📁

رواية جوازة صالونات الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم ندى علي حبيب

 رواية جوازة صالونات الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم ندى علي حبيب 

رواية جوازة صالونات الفصل الخامس والأربعون 45


رواية جوازة صالونات الفصل الخامس والأربعون 45 


جوازة صالونات "

" البارت الخامس والاربعون "

" الكاتبه ندي علي حبيب "


نهال اتصدمت من كلامه وقالت: ادهم انت بتحلف عليا بالطلاق؟ 


ادهم بغيره وغضب: اه بحلف عليكي الواد دا شوفي جاب العلاج بكام وفلوسه تروحله يجيبلك علاجك بتاع ايه بروح امه.. 


" نهال من شدة زعلها وغضبها منه قفلت في وشه وقفلت النت، الحركه دي نرفزت ادهم اووي لدرجة انه رزع مكتبه بإيده نزل ازازه علي الارض "


نهال اتصلت علي امها: ماما عندي طلب عايزه اطلبه وتساعديني فيه 


نجوي: طلب ايه قوليلي ابعتلك احمد يخدك ترتاحي هنا يومين ولا حاجه؟ 


نهال برفض: لاء عايزه منك تدي فلوس العلاج لأحمد لحد ما اجيلك اديهم ليكي ادهم حالف عليا بطلاق 


نجوي بنفجار: هو جوزك بيعمل كدا ليه منعك تيجي عندي ودلوقتي بيحلف عليكي بالطلاق علشان ابن عمك دفعلك العلاج دا اسمه ايييه اتصل عليه اكلمه اقوله دي بنتي زي ما هي مراتك برضو 


نهال بملل: لاء يا ماما متتصليش عليه ادي الفلوس بس لاحمد عشان خاطري 


نجوي بفقدان امل: براحتك ينهال علي العموم انا منزلتش من العربيه الا واحمد واخد الفلوس هو بيشتغل في ايه علشان يدفعلك ٧٠٠ جنيه علاج 


نهال بأسف: حقك عليا يا ماما هجيبلك الفلوس اول ما اجي عندك علطول 


نجوي مصدومه من بنتها: تجبيلي الفلوس لما تجيلي؟ انا مستنيه منك فلوس يا نهال انتي بقيتي عامله كدا لييه هاااا؟ 


نهال بنفجار: عامله ايه يا ماما قوليلي بسمع كلام جوزي ولا اعانده واطلق واجي اقعد جنبك؟ انتي السبب في جوازي دلوقتي اوعي تنسي دا بس عارفه بشكرك انك السبب في ان اتجوز ادهم ماما انا مش حكم نفسي وانتي عارفه كدا تصرفاتي كلها بتحاسب عليها من جوزي ودا حقه انا معرفش اعاند معاه ارجوكي سبيني اعيش براحتي 


نجوي بهدوء: ربنا يسعدك في حياتك انا هحناج ايه غير ان اشوفك مبسوطه وكويسه بيت ابوكي مفتوح في اي وقت تنوريه يا نهال ومتقلقيش احمد انا اديته الفلوس " وقفلت وفضلت تفكر في كلام بنتها وكان معاها حق هي مش حره في تصرفاتها ف ليه بتضغط عليها "


نهال اتغاظت من جوزها جدا وفتحت نت وكتبت 'انا رجعت الفلوس لاحمد مش خوف منك لكن عملت اعتبار لحلفانك بس اقسم بالله عمري ما هنساها' " وبعتتها ليه "


ادهم شاف الرساله واتجنن: مش خوف منك؟ مش معبره يعني تماااام " ورن عليها كانت قفلت النت نزل الفون من علي ودنه بغيظ " صبرني عليها يارب علشان منزلش ادغدغ دماغها وارجع


" سلوي طلعت بصت عليها كانت واقفه مربعه ايدها وسانده علي العربيه بتاعتة جوزها ومغمضه عيونها "


سلوي: نهال تعالي كُلي علشان تاخدي المحلول يلاا 


نهال سمعتها وبصت حماتها: حاضر جايا اهو " وطلعت " الشمس بتدفي اغريتني 


سلوي ابتسمت: ولا لو قعدتي العصر بقا تحت تخليكي فُرن كُلي وخدي المحلول وننزل نقعد 


" نهال وافقتها ودخلت جوا البيت كانت نوال مجهزه صنية اكل "


نوال: نهال انا عملالك الشوربه طعمها تحفه وحطيتلك لسان عصفور دوقي كدا وقوليلي رأيك 


نهال اكلت منها: ياربي تسلم ايدك يا نوله بالله العظيم طعمها تحفه 


نوال ببتسامه: بالف هنا شكلك حملك متعب كنت كدا في غزل وقرفانه من كل الروايح بقا بالله كنت بغسل وشي بصابون ابيض بدون ريحه وكمان دوخه وترجيع ورجلي تورم وقررف بس اول ما ولدت ولا كأن في حاجه 


نهال بلعت وردت: انا بقا مش بدوخ انا بحس ان الدنيا بتلف وانا واقفه مكاني وترجيع يا نوال بالله كل دقيقه علي الحمام ووجع في بطني وضهري مموتني 


نوال: علشان ولا بتشربي لبن ولا بتاكلي بيض مفيش كلسيوم في جسمك 


نهال حست بقرف لما افتكرت اللبن: مبعرفش اشرب اللبن ساده كدا لازم فوقه حاجه شاي بقا نسكافيه اي حاجه 


سلوي دخلت البيت ومعاها واحده: ادخلي يا اماني مفيش حد والله دول البنات تعالي 


اماني بصتلهم ببتسامه: الف سلامه يا نهال ربنا يقومك بسلامه يحبيبتي 


نهال ابتسمت: الله يسلمك تسلميلي 


نوال حضنت اماني: تعالي يا امونه"وبصت لنهال "دي اماني ممرضه مرات رامز اللي بيته في وشنا بيشتغل مع جوزك في السعوديه 


نهال: يبقي انتي اللي هتعلقيلي المحلول صح؟ 


اماني هزت راسها بموافقه: بس متقلقيش العزبه كلها علقتلها قبل كدا 


نهال ضحكت: بيستغلوكي اسوء استغلال يابت يا امونه والله" ودخلت تغسل ايدها "


اماني بمهس لنوال: طب بالله عسوله وبتتكلم مش زي بتوع دكرنس متكبره وكدا 


نوال ببتسامه: دا اغلب من الغلب وطيبه خالص 


اماني بغمزه: ومزه كمان تستاهل ادهم بصراحه يابت يا نوال 


" نهال نايمه علي السرير في اوضة ادهم واماني بتجهز المحلول علشان تركبه ونوال قاعده علي السرير جنب نهال اللي مسكه ايدها بخوف"


اماني بصتلها ببتسامه: بصي متخافيش مش هتوجعك بصي الناحيه التانيه ومش هتحسي 


نهال بخوف: انا واثقه فيكي اوعي توجعني مبخافش من حاجه في حياتي قد شكة الحقنه دي 


" نوال مسكت ايدها جامد ونهال بصتلها وغمضت عيونها بخوف واماني شكيتها في ايدها نهال حست بيها لكن موجعتهاش واماني شغلت المحلول "


اماني ببتسامه: بالشفا يا ست نهال علي ما المفعوص يجي الدنيا يكون طلع عين العزبه كلها 


نهال قالت بهزار: يعمل اللي هو عايزه يابت دا لو ولد هجوزه اربعه ولو بنت هتجنن شباب البلد كلها 


" كلهم ضحكو وطفو النور واماني روحت ونهال فضلت قاعده تاخد المحلول وجنبها نوال اللي عماله تتكلم معاه وحماتها اللي عملتلها كوبايه لبن ببلح "


سلوي جابت الكوبايه وقعدت قدامها: خليكي زي ما انتي وانا هأكلك علشان المحلول ميتفكش من ايدك 


نهال بقرف: مبحبش اللبن ساده ولا بحب البلح بقرف منهم الاتنين معرفش اكل حاجه مبحبهاش 


سلوي مليت المعلقه: افتحي بس بوقك كدا لو معجبكيش متكليش منه يلا يلاا " نهال فتحت بقوها واكلت وعجبها وسلوي اكلتها لحد ما خلصت الكوبايه "


" نهال بصت علي نوال اللي نامت جنبها وراحت في النوم، راحت نهال غمضت عيونها ونامت هي كمان "


سلوي كانت قاعده قدام التلفزيون فونها رن: ايوا يا ادهم 


ادهم: ازيك يما...امال نهال قافله فونها ليه؟  


سلوي: الدكتور كتبلها محلولين دم بعت البت اماني مرات رامز علقتهولها ونايمه جوا وهي ونوال 


ادهم بهتمام: طيب والدكتور قالها عندك ايه؟ 


سلوي: انيميا حاده كتبلها جوز محاليل واحد الوقتي وواحد بكرا الصبح وقال نهتم بأكلها لبن وبيض 


ادهم برجاء : اكليها والنبي يما وشربيها لبن لو محدش عملها واجبرها تاكل عليها تفضل يومين من غير اكل عادي 


سلوي: والله نوال عملتلها فرخه النهارده اكلت لما شبعت وبعد الاكل عملتلها كوباية لبن ببلح اكلتها وانا معاها اهو متخافش يباا 


ادهم بحب: ربنا يطولنا في عمرك ويخليكي لينا يمااا " واحد نده عليه " اصبر يلاا جايلك اهو نزل الحموله علي ما اجيلك " طيب يما لما تصحي خليها تفتح فونها وانا ورايا كام حاجه كدا وهكلمك تاني 

................................ 

" الساعه بقت ٥ المغرب ونهال مصدومه هي نامت كل دا ازاي، طلعت من حمام شقتها بعد ما اخدت شاور دافي ولبست بجامتها وشالت فونها من علي الشاحن فتحته كان في اكتر من ١٠ اتصالات من ادهم ومسدجات كتيره راحت اتصلت عليه "


ادهم بزعيق: اخيراااا افتكرتي ان ليكي جوز يا محترمه من صباحية ربنا برن عليكي وانتي ولا فكرتي تفتحي فونك حتي 


نهال اتنهدت وريحت ضهرها علي السرير: انا منمتش طول الليل من الوجع اول ما اخدت المحلول نمت محستش بنفسي لسه صاحيه يدوب اخدت شاور وكلمتك 


ادهم مسح وشه يحاول يهدي: طيب يا نهال مش انتي كويسه؟ 


نهال بموافقه: ايوا الحمدالله بخير 


ادهم بهدوء : تمام روحي بقا شوفي كنتي بتعملي ايه 


نهال بزعل : ادهم طريقتك متغيره معايا ليه ممكن افهم؟ 


ادهم اتنهد بقوه وقال: انا هنا رجعت لقيت الدنيا ضايعه من غيري المصنع واقع ولسه يدوب بحاول ارتب الدنيا سايبك عندك وحاسس ان سايب روحي لما تعبتي النهارده وانا مش عارف اعملك حاجه كنت حاسس بالعجز وانا مش جنبك ومش عارف اخدك في حضني اطمنك متعصب مضايق مخنوووق 


نهال اتفهمت حالته وقالت بحب: حبيب قلبي انا كويسه جدا ماما سلوي مسابتنيش لحظه الكل هنا شايلني في عينه وبعدين كل اللي انا فيه دا طبيعي اي واحده حامل بتحسه ممكن متشلش هم؟ 


ادهم بستغراب: ولما مشلش همك هشيل هم مين! 


نهال بهدوء: طيب شيل همي لكن بلاش تضغط نفسك ممكن عايزه اطلب منك طلب 


ادهم بحب: عيوني ليكي يحبيبي 


نهال بزعل: تاني مره مهما يحصل مهما يحصل متحلفش عليا بالطلاق يا ادهم.. 


ادهم بزعل من نفسه: حقك عليا انا غيرت عليكي منه ف معرفتش بقول ايه وانا اوعدك مش هتتكرر لكن انتي كمان ميبقاش ليكي اي تعامل بالواد دا ولا بأي راجل يا نهال وتاني مره مهما كان الخلاف اياك تقفلي الفون في وشي 


نهال بحب: مش شايفه غيرك ولا عايزه غيرك ولا اقدر اكون غير ليك يا ادهم 


ادهم بحب وتنهيده حاره: وحشني حضنك يا نهال هموووت عليكي عقلي كل يوم بيقولي انزل وسيب الدنيا تخرب المهم تبقي في حضن حبيبتك 


نهال بحب واشتياق: لو كنت اعرف انك لما تمشي هشتاقلك كدا مكنتش ضيعت دقيقه واحده برا حضنك يا ادهم 


                  "" انتظروو القاادم ""


رواية جوازة صالونات الفصل السادس والأربعون 46 من هنا 

لقراءة الرواية كاملة (جميع الفصول) من هنا 

Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات