كريم وفرحانه بيه
هنكون لوحدنا.. فوقت علي صوت كريم .. أحم أحم بت نور ؟
بصتله بتوتر قرب مني ومسك أيدي بحب وقال
=أي رأيك نتجوز قبل العيد ؟
كلها شهر يا كريم العيد أحسن وأقضي رمضان ده مع أهلي ، وبعدها هبقي في بيتك .
ماما خرجت بره و سبتنا لوحدنا ،
كل رمضان وأنتي معايا يا نور ،عايز أقولك أن بحبك جدا وعشان بحبك كنت بحاول أخفي مشاعري طول الخطوبة وكأن معرفش عنك حاجة لكن كنت بكلم بابا دايما عنك باستمرار و أعرف منه أنتي تنفعي تبقي زوجة ولا لاء ، وطبعا أبوكي راجل يفهم في طبع الرجال ولو كنت سئ كان أول حد رفض ووعد الزواج كان أتقطع ، دلوقت أنتِ بقيتي مراتي و المرتبة هنا أعلي من الاب و بنته ، لكن زوج و زوجة
يعني أنا هكون بمثابة عائلة كاملة لكِ و أريد منك أن تكونِ زوجة صالحة تحب زوجها و تراعي ربها فيه .
أقبلتي "
نعم قبلت ... ❤️
تمت
رمضان كريم..
بقلم نور شريف
كل عام وانتم بخير و رمضان كريم وينعاد عليكم بلخير والصحة والبركات ❤️.
..♥️ تمت بحمد الله ♥️..
اقرأ روايات كاملة من هنا (روايات كاملة ♥️)