📁

رواية جوازة صالونات الفصل الثالث والأربعين 43 بقلم ندى علي حبيب

 رواية جوازة صالونات الفصل الثالث والأربعين 43 بقلم ندى علي حبيب 

رواية جوازة صالونات الفصل الثالث والأربعين 43


رواية جوازة صالونات الفصل الثالث والأربعين 43 


" جوازة صالونات "

" البارت الثالث والاربعون "

" الكاتبه ندي علي حبيب "


" نهال استأذنت من الكل وطلعت علشان تكلم جوزها، دخلت قلعت طرحتها وراحت قعدت علي السرير واتصلت عليه "


ادهم كان معاه ناس لسه داخلين مكتبه فَ كنسل وكتبلها: ' ربع ساعه وهرن عليكي علشان معايا ناس يا نوله '


" نهال شافت الرساله وعملت قلب عليها واتنهدت وفضلت مثبته عيونها علي الدولاب، وبعد صراع داخلي قامت لبست فستان احمر بحمالات رفيعه مكشوف من الضهر خالص قصير "


نهال بصت علي شكلها في المرايا بصدمه: ايه قلة الادب اللي انا فيها دي يعني راحه البس الفستان وهو مسافر " وفردت شعرها علي ضهرها وعملت ميكب خفيف مع روج احمر "


" فات ساعه وادهم خلص شغله وراح سكنه بعد يوم تعب وارهاق نام علي السرير بإرهاق، افتكر انه كان عايز يكلم مراته ف اتعدل علي السرير واتصل عليها كاميرا "


نهال بصت علي الفون بتوتر وبعد شويه وردت بكسوف: ايوا يا ادهم 


ادهم بصلها بتدقيق وقال: ثبتي الفون وارجعي ورا كدا.. 


" نهال اتحرجت اكتر وثبتت الفون ورجعت ورا فستانها اللي رغم كبر بطنها مُغري وهادي واللي محليها اكتر كسوفها الواضح، ادهم من اعجابه بيها نسي تعبه وارهاقه طول اليوم "


ادهم بإعجاب وهو بيتفرج عليها وهي بتلف حوالين نفسها: يلعن ابو ام المسافات يا شيخه اللي تمنعني عن اكلك دلوقتي 


نهال ببتسامه: الفستان عجبك؟ 


ادهم بشغف: صاحبة الفستان عجباني اكتر ومجنناني...ايه الحلاويات دي كلها 


نهال بصتله ببتسامه خجوله وقال وهي بتوه كلامه : انت كلمتني تحت قولتلي اطلعي الشقه كلميني كان في حاجه مهمه؟ 


ادهم افتكر كان عايزها ليه وقال: كويس انك فكرتيني شوفي كدا الفلوس اللي انا سايبها في الدرج قد ايه؟ 


نهال فتحت الدرج وفضلت تعد في الفلوس وبصتله: دول ٦ الاف الا ٤٠٠ جنيه و ٤٠٠ معايا في الشنطه كنت واخداهم احتياطي معايا وانا رايحه لماما علشان لو احتاجت حاجه 


ادهم ببتسامه: براحتك يروحي..المهم هتخدي من الفلوس دي ٣ الاف هتنزليهم الصبح لأمي والباقي خليهم معاكي اول ما تقربي تخلصيهم عرفيني 


نهال وافقته: حاضر طب انزل انزلها الفلوس دلوقتي وارجع ارنلك اول ما اطلع؟ 


ادهم برفع حاجب : بقا عايزاني اقفل واسيب الجمال دا كله علشان تنزلي الفلوس ارميلي بقا ام الفلوس دي علي جنب وانسيلي الدنيا كدا وارقصيلي 


" الكلمه دخلت قلب نهال هزيته من مكانه مش فاهمه ليه الكلمه دي بترعبها بلعت ريقها وبان توترها وبدأت تفرك في كفوف ايدها "


ادهم بحنان: حبيب قلبي وروحي اتوتر كدا ليه اهدي خالص مفيش حاجه...مالك كدا؟ 


نهال حطت ايدها علي قلبها وقالت بهدوء: كويسه بس متوتره شويه عندك اغنيه معينه عايزني ارقص عليها ولا اجيب علي ذوقي 


ادهم بحب: علي ذوقك عايز اتفاجئ بمهاراتك المدفونه بقاا 


" نهال ابتسمت بكسوف وشغلت اغنية ' يعمي وعم قلبي' وبدأت ترقص بمهاره دهشت ادهم ، رقص نهال عجب ادهم جدا بحركاتها المثيره بنسباله "


نهال قعدت علي السرير زهي بتنهج: الموضوع دا مرهق جدا يا زوجي العزيز 


ادهم بحُب : يا بخت قلبي لما ارتاح بعد التعب وبعد الجراح دا الحلو لما بيجي بينسّي كل اللي راح 


نهال بصتله وابتسمت اوي: انا بعشق كلامك يا ادهم وبعشقك كمان...يلاا قولي شعر كمان


ادهم ببتسامه: عايزه شعر عن ايه مثلا؟ 


نهال بتفكير: عن عيوني.. 


ادهم ابتسم وبصلها وقال بغزل : تبصيلي انسي الدُنيا وكل اللي كان انسي همومي وادور علي الأمان في طرف رمشك راحه وسكون وفي نظرتك سلام للعيون يا ست نِهال 


" ميعرفوش الوقت اللي عدي وهما بيتكلمو مع بعض ، فضلو صاحيين لحد ما نامو علي انفاس بعض "

................................ 

" في شقة نوال صلاح قاس الهدوم قدام مراته اللي بتحاول تنسقهم علب البناطيل اللي عندو "


نوال بحيره: بص التيشيرت الاسود دا هتلبسه علي البنطالون البيج والتشيرت الابيص علي البنطالون الرصاصي والجينز 


صلاح بصلها: لما هلبس البنطالون الرصاصي هلبس التيشيرت الرصاصي هلبسه علي ايه؟ 


نوال بغيظ: التيشيرت الرصاصي دا هقطع امه وهعمله ممسحه امسح بيها المطبخ علشان مشفوش تاني 


صلاح بدهشه: انا مش فاهم هو عامل فيكي ايه دا اكتر تيشيرت متحمل الكحرته والبهدله ولا عمره اشتكي 


نوال: كفايه عليه بقا لحد كدا لسه عايزين نجيبلك كام كوتش حلوين كدا يليقو بيك بقا 


صلاح بستغراب: هو انا نازل في ترشيحات مجلس الشعب السنادي ولا ايه؟  


نوال ضحكت بخفه: اشمعنا يا صلاح باشاا 


صلاح حك دقنه وقال: يعني تيشيرتات جديده ودلوقتي كوتشات مش مرتاحلك بصراحه 


نوال حاوطت رقابته : مش لازم يكون في مناسبه علشان نجدد لبسك بعدين انا حبيبي هيبقي صاحب كافيه وبكرا يبقي الكافيه بتاعه اكبر كافيه فيكي يا دكرنس كلها 


غزل فتحت باب اوضتها وطلعت ومعاها لعبه وقالت بتذمر: بابااا مش راضيه تشتغل 


صلاح بعد عن نوال بغيظ: الجوازه دي منظوره اقسم بالله " واخد اللعبه يشوفها مبتشتغلش ليه " هاتي الريموت كدا ناخد منه الحجاره 


نوال اخدت الريموت: لاااء الريموت لاء هسمع المسلسل ازاي اناا 


صلاح شد الريموت: اصبري بس نلهيها بلعبه نصايه خليكي جدعه 


نوال برفض: استني بس لعبة ايه اللي تقعد بيها نص ساعه كمان الساعه ١ وتلت يعني معاد نومها فات هدخل انيمها واجيلك 


غزل برفض: لاااء مش نايمه انا عايزه اصحي كمان شويه 


نوال شالتها غصب ودخلت اوضتها: هحكيلك حدوتة المعزه الغلبانه 


غزل بحماس: اللي اولادها ماتووو 


" نوال وافقتها وحضنتها وفضلت تحكي لحد ما غزل نامت ونوال راحت في النوم جنبها، صلاح استغيبها فَ قام دخلها بص علي منظرهم وهما حضنين بعض ابتسم ودخل جنبهم "


نوال حست بحد بيضمها من وسطها فاقت وبصتله بنوم: السرير ضيق يا حبيبي قوم ننام في اوضتنا 


صلاح ضمها بهمس: هشش مش هنام غير هنا ندفي بعض احنا التلاته


نوال بغيظ: والسهره اللي كنا ناويين ليها يا صلاح؟ 


صلاح ضحك بخفه: ملكيش حظ ذنب امي ايه دلوقتي...اتخمدي 


نوال حضنته وقالت بهمس: اتخمدت 

....................................... 

" تغريد كانت قاعده في البلكونه عند نجوي في ايدها كوباية شاي مستمتعه بِ جو الفجر وهدوئه، جيه في بالها امجد واللي كان بيعمله حست نفسها مغفله جدا بعدين افتكرت كلام الحب اللي كان بيقوله وضحكت"


تغريد بغلب: لدرجه دي كنت مغفله ومعميه في حبه...دمرني منه لله 


نجوي اتاوبت وهي بتقعد جنبها: لازم يعني تتقرصي جامد علشان تعرفي انه دمرك 


تغريد بتنهيده: والله يا نجوي انا كنت بقول انه شخص كويس اي بنت تتمناه حبيته والله لكن خدعني وخذلني قدام نفسي الوجع بقاا هنا مش في الخذلان الوجع في انك كنتي مفكره ان الشخص دا اخر من يخذلك فهماني 


نجوي بتفهم: ديما الخذلان بيجي من الناس اللي ادناهم كل الثقه والحب 


تغريد بصتلها ببتسامه: عمرك كنتي تتخيلي ان نهال تحب ادهم كل الحب دا؟ 


نجوي ابتسمت: ادهم طيب وحِنين وجدع ويتحب نهال مبتجيش غير بالكلمه الحلوه وهو كان نفسه طويل واستحملها 


تغريد بوهن: الاقي فين حد يستحملني كدا يا نجوي؟ 


نجوي برفع حاجب: ماهو كان جايلك انتي يا محترمه بس انتي اللي رفضتي 


تغريد بضحك: كل واحد بياخد نصيبه بقاا 


" نجوي لسه هترد عليها فونها رن بصت فيه واستغربت اوي "


نجوي: نهال بتتصل دلوقتي ليه استرها يارب " وردت عليها " 

   

                   "" انتظرو القادم ""



رواية جوازة صالونات الفصل الرابع والأربعون 44 من هنا 

لقراءة الرواية كاملة (جميع الفصول) من هنا 

Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات