📁

رواية جوازة صالونات الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم ندى علي حبيب

 رواية جوازة صالونات الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم ندى علي حبيب


رواية جوازة صالونات الفصل التاسع والثلاثون 39 


" جوازة صالونات "

" البارت التاسع والثلاثون "

" الكاتبه ندي حبيب "  


  " نهال رنت علي ادهم اللي رد عليها علطول "


ادهم: حبيبي اللي وحشني.. 


نهال ببتسامه حزينه: الدنيا فاضيه من غيرك كدا ليه...وصلت فين دلوقتي؟ 


ادهم اتنهد بقوه وزعل علي نبرة صوتها الحزينه: انا قدامي نص ساعه يالكتير وهبقي في المطار المهم انتي الدنيا عندك عامله ايه


نهال حركت كتفها: انا كويسه بس ماما كلمتني قالتلي لمي هدومك وتعالي اقعدي معايا علي ما جوزك يرجع لما رفضت زعلت وقفلت في وشي 


ادهم كشر وقال: لاء مفيش كلام من دا هو ايه اللي لمي هدومك وتعالي؟ انتي جايه زياره عندي دا بيتك انا ممنعتكيش من هناك بالعكس قولتلك روحي اقعدي براحتك لكن اقامتك الاساسيه في بيتنا غير كدا متروحيش في حته 


نهال بحيره: يعني اعمل ايه دلوقتي يا ادهم ما انا مش عارفه؟ 


ادهم حاول يكون هادي في كلامه وقال: ايه اللي مش عارفاه يا نوله ما انا قولتلك اهو هتروحي زيارات لكن اقامتك في شفتك يحبيبتي


نهال بقتراح: طب ايه رأيك اروح ابات هناك النهارده وارجع بكرا بليل؟ 


ادهم بمهاوده: عادي روحي النهارده قضي معاها اليوم وارجعي بكرا بس صلاح معايا بالعربيه هتروحي ازاي؟ 


نهال: هتصل علي احمد ابن عمي يجي ياخدني 


ادهم كشر اكتر: لاء مترنيش علي حد خدي توكتوك من قدام البيت وانا سايبلك فلوس اصرفي منهم علي ما يخلصو هبعتلك غيرهم 


نهال وافقته: ربنا يخليك ليا وتوصل بالف سلامه اول ما توصل المطار طمني " وقفلت واتنهدت بشتياق ليه، وفتحت الدولاب طلعت بيجامة نوم حطيتها في شنطه وهي اصلا مش قادره تروح عند امها بس غضب عنها لازم تروح فتحت الدرج اخدت فلوس وسابت الباقي ولبست عبايه ونزلت من شقتها بعد ما قفلتها "


" كانت حماتها قاعده في الصاله قدام التلفزيون بتلف محشي هي ونوال وغزل بتلعب جنبهم "


سلوي اول ما شافتها علقت: لابسه كدا ورايحه علي فين؟ 


نهال بصتلها واستغربت هي ليه تسألها اصلا لكن ردت : هروح ابات النهارده عند ماما وهاجي بكرا بليل عايزه حاجه قبل ما امشي 


سلوي معجبهاش كلامها: وجوزك عارف بالكلام دا ولا قولتي ما هو سافر بقا هيعرف منين وواخده في وشك وماشيه 


نهال اضايقت من اسلوبها وقالت بضيق: علي فكره انا مبتحركش غير لما جوزي يسمحلي واه عرفته وقالت روحي ولو مش محتاجه حاجه مني استأذنك " ونزلت من البيت وهي متغاظه "


سلوي اتنرفزت من كلامها وقالت بصوت عالي يوصلها : بدأت الشطح بدري اوي طب استني جوزك يطلع من البلد حتي؟ عيله قليلة الادب 


نوال بهدوء: معلش يما اكيد مش عارفه تقعد من غير جوزها صعبه عليها برضو 


سلوي لوت بوزها وهي بتلف المحشي: دا كُهن بعيد عنك ما صدقت جوزها مشي وعايزه تعمل ام دارين هنا شويه وهناك شويه بس بكبدها انا هرن علي جوزها يشدها بس اغسل ايدي بس 


" نوال قعدت معرفتش ترد لكن عرفت ان الايام اللي جايا علي نهال مش هتبقي سهله ابدا "

................................. 

" نهال فضلت تمشي في العزبه لحد ما تعبت انها تلاقي توكتوك مفيش نهائي وتقرييا العزبه ملهاش اخر وهي بعدت عن البيت جدا فضلت واقفه شويه كمان لحد ما قابلت جميله "


جميله استغربت وجودها في الشارع: ازيك يا نهال واقفه في الشارع لوحدك كدا ليه؟  


نهال اتكلمت معاها اجباري: مستنيه توكتوك علشان اروح عند اهلي ازورهم 


جميله ضحكت بخفه: مستحيل تلاقي تكاتك هنا يابنتي احنا بنتصل علي توكتوك يجي يودينا الاماكن اللي بنعوز نروحها 


نهال بتعب: طب ما ترنيلي عليه يا جميله بالله عليكي انا ماشيه بقالي حبه حلوين لحد ما ضهري وجعني 


"جميله اتصلت علي التوكتوك وفي خلال ٥ دقايق كان جالها ونهال ركبت واديته العنوان ومشيت، وجميله راحت بيت خالتها "


فون نهال رن في الطريق وكان جوزها ردت بسرعه وبصوت هادي: ايوا يا ادهم 


ادهم ابتسم علي صوته اللي وحشه: حبيبي اللي واحشني ومش عارف هكمل من غيره ازاي انا دخلت المطار كلها ربع ساعه واركب الطياره 


نهال ابتسمت وقالت بصوت واطي: توصل بالف سلامه يحبيبي انا راكبه توكتوك ورايحه عند ماما اهو 


ادهم باستغراب: روحتي ليه دلوقتي كنتي استني بليل صلاح يكون وصل بالعربيه ابويا كان يوديكي لقيتي توكتوك ازاي اصلا 


نهال بتعب: فضلت ماشيه لحد ما حسيت ان هقع من طولي بعدين قابلت جميله طلبطلي توكتوك وهو موديني اهو لسه " واترددت تقوله ولا لاء " بس حصل حاجه كدا 


ادهم: حصل ايه خير يارب؟  


" نهال حكيتله الموقف اللي حصل بينها وبين حماتها بالتفصيل "


ادهم بتنهيده: طيب متشلسش هم حاجه ومهما قالت مترديش عليها تاني وانا هتكلم معاها وانتي لما توصلي عند امك ابعتيلي مسدج لان يدوب اطلع الطياره ومش هعرف اكلمك في الطياره علشان الشبكه 


نهال: حاضر يحبيبي " وقفلت وفضلت تتفرج علي منظر العزبه واكتشفت ان منطقة ادهم اللي كانت قرفانه منها انضف مكان في العزبه اصلا "

...........................................

" نهال حسبت صاحب التوكتوك وطلعت علي بيتهم رنت الجرس وبعد شويه فتحتلها تغريد اللي فرحت بيها "


تغريد وهي بتحضن نهال: يعني ادهم وهو هنا كان واخدك مننا وبعد ما يسافر اهله يخدوكي؟ 


نهال دخلت قعدت علي اول كنبه قابلتها بإرهاق: الحقيني بكوباية مايه وحياة امك الاول بمووت...امي فين؟ 


تغريد جابتلها كوباية مايه: نجوي نايمه جوا في الاوضه ادخليلها علي ما استحمي واجيلكم 


نهال قامت دخلت لأمها اللي كانت لابسه نظارة قراءه وبتقرء في المصحف باست دماغها: صدق الله العظيم يا نجوي 


نجوي بصتلها من فوق النضاره: جيتي ليه مش ماما سلوي وبابا جزر واخدين بالهم منك 


نهال لوت بوزها وطلعت قعدت جنبها علي السرير : الراجل طيب والله وغلبان انما الوليه دي محدش يقدرلها غير ربنا بقولها راحه عند امي عملتلي محاضره ان مصدقت ان جوزي سافر علشان اجي من وراه 


نجوي: شوف الوليه وعمايلها وانتي قولتلها ايه؟ 


نهال: ولا حاجه قولتلها انا مبتحركش غير بإذن جوزي والكلام دا بس لما حكيت لأدهم زعل مني ان رديت عليها ف هحاول اتلاشي الكلام معاها خالص 


نجوي حطت المصحف جنبها: انتي تيجي تقعدي معايا بحيث ولا هي تشوفك ولا انتي تشوفيها وقرب ما جوزك ينزل تروح شقتك قبلها بإسبوع وخلاص 


نهال بهدوء: بثي يا نجوي من الاخر كدا انا مبرتحش غير في شقتي مش عايزه كل ما اتعود علي مكان اسيبه انا هجيلك وهبات معاكي لكن الاساس هناك 


نجوي برفع حاجب: ولا كلامك ولا كلام جوزك يا نهال؟ 


نهال: بصراحه هو اتفقنا انا وادهم علي كدا وهو مش بيمنعني عنكم بالعكس قالي روحي براحتك بس اساسك بيتنا....ماما انا النهارده دايخه خالص مش عارفه ليه؟ 


نجوي بقلق: اكلتي ايه النهارده كدا 


نهال بتعب: يعني فطرت لقمتين علي الطاير كدا وجيت وهما لسه بيلفو المحشي 


نجوي قامت وقفت: طب ريحي مكانك كدا اعملك فرخ بلدي يرد روحك واجيبلك فاكهه تسلي نفسك فيهم علي ما اخلص طبيخ 


" نهال نامت مكان امها وفتحت فونها وفضلت تقلب فيه كان ادهم مغير صورت البروفايل من صورة فرحه لصورته جنب الطياره ابتسمت لشكله اللي واحشها في الشويه اللي غابهم وعلقتله ' تروح وترجع بسلامه يحبيبي'


تغريد دخلت نامت جنبها وقالت بمرح وهي مسكه بطنها: قلب خالتو عامل ايه النهارده ' وبصت لنهال' لو بنت هتسميها ايه ولو ولد هتسميه ايه؟  


نهال استغربت هي ازاي متكلمتش مع ادهم ولا مره في الموضوع دا وقالت: تعرفي ان ولا مره فكرت في الموضوع دا بس انا بحب في البنات اسم ليلي وفي الولاد عيسي 


تغريد بصتلها وقالت بفضول: ايه شعورك لما ادهم سافر؟  


نهال غمضت عيونها بشتياق: تايهه..بستغرب نفسي امتي اتعلقت بيه كدا وامتي حبيته بالشكل دا عايزه اعرف قبل ما يدخل حياتي كنت عايشه ازاي واحشني اووي فعلا ومش عارفه هتحمل باقي الايام الجايا من غيره دي ازاي 


نجوي جابتلهم طبق فاكهه مشكل: عايزه الطبق دا يخلص كله علشان الدوخه اللي عندك دي تروح قومي اقلعي عبايتك دي وفكي عن نفسك كدا " وسابتهم وخرجت "


نهال قامت قلعت ولبست بجامتها وبصت علي شعرها اللي بدء مفعول البروتين يروح منه: بت يا تغريد قومي هاتي المكوه وتعالي اكويلي شعري 


تغريد بستغراب وهي بتاكل من الطبق: هتكوي شعرك ليه دلوقتي! 


نهال اخدت فرولايه اكلتها وقالت: معرفش عايزه اكويه وخلاص قومي يلا 


" وفعلا تغريد جابت المكوه وفضلت تكوي في شعر نهال وهما بيتكلمو بمرح "

...................................... 

" الساعه اصبحت ٥ المغرب كان صلاح وصل قدام بيتهم بإرهاق واضح عليه، طلع البيت كانت مراته مستنياه ومعاها امه وسالم "


صلاح دخل اترمي علي الكنبه بتعب: السلام عليكم جميعاا


سلوي ردت السلام وقالت بلهفه: اخوك وصل ولا لسه؟ 


صلاح بتخمين: زمانه وصل دلوقتي بس انا مرجعتش من المطار غير لما اتأكدت انه ركب الطياره يعني 


سلوي: والشمندوره مراته اخدتها بعضها وراحت علي بيت امها جررري 


صلاح بملل: ما تروح يما انتي عايزه منها ايه يعني؟ 


سلوي بغيظ: تروح يا اهو يا اخويا حتي تروقني'وبصت لنوال' قومي يلا اغرفي الاكل زمان جوزك واقع من الجوع 


" نوال قامت جهزت الاكل وجابته علي صنيه كبيره في الصاله كلهم قعدو اكلو في جو هادي "

...................................... 

" نهال نايمه في اوضتها وفي ايدها فونها مستنيه ادهم يرد علي رسايلها بقلق، واخيراا بعد وقت رن عليها كاميرا "


" نهال عدلت بجامتها وشعرها وفتحت كاميرا كانت ادهم نايم علي سريره في سكنه وفي ودنه سماعه، اول ما شافته ابتسمت اوي كأنه اتقابلت بروحها الغايبه من سنين "


ادهم ببتسامه: وحشتي قلبي يا روح قلبي 


نهال بتأثير : وانت كمان وحشتني كل حاجه ملهاش معني من غيرك يا ادهم انا تعبت وانت لسه غايب بقالك يوم قولي هكمل الباقي ازاي من غيرك 


ادهم ولع سيجاره يشربها: حقك علي قلبي ان شاء الله اظبط الدنيا هنا يا اجي يا تجيلي لكن مش هعمل فينا كدا ابدا 


" نهال فضلت بتص علي ملامحه بشتياق فاتت علي صوته "


ادهم: باب اوضتك مفتوح؟ 


نهال بصت علي الباب بستغراب وهزت ىاسها برفض: لاء ليه؟ 


ادهم" جوازة صالونات "

" البارت التاسع والثلاثون "

" الكاتبه ندي حبيب "  


  " نهال رنت علي ادهم اللي رد عليها علطول "


ادهم: حبيبي اللي وحشني.. 


نهال ببتسامه حزينه: الدنيا فاضيه من غيرك كدا ليه...وصلت فين دلوقتي؟ 


ادهم اتنهد بقوه وزعل علي نبرة صوتها الحزينه: انا قدامي نص ساعه يالكتير وهبقي في المطار المهم انتي الدنيا عندك عامله ايه


نهال حركت كتفها: انا كويسه بس ماما كلمتني قالتلي لمي هدومك وتعالي اقعدي معايا علي ما جوزك يرجع لما رفضت زعلت وقفلت في وشي 


ادهم كشر وقال: لاء مفيش كلام من دا هو ايه اللي لمي هدومك وتعالي؟ انتي جايه زياره عندي دا بيتك انا ممنعتكيش من هناك بالعكس قولتلك روحي اقعدي براحتك لكن اقامتك الاساسيه في بيتنا غير كدا متروحيش في حته 


نهال بحيره: يعني اعمل ايه دلوقتي يا ادهم ما انا مش عارفه؟ 


ادهم حاول يكون هادي في كلامه وقال: ايه اللي مش عارفاه يا نوله ما انا قولتلك اهو هتروحي زيارات لكن اقامتك في شفتك يحبيبتي


نهال بقتراح: طب ايه رأيك اروح ابات هناك النهارده وارجع بكرا بليل؟ 


ادهم بمهاوده: عادي روحي النهارده قضي معاها اليوم وارجعي بكرا بس صلاح معايا بالعربيه هتروحي ازاي؟ 


نهال: هتصل علي احمد ابن عمي يجي ياخدني 


ادهم كشر اكتر: لاء مترنيش علي حد خدي توكتوك من قدام البيت وانا سايبلك فلوس اصرفي منهم علي ما يخلصو هبعتلك غيرهم 


نهال وافقته: ربنا يخليك ليا وتوصل بالف سلامه اول ما توصل المطار طمني " وقفلت واتنهدت بشتياق ليه، وفتحت الدولاب طلعت بيجامة نوم حطيتها في شنطه وهي اصلا مش قادره تروح عند امها بس غضب عنها لازم تروح فتحت الدرج اخدت فلوس وسابت الباقي ولبست عبايه ونزلت من شقتها بعد ما قفلتها "


" كانت حماتها قاعده في الصاله قدام التلفزيون بتلف محشي هي ونوال وغزل بتلعب جنبهم "


سلوي اول ما شافتها علقت: لابسه كدا ورايحه علي فين؟ 


نهال بصتلها واستغربت هي ليه تسألها اصلا لكن ردت : هروح ابات النهارده عند ماما وهاجي بكرا بليل عايزه حاجه قبل ما امشي 


سلوي معجبهاش كلامها: وجوزك عارف بالكلام دا ولا قولتي ما هو سافر بقا هيعرف منين وواخده في وشك وماشيه 


نهال اضايقت من اسلوبها وقالت بضيق: علي فكره انا مبتحركش غير لما جوزي يسمحلي واه عرفته وقالت روحي ولو مش محتاجه حاجه مني استأذنك " ونزلت من البيت وهي متغاظه "


سلوي اتنرفزت من كلامها وقالت بصوت عالي يوصلها : بدأت الشطح بدري اوي طب استني جوزك يطلع من البلد حتي؟ عيله قليلة الادب 


نوال بهدوء: معلش يما اكيد مش عارفه تقعد من غير جوزها صعبه عليها برضو 


سلوي لوت بوزها وهي بتلف المحشي: دا كُهن بعيد عنك ما صدقت جوزها مشي وعايزه تعمل ام دارين هنا شويه وهناك شويه بس بكبدها انا هرن علي جوزها يشدها بس اغسل ايدي بس 


" نوال قعدت معرفتش ترد لكن عرفت ان الايام اللي جايا علي نهال مش هتبقي سهله ابدا "

................................. 

" نهال فضلت تمشي في العزبه لحد ما تعبت انها تلاقي توكتوك مفيش نهائي وتقرييا العزبه ملهاش اخر وهي بعدت عن البيت جدا فضلت واقفه شويه كمان لحد ما قابلت جميله "


جميله استغربت وجودها في الشارع: ازيك يا نهال واقفه في الشارع لوحدك كدا ليه؟  


نهال اتكلمت معاها اجباري: مستنيه توكتوك علشان اروح عند اهلي ازورهم 


جميله ضحكت بخفه: مستحيل تلاقي تكاتك هنا يابنتي احنا بنتصل علي توكتوك يجي يودينا الاماكن اللي بنعوز نروحها 


نهال بتعب: طب ما ترنيلي عليه يا جميله بالله عليكي انا ماشيه بقالي حبه حلوين لحد ما ضهري وجعني 


"جميله اتصلت علي التوكتوك وفي خلال ٥ دقايق كان جالها ونهال ركبت واديته العنوان ومشيت، وجميله راحت بيت خالتها "


فون نهال رن في الطريق وكان جوزها ردت بسرعه وبصوت هادي: ايوا يا ادهم 


ادهم ابتسم علي صوته اللي وحشه: حبيبي اللي واحشني ومش عارف هكمل من غيره ازاي انا دخلت المطار كلها ربع ساعه واركب الطياره 


نهال ابتسمت وقالت بصوت واطي: توصل بالف سلامه يحبيبي انا راكبه توكتوك ورايحه عند ماما اهو 


ادهم باستغراب: روحتي ليه دلوقتي كنتي استني بليل صلاح يكون وصل بالعربيه ابويا كان يوديكي لقيتي توكتوك ازاي اصلا 


نهال بتعب: فضلت ماشيه لحد ما حسيت ان هقع من طولي بعدين قابلت جميله طلبطلي توكتوك وهو موديني اهو لسه " واترددت تقوله ولا لاء " بس حصل حاجه كدا 


ادهم: حصل ايه خير يارب؟  


" نهال حكيتله الموقف اللي حصل بينها وبين حماتها بالتفصيل "


ادهم بتنهيده: طيب متشلسش هم حاجه ومهما قالت مترديش عليها تاني وانا هتكلم معاها وانتي لما توصلي عند امك ابعتيلي مسدج لان يدوب اطلع الطياره ومش هعرف اكلمك في الطياره علشان الشبكه 


نهال: حاضر يحبيبي " وقفلت وفضلت تتفرج علي منظر العزبه واكتشفت ان منطقة ادهم اللي كانت قرفانه منها انضف مكان في العزبه اصلا "

...........................................

" نهال حسبت صاحب التوكتوك وطلعت علي بيتهم رنت الجرس وبعد شويه فتحتلها تغريد اللي فرحت بيها "


تغريد وهي بتحضن نهال: يعني ادهم وهو هنا كان واخدك مننا وبعد ما يسافر اهله يخدوكي؟ 


نهال دخلت قعدت علي اول كنبه قابلتها بإرهاق: الحقيني بكوباية مايه وحياة امك الاول بمووت...امي فين؟ 


تغريد جابتلها كوباية مايه: نجوي نايمه جوا في الاوضه ادخليلها علي ما استحمي واجيلكم 


نهال قامت دخلت لأمها اللي كانت لابسه نظارة قراءه وبتقرء في المصحف باست دماغها: صدق الله العظيم يا نجوي 


نجوي بصتلها من فوق النضاره: جيتي ليه مش ماما سلوي وبابا جزر واخدين بالهم منك 


نهال لوت بوزها وطلعت قعدت جنبها علي السرير : الراجل طيب والله وغلبان انما الوليه دي محدش يقدرلها غير ربنا بقولها راحه عند امي عملتلي محاضره ان مصدقت ان جوزي سافر علشان اجي من وراه 


نجوي: شوف الوليه وعمايلها وانتي قولتلها ايه؟ 


نهال: ولا حاجه قولتلها انا مبتحركش غير بإذن جوزي والكلام دا بس لما حكيت لأدهم زعل مني ان رديت عليها ف هحاول اتلاشي الكلام معاها خالص 


نجوي حطت المصحف جنبها: انتي تيجي تقعدي معايا بحيث ولا هي تشوفك ولا انتي تشوفيها وقرب ما جوزك ينزل تروح شقتك قبلها بإسبوع وخلاص 


نهال بهدوء: بثي يا نجوي من الاخر كدا انا مبرتحش غير في شقتي مش عايزه كل ما اتعود علي مكان اسيبه انا هجيلك وهبات معاكي لكن الاساس هناك 


نجوي برفع حاجب: ولا كلامك ولا كلام جوزك يا نهال؟ 


نهال: بصراحه هو اتفقنا انا وادهم علي كدا وهو مش بيمنعني عنكم بالعكس قالي روحي براحتك بس اساسك بيتنا....ماما انا النهارده دايخه خالص مش عارفه ليه؟ 


نجوي بقلق: اكلتي ايه النهارده كدا 


نهال بتعب: يعني فطرت لقمتين علي الطاير كدا وجيت وهما لسه بيلفو المحشي 


نجوي قامت وقفت: طب ريحي مكانك كدا اعملك فرخ بلدي يرد روحك واجيبلك فاكهه تسلي نفسك فيهم علي ما اخلص طبيخ 


" نهال نامت مكان امها وفتحت فونها وفضلت تقلب فيه كان ادهم مغير صورت البروفايل من صورة فرحه لصورته جنب الطياره ابتسمت لشكله اللي واحشها في الشويه اللي غابهم وعلقتله ' تروح وترجع بسلامه يحبيبي'


تغريد دخلت نامت جنبها وقالت بمرح وهي مسكه بطنها: قلب خالتو عامل ايه النهارده ' وبصت لنهال' لو بنت هتسميها ايه ولو ولد هتسميه ايه؟  


نهال استغربت هي ازاي متكلمتش مع ادهم ولا مره في الموضوع دا وقالت: تعرفي ان ولا مره فكرت في الموضوع دا بس انا بحب في البنات اسم ليلي وفي الولاد عيسي 


تغريد بصتلها وقالت بفضول: ايه شعورك لما ادهم سافر؟  


نهال غمضت عيونها بشتياق: تايهه..بستغرب نفسي امتي اتعلقت بيه كدا وامتي حبيته بالشكل دا عايزه اعرف قبل ما يدخل حياتي كنت عايشه ازاي واحشني اووي فعلا ومش عارفه هتحمل باقي الايام الجايا من غيره دي ازاي 


نجوي جابتلهم طبق فاكهه مشكل: عايزه الطبق دا يخلص كله علشان الدوخه اللي عندك دي تروح قومي اقلعي عبايتك دي وفكي عن نفسك كدا " وسابتهم وخرجت "


نهال قامت قلعت ولبست بجامتها وبصت علي شعرها اللي بدء مفعول البروتين يروح منه: بت يا تغريد قومي هاتي المكوه وتعالي اكويلي شعري 


تغريد بستغراب وهي بتاكل من الطبق: هتكوي شعرك ليه دلوقتي! 


نهال اخدت فرولايه اكلتها وقالت: معرفش عايزه اكويه وخلاص قومي يلا 


" وفعلا تغريد جابت المكوه وفضلت تكوي في شعر نهال وهما بيتكلمو بمرح "

...................................... 

" الساعه اصبحت ٥ المغرب كان صلاح وصل قدام بيتهم بإرهاق واضح عليه، طلع البيت كانت مراته مستنياه ومعاها امه وسالم "


صلاح دخل اترمي علي الكنبه بتعب: السلام عليكم جميعاا


سلوي ردت السلام وقالت بلهفه: اخوك وصل ولا لسه؟ 


صلاح بتخمين: زمانه وصل دلوقتي بس انا مرجعتش من المطار غير لما اتأكدت انه ركب الطياره يعني 


سلوي: والشمندوره مراته اخدتها بعضها وراحت علي بيت امها جررري 


صلاح بملل: ما تروح يما انتي عايزه منها ايه يعني؟ 


سلوي بغيظ: تروح يا اهو يا اخويا حتي تروقني'وبصت لنوال' قومي يلا اغرفي الاكل زمان جوزك واقع من الجوع 


" نوال قامت جهزت الاكل وجابته علي صنيه كبيره في الصاله كلهم قعدو اكلو في جو هادي "

...................................... 

" نهال نايمه في اوضتها وفي ايدها فونها مستنيه ادهم يرد علي رسايلها بقلق، واخيراا بعد وقت رن عليها كاميرا "


" نهال عدلت بجامتها وشعرها وفتحت كاميرا كانت ادهم نايم علي سريره في سكنه وفي ودنه سماعه، اول ما شافته ابتسمت اوي كأنه اتقابلت بروحها الغايبه من سنين "


ادهم ببتسامه: وحشتي قلبي يا روح قلبي 


نهال بتأثير : وانت كمان وحشتني كل حاجه ملهاش معني من غيرك يا ادهم انا تعبت وانت لسه غايب بقالك يوم قولي هكمل الباقي ازاي من غيرك 


ادهم ولع سيجاره يشربها: حقك علي قلبي ان شاء الله اظبط الدنيا هنا يا اجي يا تجيلي لكن مش هعمل فينا كدا ابدا 


" نهال فضلت بتص علي ملامحه بشتياق فاتت علي صوته "


ادهم: باب اوضتك مفتوح؟ 


نهال بصت علي الباب بستغراب وهزت ىاسها برفض: لاء ليه؟ 


ادهم ابتسم علي جهلها : طب قومي اقلعي البجامة دي... 

 

                 "" انتظرو القادم "" 


الحب هو الأمان اللي بتحسّه في وجود شخص ، حتى من غير ما يتكلم ♡ ابتسم علي جهلها : طب قومي اقلعي البجامة دي... 

 

رواية جوازة صالونات الفصل الأربعين 40 من هنا 

لقراءة الرواية كاملة(جميع الفصول) من هنا 


Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات



close