📁

رواية ليست ذنبى الفصل الحادى عشر 11 بقلم عائشة الكيلانى

رواية ليست ذنبى الفصل الحادى عشر 11 عبر روايات الخلاصة بقلم عائشة الكيلانى

رواية ليست ذنبى الفصل الحادى عشر 11 عبر روايات الخلاصة بقلم عائشة الكيلانى
رواية ليست ذنبى


رواية ليست ذنبى الفصل الحادى عشر 11 بقلم عائشة الكيلانى


فرح بتعب:ـ ااااه يا ايدي انا مش قادرة بصو أحضروا انتوا رمضان و سبوني انام لحد ما تخلصو 

نور في التواليت مسكة السفنجة و بتغسل الحيطان:ـ انا بقول الست ملهاش غير بيت جوزها انا هروح احب على ايد جوزى حبيبى انا غلطت و زودها و كله بسببك يا دكتور التجارب عجبك كدا انتي و دماغك احنا مال اهلنا امك تخدنا بذنبك ليه دا انا عمري ما شيلت كوبية اقوم اغسل تواليت نو وى 

نغم بملل:ـ ما برضو انا مقولتش ليكم اشربو من اعشابي انتوا الى بتحبو الفضول و اتحبست بسببك و بسبب سهوجتك 

فرح:ـ انا هروح اترجا مامتي حبيبتي و اروح انام سريري وحشني منكم لله من ساعة ما شوفتكم و النحس مسكني جتكم الارف 

مامت نغم جت و معاها شبشب:ـ ها يا بنات خلصتو ولا لسه 

نور :ـ ودوني على بيت حبيبي تررر انا محقوقلك يا ريان انا حمارة و متخلفة بس اتصل انقذني ااااع اهى اهى اهى معرفة نحس 

مامت نغم بحازم:ـ اشتغلوا بزمة انا مش سامعة الا رغي نغممم كللل دا مكنتش اوضة الى بتتنضف 

نغم:ـ طب اخد نفسي مش قادرة والله ما عارفه انتي امى ولا مرات ابويا 

مامت نغم و هى بتضرها بالشبشب:'ـ لقيكي على باب جامع يلا قومي كملي شغلك مش عاملين فيها فتوات انا بقا هعلمكم الادب يا فاشلة منك ليها و انتي يا سهوجة كل دا مكنش حمام بيتمسح انشفي و انجزى شوية والله ما عارفه جوزك دا مستحملك ازاي دا ليه الجنة دا يتعمله تمثال يا بنتي 

نور سابت السفنجة و بصتلها:ـ اسكوتي يا طنط مش انا حامل 

مامت نغم:ـ بجد 

نور بصتلها و قالت:ـ اه بجد و الدكتورة قالت ممنوع الحركة ولا المجهود علشان البيبي 

نغم و فرح:ـ لووووولوووووووولي 

مامت:ـ بسسس خلاص هزرنا و باركنا و زغرطنا كل واحدة على مكانها و انتي يا نور عارفه و انا حامل في نغم كنت بلم الشقة دى اكنسها و امسحها كل يوم خلصوا علشان وراكم غسل السجاد يلا اورح اتفرج على المسلسل التركي 

فرح بصتلها بغيظ:ـ والله السجن كان ارحم انا اي الى جانبي 

نور:ـ والله يا زمان ما بأيدينا رزعنا الشوك مكتوب علينا تررر ترررر هو بقلو قد اي متغسلش 

مامت نغم:ـ سهوجةةةة اشتغلى و انتي ساكته و كفاية لا تتلب.سي 

بعد ما كل واحدة خلصت الى بتعملوا اجتمعوا كلهم و بقا يغسلو السجاد 

فرح مسكة الفرشة و بتغني:ـ مكتوب علينا ة مين عارف ترررتررر والله يا زمان ما بأيدينا رزعنا الشوك مكتوب الهم اه يا حزني الحزن كان مستخبيلي فين كل دا بس ياربي 

نور بتعمل السجاد و بتغني بتأثر :ـ ياما قولت عليك ان انت اناني و مبتفكرش الا في روحك بتقوليلي عايشلك و انت عايش بس لروحك بتقوليلي عايشلك و انت عايش بس لروحك انا شوفت عينك و كمان بتكدب عيني و جاي بتقول حكايات كل ما قربلك تبعدني عنك مسفاااافات منك لله يا الى في بااالي 

نغم :ـ احنا محدش بيجرحنا احنا اللي بنجرح نفسينا يبقا معانا الى يفرحنا و ندور على يبكيناا معرفة سودة الصحاب تفرح تدعم مش تحبس صحابها و نفسها 

نور:ـ احسن ما اكون دكتوره تجارب فاشلة والله انا بقيت بحس اننا فران تجارب عندك بقا ادى لراجل الدواء الصداع يروح شغله يهلوس كنت هطلاق بسببك و بسبب تجاربك 

فرح بغيظ:ـ بقا الواد يشرب حابة شاي علشان الصداع يقوم يقعد يومين في المستشفى الخطوبه كانت هتتفسخ بسببك 

نغم بملل:ـ مخلاص يا جماعة مش كدا رمضان كريم 

فجأة البنات صرخوا بفزع لان مامت نغم دلقت عليهم جردل ماية ساقعة:ـ ما هو يادب يا خدمة مش عايزين تكونو مادبين اخدمو بقاا 

نغم:ـ ما تتبنيني يا نور اتبنوني 

نور:ـ يختي اقعدي مش لم ارجع انا الاول دا متصلش خالص شكله زهق مني 

نغم:ـ ليه حق 

فرح:ـ الصراحة تستاهلي اكدب يعنى 

نور بصتلهم بغيظ و قعدوا يحدفو الريم على بعض 

خلصوا و قعدوا يعملوا الزينة و بيغنو 

نغم:ـ يلا يا عادل خد الزينة و علقوها بس اوع تنسي تعلق عند البلكونة بتاعتنا ساامع و الا انا و البنات هنقطعها رخامة بقا 

عادل اخ نغم خد كراتين الزينة و نزل يعلقها مع اصحابو أو الجيران البنات قاموا يعلقو الفانوس و النور 

نور:ـ لا يمين يا فرح لا هاتيه شوية على الشمال 

نغم:ـ يا ماماا انتي يا ست انتي ارسي على حل و قولي نعلقه ازاي دا اي الغلب دا دخلتي عند الجيران و سايبة نور تمرمط فينا 

فرح:ـ تعالي يختي علقي بدل العنطظة دى 

نور:ـ انا مينفعش اعمل مجهود 

نغم:ـ لا يا عيوني احنا هنمثل دلوقتي حامل و كنتي فين لم اتحبسنا بسببك 

نور بملل:ـ تاني هتقولي بسببك اتهدي يا نغم و خلي يومك يعدي على خير اه صحيح هتعملو اي اول يوم رمضان 

فرح:ـ اي هتفضلي غضبانة لحد اول يوم رمضان 

نور:ـ بغش منكم الحق عليا عايزة اساعد 

فرح:ـ ماما بتقول هتعمل مكرونة بالبشاميل بس انا مش مقتنعة و نفسي في محشي 

نغم:ـ انا ماما.  ماما هو انتي هتعملينا اي فى أول يوم رمضان 

مامت نغم:ـ عدس هعمل عدس حد عنده مانع 

نغم:ـ و يا سلام لو معاه حبت بصارة 

نور:ـ المصيبة انى مش بعرف اطبخ اقولك هطلب يومها ديلفري و الى عنده يعملو هخاف منه مثلا بلا ارف 

نغم:ـ نور 

نور:ـ بلا نور بلا زفت هو كمان هيتشرط دا كتر خيري انى هنضف البيت 

فرح:ـ نورر حبيبتي روقي شوية و بصي وراكي هتنبهري 

نور بغباء:ـ يعني لم ابص ورايا هيحصل اي هلقيه قدامي مثلا هو شايف نفسه على اي دا واحد متخلف و معقد دا انا كتر خيري الى مستحملة رخامة اهلو و 

نور لفت وراها:ـ نهار اسود 

ريان بصلها بعصبية مسكها من قوفها ركبوا العربية بعد وقت طويل نور دخلت لقت القصر متبهدل:ـ في خلال ساعه ارجع القي البيت دا مرايا سامعة ستات نكد 

نور بصتله و قالت:ـ لا مانا مش ملزمة اعمل كل دا لوحدي و بعدين انت المفروض 

ريان بصلها ببرود و طالع مسد..س حطه في جبينها 

نور بابتسامة:ـ انا بقول مش هينفع اتاخر اكتر من كدا كل سنة وانت طيب و معايا حبيبي عايزني ابدا منين 

ريان نزل مسد..سه:ـ مش عايز المح ترباية سامعة ترباية واحدة مش عايز الحمها و الا انتي عارفه ممكن اعمل اي وقتك بدا اورح و ارج القي القصر بيلمع سامعة 

نور:ـ انا بهزر يا حبيبي انت مبتهزرش 

ريان:ـ لا يختي بهزر اثبتي 

ريان خرج و 

نور بصتله بغيظ و قعدت تبرتم و قعدت تنضف البيت و هى بتشتم و بتبرتم 

بارت طرفيه كوميدي يارب يعجبكم 😂

ليست ذنبي 

يوميات نور

الدكتورة:ـ البقاء لله عن اذنك 

حمزة بص ليها بصدمة و ضياع:ـ لا مش حقيقي اكيد انا بحلم اكيد كل دا كابوس و هيختفي 

حمزة وقع على الأرض بضعف:ـ ااااااااااااااااه اااااااااااااه 

حمزة قعد يبكي بانهيار و عدم تصديق على اخته في نفس الوقت نور كانت في اسعد لحظات حياتها عمرها ما كنت تتخيل ان تحب حد غير حمزة مش بس تحبه لا و تتعلق بيه كل امانيها انها تعيش عمرها كله معاه صحيح الانسان الصح جاه متأخر و في وقت غلط بس جاه 

نور مسكة الصنارة ريان واقف وراها و حضن ايديها بصتله بنفذ صبر:ـ لا انا زهقت انا مش عايزة والله ما عايزة اتعلم لا الصيد ولا العوم انا مبسوطة كدا 

ريان بصلها بحب و قال بهمس:ـ اصبري اهم حاجه في الحياة دى الصبر علشان تخدي حقك اصبري و علشان تنجحي اصبري حتي الصيد لازم نصبر عليه كله بالصبر بيتحل عمر التسرع ما كان حلو اصبري و ربنا هيرزقك احلي من كنتي بتحلمي بيه حتي الرد لازم نصبر علشان نرد على الى قدامنا بفن ممكن يكون الحق معاكي لكن بسبب العصبية تضيع كل حاجة ممكن الكل يكون ضدك لكن بالصبر تخلهم في صفك الصبر هو مفتاح الحياة صحيح قاسية بس محتاجة صبر 

نور بفرح:ـ اتعملت اخيرا عملتها ياس 

ريان بصلها بحب و فرح على فرحتها يساعدها و طالعوا الصنارة و السمكة نور رمت الصنارة من أيديها رفعت حالها له و حاوطت رقبته بفرح و خلص اليوم و ريان بيعلم نور الصيد و العوم 

بصوا بقا ريان عكس الناس يعني مش فرق معاه صيف أو شتاء 

في عزم ما نور فرحانة و طيرة من الفرح كان حمزة غرقان في حزنه و قهرته على اخته و حالهم و عد اليوم بحزن حمزة و نور الى بتفوق تدريجياً لحالها 

تانى يوم في القصر 

نغم:ـ لا حول ولاقوة الا بالله العلي العظيم الله يرحمها 

فرح:ـ الى عمل فيها كدا معندوش رحمة ولا ضمير هيروح من ربنا فين نور نور انتي هتنامي ولا اي 

نور:ـ هاا لا معاكم ربنا يرحمها.. 

نغم:ـ انا مش رايحة مكان 

فرح:ـ حمزة مش هيخد العزاء غير لم يجيب حق اخته بس ازاي اخوات و احنا ازاي منعرفش ازاي ميقولش ليكي انه عنده اخت احنا اتغفلنا منهم 

نور بهدوء:ـ قلبي كان حاسس ان في رابط بينهم مش مش لدرجه اخوات و بعدين كفاية كلام عنهم لو بتحبوني اقفلو على الموضوع ربنا يرحمها و يسامحها نغم 

نغم:ـ يا نعم 

نور:ـ حاسه اني مصدعة ممكن واصفة من وصفاتك 

نغم:ـ مم و ارجع اتشتم نور بلاش لاننا هنزعل من بعض بقولك هو جوزك معندوش اخوات 

فرح:ـ خليهم اخين اسالي يا نور 

نور بصلتهم بدهشة مضحكه:ـ اهو فوق اهو اسالوا انتوا روحتو لماما عاملة اي كويسة 

نغم:ـ مانا اعرف هى مش طيقة تسمع اسمك ليه دى طردتنا بمجرد ما نطقنا اسمك هو في اي يا نور 

فرح:ـ صح فى اي و كل ما نجيب سيرة حمزة تتعفرتي و مامتك نفس الكلام كل ما تسمع اسمك و قالت موتت ابوها هو حصل اي و ازاي اطلاقتي 

نور غمضت عيونها و هى بتحاول تهدي نفسها و تنسا الى حصل:ـ محصلش نصيب انا و هو اطلاقنا علشان محصلش نصيب تمام مش عايزة اتكلم في الموضوع دا تانى سامعين 

نور قعدت تتكلم مع اصحابها ريان راح شغلوا 

نور كانت بتقرا كتاب ردت على الفون بملل:ـ الو 

نور وقع منها الفون غيرت هدومها و جريت بلهفة على برا وقفت تاكسى بلهفة و سرعة:ـ اطلع لو سمحت بسرعة 

بعد وقت طويل نزلت من التاكس حسبته و جريت على بيتها الى هو بيت امجد خبطت جامد على الباب و هى بتقول بصوت عالي:ـ مامااا يا مامااا افتحي 

اتفتح الباب:ـ نور انتي اتاخرتي ليه 

نور و هى بتنهج:ـ ماما فين في ماما يا طنط 

الجارة:ـ اهدي يا حبيبتي هى نايمة جوه الدكتور علق ليها محاليل و شوية و المعمل هيجي يسحبو منها عينة د.م 

نور جريت على اوضة امها و هى مش سامعه حاجة:ـ ماما 

منى بصتلها بتعب فتحت ليها حضنها:ـ تعالي يا نور تعالي يا حبيبتي 

نور اتملت الدموع في عيونها و جريت على حضن منى و قعدوا يبكوا هما الاتنين 

بالليل في القصر 

ريان بغضب و زعيق:ـ يعني اي مش موجوده اومال انتوا شغلتكم اي هاا 

نرمين بخوف:ـ هتكون راحت فين اتصل بيها يا ريان اكيد جرلها حاجة انا خايفه عليها اوى 

الشغالة خرجت و معاها فون نور:ـ ريان بيه نور هانم نسيت التلفون بتاعها 

ريان مسح على وشه:ـ هتكون راحت فين لو مش عند اصحابها الوقت اتاخر انا رايح ادور عليها اكيد فيها حاجة 

ريان اتجه لخارج فتح الباب :ـ نور 

نور دخلت و الحزن على وشها:ـ انا كنت عند ماما و 

نرمين وقفت قدامها و نزلت بايديها على وش نور ضربتها كف و ....

يتبع 

رايكم في رد فعل نرمين و تصرف نور 

يومك مش هيعدي على خير يا نور 😂

الحلقه -11

ليست ذنبي 

عائشة الكيلاني


رواية ليست ذنبى الفصل الثانى عشر 12 من هنا

الرواية كاملة من هنا (رواية ليست ذنبى)

روايات شيقة ❤️
روايات شيقة ❤️
تعليقات



close