رواية جوازة صالونات الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم ندى علي حبيب
رواية جوازة صالونات الفصل الرابع والأربعون 44
جوازة صالونات "
" البارت الرابع والاربعون "
" الكاتبه ندي علي حبيب "
نهال بوجع: ماما انا بطني بتوجعني اوي ومش مبطله ترجيع اعمل ايه مش قادره
نجوي بقلق: الترجيع دا في الحمل طبيعي قولتلك خليكي عندي لكن دماغك فردة جازمه..الدكتوره مكنتش كتبتلك علي دوا لترجيع دا؟
نهال نشفت وشها من المايه بعد ما غسلته وردت بتعب: مرجعتش قبل كدا علشان تكتب دي لسه اول مره ريحة الصابون نفسه مضيقاني اعمل ايه دلوقتي
نجوي بهدوء: حاولي تنامي دلوقتي وانا الصبح بدري هجيلك نروح المستشفي نكشف ونسأل الدكتوره
نهال برفض: لاء مش رايحه مستشفيات هنروح نكشف في عيادة دكتوره ريهام
نجوي: بتفتح امتي دكتوره ريهام دي؟
" نهال حست انها عايزه ترجع تاني ف سابت الفون علي السرير ورجعت ترجع من تاني ، نجوي قلت عليها وندمت انها سابتها تمشي "
" نهال قضت الليل كله من غير نوم ما بين وجع بطنها وبين انها كل شويه تقوم ترجع لحد ما النهار طلع وجوزها رن عليها "
ادهم بصوت لسه نعسان: صحيتك من النوم يحبيبي انا عارف بس وحشتيني قولت اكلمك شويه قبل ما انزل الشغل
نهال عيطت بوجع: بموت يا ادهم بطني بتتقطع منمتش طول الليل رايحه جايه علي الحمام ارجع وبس
ادهم مسح وشه اثر النوم واتعدل بقلق: يعُمري ليه كدا حصلك ايه وبعدين لما انتي تعبانه مكلمتنيش ليه بليل؟
نهال دموعها نازله علب المخده وهي نايمه علي جنبها وايدها علي بطنها وقالت بهمس تعبان: عندك شغل الصبح محبتش اقلقك فكرت الوجع ساعه او ساعتين وهبقي كويسه لكن التعب بيزيد لدرجة ان مش قادره اتكلم واعصابي كلها سايبه
ادهم من قلقه عليها اتوتر: اقفلي والبسي عبايتك هبعتلك امي تروحو لدكتوره يلا
نهال بتعب: مش قادره اقوم البس حتي يا ادهم تعبانه
ادهم بخوف عليها: طب خليكي هخلي امي تيجي تلبسك يحبيبي الف مليون سلامه عليكي يا نوله " ادهم قفل ورن علي امه "
سلوي قامت بخضه ترد: ايوا يا ادهم رنن بدري ليه يباا انت حلوو
ادهم بغضب: انا حلو يما بس مراتي نايمه في ميتين ام بيتكم بتموت في الشقه لوحدها ومحدش فكر يطلع يشوفها حتي
سلوي بقلق: وانا هعرف منين يابني انها عيانه وبعدين لو طلعت هتقول الوليه دي طالعه عندي ليه
ادهم بغضب اكتر: يما وانا عندك كل شويه انتي كنتي فوق اشمعنا لما مشيت فوق اتحرم عليكي.." وحول يهدي " المهم يما اطلعي خديها وروحي اكشفي عليها وشوفيها مالها
" سلوي قفلت معاه وهي مضايقه من اسلوبه وربطت دماغها بإيشارب وطلعت علي شقة ادهم، رنت الجرس وفضلت شويه لحد ما نهال فتحت الباب والتعب باين عليها "
سلوي بقلق: يقلبي عليكي يابنتي مالك يا نهال فيكي ايه؟
نهال حضنتها وعيطت: مش قادره هموت من وجع بطني ومن امبارح مش مبطله ترجيع لحد ما نفسي اتقطع
سلوي طبطبت عليها بحنان: طيب قومي البسي نروح نكشف نطمن عليكي
نهال مسحت دموعها وقالت بوجع: مش قادره امشي ولا اقف علي رجلي يا ماما وكمان الدكتوره ريهام مبتفتحش بدري كدا
سلوي بهدوء: هنروح المستشفي في دكرنس نطمن لما الدكتوره ريهام تفتح نروحلها بليل المهم ترتاحي شويه
" نهال وافقتها بتعب وسلوي ساعدتها تلبس وفضلت معاها لحد ما خلصت ، ونهال اديتها الفلوس اللي ادهم قال عليها ونزلو الاتنين مع بعض علي تحت وسلوي سناداها "
سالم كان طالع من الحمام وفي ايده فوطه بينشف اول ما شاف نهال قاعده علي الكنبه وشكلها تعبان قِلق: مالك يا نهال تعبانه ولا ايه؟
سلوي وهي بتلبس عبايتها: دور العربيه خلينا نروح نوديها المستسفي نشوف مالها كدا بطنها بتوجعها وبترجع من بليل
سالم بحنان: سلامتك يا نوله " وقال بهزر " الولا ابن الكلب قارفنا من قبل ما يجي
" نهال ابتسمت بتعب وايدها علي بطنها المنتفخه شويه، وسلوي لبست وسندتها ونزلو علي تحت ركبت مع سالم وراحو علي المستشفي "
ادهم رن علي امه بقلق: ايه يمااا طلعتي ولا لسه ؟
سلوي: احنا في الطريق اهو يبا هنروح المستشفي اللي في دكرنس نطمن عليها ونرجع متقلقش انت
ادهم بقلق وعصبيه: مقلقش ازي بس ملعون ابو السفر يا شيخه اللي مخليني مش عارف ابقي مع مراتي في تعبها
سلوي بضحك: ما احنا معاها اهو يا ادهم هنروح ونعملها اللازم ونطمن عليها ونيجي
ادهم بتأكيد: ومتخليهاش تنام في الشقه لوحدها يا تطلعي تنامي معاها يا تنزل تنام في اوضتي تحت وتأكليها يماا هاتي فراخ بلدي واعمليها يما
" نهال سمعت كلامه واضايقت منه علشان هي بتحب تنام لوحدها مش عايزه تحس نفسها متراقبه او مش واخده راحتها فَ سكتت بتعب "
سلوي: مراتك في عنينا كلنا يا ادهم انت خلي بالك من نفسك ومتشلش هم يبا
ادهم بستفسار: امال هي فين مش سامع صوتها ليه؟
سلوي بصت عليها كانت مغمضه بتعب: جنبي اهي بس تعبانه مش قادره تتكلم
ادهم بهدوء: طيب يما لما توصلو المستشفي طمنيني انا فاتح نت اهو
" ادهم اضايق من تعبها واضايق انه مش جنبها اضايق انه مش عارف يخدها في حضنه يطمنها، قفل مع امه وهو مضايق وكمل باقي شغله بعصبيه وضيق "
...................................
" في دكرنس "
" نجوي كانت قاعده جنب احمد في العربيه رايحين المستشفي لنهال بعد ما عرفتهم "
نجوي بضيق: بدل ما يخدو البت عند دكتور خاص رايحين ياخدوها المستشفي العام
احمد بهدوء: يا وليه الساعه ٨ الصبح دكتور خاص ايه اللي هيفتح من دلوقتي؟ بعدين المستشفي هناك هيعملو اللازم بعدين اصلا الدكتور الخاص لما بيحس ان في خطر علي الحاله بيحولها المستشفي علطول ايه مشكلتك بقا؟
نجوي: الدكتور بيحولها المستشفي لكن بيكون معاها لكن هما رايحين بالبركه وخلاص
" احمد وصل قدام المستشفي ركن عربيته وفضلو مستنينهم يوصلو، بعد شويه سالم وصل بيهم وسلوي سانده نهال اللي التعب واضح عليها "
نجوي راحت عند بنتها ومسكت ايدها بقلق: مالك يا نهال فيكي ايه؟
نهال بتعب: تعبانه وبس تعبانه بطني بتتقطع منييي
نجوي بضيق: ايه اللي كان هيحصل لما تقعدي معايا مش كنت اخدت بالي منك
سلوي بستغراب: احنا شايلين نهال في عنينا يا ام نهال بس دي واحده حامل وتعبها طبيعي يعني
نجوي بغضب: دي منظر واحده تعبها طبيعي يا تم ادهم احنا هنضحك علي بعض ولا ايه
سلوي بغضب: نضحك علي بعض؟ قصدك ايه مش فاهمه
نهال زعقت بتعب: يجدعااان افهموو انا تعبانه وانتوو وافقين تتخانقوو
" احمد مسك ايد نهال دخل علي الاستقبال وهما وراه لكن الجو متوتر بينهم كلهم ، دخلت نهال اوضة الكشف والدكتور بدء يكشف عليها "
الدكتور وهو بيبص علي التلفزيون وممشي جهاز علي بطنها: وجع البطن دا من امتي كدا؟
نهال بتعب: من امبارح بليل
الدكتور: في جفاف؟ بمعني بتحسي انك عطشانه ديما؟
نهال بتذكير: لاء خالص
الدكتور بعمليه: تمام هنسحب سرنجة دم نعمل تحليل انيمياا نطمن كدا " وفعلا سحب سرنجة وبعته لدكتور التحليل " نص ساعه ونعرف النتيجه بس عايز اعرف جوزك فين
نهال: مسافر من ٣ ايام
الدكتور: طب كويس جداا محتاج منك الراحه الكامله اي مجهود بلاش لحد بس ما تخلصي اخر اسبوع في الربع
نهال: هعرف امتي جنس البيبي؟
الدكتور: يعني في الخامس ان شاء الله المتابعه الجايا مع الدكتوره بتاعتك هتعرفي
" الكل فضلو قاعدين ساكتين مستنين نتيجة التحليل ونهال نايمه علي السرير بتعب وارهاق "
الدكتور دخل بعد ساعه الا تلت وفي ايده نتيجة التحاليل: الانيمياا عندك وحشه خالص خالص ٧ ليه كدا؟
نجوي بضيق: مبتاكلش يا دكتور اصلها بتوفر
سلوي اضايقت جدا منها لكن قالت بهدوء: طيب الحل ايه في الانيمياا دي
الدكتور كتبلها علي محاليل دم: انا كتبتلها جهازين محلول دم تاخدهم تاخدهم وترجع تعمل تحليل تاني لو رفعت تمام مرفعتش تاخد تاني اتنين بجانب اللبن والبيض وترتاح الفتره دي علي قد ما تقدر
" احمد اخد الروشته من الدكتور ونزل بسرعه يجيب العلاج من اقرب صيدليه للمستسقي ، سالم طلع يكلم ادهم يطمنه، وسلوي ونجوي سندو نهال يخدوها للعربيه "
" نجوي م طايقه سلوي ولا سلوي طيقاها ونهال في النص بتحاول تبلع تريقة امها واستغربت سكوت حماتها علي امها "
سلوي فونها رن وكانت نوال: ايوا يا نوال
نوال بستغراب: ايه يما امال انتو فين نزلت ملقتش حد في البيت وصلاح مش لاقي العربيه ومتأخر علي الشغل
سلوي: نهال تعبت وجينا بيها علب المستشفي احنا جايين علي البيت اهو بس انزلي ادبحي فرخ بلدي واطبخيه علشان نهال
نوال بستفسار: حاضر يما ونهال عامله ايه؟
سلوي: عندها انيميا حاده المهم لما نرجع نتكلم يلا " وقفلت معاها "
احمد جيه عليهم وناول العلاج لنهال: الدكتور بيقولك حطي اي قماشه علي المحلول وخديه في الضلمه بصراحه مش عارف ليه بس هو قالي كدا
نهال اتنهدت بتعب: مين اللي قالك انزا هات العلاج يا احمد
احمد بستغراب: محدش قالي انا نزلت من نفسي اجيبه
نهال بهدوء طلعت فلوس من شنتطها: جبت العلاج دا بكام؟
احمد بدهشه: عيب يابت الكلام دا انا جايب لحد غريب دا لأختي " وبعد محايله بينها وبينه مرداش ياخد منها فلوس والاخر نهال ركبت مع حماها وحماتها ومشيت وامها مشيت هي واحمد "
نجوي بغضب: رايح تدفع فلوس العلاج ليه يا شملول جوزها فقير ومش لاقي؟
احمد بدهشه: انا مش فاهم انتي ايه غيرك من ناحية ادهم ونهال البت متجوزه وعايشه ومبسوطه ايه مزعلك بقا
" نجوي الكلام معجبهاش فَ سكتت، واحمد سكت وكمل طريقه للبيت في صمت "
..................................
" نزلت سلوي وطلعت علي فوق ونهال فضلت واقفه شويه في الشمس بتكلم جوزها "
نهال بتعب: بس كدا بعدين احمد نزل جاب العلاج فضلت اتحايل عليه ياخد حقه مرداش ابدا وماما قالتلي تعالي معايا قولتلها لاء هىوح البيت وروحنا
ادهم بعدم فهم: احمد جاب العلاج ازاي ومخادش حسابه هو احمد كان معاكم ولا ايه؟
نهال: اه كان جايب ماما وفضل واقف معانا لحد ما روحنا
ادهم بضيق: ايوا ويجيب علاجك علي حسابه ليه برضووو ميتينه علي ميتين شكله ياستي
نهال استغربت اسلوبه: ادهم لو سمحت اتكلم بإسلول كويس والشاب فضل واقف معايا مسابنيش ومتنساش انه ابن عمي
ادهم بعصبيه وغيره : برضووو يحاسب علي العلاج ليييه...اسمعييي شوفي العلاج دا بكام والفلوس تروحله والا قسما بالله تبقي طالق بتلاته
"" انتظرو القادم ""