📁

رواية جوازة صالونات الفصل الثاني والأربعين 42 بقلم ندى علي حبيب

 رواية جوازة صالونات الفصل الثاني والأربعين 42 بقلم ندى علي حبيب 

رواية جوازة صالونات الفصل الثاني والأربعين 42


رواية جوازة صالونات الفصل الثاني والأربعين 42 


جوازة صالونات "

" البارت الثاني والاربعون "

" الكاتبه ندي علي حبيب "


نهال اتفاجأت من المسدج بتاعه وكتبت: ارقصلك؟ 


ادهم استغرب صدمتها وكتبلها بتأكيد: ايوا عايزك ترقصيلي


" نهال فتحت الرساله واتصنمت قدام طلبه وفضلت باصه علي الرساله من غير ما ترد "


ادهم استغرب عدم ردها كتبلها: ' نهال انتي روحتي فين؟ ' " مردتش عليه فَ قلق عليها راح اتصل عليها فَ ردت بسرعه "


نهال بتوتر: ايوا يا ادهم معاك بس اتفاجأت من الطلب بس 


ادهم بستغراب: مش فاهم اتفاجأتي من الطلب ليه؟ 


نهال بكسوف: يعني استغربت طلبك ارقصلك ازاي كاميرا وكدا يعني


ادهم ابتسم علي خجلها الواضح من صوتها: كنت اتمني تبقي معايا وترقصيلي واشاركك الرقص كمان لكن الظروف اقوي ف هنكتفي بإن اشوفك كاميرا اجهزي بليل بقا يا سُكرتي 


" نهال هنا اكتشفت جزء من الجواز هي مكنتش تسمع عنه اكتشفت انها بقت بتعمل حجات هي مكنتش في خيالها حتي تتوقع تعملهم علشان بس ترضي اكتر شخص كانت رافضه حتي كلامه "


ادهم بقا مستغرب جدا من استغرابها: مالك يابنتي فيكي ايه مستغربه كدا ليه؟ 


نهال بهدوء: مش مستغربه يا ادهم بس حسه اللي احنا بنعمله دا غلط 


ادهم بدهشه: غلط؟ ايه الغلط في كدا انا جوزك وانتي مراتي يعني مش عيب ولا حرام ليه مصعبه الدنيا كدا! 


نهال بكسوف: مش عارفه يا ادهم بحس ان مراهقه وبحب وخايفه لحد من اهلي يمسكني مش واحده بتكلم جوزها ودا امر طبيعي بينهم 


ادهم اضايق من كلامها جدا لكن قال بهدوء : خلاص يا حبيبتي متعمليش حاجه انتي مش مرتاحه فيها انا كدا كدا ورايا شغل هخلصه واكلمك 


نهال حست ان ادهم زعل منها فقالت: ادهم انت اضايقت مني؟ 


ادهم رد برفض: لاء يروحي هو انتي قولتي حاجه تضايق اصلا؟ انا فعلا ورايا شغل هخلصه واجيلك 


" ادهم قفل مع نهال وهي فضلت تفكر هو زعل ليه هي بتكلمه عادي وبتشرحله احساسها المفروض هو يتقبل فكرة انها معملتش كدا قبل كدا ويتقبل جهلها في المواضيع دي "


نهال اتنهدت بقوه: الظاهر ان داخله علي معركه من غير سلاح قال ارقصيلي قال مفكر نفسه متجوز لورديانا ابن سلوي " وقلعت عبايتها وفضلت تدور علي حاجه في دولابها لرقص "

......................................

" نوال نزلت من شقتها لشقة حماتها ومعاها بنتها ولابسين لبس خروج "


سلوي بصتلهم: خير يارب علي فين انتي كمان؟ 


غزل بحماس: هنرووح الملاه.. 


نوال كتمت بوقها وقالت بهدوء: صلاح معندوش هدوم خروج خالص ف قالي البسي انتي والبت نروح دكرنس يجيبله قميصين يغير فيهم عايزه حاجه من هناك؟ 


سلوي بشهقه: يخرابي هتجيبو هدوم علي اللي عندكم كماان هي بعزقة فلوس علي الفاضي ؟ دا انتو دولابكم من الهدوم هيقع ولا انتو حرين هاتوو يا اختي مليش دعوه بدل ما تقولو هي بتدخل ليه 


نوال بتنهيده: والله يماا ما في اي هدوم خروج عند صلاح خالص ماسك في التيشيرت في الابيض والرصاصي وشكلهم قديم " وفونها رن " دا صلاح يما هنزله زمانه تحت 


سلوي: نزلي يا اختي هاتي وتلتلي الهدوم في الدولاب 


" نوال نزلت كان جوزها واقف بالعربيه قدام البيت ركبت جنبه وركبت بنتها ورا "


صلاح بنرفزه: يعني انا متصل عليكي من ساعتها ايه اللي اخرك كدا يا نوال؟ 


نوال بتنهيده: امك مسكتني وانا طالعه ليه وعلشان ايه وهدوم ايه ومعرفش ايه مصدقت انك رنيت علشان انزل 


غزل حاوطت رقابة صلاح من ورا الكرسي: باباااا هنرووح الملاهي ولا لاء؟ 


صلاح: هنروح يقلب بابا بس نخلص المشاوير اللي ورانا وبعدين نروح 


نوال بدلع: صلوحه روح قلبي هيغدينا برا النهارده بقاا 


صلاح بضحك: لاء يا عُمر صلوحه احنا المزانيه بتاعتنا بتنهار في ام المشروع الجديد يعني لمي نفسك شويه يروحي 


نوال كشرت: انت راجل نكدي يا صلاح ٤٠٠ جنيه مش هتقصر يعني متبقاش بخيل بقااا هنروح ناكل عند ديكستر اتفقنااا 


صلاح بتحذير: انا اخري ٤٠٠ جنيه لو ٥ جنيه زياده مش دافع علشان تبقي عامله حسابك 


نوال ابتسمت بفرحه: خلاص اتفقنااا اوعدك مش هنزيد عن ٤٠٠ جنيه 


" صلاح اخد مراته وراح علي اكتر من محل يختار لبس ليه في اللي يعجب مراته وميعجبهوش لحد ما اخيرا اختار لبس وجابه وراح علي المطعم "


" صلاح قاعد بيبص في المينيو جنب مراته اللي قاعده تتصور "


صلاح شدها بصدمه: اقل اكله ب ٥٥٠ جنيه وتقوليلي ٤٠٠ جنيه دا انا هطلع تلاته ميتين اهلك النهارده 


نوال ضحكت بخفه: ايه يحبيبي خساره في مراتك حبيبتك يعني 


صلاح بغيظ: لاء مش خساره فيكي خساره ليااا انااا 


غزل بتشد في هدوم امها: مامااا انا عايزه اركب علي المرجيحه اللي هناك دي 


" صلاح قال اخدها وفضلت يلعبها علي المرجيحه بعد ما طلب الاكل ونوال قعدت تصورهم وكانو التلاته مبسوطين اوي "

............................ 

" نهال قاعده جنب حماتها بياكلو لب وبيتفرجو علي مسلسل في التلفزيون، نهال قاعده بملل وحماتها قاعده ساكته "


نهال بملل: يا الله ايه الملل دا مفيش حاجه نعملها غير القاعده دي يا ماما؟ 


سلوي: قومي اكنسي البرنده من التراب مدام عندك ملل 


نهال بصتلها بغيظ: الملل راح خلاص...امال نوال هتيجي امتي.؟


سلوي لسه هترد عليها فونها رن وكان ادهم بيرنلها فيديو: قلب امك وعقلهاا 


ادهم ببتسامه: ست الكُل بتعملي ايه كدا؟ 


سلوي قلبت الكاميرا علي نهال اللي قاعده قدامها بتاكل لب: قاعده انا ومراتك ومن ساعة ما قعدت وهي مسكاني عندي ملل عندي ملل متعرفش ايه اللي بيخلي الملل بتاعها يباا 


ادهم ضحك: يما ما يمكن وحشتها بس مكسوفه تقول 


سلوي ضحكت: اختشي يولاا " وبصت لنهال " ولا واحشك يابت؟ 


نهال ضحكت وقالت بقلة حيله : وحشني بس هعمل ايه الظروف مانعه اللقاء 


سلوي خبتطها علي ايدها بهزار: شوفي يولاد البت مبتتكسفش ازاي قومي اعمليلنا كوبايتين شاي 


نهال بكسل: والله مش قادره اقوم خالص ضهري بيوجعني اووي 


سلوي بغمزه: طب جوزك مسافر بقالو يومين ضهرك بيوجعك من ايه؟ 


" نهال اتصدمت من كلام حماتها وادهم مات من الضحك علي امه "


ادهم نادي بصوت عالي: يا نُوووله بقووولك 


نهال ردت بإحراج: يا نعمم 


ادهم بضحك علي ردها: ضهرك بيوجعك ليه يقلبي قوليلي 


نهال اخدت الفون وبصتله بغيظ: علي فكره ضهري مبيوجعنيش بس مش قادره اقوم ف بقولها كدا علشان متقومنيش


ادهم بضحك: بالله عليكي يما متخليها تقوم وتهبط شوفي شكلها مصفر ازاي وخاسه 


سلوي شدت الفون وقالت بحده: ايه الكُهن دا معندناش مراره يبااا للقصص دي امال انت هتبعتلي فلوس امتي؟ 


ادهم: عايزه ايه يقلبي وانا ابعتلك؟ 


سلوي: يعني انشالله لو ٢٠٠ ريال حتي نمشي بيهم الدنيا وعلشان لو مراتك لو احتاجت حاجه ولا كدا 


ادهم: هبعتلك بكرا الصبح تروحي تجبيهم ملكيش دعوه بمراتي خالص اللي هبعتهولك ليكي انتي 


" دخلت نوال وبنتها وجوزها وفي ايدها اكياس كتير، نوال اول ما شافت نهال ابتسمتلها "


نوال ببتسامه: يجمالو علي الكرش القمر يولاد 


نهال ضحكت وحطت ايدها علي بطنها: تحسي بطني شبه القلقاسه مش شبه بطن الحوامل كدا 


نوال بتخمين: انا حاسه انك حامل في ولد مش عارفه ليه؟ 


نهال بخضه: منخيري كبيره وبقيت سودا ولا ايه؟ انا عايزه بنت يا نوااال 


نوال ضحكت: لاء لو في الحلاوه انتي حامل في بنت علشان زي القمر بعدين الكلام دا كله خرافات اصلا 


صلاح: نوال هاتي الكيس كدا وري امي الهدوم اللي جبناها" واخد الكيس فتحه وفضل يفرج امه "

ادهم: طب يلا هقفل دلوقتي اخلص اللي وبابا وهكلمكم" وقفل "


سلوي مسكت الهدوم: مجبتش قطن صافي ليه يمص عرقك في الصيف انما دا يخليك مايه في الصيف 


صلاح بلا مبالاه: حلوين يما وروقي بالك ابويا فين؟ 


سلوي: دخل ينام من بعد صلاة العشااا


" نوال ونهال طلعو قعدو في البرنده ونهال بتاكل شيبسي من ايد غزل "


نهال بهمس: صلاح عامل معاكي ايه؟ 


نوال ببتسامه: ربنا يباركله راضيني والله يا نهال وبيتمنالي الرضا ارضي 


نهال بببتسامه: ربنا يهدي سركم انتي تستاهلي كل الخير والله يا نوال " وسكتت بعدين قالت " نوال انا عايزه بدله رقص 


نوال بدهشه: وانتي عايزه بدلة رقص ليه يا غاليه وجوزك مش هنا؟ 


نهال بغمزه: جوزي عايزني ادلعه كاميرا يقلبي قاعد هناك ومش راحم برضوو " ولسه هتكمل كلامها رن عليها " ايوا يا ادهم 


ادهم بجديه : اطلعي الشقه كلميني عايزك في موضوع مهم..


                          "" انتظرو القادم ""



رواية جوازة صالونات الفصل الثالث والأربعين 43

لقراءة الرواية كاملة (جميع الفصول) من هنا


Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات